۱۰ شهر مهم بازسازی شده پس از تخریب کامل (قسمت اول)

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد پنجشنبه، ۷ دی ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۱۵
۱۰ شهر مهم بازسازی شده پس از تخریب کامل (قسمت اول)

آیا می‌دانید برخی از شهرهای مهم جهان مانند برلین و لندن زمانی بر اثر جنگ یا بلایای طبیعی تخریب و پس از آن بازسازی شده‌اند؟ در ادامه شما را با ۱۰ مورد از این شهرها آشنا می‌کنیم.

از زمان پیدایش شهرنشینی تاکنون، شهرهای زیادی نابود شده‌اند و به تاریخ پیوسته‌اند. از دو شهر باستانی سدوم و گموراه گرفته که مردم آن‌ها گرفتار غضب الهی شدند و آتش آن‌ها را کامل نابود کرد، تا بابل و تیسفون که پس از سقوط امپراتوری‌ها اشکانی و بابل، ویران شدند و با مدفون شدن در انبوهی از شن و ماسه به فراموشی سپرده شدند. در ادامه ۱۰ شهر را معرفی می‌کنیم که زمانی به‌دلیل بلایای طبیعی یا حوادث انسانی کاملا ویران شده، اما پس از تخریب کامل بازسازی شده‌اند و جان دوباره‌ای گرفته‌اند.

برلین

برلین

این شهر تاکنون حوادث ویران‌کننده زیادی را پشت سر گذاشته است؛ از بمباران نیروی هوای سلطنتی بریتانیا گرفته تا بمباران نیروی هوایی  آمریکا. ارتش جماهیر شوری نیز قبل از سقوط این کشور، برلین را تحت تصرف خود آورد و نیروهای آن خیابان به خیابان برای کنترل شهر می‌جنگیدند. نیروهای ارتش شوروی حتی ساختمان پارلمان آلمان یعنی ساختمان «ریسش‌تاگ» (Reichstag) را نیز تصرف کردند و پرچم خود را از سقف آن آویزان کردند.

ساختمان پارلمان آلمان

ساختمان Reichstag


The top of the interior of Reichstag Dome. Berlin

تصویر پانورامای سقف شیشه‌ای ساختمان Reichstag

 این حوادث در حدود ۸۰ درصد از آلمان را به تلی از خاک تبدیل کرد و جای گلوله‌ها هنوز هم بر پیکره بسیاری از ساختمان‌های بازمانده از آن زمان، دیده می‌شود. روند بازسازی این شهر از سال ۱۹۴۶ آغاز شد؛ البته هنوز هم در بخش مرکزی پایتخت آلمان، فضاهای باز عجیبی به چشم می‌خورد.


Berlin Kollhofftower Potsdamer Platz Panoramapunkt Ost

تصویر پانورامای میدان پوتسدامر

 میدان «پوتسدارمر» (Potsdamer Platz) که در بین سال‌های ۱۹۱۹ تا ۱۹۳۹ یکی از میدان‌هان اصلی برلین بود و هنوز هم جزو اصلی‌ترین میادین این شهر است، در جریان جنگ‌ها با خاک یکسان شد؛ اما پس از بازدید مجدد به دوران شکوه خود بازگشت و در حال حاضر ساختمان‌های مهمی مانند «سونی سنتر» (Sony Center) و مجموعه ورزشی «دایملر» (Daimler) را در خود جای داده است. سقف گنبدی شیشه‌ای ساختمان ریسش‌تاگ که شاهکار نرمان فاستر، معمار بریتانیایی است، نیز هر بیننده‌‌ای را مجذوب خود می‌کند.

بیشتر بخوانید:

لیسبون

لیسبون

در سال ۱۷۷۵ زلزله مهیبی کابوس وحشتناک لیسبون، بزرگ‌ترین شهر پرتغال و پایتخت این کشور شد. این زلزله چهل دقیقه پس از سونامی وحشتناکی که لیسبون را در هم کوبید، بلای جان مردم شد. آتش‌سوزی گسترده ناشی از زلزله، در مدت کوتاهی سراسر شهر را درنوردید و ساختمان‌های کاخ مانند، کتابخانه‌ها، گالری‌های هنری، کلیساها و بسیاری از ساختمان‌های مدرن را طعمه خود کرد.

۳۰ هزار نفر در این زلزله جان باختند و ۸۵ درصد از بافت شهر به‌طور کامل تخریب شد

۳۰ هزار نفر در این زلزله جان باختند و ۸۵ درصد از بافت شهر به‌طور کامل تخریب شد؛ اما پرتغالی‌ها تسلیم سرنوشت نشدند و برای بازسازی این شهر کمر همت بستند. ساختمان‌های ناحیه‌ای به نام Baixa Pombalina در بخش مرکزی شهر با مساحتی درحدود ۷۱۸  مترمربع، با فنداسیون بسیار قوی  و مقاومت بالا در برابر زلزله به‌صورت شبکه‌ای درهم تنیده از یکدیگر، دوباره ساخته‌ شدند.

میدان تجاری Praça do Comércial

تصویر میدان تجاری Praça do Comércial پس از بازسازی

در ضمن یکی از میادین اصلی شهر به نام Praça do Comércial با چهره جدید و کمان بسیار بزرگی به نام Triumphal Arch بازسازی شده است که کمان آن نماد پیروزی و مقاومت حماسی شهر محسوب می‌شود.

هیروشیما

هیروشیما

این شهر که تاریخ پیدایش آن به قرن شانزدهم باز می‌شود، در طول جنگ جهانی دوم مقرهای نظامی زیادی را در خود جای داده بود. مردم هیروشیما در سال ۱۹۴۵ فاجعه‌ای را تجربه کردند که هرگز از یاد نخواهند برد.

 بمباران اتمی آمریکا ۷۰ هزار از مردم این شهر را به خاک و خون کشاند

 بمباران اتمی آمریکا ۷۰ هزار از مردم این شهر را به خاک و خون کشاند و پس از اتفاق نیز همین تعداد از شهروندان، به‌دلیل جراحت‌های مختلف و آسیب‌های ناشی از تشعشعات رادیواکتیو جان باختند و بخش عمده‌ای از شهر به مخروبه تبدیل شد؛ اما مردم هیروشیما اجازه ندادند که این اتفاق پایانی تلخ برای این شهر باشد. جمعیت شهر پس از اتمام جنگ با سرعت کمی رشد کرد، ساختمان‌های جدید دوباره در این شهر قد برافراشتند و قلعه هیروشیما که یادگاری از قرن شانزدهم بود، در دهه ۱۹۵۰ دوباره بازسازی شد و به موزه‌ای برای ثبت تاریخ شهر تبدیل شد.


Japan, Hiroshima, Castle Park

تصویر پانورامای قلعه هیروشیما

ساختمان Genbaku

ساختمان Genbaku

ساختمان «جنباکو» (Genbaku) که نزدیک‌ترین ساختمان بازمانده به محل اصلی بمباران اتمی است، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده و یادبودی برای ایجاد صلح و آشتی است.

بیشتر بخوانید:

موستار

موستار

این شهر تاریخی یکی از شهرهای مهم بوسنی و هرزگوین است که رودخانه نرتوا از میان آن می‌گذرد. موستار چندین قرن است که به خاطر معماری منحصر‌به‌فرد، فرهنگ غنی آن که ترکیبی از فرهنگ اسلامی و فرهنگ کاتالوگ و ارتدکس صربی است و پل مشهور موستار که روی رودخانه نرتوا کشیده شده، شهرت پیدا کرده است.

پل مشهور موستار

پل مشهور موستار 

مهندسان عثمانی این پل قدیمی را در دهه ۱۵۶۰ به افتخار سلطان سلیمان، یکی از قدرتمندترین پادشاهان این امپراتوری، بنا کردند. متاسفانه جنگ خونین بین کروات‌ها و بوسنیایی‌ها که از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ طول کشید، خسارت‌های جبران‌ناپذیری به این شهر وارد کرد.

این شهر تاریخی به‌دلیل اینکه در آن زمان از موقعیت راهبردی بسیار مهمی برخوردار بوده است، بارها از جهات مختلف تصرف شد و بمباران و یورش‌های متعدد باعث نابودی شهر شد. تمام مساجد، کلیساها، کتابخانه‌ها و حتی پل موستار در جریان این جنگ نابود شدند. پس از اتمام جنگ، سازمان‌های مالی بین‌المللی نظیر بانک جهانی، اتحادیه اروپا و سازمان Aga Khan Trust for Culture که وظیفه احیای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و فیزیکی شهرهای کشورهای در حال توسعه را بر عهده دارد، بودجه لازم برای بازسازی این شهر را تامین کردند. همچنین در سال ۲۰۰۴ گام بزرگی برای بازساری پل موستار برداشته شد.

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه