کلیسای جامع بورگوس؛ شاهکار معماری گوتیک

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی پنجشنبه، ۳۰ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۰۰
کلیسای جامع بورگوس؛ شاهکار معماری گوتیک

کلیسای جامع سنت ماری بورگوس به عنوان یک کلیسای کاتولیک، در مرکز تاریخی شهر اسپانیایی بورگوس واقع شده است. این کلیسای زیبای گوتیک در زمره میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

کلیسای جامع بورگوس تنها کلیسای جامع اسپانیا به شمار می‌رود که به واسطه‌ی زیبایی خیره‌کننده و هارمونی معماری‌اش در سال ۱۹۸۴ در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است. این کلیسا ارتباط خیلی نزدیکی با سبک گوتیک فرانسوی کلیسای جامع پاریس و ریمز دارد، با این حال تزیینات رنسانس و عناصر باروک نیز در آن به چشم می‌خورد. در نمای اصلی آن، یک پنجره‌ی چرخی ستاره‌ای شکل و نمایشگاهی از مجسمه‌های پادشاهان کاستیل را خواهید دید. در طرفین کلیسا، برج‌هایی با ارتفاع ۸۴ متر قرار دارد که به مناره‌های مارپیچی فوق العاده قرن ۱۵ ختم می‌شود.

کلیسای جامع بورگوس

کلیسای بورگوس در دوران مختلفی در طول تاریخ، تأثیر قابل توجهی بر تکامل معماری و هنر داشته و نقش مهمی در اشاعه‌ی فرم‌های هنر گوتیک فرانسوی قرن سیزدهم ایفا کرده است. کارگاه بین‌المللی و بسیار مهم کلیسا که به قرن ۱۵ و ۱۶ برمی‌گردد، یکی شکوفاترین مکتب‌ها را در اواخر قرون وسطی به وجود آورد.

تاریخچه

کلیسای جامع بورگوس

در ابتدا در این محل کلیسایی ساخته شده بود که فضای آن برای شهری که پایتخت پادشاهی بود کوچک به نظر می‌رسید. به همین دلیل تصمیم بر آن شد که کلیسای جدیدی بنا شود. بعد از تخریب این سازه‌ی رمانسک، خانه‌های اطراف تخریب شد و ساخت این کلیسا در سال ۱۲۲۱ آغاز شد که تا سال ۱۵۶۷ به طول انجامید؛ در طی قرن‌های ۱۵ و ۱۶ تغییرات زیادی در آن صورت گرفت و آخرین اثر مهم‌ در قرن ۱۸ به این کلیسا اضافه شد. کلیسای جامع بورگوس در طول ۴ قرن ساخت و ساز و تزیینات، شاهد خلاقیت معماران، مجسمه‌سازان و صنعتگران بوده است. این کلیسای گوتیک زیبا و منحصربه‌فرد به مریم مقدس اختصاص دارد و مناره‌های هشت ضلعی غیرطبیعی آن باعث شده تا از سایر کلیساهای اسپانیا متمایز شود.

بیرون کلیسا

کلیسای جامع بورگوس

در صورتی که از میدان مریم مقدس حرکت کنید، در نگاه اول می‌توانید نمای موجود و صدها مجسمه‌ی قدیسین و شخصیت‌های کتاب مقدس را تحسین کنید. سردر اصلی گوتیکی کلیسا با دو برج باشکوه خودنمایی می‌کند. پنجره‌ی چرخی ستاره‌ای شکل با شیشه‌های رنگی زیبا و سه دروازه دیگر نیز بسیار چشم‌نواز هستند. در سمت چپ دروازه حواریون قرار دارد. در ادامه مسیر، دروازه «پِیِخریا» (Pellejería) را خواهید دید که در سال ۱۵۱۶ توسط «فرانسیسکو د کولونیا» (Francisco de Colonía) ساخته شد. دروازه «سارمنتال» (Sarmental) که قدمت آن به قرن ۱۳ می‌رسد نیز در خیابان «پالوما» (Paloma) قرار دارد

داخل کلیسا

کلیسای جامع بورگوس

خاص‌ترین بخش داخلی این کلیسا به گنبد کلیسای اصلی تعلق دارد. در این محل جسد رودریگ دیاز و همسرش دفن شده است که این مقبره‌ها ارتباط زیادی با تاریخ اتحاد اسپانیایی و رِکُونکیستا (جنبش استرداد یا سقوط آندلس) دارند. در نزدیکی این محل شاهد یک راه‌پله طلایی معرکه خواهید بود که تحت تاثیر رنسانس ایتالیا، در قرن ۱۶ ساخته شد. ۱۹ نمازخانه، ۳ راهرو و یکی از زیباترین راهروهای مسقف گوتیکی اسپانیا را در این محل خواهید یافت. تعدادی از اعضای خانه سلطنتی اولیه کاستیل نیز در زیر محراب اصلی آرمیده‌اند.

کلیسای جامع بورگوس

اینجا نمونه‌ای جامع از تکامل سبک گوتیک محسوب می‌شود و در آثار هنری با ارزشی نظیر مجموعه‌ی منحصربه‌فردی از نقاشی‌ها، صندلی‌ها، مقبره‌ها، مجسمه‌ها، پنجره‌های شیشه‌ای رنگی و غیره بارز است. تزیینات پنجره‌ها، طاق‌ها و ساختمان سه طبقه ارتباط خیلی نزدیکی با مدل‌های معاصر در شمال فرانسه دارد. اگر علاقه‌مند هستید که در عشای ربانی حضور داشته باشید، می‌توانید در بین ساعت ۸:۳۰ تا ۱۳:۳۰ یا ۱۶ تا ۲۰ به نمازخانه «سنت تکلا» (Saint Tecla) سر بزنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه