سوغات آلانیا، ترکیه

حمیده کریمی
حمیده کریمی پنجشنبه، ۳۰ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۱۵
سوغات آلانیا، ترکیه

آلانیا یکی از شهرهای تاریخی ترکیه و یکی از مهم‌ترین مقصدهای گردشگری ساحلی در سفر به ترکیه است. این شهر مثل سایر مناطق ترکیه، سوغات سنتی و صنایع دستی خاصی دارد.

در سفر به شهرها و مناطق مختلف ترکیه، انتخاب‌های زیادی برای خرید سوغات دارید. از انواع صنایع دستی زیبا گرفته تا مواد غذایی و خوراکی‌های خوشمزه که مخصوص این منطقه است. از آنجایی که سوغاتی‌های آلانیا تنوع زیادی دارند و در فروشگاه‌های سوغات، ممکن است حسابی سردرگم شوید، در ادامه با چند مورد از آن‌ها آشنا می‌شویم که در سفر می‌توانید خریداری کنید. البته سوغات ترکیه در بسیاری از شهرهای آن مشترک است و به هر شهر دیگری که سفر کنید می‌توانید آن‌ها را به‌راحتی خریداری کنید.

همیشه در تهیه‌ی سوغات سعی کنید محصولات بومی و خاص را بخرید که رنگ و بوی دیگری دارند و فرهنگ‌ها و سنت‌های اهالی آن منطقه را منعکس می‌کنند.

نظرقربانی

سوغات آلانیا

این سوغات را در همه شهرهای ترکیه و در همه فروشگاه‌های سوغات می‌توانید پیدا کنید؛ سوغاتی که ما خیلی خوب با آن آشنایی داریم و بیشتر مورد توجه گردشگرانی از سایر نقاط دنیا قرار می‌گیرد. این نظرقربانی‌ها در اشکال و ابعاد مختلف تهیه می‌شوند و کاربردهای مختلفی دارند، مثلا انواع دستبند یا جاکلیدی را با آن درست می‌کنند یا حتی مگنت یخچال. برای دور کردن چشم بد، از این نظرقربانی‌ها استفاده می‌شود.

شال و روسری

یکی از چیزهایی که در ترکیه زیاد خواهید دید فروشگاه‌های شال و روسری است که در آن‌ها انواع شال و روسری با قیمت‌ها و کیفیت‌های مختلف از جنس‌های مختلف به فروش می‌رسد. منظره‌ی زیبای این فروشگاه‌ها که آمیزه‌ای از هزاران رنگ زیبا است، یکی از مناظر دیدنی در آلانیا است. شال‌ها طرح‌های متنوعی دارند که از میان آن‌ها می‌توانید برای دوستان و عزیزان‌تان هدایای زیبایی انتخاب کنید. البته غیر از شال و روسری، سایر محصولات پارچه‌ای هم در آلانیا قابل خریداری است. مثلا انواع رومیزی، کوسن و حتی قالیچه.

شیره انار

سوغات آلانیا

این شیره، طعمی ترش و شیرین و لذیذ دارد و گاهی از آن به‌عنوان سس سالاد استفاده می‌شود. سرشار از ویتامین است و گاهی برای افزودن به سالاد، روغن زیتون هم به آن اضافه می‌کنند. این شیره‌ی لذیذ را در هر سوپرمارکت و بازاری می‌توانید به‌راحتی پیدا کنید.

روغن زیتون

در ترکیه می‌توانید انواع زیتون را خریداری کنید. زیتون سبز و سیاه تازه یا شور. زیتون را بهتر است کیلویی بخرید و قبل از خرید امتحان کنید. زیتون‌های بدون هسته هم به فروش می‌رسند که وسط آن‌ها به‌جای هسته، فلفل گذاشته‌اند. به‌عنوان سوغات می‌توانید خود زیتون یا روغن زیتون را خریداری کنید. در سوپرمارکت‌ها و بازارها از امتحان کردن روغن‌ها نترسید. فروشنده‌ها معمولا روغن‌هایی برای تست کردن در اختیار مشتریان می‌گذارند. البته روغن زیتون همه‌جا پیدا می‌شود، ولی روغن زیتون ترکیه، عطر و طعم خاصی دارد، البته اگر بتوانید نوع مرغوب و اصل آن را پیدا کنید.

حلوا و ارده

سوغات آلانیا

یکی از خوراکی‌های لذیذی که در آلانیا در فروشگاه‌ها خواهید دید، حلوا است. حلوایی لذیذ و مقوی که در تکه‌های بزرگ تهیه می‌شود و بعد آن را قطعه قطعه می‌کنند. در ترکیه آن را به‌عنوان دسر یا صبحانه مصرف می‌کنند. این حلوا با طعم‌های مختلفی تهیه می‌شود؛ ساده، کاکائویی و پسته‌ای. ارده یکی دیگر از خوراکی‌های خوشمزه‌ی ترکیه است که در واقع آن را می‌توان عصاره‌ی کنجد نامید. از این ارده می‌توان برای تزیین دسرها، تهیه‌‌ی حموص، درست کردن صبحانه و... استفاده کرد.

ادویه

در بازارهای شهرهای مختلف ترکیه، یکی از چیزهایی که بیش از همه به چشم می‌خورد، انواع ادویه است. این ادویه‌ها تنوع فراوانی دارند و علاوه بر اینکه هرکدام به‌تنهایی به فروش می‌رسند، ادویه‌های مخلوط را هم می‌توانید برای مصارف مختلف خریداری کنید. هرکدام از این ادویه‌های مخلوط، عطر و طعم خاصی دارند که با دیگری متفاوت است. البته تنوع فروشگاه‌ها و ادویه‌های عرضه شده در بازارهای آلانیا، به‌اندازه‌ی استانبول نیست، ولی همان عطر و طعم و رنگ‌های زیبا را دارد. می‌توانید انواع ادویه را خریداری کنید و به غذاهای خود، عطر و طعم غذاهای ترکی را اضافه کنید.

آجیل و خشکبار

سوغات آلانیا

فروشگاه‌های آجیل و خشکبار در بازارهای شهرهای مختلف ترکیه دیده می‌شوند و بسیار رنگارنگ و جذاب هستند و محال است توجه‌تان را جلب نکنند. به‌خصوص اگر به این تنقلات علاقه داشته باشید. انواع میوه‌های خشک شده، کشمش، انواع آجیل مثل بادام و گردو و فندق، نخودچی، بادام زمینی، پسته و بادام هندی را می‌توانید از بازارها خریداری کنید. ترکیه یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خشکبار در تمام دنیا است. تخمه‌ی کدو و آفتابگردان هم از دیگر تنقلاتی است که در بازارها به‌وفور پیدا می‌شود.

قهوه ترک و وسایل تهیه آن

قهوه‌ی ترک را در بسته بندی‌های مختلف و در قوطی‌های مناسب هدیه دادن می‌توانید از فروشگاه‌ها خریداری کنید. علاوه بر قهوه می‌توانید وسایل لازم برای سرو و تهیه‌ی آن را هم بخرید. فنجان‌های کوچک و زیبا و نقاشی‌ شده و جذوه که نوعی قهوه‌جوش برای تهیه‌ی قهوه‌ی ترک است در فروشگاه‌های سوغات عرضه می‌شوند.

چای‌ سیاه، میوه‌ای و انواع دمنوش گیاهی

سوغات آلانیا

در سوپرمارکت‌ها و بازارها می‌توانید انواع چای را خریداری کنید. غیر از چای، قوری مخصوص دم کردن چای و استکان‌های کوچک و کمرباریک هم در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسند. به غیر از چای سیاه، می‌توانید انواع دمنوش را با عطرها و طعم‌های مختلف از بازارها بخرید. این دمنوش‌ها را غالبا با یک برش لیمو و عسل سرو می‌کنند و هرکدام خواص دارویی منحصربه‌فردی دارند.

پنیر

هر کجای دنیا که بروید، پنیرهای خاص خود را دارند که به شیوه‌های سنتی و با طعم‌های مختلف تهیه می‌شوند. انواع پنیر گاوی، بزی و گوسفندی را می‌توانید در ترکیه بخرید که انواع مختلفی دارد و بعضی از فروشگاه‌ها به شما اجازه می‌دهند که آن‌ها را تست کرده و بعد انتخاب کنید.

لوازم آرایشی و بهداشتی

سوغات آلانیا

همان طور که می‌دانید، ترکیه یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان لوازم آرایش در دنیا است. علاوه بر لوازم آرایشی و بهداشتی مدرن، در بازارهای ترکیه می‌توانید انواع لوازم آرایشی دست‌ساز را هم خریداری کنید، مثلا صابون زیتون یا صابون لاوندر.

انواع شیرینی

در ترکیه شیرینی‌های مختلفی تهیه می‌شود که البته بسیاری از آن‌ها برای ما ایرانی‌ها آشنا است و آن‌ها را خودمان هم به‌شکل‌های مختلف تهیه می‌کنیم. مثلا باسلوق که با نشاسته، آب، انواع مغزها و... تهیه می‌شود و بعد از آماده شدن آن را با پوششی از شکر و پودر نارگیل می‌پوشانند. یکی دیگر از این شیرینی‌های سنتی در زبان ترکی cevizli sucuk نام دارد و با انواع مغزها و شیره‌ی انگور تهیه می‌شود. گاهی آن را با لایه‌ای شکلات می‌پوشانند. معمولا از مغر گردو برای تهیه‌ی آن استفاده می‌کنند. البته انواع بادامی آن هم پیدا می‌شود. ممکن است به‌جای شیره‌ی انگور، از انواع شیره‌ها و عصاره‌های میوه‌ای استفاده کنند. باقلوا هم یکی دیگر از شیرینی‌های سنتی ترکیه است که با انواع آجیل، نوعی خمیر مخصوص و شربت تهیه می‌شود.

غیر از مواردی که معرفی کردیم، در بازارهای آلانیا و سایر مناطق ترکیه، سوغاتی‌های فراوانی را خواهید دید که می‌توانید برای دوستان و نزدیکان خود با توجه به سلیقه و سن و سال‌شان خرید کنید. مثلا انواع زیورآلات مدرن و سنتی، صنایع دستی، فرش و گلیم دستبافت و انواع محصولات چرمی. در آلانیا هیچ محدودیتی برای خرید سوغات ندارید و حتما با توجه به بودجه‌ای که در نظر دارید، هدیه‌ی مناسبی پیدا می‌کنید.

مطالب مرتبط:

منبع alanyainstyle

دیدگاه