رشد ۷ درصدی شمار گردشگران بین المللی در سال ۲۰۱۷

سیامک احدی
سیامک احدی دوشنبه، ۲۷ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۳۵
رشد ۷ درصدی شمار گردشگران بین المللی در سال ۲۰۱۷

شمار گردشگران بین‌المللی در ۱۰ ماه اول سال ۲۰۱۷، ۷ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۶ رشد داشته است.

سایت سازمان جهانی گردشگری (WTO) اعلام کرده است که در حد فاصل ژانویه تا اکتبر سال جاری میلادی، تقاضای بالای گردشگری با روندی مستمر ادامه یافته و در این مدت مجموعا ۱٫۱ میلیون شب اقامت گردشگران بین‌المللی در سراسر جهان ثبت شده که به میزان ۷ درصد یا ۷۰ میلیون نفر از آمار ۱۰ ماه نخست سال گذشته میلادی بیشتر است.

نتایج رو به رشد گردشگری بین‌الملل در سال ۲۰۱۷ با حفظ رشد مستمر در بسیاری از مقاصد گردشگری و همچنین بهبود شرایط نابسامان در مقاصد ناموفق سال گذشته حاصل شده و در این میان به طور ویژه مقاصد جنوب اروپا و مدیترانه، شمال آفریقا و مدیترنه آمارهای درخشانی از خود بر جای گذاشته‌اند.

پیش‌بینی می‌شود رشد گردشگری در تمامی مقاصد گردشگری جنوب اروپا و مدیترانه به ۷ درصد افزایش یابد و کشور ترکیه نیز بهبود سریعی در حوزه گردشگری تجربه کرده و جذب گردشگر در دیگر مقاصد این منطقه نیز با رشد دو رقمی همراه بوده است.

در منطقه شمال آفریقا و خاورمیانه نیز کشورهای مصر، تونس و فلسطین پس از سال پررکود گذشته، بازگشت قدرتمندی به عرصه گردشگری داشته‌اند و کشورهای مراکش، بحرین، اردن، لبنان، عمان، امارت متحده عربی نیز ثبات رشد خود را در گردشگری حفظ کرده‌اند.

«طالب ریفائی»، دبیرکل سازمان جهانی گردشگری در حاشیه دومین کنفرانس گردشگری و فرهنگ در عمان گفت:

این نتایج که بهترین آمار در چندین سال است، بازتاب تقاضای پایدار گردشگری در سراسر جهان و در راستای بهبود اقتصاد جهانی و همچنین بهبود اوضاع گردشگری مناطق نابسامان است که در سال‌های گذشته از افول گردشگری رنج می‌بردند. گردشگری با منفعت برای جوامع و توریست‌ها از طریق ترویج صلح و درک متقابل همراه است.

نتایج منطقه‌ای

در ۱۰ ماه نخست سال ۲۰۱۷، اروپا با متوسط رشد ۸ درصدی پیشتاز رشد ورود گردشگران بین‌المللی بوده که این امر نتیجه آمار چشمگیر در جنوب اروپا و منطقه مدیترانه (۱۳ درصد)، غرب اروپا (۷ درصد) و شمال اروپا با رشد (۶ درصد) بوده و اروپای مرکزی نیز در این مدت رشد ۴ درصدی را در جذب گردشگر خارجی نسبت به آمار سال گذشته تجربه کرده است.

قاره آفریقا در این بازه زمانی با متوسط رشد ۸ درصد، سریع‌ترین رشد را در جذب گردشگر پس از اروپا ثبت کرده است که در این میان شمال آفریقا با رشد ۱۳ درصد بازگشت موفقی پس از نتایج ضعیف سال گذشته داشته و جنوب صحرای آفریقا نیز ۵ درصد رشد در مقایسه با سال گذشته داشته است.

در منطقه آسیاپاسیفیک نیز متوسط رشد ۵ درصدی در جذب گردشگر نتیجه رشد ۱۰ درصدی در جنوب آسیا، ۸ درصدی در جنوب شرقی آسیا و ۷ درصدی در منطقه اقیانوسیه است. شمال شرق آسیا نیز رشد ۳ درصدی طی ۱۰ ماه سال ۲۰۱۷ ثبت کرده که این آمار نسبتا پائین به این دلیل است که برخی مناطق در شمال شرق آسیا رشد دو رقمی داشته‌ و برخی دیگر نسبت به سال گذشته رشد منفی به ثبت رسانده‌اند.

در قاره آمریکا نیز آمریکا جنوبی با رشد ۷ درصدی پیشتاز است و آمریکای مرکزی و کارائیب نیز هر کدام ۴ درصد رشد داشته‌اند. منطقه کارائیب نیز پس از گذر از دو توفان ایرما و ماریا دوباره به مدار گردشگری بازگشته است.

نتایج در خاورمیانه نیز متفاوت است و متوسط رشد در این منطقه طی این ۱۰ ماه ۵ درصد بوده است و برخی مناطق رشد چشمگیر و برخی دیگر افول داشته‌اند.

در میان کشورهایی که بیشترین گردشگر خارجی را به سایر کشورها ارسال کرده‌اند، گردشگران چینی با رشد ۱۸ درصدی بیشترین رشد را در میزان هزینه کرد در مقاصد گردشگری داشته‌اند و پس از آن کره‌ای‌ها با رشد ۱۱ درصدی، آمریکا و کانادایی‌ها هر دو با ۹ درصد و ایتالیایی‌ها با ۷ درصد قرار دارند. میزان هزینه‌کرد گردشگران آلمانی، بریتانیایی، استرالیایی، هنگ‌کنگی و فرانسوی نیز در بازه زمانی مورد مطالعه ۲ تا ۵ درصد برآورد شده است.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه