استفاده از فناوری برای جلوگیری از فرسودگی های روانی مسافران

زینب موحدی
زینب موحدی سه شنبه، ۵ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۱۵
استفاده از فناوری برای جلوگیری از فرسودگی های روانی مسافران

بعضی‌ها، به‌خاطر شغل‌شان مجبور هستند زمان زیادی را در جاده‌ها بگذرانند. آن‌ها متوجه نیستند که با این کارشان چه ریسک بزرگی را به جان پذیرفته‌اند.

اگر از بخش منابع انسانی در هر اداره‌ای سوال کنید که مهم‌ترین چالش آن‌ها چیست، قطعا می‌گویند استخدام و حفظ کارمند خوب، موتور محرک هر سازمانی محسوب می‌شود.

شرکت‌ها، میلیون‌ها تومان سرمایه‌گذاری می‌کنند تا به کارکنان خود انگیزه ببخشند و شرایط کاری را بهبود بخشند، اما آن‌ها توجه کمی به این موضوع می‌کنند که سفرهای مکرر کاری، تاثیر منفی بر روحیه‌ی کارمندان دارد.

به تازگی، در راهروهای اداره‌ها با اصطلاح «اصطکاک سفر» بسیار برخورد کرده‌ایم، زیرا مدیریت متوجه وجود خطر بسیار واقعی ناشی از فرسودگی شغلی در سفرهای کاری شده است. بعضی از کارمندان زمانی زیادی را به خاطر ماموریت‌های کاری در جاده‌ها می‌گذرانند و متوجه نیستند که این کار می‌تواند بر بهره‌وری و انگیزه‌ی آن‌ها در تجارت تاثیر بگذارد.

این تهدید، تهدیدی بسیار واقعی است که باعث شده شرکت‌های بین‌المللی مشاوره‌ی مسافرتی، مثل «tClara»، به دنبال مدل‌های پیش‌بینی‌کننده‌ای باشند تا هشدارهای مدیریتی مربوط به فرسودگی مسافران و اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از آن‌ها را ارائه دهند.

تحقیقی که به تازگی به‌وسیله شرکت «اف سی ام تراول سلوشنز» (FCM Travel Solutions) با همکاری انجمن گردشگری آفریقای جنوبی انجام شده است، نشان می‌دهد که علت اصلی اصطکاک مسافرین در مسافران تجاری آفریقای جنوبی عبارت هستند از: تاخیر در پرواز، پروازهای ناموفق، خدمات ضعیف خطوط هوایی و هتل‌ها، گم شدن چمدان و ترس از تروریسم.

فرسودگی روانی

این تحقیق تاکید می‌کند که مفهوم اصطکاک مسافرتی به تازگی در شرکت‌های تجاری آفریقای جنوبی معرفی شده است و ۵۸ درصد از مدیران شرکت‌های مسافرتی حاضر در این تحقیق معتقد هستند که این مفهوم در سازمان آن‌ها از کمترین اهمیت برخوردار است یا اصلا هیچ توجهی به آن نمی‌شود.

بااین‌حال، اصطکاک مسافرانی که به سفرهای بین‌المللی می‌روند و تاثیر منفی آن بر سازمان و کارکنان آن مدیران را به فکر اصلاح سیاست‌های خود و اتخاذ اقداماتی برای کاهش این اصطکاک انداخته است.

ایان مک‌نیل (Euan McNeil)، مدیر کل شرکت مسافرتی FCM در آفریقای جنوبی می‌گوید:

فن‌آوری هم در مدیریت موثر اصطکاک سفر خیلی مهم است. سازمان‌ها با بهره‌گیری از فن‌آوری متصل می‌توانند مسافرانی را که پتانسیل فرسودگی شغلی ناشی از مسافرت‌های زیاد دارند، شناسایی کنند.

کارفرمایان این فرصت را خواهند داشت که قبل از این که کارمندان خوب‌شان را از دست بدهند و به خاطر از دست دادن مهارت‌های موردنیاز سازمان، متحمل خسارت‌های زیادی شوند، سیاست‌های خودشان را تغییر بدهند.

این گونه مسافران باید در ماموریت‌های کاری خودشان در هر نقطه از جهان و در هر زمان و به هر وسیله‌ای به شبکه وصل باشند.

مک‌نیل می‌گوید:

پلت‌فرمی مثل اف‌سی‌ام کانکت به مسافران امکان دسترسی به مجموعه‌ی یکپارچه‌ای از فن‌آوری را می‌بخشد که خیلی از کارهای مربوط به سفر، مثل رزرو آنلاین، را آسان می‌کند.

این پلت‌فرم به ردیابی مسافران، گزارش‌دهی و تجزیه و تحلیل داده‌ها هم کمک می‌کند و ابزاری را در اختیار مدیریت قرار می‌دهد که برای ارزیابی ریسک ابتلای کارمندان به فرسودگی خیلی مهم است. این فن‌آوری، کمک می‌کند که شرکت‌ها به دقت به پیگیری امور مسافران بپردازد و آن‌ها را از هرگونه اختلال، تاخیر یا تهدید نسبت به ایمنی کارمندانش آگاه سازد و منابع بالقوه‌ای که منجر به اصطکاک می‌شوند را کاهش دهد.

فرسودگی روانی

مک‌نیل می‌گوید:

معیارهایی که مدیران منابع انسانی که مسئول ارزیابی اصطکاک مسافران هستند، باید در نظر بگیرند، عبارت هستند از تعداد سفرها، تعداد روزهایی که دور از خانه به سر می‌برند، ساعت پرواز و تعداد کشورها یا شهرهایی که باید از آن‌ها بازدید شود و مواردی از این قبیل.

بعد از بررسی داده‌هایی که ابزاری مثل اف‌سی‌ام کانکت در اختیار شما می‌گذارد و همچنین، با مطالعه‌ی سوابق مسافرتی کارمندان‌تان می‌توانید اقداماتی برای مقابله با اصطکاک مسافرین و جلوگیری از فرسودگی آن‌ها اتخاذ کنید.

وقتی که می‌توانید با انجام اقدامات پیشگیرانه، شرکت‌ها و کارمندان خود را از آسیب‌های ناشی از اصطکاک مسافرت حفظ کنید، دیگر لازم نیست که از واپس‌نگری استفاده کنید. شرکت‌ها در قبال کارمندان خود متعهد هستند و اجتناب از این گونه شرایط می‌تواند مزایای خیلی زیادی، هم برای کارمندان و هم برای سازمان‌ها، به همراه داشته باشد. 

مطالب مرتبط:

منبع cbn

دیدگاه