نقشه ای برای انتخاب محبوب ترین مقاصد گردشگری کشورها

زینب موحدی
زینب موحدی چهار شنبه، ۲۹ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۰
نقشه ای برای انتخاب محبوب ترین مقاصد گردشگری کشورها

جهان، بزرگ است و دیدنی‌های آن خیلی زیاد. برای همین هم گاهی وقت‌ها انتخاب جایی به‌عنوان مقصدی برای گردشگری کار سختی خواهد بود. شاید بهتر باشد نظر گردشگران دیگر را هم در این مورد بدانیم.

ووچر کلاود (Voucher Cloud) برنامه‌ای برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها است که کدهای تخفیف را برای سفر و انجام معاملات فراهم می‌کند. این برنامه به‌تازگی نقشه‌ای جامع و رنگارنگ از محبوب‌ترین مقصدهای گردشگری هر کشور بر اساس نظرات کاربران سایت تریپ ادوایزر (Trip Advisor) منتشر کرده است. علی‌رغم اینکه بعضی از گزینه‌های معرفی شده در آن مشکوک به نظر می‌رسند، ولی این نقشه کاملا منطقی است.

نقشه گردشگری

مقصدها به چهار دسته متفاوت تقسیم شده‌اند: تاریخی، طبیعی، مذهبی و گردشگری. تفاوت بین دسته‌ی «گردشگری» و سه دسته‌ی دیگر معلوم نیست. چون گردشگران به همه انواع مقصدها سر می‌زنند و به همه آن‌ها امتیاز می‌دهند. این نقشه با استفاده از برنامه‌ای رسم شده است که هدف آن فقط صرفه‌جویی در هزینه‌ها است و نه چیز دیگری، بنابراین واقعا نمی‌توانیم انتقادی در این مورد از آن بکنیم.

در آمریکا، محبوب‌ترین مقصدی که برای گردشگری انتخاب شده، سنترال پارک است که یک منطقه‌ی طبیعی با فعالیت‌های طبیعت‌محور محسوب می‌شود. با این‌حال، آن را در دسته‌ی «گردشگری» قرار داده‌اند. این پارک به این دلیل حائز اهمیت است که به دست انسان ساخته شده است؛ در این صورت، ماچو پیچو، محبوب‌ترین مقصد در پرو هم همین طور است، ولی در دسته‌ی «طبیعی» قرار گرفته است. آیا این دسته‌بندی فقط به خاطر قدمت آن است؟

نقشه جاذبه گردشگری

همان طور که انتظار می‌رود، محبوب‌ترین جاذبه‌ی چین دیوار بزرگ آن، محبوب‌ترین جاذبه‌ی هندوستان تاج محل و محبوب‌ترین جاذبه‌ی ایتالیا هم کولوسئوم است. بقیه گزینه‌هایی که انتخاب آن‌ها اصلا تعجب‌برانگیز نیست، عبارت‌اند از آکروپلیس در یونان و کلیسای سنت‌پیتر شهر واتیکان که تنها جاذبه‌ی آن هم است. توصیه‌ شده‌ترین جاذبه‌ی کامبوج، معبد آنگکور وات است که انتخاب آن به‌دلیل پیشینه‌ی تاریخی آن اصلا عجیب نیست. در اسپانیا هم یکی از معروف‌ترین کلیساهای ناتمام آن، یعنی ساگرادا فامیلیا (واژه‌ی لاتین به معنی خانواده‌ی مقدس) به‌عنوان محبوب‌ترین جاذبه انتخاب شده است.

ولی بعضی از جاذبه‌هایی که در این لیست گنجانده شده‌اند، خیلی غافلگیرکننده هستند: در فرانسه، بازدید از موزه‌ی اورسی به‌جای موزه‌ی لوور  یا برج ایفل بیشتر توصیه شده و در انگلستان هم حرفی از وست مینیستر ابی زده نشده است، بلکه استودیوی هری پاتر را به‌عنوان محبوب‌ترین جاذبه توصیه کرده‌اند. حتی، تعجب‌آور است که سنترال پارک به‌عنوان جاذبه‌ی شماره‌ی ۱ در آمریکا انتخاب شده است که این انتخاب با توجه به ابعاد وسیع کشور و جاذبه‌هایی مانند هرکدام از استودیوهای دیزنی یا پارک‌هایی مانند یوسمیتی و یلوستون، یا حتی کل ایالت هاوایی خیلی عجیب به نظر می‌رسد. اصلا چرا هابیتون در نیوزیلند در این فهرست دیده نمی‌شود؟ در هر صورت،‌ باید قبول کنیم که افکار عمومی همین است و اگر این نقشه نتواند باعث سردرگمی شما در سفر شود، پس هیچ چیز دیگری هم نمی‌تواند. البته، همیشه راه دیگری هم وجود دارد و آن این است که فارغ از هر نظر و توصیه‌ای، بگذارید کودک‌تان برای سفر برنامه‌ریزی کند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه