حقایق جالب در مورد وان ترکیه

فاطمه محمدی
فاطمه محمدی شنبه، ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۰۰
حقایق جالب در مورد وان ترکیه

شهر وان، بزرگ‌ترین شهر شرق ترکیه است که مرکز آن استان وان است. وان یکی از تاریخی‌ترین و زیباترین شهرهای ترکیه است که جمعیتی برابر با ۳۶۱ هزار نفر دارد.

ترکیه از کشورهایی است که نزدیک‌ترین تاریخ و فرهنگ را با کشور ایران دارد و می‌توان رگه‌هایی از هنر ایران را در آثار تاریخی ترکیه ببینیم. یکی از زیباترین شهرهای ترکیه، شهر وان است که در شرق کشور ترکیه واقع‌شده است.

وان شهری زیبا و پر از اثر تاریخی است. این شهر از شمال غرب به دریاچه وان و از شرق به کوه‌های سیاه کوه و ارک و از جنوب به کوه آرتوس چسبیده است. با ما همراه باشید تا حقایقی جالب در رابطه با این شهر تاریخی را بررسی کنیم.

۱. شهر وان جمعیتی برابر با ۳۶۱.۱۹۳ نفر دارد که اکثریت آن‌ها از مردمان کرد تشکیل شده است.

وان ترکیه

۲. یکی از دلایل شهرت وان، گربه‌های آن است. گربه‌های نژاد وان سفید و پشمالو هستند که یک‌ چشم آن‌ها زرد و چشم دیگر آبی است. شهرت گربه وان جهانی است.

۳. گربه‌های نژاد وان، وزنی برابر با ۱۰ تا ۱۸ پوند دارند.

وان ترکیه

۴. بر اساس افسانه‌های یهودی و برخی افسانه‌های اسلامی، گربه‌های نژاد وان توسط خداوند علامت‌گذاری شده‌اند. برخی از این گربه‌ها نشانه‌ای کوچک بین دو شانه دارند که این نشانه، همان نشان خداوند است.

۵. گربه نژاد وان بینی صورتی‌رنگ دارد که وقتی عصبانی می‌شود این رنگ به رمز تغییر می‌کند.

وان ترکیه

۶. توشپا نام شهری بود که در سده نهم پیش از میلاد پایتخت دولت اوراروتو بود و ویرانه‌های آن امروز در شهر وان ترکیه قرار دارد.

۷. در منطقه توشپا شهری ویرانه‌های قلعه‌ای قدیمی وجود دارد که قدمت آن به تاسیس این شهر، یعنی قرن ۹ پیش از میلاد برمی‌گردد.

وان ترکیه

۸. در ویرانه‌های قلعه وان کتیبه‌های زیادی وجود دارد که براثر مرور زمان از بین رفته‌اند، در میان این کتیبه‌ها، رد پایی از زبان فارسی هم دیده می‌شود که این موضوع تأکیدی بر ارتباط ایران با اورارتوها در آن زمان بوده است.

وان ترکیه

۹. مساجد قدیمی زیادی در این منطقه یافت می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به مسجد الیو، مسجد کایا، ایکیز کومبت اشاره کرد.

۱۰. موزه باستان‌شناسی این شهر آثار قدیمی پایتخت اورارتو ها را به نمایش گذاشته است.

۱۱. در شهر گواش که در استان وان ترکیه واقع شده است، گورستانی مربوط به سلجوقیان قرار دارد که ظاهری زیبا دارد.

وان ترکیه

۱۲. مقبره حلیمه خاتون، دختر مسعود دوم همسر ارطغرل و مادر عثمان یکم هم در این قبرستان قرار دارد.

۱۳. انفجار آتشفشان نمروت منجر به تشکیل بزرگ‌ترین دریاچه ترکیه، وان شد. این دریاچه عمیق‌ترین دریاچه در کشور ترکیه است.

وان ترکیه

۱۴. در طول تاریخ دولت‌های بزرگی از جمله اورارتو ها، ارمنی‌ها، کردها، عرب‌ها، سلجوقیان، عثمانی‌ها و دولت بیزانس از این دریاچه گذشته‌اند.

۱۵. دریاچه وان بزرگ‌ترین دریاچه ترکیه است که ۱۲۰ کیلومتر درازا دارد و ۸۰ کیلومتر پهنا. عمیق‌ترین بخش دریاچه ۴۵۱ متر است و مساحت آن به ۳۷۵۵ کیلومتر مربع می‌رسد.

وان ترکیه

۱۶. بلندترین کوه ترکیه، کوه آرارات هم در این منطقه وجود دارد که یکی از جاذبه‌های طبیعی ترکیه است.

۱۷. جزیره آختامار یکی از محبوب‌ترین جزایر وان ترکیه است که کلیسایی قدیمی صلیب مقدس در این جزیره قرار دارد و قدمت آن به قرن ۱۰ میلادی می‌رسد، کلیسا در حال حاضر به موزه تبدیل شده است و بسیاری از آثار تزئینی از عهد عتیق در آن وجود دارد. سراینده برجسته ارمنی، «هوانس تومانیان» شعری در رابطه با جزیره سروده است که از روی داستان آن در ارمنستان فیلمی ساخته شد.

وان ترکیه

۱۸. در ۶۷ کیلومتری خساب در ترکیه، قلعه‌ای قدیمی و باشکوه وجود دارد که دیوارهای آن با آثار تاریخی تزئین شده‌اند.

۱۹. در ۸۸ کیلومتری شمال وان، آبشاری زیبا با نام مرادیه وجود دارد که محلی زیبا برای استراحت و تفریح در سفر به این شهر است.

علاوه بر مطالب گفته شده، اگر به‌دنبال سایر جاهای دیدنی وان هستید، کجارو لیست کاملی از آن را در دسترس شما قرار داده است که شما می‌توانید اطلاعات لازم درباره هرکدام را به‌دست آورید.

زلزله وان ترکیه

۲۰. در اکتبر ۲۰۱۱ زلزله بزرگی باقدرت ۷٫۲ ریشتر منطقه ارسیس در وان ترکیه را لرزاند که بیش از ۶۴۴ نفر در این زلزله کشته شدند و هزاران نفر زخمی شدند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه