شب یلدا آغاز مراسم مردمی رویداد تبریز 2018

آزاده یوسف نژاد
آزاده یوسف نژاد پنجشنبه، ۳۰ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۳۶
شب یلدا آغاز مراسم مردمی رویداد تبریز 2018

در نهمین اجلاس وزرای گردشگری کشورهای اسلامی در نیجریه، تبریز برای سال ۲۰۱۸ به‌عنوان پایتخت گردشگری اسلامی انتخاب شد. شب یلدا اجرای نمادین این مراسم خواهد بود.

انتخاب پایتخت گردشگری اسلامی از سال ۲۰۱۵ با انتخاب قدس از فلسطین آغاز شده بود. سپس شهرهای مدینه و قونیه از ترکیه به این عنوان انتخاب شدند.امیرعلی اصغر الموسوی مشاور عالی شهردار تبریز گفت:

با توجه به اینکه مراسم رسمی افتتاح تبریز 2018 هم‌زمان با نوروز ۹۷ افتتاح خواهد شد ستاد استانی تصمیم گرفته با هماهنگی ستاد ملی مراسم مردمی این رویداد جهانی را هم‌زمان با شب یلدا آغاز کند.

وی یادآورشد:

برنامه‌های مختلفی بر اساس شب یلدا در نظرگرفته شده است که این برنامه‌ها تا ۱۰ دی ماه هم‌زمان با آغاز سال میلادی ۲۰۱۸ ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به برنامه‌های در نظر گرفته شده برای این ۱۰ شب گفت:

ویژه برنامه‌هایی برای این بازه زمانی در نظر گرفته شده است که آن را در زیر مجموعه شعار "سو سپین کوچه لره    شهریمیزه قوناق گله جاق انجام می‌شود" که مقصود از آن آماده‌سازی ذهنی شهروندان و جذب مشارکت آن‌ها در میزبانی تبریز ۲۰۱۸ است.

 این برنامه با اجرای آتش بازی در بیش از ۵ نقطه شهر آغاز می‌شود و اجرای موسیقی سنتی و آیینی و ارائه خوراکی‌های محلی همچون باقلا و لبو از جمله آن خواهد بود.

وی همچنین گفت:

تازه دامادهایی که به نوعروس‌ها ارمغان شب یلدا می‌برند اگر تمایل داشته باشند به آن‌ها از طریق شهرداری تبریز لباس سنتی و طبق و ترمه امانت داده می‌شود تا این رسم دیرینه را به‌شکل آیینی برگزار کنند.

الموسوی یادآورشد:

هم‌زمان با هفتم و هشتم دی ماه یک کنسرت بزرگ موسیقی با حضور یکی از چهره‌های بین المللی موسیقی آذربایجان برگزار می‌شود و طی این ۱۰ شب برنامه‌های موسیقی شاد در سالن الغدیر اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به اجرای مسابقه‌ای توسط شورای مشاورین جوان ۲۰۱۸ خاطرنشان کرد:

یک مسابقه انشا نویسی بین محصلان با موضوع نامه‌ای به دوست خود بنویسید و ضمن معرفی شهر خود او را به تبریز دعوت کنید برگزار می‌شود که این مسابقه در مقطع ابتدایی و راهنمایی به زبان فارسی و در مقطع دبیرستان به زبان غیرفارسی و مخصوصا انگلیسی خواهد بود.

نماینده شهردار تبریز در امور اجرایی ستاد تبریز ۲۰۱۸ در پایان اظهارکرد:

هم‌زمان با ۱۰ دی ماه و شب ژانویه و شب آغازین تبریز ۲۰۱۸ برنامه‌ای با حضور معاون رئیس‌جمهوری و مقامات محلی در مهمانسرای تاریخی پیام (یام) مرند با حضور یکی از چهره‌های مطرح موسیقی سنتی ایرانی برگزار خواهد شد.

مطالب مرتبط:

منبع ایلنا

دیدگاه