حمل و نقل عمومی در زنجان

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی یکشنبه، ۸ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۰
حمل و نقل عمومی در زنجان

قدمت زنجان به اواخر هزاره دوم قبل از میلاد برمی‌گردد و به واسطه‌ی آثار تاریخی و فرهنگی متعدد، یکی از قطب‌های گردشگری کشور محسوب می‌شود. در اینجا قصد داریم از حمل و نقل عمومی این شهر به شما بگوییم.

استان زنجان از شمال به استان‌های اردبیل و گیلان، از شرق به قزوین، از جنوب به همدان، از جنوب غربی و غرب به استان‌های کردستان و آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی محدود است و به تنهایی با ۷ استان کشور همسایه و همجوار است. برای رفتن به زنجان، گزینه‌های هواپیما، سفر جاده‌ای و قطار در دسترس‌ شما هستند. با ما همراه باشید تا در مورد سیستم حمل و نقل عمومی شهر زنجان بیشتر بدانید.

حمل و نقل برون شهری

هواپیما

حمل و نقل زنجان

عملیات احداث فرودگاه زنجان در سال ۱۳۶۹ بنا به نیازهای موجود استان، آغاز شد و پس از تقریباً ۱۰ سال و در سال ۱۳۷۹ افتتاح گردید. این فرودگاه با ماموریت ارائه خدمات فرودگاهی، ناوبری و هوانوردی جهت پذیرش پروازها، به‌ منظور حمل و نقل هوانوردی طراحی و احداث شده است. فرودگاه زنجان از مجهزترین فرودگاه‌های جدیدالحداث همسطح خود است که کلیه‌ی مجموعه‌های مورد نیاز یک فرودگاه مرز هوایی با تمامی تجهیزات مربوطه در آن مستقر است.

این فرودگاه قابلیت پذیرش انواع هواپیماهای پهن پیکر و هواپیماهای متوسط و بدنه باریک، سبک و انواع هلی کوپتر را دارد. علاوه بر این پروازهای ورودی و خروجی غیربرنامه‌ای نظامی، انتظامی، امدادی، آموزشی و... متعددی نیز در آن پرواز می‌کنند. این فرودگاه بین‌المللی در فصل حج، به سمت مکه و مدینه پرواز دارد، در سایر زمان‌های سال تنها مسیر پروازی این فرودگاه به سمت مشهد است که در روزهای سه‌شنبه و جمعه انجام می‌شود.

حمل و نقل زنجان

فرودگاه دارای دو پارکینگ مستقبلین حجاج و پارکینگ محوطه است که مسافرین و مدعوین محترم می‌توانند اتومبیل‌های شخصی خود را در آنها پارک کنند. در زمان پروازهای برنامه‌ای در فرودگاه، تاکسی موجود است. در پروازهای غیر برنامه‌ای با شماره ۱۳۳ تماس بگیرید تا از شهر تاکسی اعزام شود.

از امکانات این فرودگاه می‌توان به دفتر فروش بلیت، نمازخانه، خدمات بانکی، اطلاعات پرواز، اورژانس، سرویس بهداشتی و... اشاره کرد. شعبه بانک ملی واقع در ترمینال فرودگاه فقط در هنگام پروازهای برنامه‌ای خارجی ، آماده ارائه خدمات‌  به مسافران است. در داخل ترمینال، ۱ عدد دستگاه خود پرداز بانک ملی نیز قرار دارد.

حمل و نقل زنجان

مدیرفرودگاه زنجان، از برقراری پرواز در مسير کيش-زنجان- کيش از ۴ دی ۱۳۹۶ در روزهاي دوشنبه و پنجشنبه هر هفته با تلاش استاندار زنجان و مسوولان فرودگاه خبر داد. درروزهای دوشنبه و پنجشنبه هر هفته، پرواز شرکت هواپیمایی کیش ایر با شماره پرواز ۷۱۴۲ در ساعت ۹:۳۰ صبح وارد فرودگاه زنجان خواهد شد و در ساعت ۱۰:۳۰ با شماره پرواز ۷۱۴۳  فرودگاه زنجان را به سمت کیش ترک خواهد کرد.

با توجه به علاقه مردم، قرار است سفرهای خارجی به مقصد ترکیه و جمهوری آذربایجان نیز از فرودگاه زنجان برقرار گردد. در سال ۲۰۱۶ میلادی ۱۸۶ نشست و برخاست هواپیما در این فرودگاه انجام شد و حدود ۱۱ هزار کیلوگرم بار و ۸۶ هزار مسافر از طریق آن جابه‌جا شدند.

قطار

حمل و نقل زنجان

راه‌آهن تهران-تبریز از شهر زنجان می‌گذرد. البته از اکثر خطوط راه‌آهن می‌توانید به زنجان سفر کنید. کلنگ زنی مسیر دو خطه کردن زنجان- تهران سال گذشته انجام شد و این پروژه با سرعت زیادی در حال پیشرفت است و احتمالاً در سه ماه نخست سال ۹۷ به بهره‌برداری می‌رسد. با دوخطه شدن راه آهن زنجان- تهران، سرعت قطار‌ها در این مسیر افزایش می‌یابد.

قرار بوده که نخستین قطار پنج ستاره در مسیر زنجان- مشهد از دوم آبان ماه حرکت خود را در خطوط شمال‌غرب آغاز ‌کند. این قطار با دارا بودن ۱۰ سالن ۴۰ نفره در مجموع ظرفیت ۴۰۰ نفر را دارد. دو رام قطار یک روز درمیان از زنجان و مشهد مسافران را جابه‌جا می‌کنند. این قطار در چهار کلاس طراحی شده که سطح خدمات آن با توجه به نوع بلیتی که افراد تهیه می‌کنند، متفاوت است. طراحی داخلی، نوع خدمات و امکان رزرو هتل از ویژگی‌های شرکت مسافربری فدک و این قطار پنج ستاره محسوب می‌شود. در این قطار امکان سرو نامحدود نوشیدنی‌های سرد و گرم، سامانه صوتی و تصویری با قابلیت احضار مهماندار و سامانه‌های مجهز به GPS و Wi-Fi وجود دارد.

حمل و نقل زنجان

قابلیت تنظیم دمای فضای داخل کوپه توسط مهمانان، قابلیت تنظیم روشنایی و نور پردازی داخل کوپه و تجهیز واگن‌ها به سیستم اعلام و اطفای حریق از دیگر ویژگی‌های آن است. افراد با نوع بلیتی که تهیه می‌کنند، می‌توانند از خدمات این شرکت مانند رزرو هتل و پرداخت هزینه و بهره‌مندی از تخفیفات آن نیز استفاده کنند. این قطار ساعت ۱۵ از زنجان حرکت می‌کند و ساعت حرکت آن از مشهد ۱۶:۱۰ است، قیمت بلیت‌ها شناور و بر اساس نوع خدمات متفاوت است.

اتوبوس

حمل و نقل زنجان

از بسیاری از شهرهای ایران می‌توان مستقیم به زنجان سفر کرد. در عین حال زنجان در مسیر کریدور شمال غرب کشور قرار دارد و تمامی اتوبوس‌هایی که از سمت تهران به شهرهای شمال غربی عازم هستند، از زنجان می‌گذرند. از خود شهر زنجان هم به شهرهایی نظیر تهران، تبریز، قم و رشت ... اتوبوس‌هایی در ساعات مختلف شبانه‌روز موجود است.

خودروی شخصی

فاصله‌ی ۲۹۰ کیلومتری زنجان تا تهران، از طریق آزادراه نزدیک به سه ساعت طول می‌کشد. این مسیر شامل اتوبان زنجان-قزوین و قزوین-کرج و کرج-تهران است.

حمل و نقل درون شهری

به طور کلی زنجان شهر شلوغ و پرترافیکی نیست؛ اما برخی از مراکز و مناطق شهری در ساعاتی خاص شلوغ هستند. با این‌حال جایی برای نگرانی نیست چرا که زنجان در ایام نوروز بسیار خلوت بوده و برای گشت‌زنی کاملاً ایده‌آل است.

اتوبوس

حمل و نقل زنجان

در اواخر سال ۱۳۶۹ سازمان اتوبوسرانی زنجان و حومه با تعداد  ۳۵ دستگاه اتوبوس تاسيس شد و قبل از تاسيس سازمان، مديريت به شکل خصوصی بوده و به علت حجم کم مسافرين در ابتدای تاسيس استقبال خوبی از سيستم نشد. در ابتدا دو نفر که يک نفر راننده و نفر دوم کمک راننده و مسوول جمع‌آوری کرايه مسافران در اتوبوس مشغول بودند که پس از سال ۱۳۶۹ سالانه به تعداد اتوبوس‌ها افزوده شد.

اتوبوس‌های خط واحد در تمامی نقاط شهر آماده‌ی خدمت‌رسانی هستند و به راحتی می‌توانید با اتوبوس به اکثر جاهای شهر بروید. تعداد خطوط  ناوگان اتوبوسراني در  ۲۴ مسير شهري و در  ۹ مسير حومه خدمات‌رساني می‌کنند.

در حوزه بخش خصوصی تعداد ۱۶۰ دستگاه در حال خدمات‌رسانی در خطوط درون‌شهري و حومه هستند. به طور میانگین تعداد ۱۸۰ هزار سفر درون‌شهري، روزانه توسط ناوگان اتوبوسراني انجام می‌شود. با چهار دفتر خدمات پيشخوان جهت فروش و شارژ كارت بليت اتوبوس  قرارداد بسته شده و تا کنون حدود ۸۹ هزار  قطعه كارت بليت از طريق دفاتر پيشخوان در سطح شهر فروخته شده است.

تاکسی

حمل و نقل زنجان

دفاتر تاکسی تلفنی و مسافربرهای شخصی در شهر فعالیت دارند. رنگ تاکسی‌ها در شهر زنجان زردرنگ و رنگ تاکسی‌های بانوان به رنگ سبز است. در کل با تاکسی می‌توان به مناطق اصلی شهر دستیابی داشت. در ضمن زنجان از خدمت تاکسی بی‌سیم هماهنگ با سامانه یکپارچه کشوری (۱۳۳) نیز پشتیبانی می‌کند. این شهر بیش از ۲۰۰۰ دستگاه تاکسی دارد. تاکسیرانی زنجان برای راه‌اندازی تاکسی‌های ویژه VIP با خودروهای مدل بالا منتظر صدور مجوز از بابت سهمیه استانی توسط وزارت کشور است.

بر اساس نرخ جديد، کرایه اتوبوس از طریق کارت ۳۷۰ تومان و به شکل نقدی ۵۰۰ تومان و اتوبوس‌های سریع‌السیر کارتی ۵۱۰ تومان و نقدی ۶۰۰ تومان است. اتوبوس سایان به روش کارتی ۴۹۰ تومان و نقدی ۶۰۰ تومان است و نرخ کرایه اتوبوس به روستای دیزج‌آباد به روش کارتی ۶۳۰ تومان و به روش نقدی ۷۰۰ تومان است.

نصب کارتخوان‌ها بر روی تاکسی‌ها تا مهرماه به پایان می‌رسد و از آن تاریخ به بعد دریافت مبلغ نقدی از مسافران ممنوع خواهد شد؛ به طوری که در صورت وصول شکایت از مردم، موضوع رسیدگی خواهد شد. تاکسی‌های فعال در سطح شهر زنجان در قالب تاکسی‌های گردشی، ون، تاکسی بانوان و تاکسی‌های ۱۳۳ فعالیت می‌کنند. از مجموع ۲ هزار و ۳۷۷ تاکسی فعال در سطح شهر زنجان ۵۴ دستگاه ون و ۹۰ دستگاه تاکسی بانوان هستند و بقیه هم به صورت تاکسی‌های گردشی و ۱۳۳ در شهر زنجان فعالیت می‌کنند.

خودروی شخصی

همانطور که اشاره کردیم، نیازی به نگرانی در مورد ترافیک شهری در روزهای نوروز وجود ندارد؛ با خودروی خود می‌توانید با خاطری آسوده به همه جای زنجان بروید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه