استرالیا میزبان یکی از مهم ترین رویدادهای میراث فرهنگی جهان می‌شود

راضیه شاهوردی
راضیه شاهوردی دوشنبه، ۲۷ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۵۰
استرالیا میزبان یکی از مهم ترین رویدادهای میراث فرهنگی جهان می‌شود

استرالیا موفق شده است میزبانی اجلاس عمومی ایکوموس در سال ۲۰۲۰ را به دست آورد. این اجلاس از مهم‌ترین رویدادهای میراث فرهنگی جهان است.

ایان تراورس، رئیس شورای بین‌المللی ابنیه و محوطه‌های استرالیا (ایکوموس یا ICOMOS) به همراه نمایندگانی از دولت استرالیا و ایالت نیو ساوت ولز اعلام کرد که سیدنی در سال ۲۰۲۰ میزبان ۱۲۰۰ کارشناس میراث جهانی شرکت‌کننده در نشست عمومی سه‌سالانه‌ی ایکوموس خواهد بود.

این اولین بار است که این رویداد مهم در استرالیا برگزار می‌شود و تخمین زده شده که درآمدی ۴ میلیون دلاری برای این کشور به ارمغان خواهد آورد.

ایان تراورس از حمایت همه‌جانبه‌ی دولت، نظیر کمک مالی ۲٫۶ میلیون دلاری و کمک‌های مشابه ایالتی که منجر به پیروزی استرالیا در مزایده شد، تشکر کرد. وی همچنین مراتب سپاس خود را از شرکت بیزینس ایونتز سیدنی (BESydney) که در برگزای این مزایده با ایکوموس همکاری نمود، اعلام کرد.

آقای تراورس همچنین بر اهمیت میزبانی استرالیا در این رویداد تأکید نمود و گفت:

موضوع پیشنهادی نشست عمومی «فرهنگ مشترک-میراث مشترک-مسئولیت مشترک» است که زمینه‌ی جهانی میراث به عنوان بخشی از هویت فرهنگی در زمانه‌ی تغییرات و تعارضات جمعیتی سریع را نشان می‌دهد. علاوه بر این، به محافظت مشترک اشاره شده که ارتباط مستقیمی با صاحبان سنتی این میراث جهانی دارد.

ایکوموس بیش از ۱۰٫۰۰۰ عضور در سطح جهان اعم از معماران، مورخان، برنامه‌ریزان، باستان‌شناسان و سایرین دارد که به کمیته‌ی میراث جهانی و دولت‌های ملی، مشاوره‌ی تخصصی ارائه می‌دهند. نمایندگان شرکت‌کننده، از میراث جهانی مشهور استرالیا مانند تالار اپرای سیدنی، موزه هایدپارک باراک و کوه‌های آبی دیدن خواهند کرد.

جاش فرایدنبرگ، وزیر محیط‌زیست و انرژی استرالیا، از اعلام خبر میزبانی استرالیا برای این سموپوزیوم معتبر ابراز خرسندی نمود. او گفت:

این خبر که ما مدت کوتاهی پس از عضویت در کمیته‌ی میراث جهانی، موفق به میزبانی شدیم، فوق‌العاده است. دولت استرالیا در حال تلاش است تا وضعیت حفاظت و دسترسی به مکان‌هایی که به عنوان میراث جهانی استرالیا در جهان شناخته می‌شوند را بهبود بخشد. میزبانی اجلاس عمومی، همسو با تعهد دولت استرالیا به میراث جهانی و رهبری ملی تحت استراتژی میراث استرالیاست.

گابریل آپتون، رئیس میراث نیو ساوت ولز می‌گوید که اجلاس عمومی ایکوموس ۲۰۲۰ بر اهمیت تلاش‌های نیو ساوت ولز در راستای حفاظت از این ابنیه، تأکید دارد:

می‌خواهیم که میراث شگفت‌انگیز ایالت‌مان، توجهی را که لیاقتش را دارد، به دست بیاورد. حفاظت و نگه‌داری از میراث ما به مردم این فرصت را می‌دهد تا از آن‌ها لذت ببرند و قدر تاریخ‌مان را بدانند.

لین لوئیس-اسمیت، مدیرعامل BESydney نیز اعتقاد دارد که این رویداد این پتانسیل را دارد که اثری قابل توجه و درازمدت در جامعه از خود به جای گذارد:

می‌دانیم که رویدادهای بین‌المللی مثل اجلاس عمومی ایکوموس آثار قدرتمندی از خود بر جای می‌گذارند. با آوردن رویداد سال ۲۰۲۰ به استرالیا، ما می‌توانیم آگاهی عمومی در مورد میراث فرهنگی‌مان را ارتقا دهیم و بر فواید قابل توجه سرمایه‌گذاری در مراقبت‌های آتی از این مکان‌ها، تأکید کنیم.

مراسم افتتاحیه‌ی سال ۲۰۲۰ در تالار اپرای سیدنی، یکی از مشهورترین میراث جهانی استرالیا برگزار خواهد شد. لوئیس هرون، مدیر عامل تالار اپرا این خبر را تبریک گفته و گوشزد کرده است که این فرصت می‌تواند جاذبه‌های دیدنی استرالیا و دستاوردهایش در حوزه‌ی محافظت از آن‌ها را نمایش دهد. علاوه بر این، این رویداد  درک عمیق‌تری از میراث فرهنگی غنی استرالیا در میان متخصص میراث بین‌المللی ایجاد خواهد کرد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه