به شگفت انگیزترین مکان های ترسناک دنیا خوش آمدید (قسمت دوم)

نگین توکلی
نگین توکلی یکشنبه، ۳ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۴۵
به شگفت انگیزترین مکان های ترسناک دنیا خوش آمدید (قسمت دوم)

با کمی هیجان و ترس در سفر، موافق هستید؟ در ادامه با ما به دیدن شگفت‌انگیزترین مکان‌های ترسناک دنیا بنشینید.

برخی از نقاط ناشناخته جهان، می‌توانند هیجان‌انگیزترین تجربه سفر شما باشند. متاسفانه بسیاری از این مکان‌های رعب‌آور، از دید ما مخفی مانده‌اند.

در قسمت قبل، شما را با تعدادی از مکان‌های ترسناک سیاره زمین، آشنا کردیم. در این مقاله، شما را با دیگر مناطق ناشناخته آشنا خواهیم کرد.

خون حیرت‌انگیز (Gory Delight)

آبشار خونین

عکس از آئورا. کتابخانه آلامی

دلیل اصلی وجود رنگ خون در آبشار خونین در قطب جنوب، تا همین اواخر به صورت رازی نهان باقی مانده بود.

درست در مقابل سفیدی درخشان یخچال‌های طبیعی قطب جنوب، آبشاری به رنگ خون به ارتفاع ۵ طبقه وجود دارد که ندیدن آن، کار مشکلی است.

آبشار خونین در سال ۱۹۱۱ کشف شد؛ دانشمندان آن زمان، فکر می‌کردند دلیل وجود رنگ قرمز در آب، ممکن است جلبک و خزه‌های دریایی باشد. اما در ماه ژوئن، دانشمندان دانشگاه آلاسکا، نقشه‌های جدیدی را ارائه دادند که نشان داد چگونه آب شور به همراه ذرات آهن باردار شده، راه خودش را به شکاف‌ها و ترک‌های درون یخ باز می‌کند. وقتی آب به هوا می‌رسد، آهن با اکسیژن واکنش می‌دهد و همچون زنگ آهن، به رنگ قرمز در می‌آید.

البته باید بدانید این آب قرمز رنگ، پر از حیات است. آبی که این آبشار خونین از آن تغذیه می‌شود، به گفته دانشمندان، بسیار غیرمعمول است؛ زیرا این آب باستانی، مستقیما از یخچال‌های طبیعی می‌آید، نه باران یا برف. میکروب‌هایی که آنجا زندگی می‌کنند، به دمایی بسیار پایین، شوری بسیار و فشار بالا که تنها در وجود یخچال‌های طبیعی حجیم پیدا می‌شود، عادت دارند.

نیروگاه از دست‌رفته (LOST POWERHOUSE)

آبشار درای

عکس از جان الک

آبشار درای (Dry Falls) در ایالت واشینگتون، زمانی بزرگ‌ترین آبشار جهان بود که آبشار نیاگارای امروزه در مقابل آن، کوتاه جلوه می‌کرد.

در ادامه شما را آبشار درای در شهر کولی (Coulee) در واشینگتن، آشنا خواهیم کرد. اینجا شما را نخواهد کشت، بچه‌ها را نخواهد ترساند یا حال شما را بد نخواهد کرد؛ اینجا فقط خیلی غم‌انگیز است.

آبشار درای، بزرگ‌ترین آبشاری است که تاکنون وجود داشته است، فقط دیگر نمی‌توانید آن را ببینید. در طول آخرین دوران یخبندان، این آبشار، ۱۰ برابر از آبشار نیاگارای امروز بزرگ‌تر بود. آب از ارتفاع ۱۲۲ متری از طولی معادل ۴ٍ٫۸ کیلومتر، به پایین فرو می‌ریخت.

هم‌اکنون، اینجا یک دریاچه با چند صخره زیبای بلند است؛ نشانی غم‌انگیز از شکوه قبل. بهترین چیزی که روزنامه اورگانیون (Oregonian) در مورد اینجا گفته است، این است: «اینجا حتما ارزش یک توقف کوتاه را دارد.»

تلالو خاموش

غار کریستال نایکا

عکس از کارستن پیتر از تیم خلاق نشنال جئوگرافی

تشعشعاتی از پرتوهای سلنیت (selenite) در مقابل کاوشگری در غار کریستال. افراد کمی که این غار بسیار گرم و مرطوب را کاوش کرده‌اند، موفق به دیدن بزرگ‌ترین کریستال‌های جهان شده‌اند.

غار کریستال نایکا در مکزیک، خانه بزرگ‌ترین کریستال‌های جهان است، اما دلیلی وجود دارد که اینجا پر از گردشگران مشتاق نیست. ماگما، درست زیر غار در حال تکاپو است و افراد کمی که جرات می‌کنند وارد شوند، ریسک گرمازدگی را به جان می‌خرند.

کورونیس گفت:

دما در اینجا حدودا ۵۰ درجه سانتی‌گراد است و رطوبت به ۱۰۰ درصد می‌رسد. به محض این که داخل می‌شوید، حس می‌کنید در حال مردن هستید.

یک سال طول کشید تا به کورونیس اجازه دهند تا یک روز کامل را در غار سپری کند؛ اما او به هیچ‌وجه، ناامید نشد.

او می‌گوید:

اینجا به نظر، دژ انفرادی سوپرمن می‌آید.

بقیه ما، ممکن است هرگز نتوانیم فرصت دیدن این شکوه ترسناک را به دست بیاوریم؛ زیرا در سال ۲۰۱۵، در حین عملیات معدن‌کاری آب‌های زیرزمینی آنجا را دوباره پر کردند.

نامبیا

عکس از تون کوئین

دره مرده نامبیا یا ددولی (Deadvlei)، دارای زیبایی خارق‌العاده‌ای به همراه درختان اقاقیای مرده و برخی از یزرگ‌ترین تل‌های شنی بزرگ جهان است.

بیشتر بخوانید:

چشم‌اندازهای تکان‌دهنده (Shocking Vistas)

چشم‌اندازهای تکان‌دهنده

عکس از جرج سیلوا

این نقطه از جهان که دریاچه ماراکایبو (Maracaibo) در ونزوئلا به رودخانه کاتاتامب (Catatumbo) می‌رسد؛ پر رعد و برق‌ترین نقطه جهان است.

شما می‌توانید به دیدن دریاچه‌ای بیایید که به عنوان الکتریکی‌ترین مکان دنیا شناخته می‌شود. در این نقطه که دریاچه ماراکایبو به رودخانه کاتاتمب می‌رسد، بیش از ۲۰۰ روز در سال، رعد و برق می‌زند؛ با بیش از ۲۸۰ برخورد در ساعت.

رعد و برق در اینجا به حدی شدید است که برای خود نامی جداگانه دارد؛ رعد و برق کاتاتمب. دانشمندان شدت برخوردها را اندازه‌گیری و شرایط جوی را مطالعه کرده‌اند تا متوجه شوند، چرا این موقعیت مشخص، دارای این سطح از برخورد رعد و برق است. برخی از دانشمندان فکر می‌کنند تجمع متان یونیزه‌شده در جو در شب، میدان الکتریکی قوی‌تر از آن موقعیت را ایجاد می‌کند.

اما رعد و برق ممکن است توضیح پیش‌پاافتاده‌تری نیز داشته باشد؛ بادهای گرم دریای کارائیب در دریاچه، به دام افتاده‌اند، در مکانی که با هوای سرد کوهستان آندس برخورد می‌کنند. آن‌ها عناصر به وجود آمدن ابر صاعقه‌دار هستند و این شرایط غیرعادی، دائما در این منطقه حاکم است.

رنگین‌کمان را لمس نکنید

رنگین کمان

عکس از فرانس لانتینگ

این رنگین‌کمان شگفت‌انگیز در منشور بزرگ یلواستون، توسط باکتری‌های که در این محیط زندگی می‌کنند، به وجود آمده است.

آب آبی در مرکز معروف‌ترین چشمه‌های آب‌گرم در مرکز پارک ملی یلوستون می‌تواند باعث سوختگی درجه سه، زیر یک ثانیه شود. اما مطمئنا اینجا بسیار زیبا است.

منشور بزرگ، که اغلب به سادگی آن را رنگین‌کمان چشمه آب‌گرم می‌نامند، واقعا یک رنگین‌کمان است. آب در مرکز چشمه، در حداکثر دمای خود با ۸۷٫۲ درجه سانتی‌گراد است؛ بنابراین، موجودات زیادی نمی‌توانند در آن زندگی کنند؛ همین موضوع سبب می‌شود این چشمه، بسیار شفاف باشد و رنگ آب به رنگی نیلگون و زیبایی تبدیل شود.

زمانی که آب از مرکز چشمه حرکت می‌کند و سرد می‌شود، سیانوباکتری که قادر به تحمل آن سطح دمایی است، در آنجا رشد می‌کند. سیناکوکوکس (Synechococcus) که در شرایط سخت، رنگدانه‌های زرد تولید می‌کند، در حلقه بعدی دمایی قرار می‌گیرد و تنوع بسیاری از حیات در بخش‌های سردتر این حلقه یافت می‌شود.

به عنوان یکی از مکان‌های شگفت‌انگیز دنیا، این چشمه آب‌گرم بیشتر از این که به کسی آسیب بزند، از طرف مردم در خطر است. در سال ۲۰۱۴، گردشگران باعث سقوط یک هواپیمای بی‌سرنشین (drone) در مرکز این استخر پر از بخار شدند و در سال ۲۰۱۶، گردشگران کانادایی در حین فیلمبرداری، این مکان حساس را لگدمال کردند.

پس به‌خاطر همه هم که شده، تماشا کنید، ولی لمس نکنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه