لغو پروازهای بالی به دلیل احتمال ایجاد خاکستر آتشفشانی

مصطفی پورمحمدی
مصطفی پورمحمدی شنبه، ۱۱ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۴۰
لغو پروازهای بالی به دلیل احتمال ایجاد خاکستر آتشفشانی

برخی از پروازهای بالی به دلیل احتمال ایجاد خاکسترهای آتشفشانی لغو شدند.

سخنگوی فرودگاه بالی اظهار داشت: «فرودگاه به فعالیت طبیعی خود ادامه می‌دهد، اما برخی از شرکت‌های هواپیمایی مانند جت استار و ویرجین استرالیا، پروازهای خود را لغو کرده‌اند»

شرکت هواپیمایی جت استار هم در حساب توییتر خود اعلام کرد:

پیش‌بینی می‌شود که اوضاع جوی امروز مساعد باشد؛ اما امشب ممکن است در اثر فعالیت خفیف کوه آگونگ، خاکستر آتشفشانی در فضا منتشر شود و به همین دلیل چندین پرواز تاکنون لغو شده است.

فعالیت‌های این آتشفشان باعث شده است که فرودگاه بالی در اکثر روزهای این هفته تعطیل باشد و هزاران بازدیدکننده جزیره بالی که از استرالیا، چین و سایر کشورها به آن آمده بودند، با مشکلاتی روبرو شوند؛ زمانی که جریان هوایی مناسبی شکل بگیرد و باد، آسمان این منطقه را به حالتی مساعد برای پرواز برگرداند، پروازها از سر گرفته می‌شوند.

به دلیل نگرانی به خاطر فعالیت این آتشفشان، عصر جمعه حدود بیست پرواز لغو شدند. برخی از شرکت‌های هواپیمایی مانند ایر آسیای مالزی اعلام کرده‌اند که تنها در ساعات روز در این منطقه پرواز خواهند داشت؛ زیرا این خاکسترها در شب باعث اختلال در دید می‌شوند و وضعیت بادهای این منطقه هم غیرقابل پیش‌بینی است.

شرکت‌های هواپیمایی معمولا در چنین شرایطی پروازها را لغو می‌کنند؛ زیرا خاکسترها می‌توانند به موتور هواپیما آسیب برسانند، سیستم‌های سوخت‌رسانی و خنک‌کننده را مسدود کنند، دید خلبان را سلب کنند و حتی موتورها را از کار بیندازند.

کوه آگونگ بالی

سازمان هواشناسی اندونزی اعلام کرده است که نگرانی دیگری هم وجود دارد. تغییر وضعیت جوی و توفان‌های دریایی در شمال جزیره جاوا بر روی آب و هوا و وضعیت بادهای منطقه تاثیر می‌گذارد و این تغییرات شامل بالی هم می‌شود.

با این که برخی از شرکت‌های هواپیمایی همچنان به برنامه‌های عادی پروازهای خود ادامه می‌دهند، برخی از مسافران بابت این مسئله دچار نگرانی شده‌اند.

یک زوج استرالیایی که با دو فرزند خود به بالی آمده بودند و پروازشان لغو شده است در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفتند:

وضعیت بسیار ناراحت‌کننده‌ای است. نمی‌توانیم درک کنیم که اگر اوضاع برای پرواز مساعد نیست، پس چرا سایر هواپیماهای سایر شرکت‌ها پرواز می‌کنند؟ البته مطمئنیم که قراردادهای ایمنی خاصی وجود دارد، اما احتمالا در آن‌ها توضیحات به شکل صریح درج نشده است.

سفارت کشورهای متعددی در این فرودگاه باجه‌هایی دایر کرده‌اند تا به مسافران تا حد امکان کمک کنند.

صبورا سرکار، معاون کنسول هند در بالی به خبرنگار رویترز اعلام کرده است که تنها ظرف همین هفته گذشته، از طریق باجه مستقر در فرودگاه به حدود ۵۰۰ مسافر کمک شده است.

وی همچنین ادامه داد:

ما به شهروندان اعلام کردیم که این آتشفشان ممکن است فوران کند؛ اما ما هرگز به مسافران نگفته‌ایم که به اینجا نیایند. اگر مسئله اضطراری است، بحثی نیست؛ اما گردشگران از این قضیه خیلی متضرر شده‌اند و به نظر من برنامه‌ها و قوانین در این باره باید مورد بررسی قرار بگیرند.

مطالب مرتبط:

منبع reuters

دیدگاه