نقشه ای از قوم آزتک، نوع زندگی در مکزیک را در سده ۱۵۰۰ فاش کرد

نگین توکلی
نگین توکلی جمعه، ۲۴ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۱۰
نقشه ای از قوم آزتک،  نوع زندگی در مکزیک را  در سده ۱۵۰۰ فاش کرد

اگر به نقشه‌های قدیمی علاقه دارید، در خواندن نقشه قدیمی از قوم آزتک، که نحوه زندگی مردم مکزیک را در سده ۱۵۰۰ نشان می‌دهد، با ما همراه شوید.

آزتک‌ها، یک تمدن آمریکای مرکزی را در مکزیک مرکزی شامل می‌شدند که دارای اسطوره‌های فراوانی بودند.

آزتک‌ها، پرستشگاه‌ها و برج‌ها و خانه‌های بسیاری را با مصالح سنگی ساخته بودند. آن‌ها در رشته نجوم، حقوق و حکومت، پیشرفت زیادی داشتند.

کتابخانه کنگره، اخیرا نقشه‌ای را در اختیار عموم قرار داد که نشان از نحوه زندگی آن‌ها در سده ۱۵۰۰ دارد.

این مقاله توسط گرگ میلر در تیم نشنال جئوگرافی نوشته شده است.

این نقشه رنگارنگ، نشان می‌دهد چگونه فرهنگ اسپانیایی و بومی پس از برخورد جهان‌های مکزیک و اسپانیا، با یکدیگر مخلوط شده‌اند.

آزتک

فرد در لباس قرمز نشسته در میان تصویر، لرد یازدهم کتزالکاچین (Quetzalecatzin)، یک رهبر سیاسی در مکزیک مرکزی در اواخر سده ۱۴۰۰ را نشان می‌دهد.

نقشه‌های اولیه آمریکایی که توسط بومیان، کشیده شده‌اند، نادر هستند؛ بسیار نادر. این نقشه که تاریخ آن، حدودا سال ۱۵۹۳  حدس زده می‌شود، جزو کمتر از ۱۰۰ سند نجات‌یافته از ویرانی‌های زمان است. این نقشه، نگاهی فوق‌العاده به تعاملات اولیه میان مردم بومی و اسپانیایی‌ها که تازه به آنجا رسیده بودند را به ما ارائه می‌دهد.

نقشه، دارایی‌ها و ژنتیک یک خانواده در مکزیک مرکزی را نشان می‌دهد. این نقشه، از شمال مکزیکو سیتی تا پایین‌تر از پوئبلا (ایالتی در جنوب مرکزی مکزیک) را پوشش می‌دهد؛ حدودا ۱۶۱ کیلومتر دورتر از جنوب شرقی.

این خانواده، با تعقیب رد فرد قرمزپوش روی تخت نشسته روی تصویر، به عنوان «لئون» شناسایی شده‌اند؛ فردی که به نام لرد یازدهم کتزالکاچین می‌شناسیم.

جان هسلر، کتابدار مجموعه باستان‌شناسی جی آی کیسلاک از دوران اولیه آمریکا در کتابخانه کنگره در یک پست اخیر در وبلاگ در مورد نقشه نوشت:

یک قرن قبل از این که این نقشه طراحی شود، وی، اصلی‌ترین رهبر سیاسی منطقه بود.

نقشه نشان از آثار بومیان و اسپانیایی‌ها دارد.

هسلر با ارجاع به زبان بومیان آن منطقه می‌نویسد:

از طرفی، نقشه، یک نقشه سنتی کارتوگرافیک تاریخی با ترکیب و طراحی‌ای است که به ما هیروگلیف ناهوئات (Nahuatl)، نوعی زبان تصویری و تصاویری نمادین را نشان می‌دهد.

رنگ‌های برجسته روی نقشه، با رنگ‌های طبیعی ایجاد شده‌اند؛ رنگ‌هایی چون آبی مایا که از گیاه نیل و نوعی از خاک‌رس درست و قرمز کارماین (carmine) که از حشره‌ای ساکن در کاکتوس گرفته می‌شده است.

هسلر ادامه می‌دهد:

از طرف دیگر، این نقشه نشان از کلیساها، برخی مکان‌ها با نام‌های اسپانیایی و دیگر تصاویری دارد که نشان از جامعه تحت حاکمیت قوانین اسپانیایی است.

نام‌های تعدادی از رهبران بومی مانند دون (یک نام افتخارآمیز در اسپانیا) و دیگر نام‌ها چون دون آلونزو و دون متیئو نشان می‌دهد که آن‌ها با نام‌های اسپانیایی، تعمید داده شده‌اند.

این نقشه، فرصتی نادر برای داشنمندان فراهم می‌کند تا در مورد تعاملات اولیه بین این دو فرهنگ کاملا متفاوت، تحقیق کنند. نقشه تا همین اواخر، در اختیار کتابخانه کنگره بود، اما هم‌اکنون روی وب‌سایت آن‌ها به صورت رایگان در دسترس عموم است؛ پس شما می‌توانید آن را کاوش کنید و جزئیات آن را بفهمید.

آزتک

تمام نقشه به صورت رسمی،  با عنوان نسخه قدیمی کتزالکاچین شناخته می‌شود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه