شهرهای مهم بازسازی شده پس از تخریب کامل (قسمت دوم)

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد شنبه، ۹ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۳۰
شهرهای مهم بازسازی شده پس از تخریب کامل (قسمت دوم)

شهرهای زیادی در جهان وجود دارند که به دلیل بلایای طبیعی یا جنگ کاملا تخریب شده، اما از نو ساخته شده‌اند. در این مقاله به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

کمتر کسی باور می‌کند که شهرهای بزرگی مانند سانفرانسیسکو، توکیو و لندن که امروزه از قطب‌های اصلی اقتصادی و گردشگری دنیا محسوب می‌شوند، روزی بر اثر بمباران یا زلزله کاملا تخریب شده باشند و از نو با چهره کاملا جدیدی دوباره بازسازی شده‌اند. در ادامه با ما همراه باشید تا چگونگی تخریب و بازسازی این سه شهر و دو شهر دیگر را برای شما بیان کنیم.

سانفرانسیسکو

سان فرانسیسکو

زلزله بزرگی در سال ۱۹۰۶ با مرکزیت گسل سان‌آندریاس و آتش‌سوزی‌های پس از آن، سانفرانسیکو و پس از آن مرکز اصلی فرهنگی و مالی آمریکا را نابود کرد. این زلزله پس از طوفان ۱۹۰۰ گالوستون با سرعت ۲۳۲ کیلومتر که مرگبارترین حادثه طبیعی در تاریخ آمریکا است، بیشترین خسارت را به این کشور وارد کرد و در  حدود ۳ هزار کشته داد.

این زلزله مهیب ساعت ۵ صبح اتفاق افتاد و بخش‌های زیادی از شهر را نابود کرد. متاسفانه آن بخش‌هایی از شهر هم که در اثر زلزله آسیب ندیده بود، تا چند روز پس از وقوع زلزله طعمه شعله‌های آتش شد. آتش‌نشانان شهر به دلیل دسترسی نداشتن به آب به خاطر زلزله، توانایی کنترل آتش‌سوزی را نداشتند. ار سویی دیگر استفاده از دینامیت برای انهدام ساختمان‌های تخریب شده جهت ایجاد مانع در برابر آتش، نه تنها مانع آتش نشد، بلکه به گسترش آن نیز کمک کرد.

بازسازی سانفرنسیسکو که امروزه یکی از شهرهای مهم آمریکا محسوب می‌شود، در سال ۱۹۱۵ آغاز شد و برنامه‌هایی جهت ایجاد خیابان‌های عریض‌تر در این شهر اجرا شد. همچنین مناطقی همچون Pacific Ocean که یکی از مناطق ثروتمندنشین سانفرانسیسکو است، در این شهر توسعه یافت. روند بازسازی به‌قدری خوب پیش رفت که در نمایشگاه جهانی ۱۹۱۵ تکمیل کانال پاناما و بازسازی کامل سان‌فرانسیسکو جشن گرفته شد.

درسدن

درسدن

این شهر که از شهرهای بزرگ آلمان است و قرن‌ها یکی از مراکز مهم فرهنگی بوده، نیز مانند برلین زمانی آسیب زیادی دیده و بازسازی شده است. بمباران درسدن (Dresden) در جنگ جهانی دوم هنوز هم یکی از بحث‌برانگیزترین موضوعات سیاسی است. این شهر به مدت دو شب زیر آتش بی‌امان بمب‌های نیروی هوایی انگلستان و آمریکا بوده است.

برخی از کارشناسان معتقد هستند که بمباران این شهر تنها یک بمباران منطقه‌ای بوده که بدون هیچ هدف خاصی انجام شده است. این بمباران به مرکز تاریخی درسدن آسیب زیادی وارد کرد و آن را تقریبا نابود کرد. هزاران خانه به همراه ساکنان آن‌ها نیز در جریان این بمباران با خاک یکسان شد.

کلیسای Frauenkirche، کاخ Zwingler و خانه اپرای و بسیاری از اماکن درسدن، درست به همان صورتی که قبل از سال ۱۹۴۵ بودند، بازسازی شدند و علاوه بر بازسازی این  ساختمان‌ها، تمام ویرانه‌های شهر از نو ساخته شد و ساختمان‌های جدیدی نیز بنا شد که باعث شد درسدن پس از بازسازی، چهره نسبتا جدیدی پیدا کند و فراتر از یک شهر بازسازی شده باشد.

بیشتر بخوانید:

ورشو

ورشو

پایتخت لهستان نیز در سال ۱۹۳۹ یکی از قربانیان بمباران نیروی هوای ارتش نازی آلمان شد. ارتش آلمان در سال ۱۹۴۴ به تلافی قیام ورشو (جنبش مقاومت) که با هدف رهایی ورشو از سلطه آلمان نازی ایجاد شده بود، بار دیگر  این شهر را با هدف نابودی کامل، بمباران کرد.

ارتش آلمان حتی پس از بمباران هم به خشونت خود پایان نداد و با آتش‌انداز‌های خود هر آنچه را که در شهر باقی‌مانده بود، تبدیل به خاکستر کرد که شامل اسناد تاریخی، مجموعه‌ای از مهم‌ترین کتب ارزشمند در اروپا، کلیساها، کاخ‌ها و کتابخانه‌هایی می‌شد که متعلق به قرن سیزدهم بودند.

پس از اتمام جنگ، بازسازی شهر شش سال طول کشید که شامل بازسازی بخش تاریخی شهر بود که با استفاده از نقشه‌های خیابان‌ها که متعلق به قرن هجدهم بودند، انجام شد. میدان تجاری قدیمی شهر، قلعه‌های سلطنتی و بافت قدیمی شهر در دهه ۱۹۶۰ بازسازی شد. قسمت تاریخی ورشو در حال‌حاضر در فهرست میراث فرهنگی جهانی به ثبت رسیده است.  

بیشتر بخوانید:

توکیو

توکیو

زلزله در  پایتخت ژاپن هم یک بار فاجعه دردناکی را به وجود آورده است. زلزله مهیب کانتو در سال ۱۹۲۳ توکیو، یوکوهاما و دیگرهای شهرهای دشت کانتو را که در منطقه هونشوی جنوبی واقع شده است، تقریبا نابود کرد.

مدت کوتاهی پس از آغاز زلزله، تعداد زیادی از آتش‌نشانان در میان ساختمان‌های چوبی توکیو مستقر شدند تا از مانع از گسترش آتش شوند؛ اما آتش در مدت کوتاهی سراسر شهر را فرا گرفت و شدت آن به حدی زیاد بود که آسفالت خیابان‌ها را آب کرد و ۳۸ هزار نفر از مردم ساکن در مرکز شهر جان خود را تنها در یک آتش‌سوزی از دست دادند. در توکیو هم درست مانند سانفرانسیسکو، به دلیل آسیب‌های زیاد ناشی از زلزله، دسترسی به آب برای مهار آتش ممکن نبود. پس از پایان زلزله، مساحتی در حدود ۱۰۰۵۸ کیلومتر مربع از شهر نابود شد.

تخریب توکیو

تخریب توکیو پس از زلزله

پس از پایان زلزله، تقریبا ۱۰۰۵۸ کیلومترمربع از شهر نابود شد

مدت کوتاهی پس از این فاجعه مرگبار، برنامه‌هایی برای بازسازی توکیو با فضای سبز و پارک‌های بیشتر و همچنین ایجاد تعداد بیشتری از خیابان‌های فرعی در میان ساختمان‌ها در نظر گرفته شد. البته بعدها بودجه در نظر گرفته شده برای بازسازی پایتخت ژاپن کمتر و کمتر شد و این شهر بر اساس حداقل انتظارات بازسازی شد.

بیشتر بخوانید:

لندن

لندن

در طول جنگ جهانی دوم ارتش آلمان نازی بمباران گسترده‌ای با نام بلیتس علیه بریتانیا آغاز کرد. بمباران بلیتس از تاریخ ۷ سپتامبر ۱۹۴۰ تا ۱۰ مه ۱۹۴۱ به مدت ۳۷ هفته (۵۷ شب) طول کشید که در آن ۲۰ هزار بمب، طی ۷۱ ماموریت بر سر مردم ریخته شد. در این بمباران مرگبار بیش از یک میلیون خانه در لندن نابود شد و ۴۰ هزار نفر جان باختند که بیش از آن‌ها اهل پایتخت انگلستان بودند. 

لندن تخریب شده

لندن تخریب شده پس از ۵۷  شب بمباران

بمباران بلیتس از تاریخ ۷ سپتامبر  ۱۹۴۰ تا ۱۰ مه ۱۹۴۱ به مدت ۳۷ هفته (۵۷ شب) طول کشید

روند بازسازی شهر درست پس از پایان بمباران شروع شد. یکی از راه‌حل‌‌های بسیار مناسب برای بازسازی شهر، ایجاد برج‌های مسکونی بود که بسیاری از آن‌ها در دهه ۱۹۶۰ ساخته شد و در مجموع دارای بیش از نیم میلیون واحد جهت اسکان دادن به اهالی بی‌خانمان لندن بودند. مجلس عوام بریتانیا نیز پس از این فاجعه انسانی بزرگ بازسازی شد. 

یکی از مناطق لندن به نام «گریپل‌گیت» (Cripplegate) تنها در یک شب کاملا نابود شد و در دوران بازسازی مرکز هنرهای نمایشی «باربیکن سنتر» (Barbican Center) که بزرگ‌ترین مرکز هنرهای نمایشی لندن و اروپا است، به همراه ساختمان «استیت» (Estate) که مجموعه‌ای از واحدهای مسکونی، دفاتر اداری، مراکز هنری و موزه‌ها است، جایگزین این منطقه شد.

بیشتر بخوانید:

شهرهای هشت‌گانه ناحیه Val di noto جزیره سیسیل

شهرهای هشت‌گانه ناحیه Val di noto جزیره سیسیل

این هشت شهر در عصر باشکوه Baroque هم‌زمان با یکدیگر ساخته شدند، اما در سال ۱۶۹۳ زلزله عظیمی جزیره سیسیل واقع در دریای مدیترانه، شهر کالابریا در ایتالیا و کشور جمهوری مالت را در هم کوبید، ۹۳ هزار نفر جان خود را از دست دادند و این شهر هشت شهر با خاک یکسان شد.

این هشت شهر که بعدها به عنوان میراث جهانی در فهرست یونسکو ثبت شدند، میراثی از دوران اوج و شکوفایی عصر در اروپا محسوب می‌شوند. خوشبختانه این هشت شهر پس از زلزله کاملا بازسازی شد. در بازسازی کلیساهای این شهرها از سبک معماری Baroque استفاده شده است. تونل‌های غار مانند پیچ در پیچ در ساختمان‌هایی که به این شیوه ساخته‌ شده‌اند، به وفور دیده می‌شود.

 

 

 

 

 

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه