۵ پرسش کلیدی برای صرفه جویی در هزینه های سفر

احد کشاورز
احد کشاورز سه شنبه، ۱۹ دی ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۱۵
۵ پرسش کلیدی برای صرفه جویی در هزینه های سفر

۵ پرسش کلیدی و مهم و پاسخ آن‌ها از زبان استاد دانشگاه در رشته روانشناسی و خانمی با تجربه سفر به ۲۹ کشور جهان می‌تواند به شما کمک کند تا از سفر‌های کم‌هزینه خود نهایت لذت را تجربه کنید

جیمی کورتز از ۲۹ کشور جهان و ۴۵ ایالت از ۵۰ ایالت آمریکا دیدن کرده است. او سراسر آسیای جنوب شرقی را با کوله‌گردی گشته و در ویتنام موتورسواری کرده است. او لذت خوردن غذاهای اسپانیایی مانند پینتوکسس را در سباستین اسپانیا تجربه کرده است. کورتز همه این سفرها را بر اساس یک بودجه محدود و مشخص انجام داده است. او در کتاب جدید خود که با عنوان «مسافر خوشحال» که در ژوئیه ۲۰۱۷ منتشر شد، می‌گوید:

سفر شامل هزینه‌های پنهان زیادی است و مردم بسیاری به‌واسطه مخارج سفر شما گذران زندگی می‌کنند.

نبود یک برنامه‌ریزی مالی درست منجر به بروز مشکلات زیادی می‌شود، جیمی می‌گوید:

  شما ممکن است طی سفر بیش از حد هزینه کنید و بعد از آن پشیمان شوید یا کم خرج کنید و تفریحات و دیدنی‌های بسیاری را از دست بدهید.

کورتز به درستی و انجام‌پذیری توصیه‌هایش اطمینان دارد. او که استاد روانشناسی دانشگاه جیمز مدیسون و پژوهشگر در زمینه روش‌های افزایش شادی در زندگی روزمره، تعطیلات و مسافرت‌ها است، معتقد است برای ایجاد احساس خوشحالی طی سفر بدون مخارج بالا باید مسائل روانشناسی انسانی مانند روند تصمیم‌گیری، سازگاری با شرایط و قدرت تحقق بخشیدن به برنامه‌ها در نظر گرفته شود.

جیمی کورتز

جیمی نتایج تحقیقات خود را در قالب ۵ سوال منتشر کرده است. با پرسیدن این سوال‌ها می‌توانید اطمینان پیدا کنید که در تعطیلات بعدیتان به ازای حداقل بودجه موجود حداکثر تفریحات ممکن را خواهید داشت.

۱. در میان اتفاقات و مواردی که در سفر با آن‌ها برخورد می‌کنم، با چه چیزهایی سازگار خواهم شد؟ کدام موارد پس از چند روز احساس خوشحالی سفر را مختل می‌کند؟

سفر لذت

کورتز میگوید:

عامل کلیدی احساس تازگی است

معمولا افراد تمایل دارند که به شرایط و محیط اطراف‌شان عادت کنند و زندگی در سفر نیز از این قاعده مستثنا نیست.

برای حفظ تازگی و جدید بودن اتفاقات در سفر او توصیه می‌کند از اقامت طولانی‌مدت در یک مکان ثابت اجتناب کنید، زیرا ممکن است دچار احساس یکنواختی شوید. او می‌گوید:

عامل کلیدی احساس تازگی است و این خود شما هستید که با برنامه‌ریزی این احساس را به سفرتان اضافه می‌کنید. قبل از شروع سفر مطمئن شوید که در هر روز حداقل یک چیز جدید یا متفاوت خواهید دید.

۲. آیا انتخاب راه ارزان‌تر در ادامه هزینه‌های زمانی و فشار روحی برای من به همراه دارد؟ اگر چنین است آیا این سبک و سنگین کردن به صرفه است؟

تجربه لذت سفر

گاهی اوقات گزینه‌ی گران‌تر در بلند مدت موجب صرفه‌جویی در پول و استرس شما می‌شود. برای مثال ممکن است در یک توقف ۶ ساعته بین دو پرواز، پولی که صرف سرگرم کردن خود می‌کنید، بیشتر از هزینه پرواز مستقیم تا مقصدتان باشد. یا هنگامی که یک هتل ارزان‌تر در حومه شهر انتخاب می‌کنید، مجبور به پرداخت هزینه‌های حمل و نقل تا مرکز شهر هستید.

۳. برای چه مواردی قبل از سفر می‌توانم پیش پرداخت داشته باشم؟

لذت تلاش سفر

تا جایی که ممکن است امکانات مورد نیاز خود در طول سفر را به‌صورت آنلاین رزرو کنید یا از قبل برای بازدیدهایی مانند موزه‌های خاص و نمایشگاه‌ها که تصمیم قطعی برای دیدن آن‌ها گرفته‌اید، بلیت تهیه کنید. به این ترتیب شما می‌توانید برای مواردی که می‌خواهید، برای آن‌ها پول صرف کنید، از قبل فکر کنید و در لحظه تصمیم نگیرید.

4. چه اجناسی به عنان سوغات در شهر مقصد به فروش می‌رسد؟

ورزش لذت سفر

کورتز میگوید:

آیا این کالا به‌خاطره خاص یا عواطف منحصربه‌فردی در طول سفر مربوط می‌شود؟

درباره چیزهایی که می‌خواهید در طول سفر بخرید، پیش از آنکه در موقعیت «یا الان یا هیچ وقت» و فشار زیاد قرار بگیرید، فکر کنید. در خانه و پیش از آغاز سفر، هنگامی که هنوز در جو فروشگاه‌های پرسر و صدا و گزینه‌های بی‌پایان قرار نگرفته‌اید، بهترین فرصت برای تصمیم‌گیری درباره این است کدام سوغات در ازای قیمت مشخص شده‌شان ارزشمند و چه هدایایی برای دوستان و خانواده مناسب‌تر هستند. وقتی در موقعیت قرار گرفتید، از خود بپرسید آیا این کالا به‌خاطره خاص یا عواطف منحصربه‌فردی در طول سفر مربوط می‌شود؟ وقتی به خانه برمی‌گردید، احتمالا تی‌شرتی از کافه‌ای که هرشب به آن می‌رفتید، بیشتر برای شما ارزشمند است تا مگنتی که از فرودگاه خریده‌اید.

۵. چگونه ترتیب برنامه‌هایم را در طول مسیر سفر تنظیم کنم؟

ورزش لذت سفر

برای فهمیدن اینکه چه زمانی چه کاری را انجام دهید، از مفاهیم رایج روان‌شناختی استفاده کنید. کورتز استفاده از دو قانون «لنگرگاه» و «پایان قله» را پیشنهاد میدهد.

قانون «لنگرگاه»‌عموما زمانی که شما بیش از یک مقصد دارید، به کار می‌رود. به این ترتیب که با اقامت در گران‌ترین مقصد خود در ابتدای سفر به مرور قیمت‌ها کاهش می‌یابند و شما احساس رضایت بیشتری می‌کنید، به علاوه برای مقاصد ارزان‌تر سفرتان به اندازه کافی پول ذخیره می‌کنید.

طبق گفته های کورتز، قانون «قله-پایان» توسط محققی به نام دانیل کانمن (Daniel Kahneman)، برنده جایزه نوبل ابداع شده است. بر اساس بررسی‌های کانمن حافظه‌ی ما تحت تاثیر قله‌های عاطفی (بهترین و بدترین لحظات گذشته) و همچنین نحوه پایان یافتن یک تجربه است. او متوجه شد که نحوه پایان یک تجربه مهم‌ترین عامل رضایت درونی افراد است. پس آخرین شب سفرتان را به بهترین نحو ممکن برنامه‌ریزی کنید. کورتز می‌نویسد:

یکی از مهم ترین توصیه‌ها برای ایجاد احساس شادی این است که پیش از خرید کالاهای مادی به دنبال خرید تجربه‌های ارزشمند دیگران باشید.

بنابراین اگر در حال برنامه‌ریزی برای یک سفر هستید، نکاتی که به صورت خلاصه از کتاب وی‌ در این مقاله آورده شد، می‌تواند به شما کمک کند تا یک شروع فوق‌العاده برای سفرتان در پیش رو داشته باشید.

مطالب مرتبط:

منبع businessinsider

دیدگاه