افتتاح نخستین مرکز مانیتورینگ آثار و بناهای تاریخی کشور در زنجان

سیامک احدی
سیامک احدی سه شنبه، ۲۸ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۱۵
افتتاح نخستین مرکز مانیتورینگ آثار و بناهای تاریخی کشور در زنجان

 مرکز مانیتورینگ آثار تاریخی و موزه‌های استان نخستین مرکز مانیتورینگ در کشور است.

«یحیی رحمتی» مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان ظهر امروز در آئین افتتاح مرکز مانیتورینگ آثار و ابنیه تاریخی این استان با بیان این که مرکز مانیتورینگ آثار تاریخی و موزه‌های استان نخستین مرکز مانیتورینگ در کشور است، بیان کرد:

امروزه یکی از راه‌های حفاظت از آثار تاریخی استفاده از ابزار الکترونیکی بوده که مانیتورینگ یکی از این ابزارها است که علاوه بر شفافیت در نحوه رسیدگی، مراقبت فیزیکی آثار را نیز بر عهده دارد.

رحمتی با اشاره به این که در استان زنجان یک هزار و ۷۰۰ اثر شناخته شده تاریخی از دوره‌های پیش از تاریخ تا دوره اسلامی و متاخر وجود دارد، افزود:

۷۴۶ اثر ثبت شده و یک اثر ثبت شده جهانی از بین ۲۰ اثر ثبت شده جهانی در بین آثار تاریخی استان زنجان هستند که نشان‌دهنده عمق تاریخی استان بوده و این امر رسالت مسئولان را سنگین‌تر می‌کند.

وی خاطرنشان کرد:

نیروی انتظامی همکاری گسترده و موثری در محافظت از آثار تاریخی استان دارد که نمونه آن را می‌توان دستگیری هفت حفار غیر مجاز دانست، لذا اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان از همه ظرفیت‌ها همچون نیروهای امنیتی، تشکل‌های مردم نهاد و ... استفاده خواهد کرد.

رحمتی با اشاره به تشکیل سازمان‌های مردم نهاد در حوزه میراث فرهنگی افزود:

انجمن استانی تشکیل شده و به زودی شاهد تشکیل انجمن‌های شهرستانی نیز خواهیم بود که میراث فرهنگی استان را انجام فعالیت‌های خود یاری خواهند داد.

وی با تاکید بر اینکه با افتتاح مرکز مانیتورینگ آثار داخل شهر مانند بازار و تک بناها انجام خواهد گرفت، گفت:

امروز علاوه بر افتتاح مرکز مانیتورینگ آثار تاریخی استان٬ مرکز آموزش میراث فرهنگی در مکانی با معماری منحصر به فرد افتتاح خواهد شد که مکان این مرکز دارای معماری باشکوه و در مجموعه نخستین کشتارگاه زنجان بوده که به معماری منحصر به فرد آن تلطیف‌کننده خشونت موجود در فضا بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به اینکه با افتتاح این مرکز شاهد ارتقای سطح آموزش و معیشت فعالان عرصه میراث فرهنگی٬ صنایع دستی و گردشگری خواهیم بود، ادامه داد:

برای افتتاح و تجهیز این دو مجموعه هزینه خاصی صرف نشده و از تجهیزات موجود در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استفاده شده است، که می‌توان آن را نوعی هم‌افزایی در استفاده از توان موجود دانست.

رحمتی افزود:

علاوه بر افتتاح مرکز مانیتورینگ آثار تاریخی و مرکز آموزش امروز شاهد افتتاح اتاق نمک در راستای تجربیات و پژوهش‌های علمی اداره کل میراث فرهنگی و دانشگاه علوم پزشکی در راستای تاثیر اتاق نمک بر بهبود مشکلات تنفسی خواهیم بود.

مطالب مرتبط:

منبع فارس

دیدگاه