راهنمای سفر به مسکو

مسکو، پایتخت روسیه، یک شهر تاریخی زیبا با جاذبه‌های گردشگری متنوع و جذاب است. در ادامه هرآنچه را برای سفر به این شهر نیاز دارید با هم مرور می‌کنیم.

درباره سفر به مسکو بیشتر بخوانید:

معرفی مسکو

اطلاعات ضروری سفر به مسکو 

آب‌و‌هوای مسکو 

بهترین زمان سفر به مسکو 

هزینه‌های سفر به مسکو 

جاهای دیدنی مسکو 

غذاهای مسکو

رستوران‌های مسکو

معرفی مسکو

کرملین

مسکو، پایتخت روسیه، شهر زیبایی است که با تاریخ و فرهنگ این کشور، عجین شده است. شهری که آن را با کلیساهای زیبا و گنبدهای رنگارنگ، میدان سرخ، کاخ بزرگ کرملین و موزه‌های دیدنی و متعدد می‌شناسیم. گوشه و کنار این شهر تاریخی، میزبان جاذبه‌های گردشگری و آثار معماری باشکوه است؛ شهری که در آن، حتی ایستگاه‌های مترو هم به زیبایی قصرهای مجلل، تزیین شده‌اند.

این شهر، یکی از سرزنده‌ترین و پرهیجان‌ترین شهرهای روسیه و اروپا است که بیش از ۱۰ میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند. جاذبه‌های زندگی شهری مثل مراکز خرید بزرگ و باشکوه، در خیابان‌های جذاب و دیدنی آن به چشم می‌خورند. برای آشنایی بیشتر با این شهر زیبا و جاذبه‌های گردشگری آن در ادامه با ما همراه باشید. 

اطلاعات ضروری سفر به مسکو 

اختلاف ساعت با تهران

مسکو در منطقه‌ زمانی UTC/GMT +3 قرار دارد و یک ساعت و نیم از تهران عقب‌تر است.

زبان رسمی

روسی

واحد پول

روبل

نوع برق شهری

برق شهری در روسیه ۲۲۰ ولت و ۵۰ هرتز و دوشاخه‌ها و پریزها از نوع C و F است که در ادامه تصویر آن را مشاهده می‌کنید:

پریز برق ترکیه

پریز نوع c

عکس‌ها از وب‌سایت netio-products.com

کد کشور

شماره‌های اضطراری

پلیس ۱۰۲

آمبولانس ۱۰۳

شماره اضطراری عمومی ۱۱۲

جهت رانندگی

راست

فرودگاه‌های بین‌المللی

فرودگاه بین‌المللی دوموده‌دوو

فرودگاه بین‌المللی شرمتیوو

فرودگاه بین‌المللی ونوکووا

آب‌‌و‌‌هوای مسکو

مسکو طبق طبقه‌بندی آب و هوایی Köppen، دارای آب و هوای قاره‌ای مرطوب است. تابستان‌های گرم و گاهی بسیار گرم و مرطوب دارد و زمستان‌هایش طولانی و سرد است. در فصل زمستان، دمای هوا به‌طور معمول تا منفی ۱۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد، البته دوره‌های هوای گرم هم در زمستان وجود دارد که دمای هوا تا صفر درجه بالا می‌آید.

مسکو

بهترین زمان سفر به مسکو

سردترین ماه سال در مسکو، ژانویه است و میانگین دمای هوا در این ماه منفی ۸ درجه سانتی‌گراد است. بهترین زمان سفر به مسکو، با توجه به آب و هوا، اواخر بهار یعنی اوایل ماه ژوئن است. این مدت، بهترین آب و هوا را برای بازدید طولانی از جاذبه‌های گردشگری دارد.

از اوایل ماه مه تا اواسط ماه ژوئیه، وقتی هوا هنوز خیلی گرم نشده است، می‌توانید برای سفری عالی به مسکو برنامه‌ریزی کنید. یکی دیگر از زمان‌های فوق‌العاده برای سفر به مسکو، روزهای منتهی به سال نو است اگر می‌خواهید چشم‌اندازهای دیدنی و فراموش‌نشدنی از زمستان‌های واقعی روسیه را تجربه کنید.

هزینه‌های سفر به مسکو

مسکو به‌عنوان یکی از گران‌ترین شهرهای دنیا مشهور است. با وجود این، با رعایت برخی نکات می‌توانید هزینه‌های سفر را کاهش دهید و از سفر به این شهر زیبا لذت ببرید.

ترانسفر فرودگاهی

مسکو سه فرودگاه بین‌المللی دارد که هر سه خارج از شهر و در سه مکان متفاوت قرار دارند. یکی از نقاط مشترک هر سه فرودگاه، در اختیار داشتن خدمات ریلی پرسرعت فرودگاهی است. با ۴۲۰ روبل می‌توانید خود را از این طریق به مرکز شهر و مهم‌ترین ایستگاه‌های مترو برسانید. از این ایستگاه‌ها، دسترسی راحت و ارزانی از طریق وسایل حمل و نقل عمومی به بسیاری از نقاط شهر دارید.

انتخاب دیگر، اتوبوس‌های توریستی کوچکی است که کم‌وبیش طبق برنامه از منطقه‌ پارکینگ فرودگاه حرکت می‌کنند و با کرایه‌های معقول و مناسب، شما را به نزدیک‌ترین ایستگاه مترو می‌رسانند.

اقامتگاه

یکی از مهم‌ترین هزینه‌های سفر، هزینه‌ رزرو اتاق در یکی از هتل های مسکو است. اگر بتوانید در هاستل اقامت کنید، هزینه‌های سفرتان به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. یکی از هاستل‌های ارزان مسکو، Godzillas Hostel است. این هاستل، یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین هاستل‌های شهر است که در بخش تاریخی شهر در یک ساختمان قدیمی و در یک خیابان خلوت واقع شده است. کافه‌های ارزانی حوالی این هاستل وجود دارد و به ایستگاه مترو هم نزدیک است.

بیشتر هاستل‌های مسکو، اقامتگاه‌های متنوعی را با امکانات مختلف با قیمت‌های نسبتا یکسان و مناسب در اختیار گردشگران می‌گذارند. یکی دیگر از هاستل‌های مناسب که موقعیت مرکزی دارد، هاستل DaHostel است. حتی برای اقامت می‌توانید روی هتل‌های ارزان هم حساب کنید، مثلا هتل‌هایی مثل Ampir، Belorusskaya، Khitrovka یا هتل Elegant.

حمل و نقل عمومی

مسکو شهری بزرگ است و در زمستان‌ها سرد می‌شود. بنابراین گرچه قدم زدن، یکی از ارزان‌ترین و جذاب‌ترین روش‌ها برای رفت و آمد در شهر است، گاهی نیاز پیدا می‌کنید که از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید. خوشبختانه مسکو یکی از بهترین سیستم‌های حمل و نقل عمومی دنیا را در اختیار دارد؛ متروی مسکو. مسافران مترو می‌توانند بلیط‌های تک سفره و دو سفره را با قیمت مناسب خریداری کنند.

بازدید از جاذبه‌های گردشگری

کرملین

در مسکو تورهای پیاده‌روی رایگان برگزار می‌شود که می‌توانید برای گشت و گذار در مناطق تاریخی شهر و آشنایی با آن، از این تورها استفاده کنید. این تورها هر روز از ساعت ۱۰ و ۴۵ دقیقه از میدان Slavyanskaya در نزدیکی ایستگاه متروی Kitai-Gorod شروع می‌شوند. این تورها معمولا دو ساعت و نیم طول می‌کشند و در طی آن از جاذبه‌هایی مانند کلیسای سنت باسیل، کرملین و تئاتر بولشوی دیدن می‌کنید.

یک روش ارزان دیگر برای گشت و گذار در شهر، اتوبوس‌های توریستی مسکو است که قیمت مناسبی دارند. همچنین بهتر است به تماشای ویترین‌های مراکز خرید مسکو اکتفا کنید یا مقاصد خرید ارزان‌تر را مورد نظر قرار دهید. 

بازدید از جاذبه‌های فرهنگی

 هر کسی در سفر به مسکو مطمئنا دوست دارد از هزاران موزه و گالری جذاب آن دیدن کند. این شهر، موزه‌ها و گالری‌های متنوعی دارد که هرکدام به‌تنهایی ارزش وقت گذاشتن دارند. در میان این همه گالری و موزه، بعضی از آن‌ها در سومین پنجشنبه‌ هر ماه هزینه‌ ورودی ندارند، مثلا موزه‌ دیدنی فضاپیمایی. 

از دیگر تفریحات رایگان و ارزان مسکو می‌توان پارک گورکی را نام برد که هم یک پارک فرهنگی و هم یک پارک تفریحی است. در فصل تابستان، برنامه‌های فرهنگی متعددی در این پارک برگزار می‌شود. داخل پارک یک گالری هم وجود دارد که می‌توانید از آن دیدن کنید.

غذا 

غذا خوردن در رستوران‌ های مسکو، یک تفریح جذاب و در عین حال بسیار گران است. این شهر رستوران‌های فوق‌العاده و مشهوری دارد البته این بدان معنا نیست که در مسکو نمی‌توانید غذا و رستوران ارزان پیدا کنید. مثلا رستوران‌های زنجیره‌ای Grabli برای هر بودجه‌ای، پیشنهادی جذاب دارد. برای اینکه رستوران‌های ارزان و خوب پیدا کنید، اهالی شهر را دنبال کنید و از آن‌ها بپرسید که کجا غذا می‌خورند. از مناطق توریستی فاصله بگیرید تا بتوانید رستوران ارزان پیدا کنید.

جاهای دیدنی مسکو

مسکو، قلب تپنده‌ روسیه و شاهد وقایع تاریخی گوناگونی است که این کشور تجربه کرده است. همین تاریخ پر فراز و نشیب باعث شده که این شهر از نظر جاذبه‌های گردشگری مثل آثار معماری و موزه‌ها و آثار تاریخی و فرهنگی، بسیار غنی و جالب توجه باشد. کلیساهای زیبا، بناها و قصرهای تاریخی، میدان‌های قدیمی، موزه‌های دیدنی، گالری‌های هنری و ایستگاه‌های مترو مسکو، تنها گوشه‌ کوچکی از جاذبه‌های این شهر دیدنی است. در ادامه با مهم‌ترین جاهای دیدنی مسکو آشنا می‌شویم که در سفر به این شهر زیبا می‌توانید برای سر زدن به آن‌ها برنامه‌ریزی کنید.

میدان سرخ

ورودی میدان سرخ

میدان سرخ بیش از ۵۰۰ سال است که در مرکز مسکو و البته در مرکز حوادث و رویدادهای تاریخی آن قرار دارد. ساختمان‌های باشکوه و ارزشمند اطراف آن، تاریخ پرحادثه‌ شهر را یادآوری می‌کند. در همین مکان، کلیسای جامع سنت باسیل به دستور ایوان مخوف ساخته شده است. بعدها آرامگاه لنین به این میدان اضافه شده است.

مسکو

این میدان به‌شکل تاریخی خود مرمت شده است و حفظ و نگهداری می‌شود. کاخ کرملین یکی دیگر از جاذبه‌های اصلی این میدان است. بسیاری از خیابان‌های مهم و اصلی شهر به این میدان منتهی می‌شوند. این میدان، علاوه بر اینکه یک جاذبه‌ گردشگری مهم در شهر مسکو است، تاکنون میزبان برگزاری کنسرت خواننده‌های مشهوری بوده است. میدان سرخ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

کاخ بزرگ کرملین

کاخ بزرگ کرملین بین سال‌های ۱۸۳۷ تا ۱۸۴۹ ساخته شده است. یک گروه از معماران برجسته به سرپرستی Konstantin Thon، این کاخ را طراحی کرده‌اند. این معمار بزرگ، علاوه بر کاخ کرملین، معمار زرادخانه‌ کرملین و کلیسای جامع مسیح منجی هم بوده است.

کاخ بزرگ کرملین، در زمان‌های گذشته، اقامتگاه تزارها در مسکو بوده است. ساخت این بنا، مستلزم ویران کردن یک کاخ باروک بود که در همین مکان قرار داشت. این کاخ ۱۲۵ متر طول، ۴۷ متر ارتفاع و ۲۵ هزار مترمربع وسعت دارد. این مجموعه‌ بزرگ شامل یک کاخ قدیمی، ۹ کلیسا از قرن‌های چهاردهم تا شانزدهم و قرن هفدهم و بیش از ۷۰۰ اتاق است. ساختمان کاخ، مستطیل شکل است و یک حیاط داخلی دارد، سه طبقه به نظر می‌رسد، اما در واقع دارای دو طبقه است. ساختمان غربی کاخ، شامل تالار ملاقات‌های دولتی و اتاق‌های خصوصی خانواده‌ امپراتوری است.

پنج تالار پذیرایی این مجموعه به نام‌های امپراتورهای گذشته‌ روسیه نام‌گذاری شده‌اند. تالار Georgievsky، امروزه برای ملاقات‌های دولتی و دیپلماتیک و مراسم رسمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. معاهدات و پیمان‌های بین‌المللی در تالار Vladimirsky، منعقد و امضا می‌شوند.

کلیسای جامع سنت باسیل

نمایی از کلیسای بسیار زیبای سنت باسیل در میدان سرخ

برج‌هایی با آجر قرمزرنگ و گنبدهای پیازی‌شکل و پیچ در پیچ با آن نمای رنگارنگ و زیبا، از مهم‌ترین ویژگی‌های ظاهری این کلیسای دیدنی هستند که یکی از مهم‌ترین و مشهورترین جاذبه‌های گردشگری مسکو است و بسیاری از گردشگران، مسکو را با این کلیسا و گنبدهای رنگارنگش می‌شناسند. این کلیسا به دستور ایوان مخوف ساخته شده است و دارای هشت شاپل یا کلیسای کوچک است. دو کلیسا هم بعدها به آن اضافه شد.  این کلیسا در مرکز مسکو قرار داشت و بلندترین بنای مسکو تا سال ۱۶۰۰ بود. از سال ۱۹۹۰ این بنا به‌همراه کرملین و میدان سرخ به‌عنوان یکی از میراث‌های جهانی یونسکو شناخته شده است. منقول است که ایوان مخوف، به‌قدری تحت‌تاثیر معماری کلیسای جامع سنت باسیل قرار گرفته‌ بود که دستور داد تا چشم‌های معمار آن، پوستنیک یاکلووف را کور کنند تا دیگر نتواند بنایی به آن زیبایی طراحی کند، تا روزی رقیب این سازه نشود.

کلیسای جامع دورمیشن

این کلیسا در اصل در سال ۱۳۲۶ پایه‌گذاری شده و در سال ۱۴۷۰ به دست معمار ایتالیایی یعنی Aristotle Fioravanti، به سبک رنسانس، بازطراحی شده است. این کلیسا برای چندین قرن، میزبان برگزاری مهم‌ترین مراسم مذهبی و رسمی روسیه بوده است از جمله تاج‌گذاری ایوان مخوف در سال ۱۵۴۷ و خاکسپاری شهدا و پیروان کلیسای ارتدکس. بعد از اینکه پایتخت در سال ۱۷۱۳ به سن پترزبورگ منتقل شد، این کلیسا باز هم اهمیت خود را حفظ کرد اما در سال ۱۹۱۸ توسط کمونیست‌ها بسته شد. از سال ۱۹۹۰، مراسم مذهبی دوباره در کلیسا برپا شد. ستون‌های سفید و گنبدهای طلایی و فضای داخلی بسیار زیبای کلیسا باعث شده که یکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری مسکو باشد. اگر به تاریخ و معماری علاقه دارید، در سفر به مسکو بازدید از این کلیسا را به هیچ عنوان از دست ندهید.

موزه‌ هنرهای زیبای پوشکین

مسکو

 موزه‌ دولتی هنرهای زیبای پوشکین مجموعه‌ای ارزشمند از ۵۰۰ هزار اثر هنری را از زمان بازگشایی‌اش در سال ۱۹۱۲ تا به امروز جمع‌آوری کرده است. این مجموعه در ابتدا به‌عنوان یک مجموعه‌ آموزشی ساخته شده، اما بعدها گسترش پیدا کرده و به موزه‌ای ارزشمند تغییر یافته است. مجموعه‌های ارزشمند آثار امپرسیونیست، پست امپرسیونیست و مدرنیست این موزه در یک گالری به نام هنر اروپایی و آمریکایی قرن نوزدهم و بیستم نگهداری می‌شود.  موزه در ابتدای تاسیس به افتخار الکساندر سوم، تزار روسیه به ‌نام موزه‌ الکساندر سوم نام‌گذاری شد. پس از انقلاب ۱۹۱۷ روسیه و سقوط دودمان رومانوف، نام موزه به موزه‌ هنر غربی تغییر یافت و در نهایت در سال ۱۹۳۷، دولت روسیه نام موزه را به افتخار صدمین سال درگذشت الکساندر پوشکین به نام کنونی تغییر داد.

مسکو

موزه‌ پوشکین دارای یکی از با ارزش‌ترین مجموعه‌های هنری از نقاشانی مانند ساندرو بوتیچلی، لوکاس کراناخ پدر، رامبرانت، رافائل، ادگار دگا، پل سزان، پل گوگن، پیر اوت رنوآر، تئودور روسو، آنری دو تولوز- لوترک، آندره دورن، کامی پیسارو، ونسان ون گوگ و پابلو پیکاسو است.

تالار نمایش بولشوی

مسکو

تالار بولشوی یکی از مهم‌ترین  افتخارات فرهنگ و هنر روسیه است. این تالار از مشهورترین تالارهای جهان برای اجرای باله و اپرا است. تالار بولشوی در سال ۱۷۷۶ میلادی، به دستور کاترین کبیر، در منطقه تورسکوی مسکو، بنیان گذاشته‌ شد.

مسکو

سالن سه بار در سال‌های ۱۸۰۵، ۱۸۱۲ و ۱۸۵۳ آتش گرفت و به‌کلی در آتش سوخت، اما هربار عمارت بازسازی شد. در نهایت ساختمان کنونی در سال ۱۸۲۵ در مسکو بنا شد. باله‌ «دریاچه‌ قو» اثر چایکوفسکی، نخستین‌بار در سال ۱۸۷۷ در تالار بولشوی روی صحنه رفت. در حال حاضر تالار بزرگ، گنجایش ۱۷۵۰ تماشاگر را دارد و صحنه‌ اصلی آن از هفت سطح جداگانه و مجزا تشکیل شده ‌است.

نگارخانه ترتیاکوف (Tretyakov)

نگارخانه ترتیاکوف اولین بار در سال ۱۸۵۶ شکل گرفت زمانی که پاول ترتیاکوف، مجموعه‌ نقاشی‌های خود را برای اولین بار به نمایش گذاشت. امروزه این گالری یکی از بزرگ‌ترین گنجینه‌های هنری دنیا را در اختیار دارد. بیش از ۱۳۰ هزار اثر هنری در این گالری نگهداری می‌شود. علاقه‌مندان برای بازدید کامل از این نگارخانه باید از ۵۲ تالار موزه که هر یک به دوره‌ زمانی ویژه‌ای تعلق دارد عبور کنند. تابلوهای گنجینه‌ هنری ترتیاکف نه‌تنها از دیدگاه هنری بلکه از نظر اجتماعی هم جالب توجه است. از روی تابلوها می‌توان با آداب و رسوم زندگی مردم روسیه در سده‌های گذشته آشنا شد.

این مجموعه‌ ارزشمند، در آغاز با نمایش و نگهداری شمایل ترسیم شده توسط هنرمندان ناشناس، شکل گرفته است. آثار هنری متعلق به اوایل قرن بیستم به بعد در یک گالری جدید به نام نیوترتیاکوف در نزدیکی همین گالری به نمایش درآمده‌اند.

ایستگاه‌های مترو

مسکو

مسکو یکی از شهرهای زیبای دنیا است، به‌قدری زیبا که ایستگاه‌های متروی آن هم به‌عنوان جاذبه‌ گردشگری معرفی می‌شوند. این ایستگاه‌ها در سال ۱۹۳۵ به‌عنوان بخشی از برنامه‌ دولت برای تبدیل مسکو به پایتخت کمونیسم دنیا، شکل گرفته‌اند.

مسکو

اولین ایستگاه مترو به‌نحوی ساخته شد که نشان‌دهنده‌ شکوه شوروی باشد. هزاران کارگر و داوطلب، برای ساخت تونل‌ها دست به کار شدند که در آغاز از وسایل و ابزارهای بسیار ساده استفاده می‌کردند. امروزه این ایستگاه‌های مترو مانند یک موزه‌ زنده ی زیبا، گردشگران را به سوی خود می‌کشانند. سیستم متروی مسکو، در طول روز ۹ میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کند و در حال حاضر ۲۰۶ ایستگاه در قالب ۱۴ خط مترو دارد.

ایستگاه‌های بزرگ و زیبای مترو که با هدف نمایش شکوه دولت کمونیست حاکم وقت، ساخته شده بودند، با مجسمه‌های مرمری، دیوارهای موزائیک، شیشه‌های رنگین و مانند آن تزیین شده‌اند. بسیاری از ایستگاه‌های مترو در مسکو، مانند ایستگاه کیفسکایا دارای تزیینات مجلل، ستون‌های مرمرین، چلچراغ و کف‌پوش‌هایی از سنگ خارا هستند و بیشتر به کاخ می‌مانند تا ایستگاه قطار.

مسکو

صومعه‌ نووودویچی (Novodevichiy)

 صومعه‌ نووودویچی باشکوه در سال ۱۵۲۵ پایه‌گذاری شده و در سال ۲۰۰۴ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. این صومعه در سال ۱۸۱۲ توسط سربازان ناپلئون تسخیر شد. بعدها قبل از اینکه در دوران کمونیسم به موزه تبدیل شود، به‌عنوان زندان زنان مورد استفاده قرار می‌گرفت.  برخلاف دیگر صومعه‌های مسکو این صومعه از سده‌ هفدهم تاکنون دست ‌نخورده باقی ‌مانده ‌است. گورستان نووودویچی یک گورستان مشهور در نزدیکی همین صومعه است که در آن افراد سرشناسی مثل نیکولای گوگول و آنتوان چخوف دفن شده‌اند. صومعه در جنوب غربی بخش تاریخی مسکو قرار دارد. محدوده‌ آن با دیوار در بر گرفته شده و اطراف آن را پارک‌ها احاطه کرده‌اند.

اقامتگاه کولومنسکو (Kolomenskoe)

این اقامتگاه در منطقه‌ای سرسبز در نزدیکی رودخانه واقع شده و اقامتگاه تابستانی موردعلاقه‌ ایوان مخوف و سزار میخائیل بوده است. هر دو نفر، تغییراتی در جهت بهبود این اقامتگاه انجام داده‌اند اما سزار الکسیس تصمیمی گرفت تا در این منطقه یک کرملین روستایی برای خود بسازد. یک کاخ چوبی عالی با چندیدن بنا و اتاق مجلل در سال ۱۶۶۷ ساخته شد. پس از مرگ او، این کاخ رو به نابودی رفت و توسط کاترین کبیر ویران شد. امروزه این منطقه یکی از مکان‌های تفریحی برای اهالی مسکو است که برای شرکت در بسیاری از فستیوال‌های فضای باز به این منطقه می‌روند.

کرملین مسکو

کرملین

کرملین مسکو که غالبا فقط با نام کرملین شناخته می‌شود یک مجموعه‌ تاریخی دارای استحکامات در قلب مسکو است که مشرف به رود Moskva در جنوب، کلیسای سنت باسیل و میدان سرخ در شرق و باغ اسکندر در غرب واقع شده است. این مجموعه یکی از شناخته‌شده‌ترین کرمیلن‌ها (دژهای روسی) است که ۵ کاخ، ۴ کلیسای جامع و برج و دیوار دارد. یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی این مجموعه، کاخ بزرگ کرملین است. در حال حاضر این مجموعه‌ تاریخی به‌عنوان اقامتگاه رسمی رئیس‌جمهوری روسیه مورد استفاده قرار گرفته است.

کرملین

نام کرملین به‌معنای دژی درون شهر است. البته از این نام گاهی برای اشاره به دولت روسیه هم استفاده می‌شود، درست مثل عبارت کاخ سفید که برای اشاره به دفتر اجرایی رئیس‌جمهوری آمریکا به کار می‌رود. پیش از این از کلمه‌ کرملین برای اشاره به دولت اتحاد جماهیر شوروی استفاده می‌شد و کرملینولوژی به‌معنای مطالعه‌ سیاست‌های شوروی و روسیه است.

موزه‌ هنرهای مدرن مسکو

موزه‌ هنرهای مدرن مسکو، موزه‌ای است که در آن آثار هنری مدرن و معاصر نگهداری می‌شود. این موزه در دسامبر ۱۹۹۹ افتتاح عمومی شد. ایده‌ این پروژه و اجرای آن برعهده‌ Zurab Tsereteli، رئیس آکادمی هنر روسیه بود. این موزه در خیابان Petrovka در نزدیکی بولوار Petrovsky در مرکز مسکو قرار دارد. بنای موزه، یک ساختمان قرن هجدهمی به سبک نئوکلاسیک است که معمار مشهور روسی Matvei Kazakov آن را طراحی کرده است.

در دسامبر سال ۲۰۰۳، موزه، گالری‌های خود را به مکان دوم گسترش داد. در این موزه و تالارهای متعدد آن، آثار هنری بسیار ارزشمندی از هنرمندان سراسر دنیا نگهداری می‌شود. هسته‌ ابتدایی موزه، آثار خصوصی Zurab Tsereteli، موسس و مدیر موزه بوده است. امروزه این موزه فقط یک گالری بزرگ برای نمایش آثار برجسته‌ هنری نیست و به‌عنوان یک مرکز آموزشی هنری هم شناخته می‌شود. مدرسه‌ هنرهای مدرن در کنار این موزه فعالیت می‌کند و در خدمت علاقه‌مندان به هنر است.

پارک گورکی

مسکو

پارک مرکزی گورکی یک پارک تفریحی و فرهنگی است. این پارک در مرکز مسکو واقع شده و به افتخار ماکسیم گورکی، نام‌گذاری شده است. این پارک در کنار رود مسکوا و در نزدیکی ایستگاه متروی Park Kultury قرار دارد و در سال ۱۹۲۸ پایه‌گذاری شده است. این پارک ۱۲۰ هکتار وسعت دارد.

باغ الکساندر

این باغ یکی از اولین پارک‌های شهری عمومی در مسکو است که از سه بخش یا باغ جداگانه تشکیل شده است. این مجموعه در کنار دیواره‌های غربی کرملین به طول ۸۶۵ متر کشیده شده است. در هرکدام از این سه باغ، بناهای تاریخی و بناهای یادبود متعددی وجود دارد که هرکدام گوشه‌ای از تاریخ و فرهنگ شهر را معرفی می‌کنند. پارک در سال ۱۸۲۳ افتتاح شده و در تمام طول سال باز است.

کلیسای جامع مسیح منجی

کلیسای جامع مسیح منجی یک کلیسای ارتدکس روسی در مسکو است و در کرانه‌های شمالی رود موسکوا قرار دارد. این کلیسا فاصله‌ کمی تا کرملین دارد و با ۱۰۳ متر ارتفاع، بلندترین کلیسای مسیحیت ارتدکس در دنیا است. کلیسای فعلی، دومین سازه‌ای است که در این مکان ساخته شده است. کلیسای ابتدایی در قرن نوزدهم ساخته شده بود و ساخت آن بیش از ۴۰ سال طول کشیده بود. این کلیسا به دستور ژوزف استالین در سال ۱۹۳۱ ویران شد. پس از ویران شدن کلیسا، قرار شد تا در همین مکان، کاخی مجلل به‌عنوان محل استقرار مجلس قانونگذاری ساخته شود. ساخت بنا در سال ۱۹۳۷ آغاز شد و در سال ۱۹۴۱ به‌دنبال حمله‌ آلمان نازی در جریان جنگ جهانی دوم، متنوقف شد. ستون‌های فولادی آن سال بعد جمع آوری شد و ساخت بنا هیچ‌وقت به سرانجام نرسید. به‌دنبال انحلال اتحاد جماهیر شوروی، کلیسای فعلی در همان محل در سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۰ ساخته شد.

کلیسای جامع عید تبشیر (Cathedral of the Annunciation)

این کلیسای جامع، یک کلیسای ارتدکس روسی است و در جنوب غربی میدان کلیسای جامع کرملین مسکو قرار دارد. این میدان، اصلی‌ترین ساختمان‌های مجموعه‌ بزرگ کرملین را به هم متصل می‌کند. این کلیسا در ابتدا، شاپل یا کلیسای کوچک اختصاصی تزارهای روسیه بوده است.

باغ وحش مسکو

باغ وحش مسکو، ۲۱٫۵ هکتار وسعت دارد و در سال ۱۸۴۶ توسط یک دانشمند بیولوژیست پایه‌گذاری شده است. در سال ۱۹۱۹ این باغ وحش، ملی شد و در سال ۱۹۲۲ مالکیت آن به شهر مسکو واگذار شد و از آن زمان کنترل و اداره‌ آن در اختیار مقامات شهر مسکو است.

این باغ وحش هنگام تاسیس، ۱۰ هکتار وسعت داشت و در آن ۲۸۶ حیوان نگهداری می‌شد. در سال ۱۹۲۶، باغ وحش در زمین‌های اطرافش گسترش یافت و وسعت آن به ۱۸ هکتار رسید. بنای اصلی باغ وحش چوبی بود و در سال ۱۹۹۰، مرمت و بازسازی شد. بخش‌های جدیدی مثل پل، یک ورودی بزرگ به‌شکل قصر صخره‌ای و بخش‌هایی جدید برای نگهداری حیوانات به مرور زمان به آن اضافه شده است.

غذاهای مسکو

مسکو

آشپزی در روسیه مجموعه‌ای از سنت‌ها و سبک‌های متفاوت آشپزی در مناطق مختلف روسیه است. آشپزی این کشور متنوع است و این تنوع، از گستردگی این کشور نشات می‌گیرد. تاثیرات آشپزی شمال اروپا، اروپای مرکزی و خاورمیانه را نمی‌توان بر آشپزی این منطقه نادیده گرفت. تنوع فرهنگی و وسعت جغرافیایی، دست به دست هم داده‌اند تا آشپزی در روسیه بسیار گسترده و متنوع باشد.

مرور زمان و گسترش تجارت با مناطق دیگر، باعث شده است که مواد غذایی جدید و سبک‌های متفاوت آشپزی وارد این کشور شود. بنابراین، آنچه که امروزه در روسیه می‌بینیم، یک آشپزی غنی و البته گسترده است و کم‌وبیش با ذائقه‌ ما ایرانی‌ها تناسب دارد. در ادامه با چند غذای روسی آشنا می‌شویم که در سفر به مسکو می‌توانید آن‌ها را امتحان کنید. البته بسیاری از این غذاها ممکن است ریشه‌ روسی نداشته باشند، ولی امروزه در مسکو رایج‌اند و اگر قصد سفر به این شهر را دارید و می‌خواهید در رستوران‌های آن، غذای محلی روسیه را امتحان کنید، بد نیست که از قبل در مورد چند نوع غذا و مواد اولیه‌ آن‌ها اطلاع داشته باشید تا غذایی مناسب ذائقه و اعتقادات خود پیدا کنید.

نان و غلات، خامه‌ ترش، سیب‌زمینی و انواع گوشت و ماهی از اصلی‌ترین مواد اولیه‌ غذاها در آشپزی روسیه است. ماهی‌های دودی و انواع خاویار هم در پخت برخی از غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مسکو

رستوران‌های مسکو ارزان نیستند؛ اما در مناطقی که کمتر توریستی هستند، می‌توانید رستوران خوب و ارزان هم پیدا کنید. غذاهای خیابانی یکی دیگر ار انتخاب‌های ارزان و فوق‌العاده برای امتحان کردن غذاهای کلاسیک روسی است. در سفر به مسکو این غذاها را امتحان کنید:

سالاد روسی

سالاد روسی یکی از آن غذاهایی است که در سراسر دنیا معروف است و طرفداران زیادی دارد. مطمئنا در ایران سالاد روسی خورده‌اید و حتی شاید یکی از غذاهای اصلی در منوی غذایی خانواده‌ شما باشد. حتی اگر خودتان استاد درست کردن سالاد روسی هستید، در مسکو حتما سالاد روسی اصیل را با سبک‌ترین و لذیذترن مایونز ممکن امتحان کنید. شاید یکی از مهم‌ترین دلایل خوشمزگی این سالاد در روسیه این است که برای تهیه‌ آن از تازه‌ترین و باکیفیت‌ترین مواد غذایی استفاده می‌شود. در مسکو این سالاد را با نام سالاد الیویه هم می‌شناسند. یک سرآشپز به نام لوسین الیویه (Lucien Olivier) در اواسط دهه‌ ۱۸۰۰ این سالاد را ابداع کرد البته در آن زمان با ساده‌ترین مواد اولیه سالاد را تهیه کرد. بعدها مردم دنیا هرکدام طبق ذائقه و سلیقه‌ خود، ماده‌ای به آن افزوده‌اند و دستور اختصاصی خود را برای تهیه‌‌ این غذای لذیذ دارند. 

سالمون دودی یا شاه‌ماهی نمکی

انواع ماهی‌های رودخانه یا آب شور در روسیه به‌شکل‌های مختلف مثلا دودی، نمکی یا مارینه شده به‌وفور در تهیه‌‌ غذاهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. مراحل آماده‌سازی آن‌ها به دقت انجام می‌شود تا طعم نهایی غذا، تازه و دلپذیر باشد. در منوی رستوران‌ها ماهی‌های دودی یا مارینه شده را به‌عنوان یک وعده‌ کامل یا همراه با پنکیک خواهید دید. شاه ماهی نمکی در نوعی سالاد مورد استفاده قرار می‌گیرد که به آن shuba می‌گویند. روی ماهی را با لایه‌هایی از سبزیجات آب‌پز،  چغندر، پیاز و مایونز می‌پوشانند. در منوی رستوران‌های روسیه، انواع و اقسام غذاها را خواهید دید که با ماهی‌های متنوعی تهیه می‌شوند. اگر از علاقه‌مندان به غذاهای دریایی هستید، در سفر به مسکو می‌توانید انواع و اقسام ماهی را با بهترین طعم و کیفیت امتحان کنید.

سوپ برش

برش (Borsch)

حتما نام این غذا را شنیده‌اید و شاید آن را در استان‌های شمالی ایران هم امتحان کرده باشید؛ سوپی خوش رنگ و لعاب که در روزهای سرد زمستانی واقعا می‌چسبد. این سوپ قرمزرنگ و زیبا با کلم و چغندر تهیه می‌شود. ممکن است گوشت هم داشته باشد. سیب‌زمینی، سبزیجات و خامه‌ ترش روسی از دیگر مواد تشکیل‌دهنده‌ آن است. این غذا را معمولا با نان سیر یا نان چاودار سرو می‌کنند و گاهی روی آن پنیر آب شده می‌ریزند. این سوپ به‌اندازه‌ای مقوی و کامل است که می‌توان به‌عنوان یک وعده‌ غذایی کامل روی آن حساب کرد اما معمولا به‌عنوان پیش‌غذا سرو می‌شود. پیش از اینکه مسکو را ترک کنید، این غذا را حتی برای یک بار امتحان کنید.

بلینی (Blini)، پنکیک روسی

بلینی در واقع همان کرپ‌ فرانسوی است که به سبک روسی تهیه می‌شود و یکی از مهم‌ترین غذاهای اهالی شهر را تشکیل می‌دهد. این کرپ را معمولا با تاپینگ شیرین سرو می‌کنند. البته ممکن است برای کامل کردن از مواد مختلفی استفاده شود؛ مثلا سالمون دودی، قارچ خامه‌ای، خامه‌ ترش، مربا و... البته لوکس‌ترین تاپینگی که با این کرپ نوش جان می‌کنند، خاویار است.

نوع دیگری از پنکیک در روسیه وجود دارد که syrniki نامیده می‌شود و معمولا آن را به‌عنوان دسر یا برای صبحانه سرو می‌کنند. بهتر است که آن را با مربای خانگی، عسل یا خامه‌ ترش نوش جان کنید.

شیشلیک

اگر ماهی مارینه شده و نیمه پخته موردعلاقه‌ شما نیست، بدون شک از شیشلیک لذت می‌برید. غذای محبوبی که در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله ایران رایج است و در هر کشوری با نام متفاوتی تهیه می‌شود. برای طبخ این غذا انواع گوشت را که معمولا گوشت بره است به سیخ می‌کشند و روی آتش می‌پزند. غذای لذیذی که به‌سختی می‌توان از خیر آن گذشت. در بین تکه‌های گوشت، موقع سیخ کردن کباب، گاهی انواع سبزیجات مثل گوجه و فلفل قرار می‌دهند یا تکه‌های چربی و در روسیه گوشت ماهی. این کباب را در روسیه گاهی با سالمون، گوشت گاو و حتی مرغ هم می‌پزند و با نان و ترشی و سس گوجه‌ پرادویه سرو می‌کنند. اگر در زمان سفرتان، گذرتان به بازارچه‌ محلی Izmailovsky افتاد، در آنجا می‌توانید از غرفه‌های خیابانی، شیشلیک را داغ و تازه از روی منقل بردارید و نوش جان کنید.

پلمنی (pelmeni)  یا دامپلینگ روسی

آنچه که دامپلینگ روسی را از سایر غذاهای مشابهش متمایز می‌کند، سبزیجات محلی و معطری است که به مواد آن اضافه می‌شود. برای پر کردن دامپلینگ‌ها از انواع گوشت مثل گوشت گاو یا بره استفاده می‌کنند. ترکیب گوشت و سبزیجات را در خمیرهای نازک می‌پیچند. البته گاهی از انواع ماهی به‌خصوص سالمون و قارچ خامه‌ای برای پر کردن دامپلینگ‌ها استفاده می‌شود. وقتی می‌خواهید چنین غذایی سفارش دهید از شما می‌پرسند که دوست دارید آن را پخته نوش جان کنید یا طبخ شده در آب گوشت.

مینی پای یا پیراشکی

مینی پای روسی یا پیراشکی، موادی مشابه دامپلینگ دارد اما معمولا در ماهیتابه سرخ می‌شود یا آن را در فر می‌پزند. علاوه بر گوشت‌های معمولی یا ماهی سالمون ممکن است پیراشکی‌های متفاوتی با موادی چون کلم، سیب‌زمینی، تخم‌مرغ، پنیر و حتی مواد پرکننده‌ شیرین پیدا کنید. پیراشکی، یک پیش‌غذای فوق‌العاده در رستوران‌های مسکو است البته آن را می‌توانید از نانوایی‌ها و غرفه‌های خیابانی هم خریداری کنید و به‌عنوان یک وعده غذای کامل نوش جان کنید.

مدوویک (medovik)، کیک عسلی

این کیک با ظاهر جذاب و هوس‌انگیزی که دارد حتما توجه‌تان را جلب می‌کند. لایه‌های کیک اسفنجی عسلی با خامه‌ شیرین پیشنهادی است که نمی‌توانید به‌سادگی رد کنید. برای تهیه‌ این کیک لایه‌ای از ۵ تا ۱۵ لایه‌ نازک کیک استفاده می‌کنند. بین لایه‌ها از شربت و انواع مغزها استفاده می‌کنند و اجازه می‌دهند چند ساعتی بماند تا شربت کاملا به خورد کیک برود. نتیجه‌ نهایی، کیکی لطیف و سبک و البته بسیار شیرینی است که عاشقان واقعی شیرینی، از آن لذت می‌برند.

استروگانوف

استروگانوف از آن دسته غذاهای روسی است که آن را روی میز شام اهالی بسیاری از شهرها و کشورهای دنیا خواهید دید و در واقع به یک غذای بین‌المللی تبدیل شده است. البته خوردن استروگانوف در مبدا آن، لذت و طعم دیگری دارد که حتما باید امتحان کنید. استروگانوف روسی، لذیذتر، دلچسب‌تر و خامه‌ای تر از آن چیزی است که هر جای دیگر دنیا امتحان کرده‌اید. خامه‌ ترش و بهترین قارچ‌های روسی از مهم‌ترین دلایلی هستند که استروگانوف روسی را متمایز می‌کنند. اگر این غذا با بهترین گوشت شکار طبخ شود که لذت امتحان کردن آن دوچندان خواهد شد.

ژولین قارچ

این غذای لذیذ، طعمی مشابه استروگانوف دارد ولی بدون گوشت تهیه می‌شود. غذایی متشکل از قارچ خامه‌ای که آن را در منوی بسیاری از رستوران‌ها به‌عنوان پیش‌غذا خواهید دید. این غذای لذیذ با قارچ خرد شده، پنیر، خامه و خامه‌ ترش تهیه می‌شود. روی آن را برای ترد و طلایی شدن، گریل می‌کنند و در بشقاب یا کراستی از جنس نان، سرو می‌کنند. ظاهر ساده‌ این غذا شاید توجه گردشگران خارجی را جلب نکند اما یک غذای روسی بسیار رایج و پرطرفدار است. به‌طور کلی، قارچ در روسیه یکی از مهم‌ترین مواد غذایی تشکیل‌دهنده‌ غذاها است. حتی ترشی قارچ را هم می‌توانید در رستوران‌ها و بازارچه‌های روسیه امتحان کنید.

نوشیدنی‌ها

در روسیه، نوشیدنی‌ها تنوع زیادی دارند به‌خصوص نوشیدنی‌های گرم. به‌عنوان مثال، چای یکی از رایج‌ترین و محبوب‌ترین نوشیدنی‌های گرم این منطقه است که آن را با سماور تهیه می‌کنند. سماور را هنوز هم می‌توانید در رستوران‌های سنتی مسکو پیدا کنید.

رستوران‌های مسکو

مسکو

مسکو یک شهر بزرگ و توریستی است و رستوران‌های زیاد و فوق‌العاده‌ای دارد. اگر از نظر هزینه‌ سفر مشکلی ندارید، می‌توانید به بهترین رستوران‌های شهر سر بزنید و باکیفیت‌ترین غذاهای روسی را در محیطی جذاب و به‌یادماندنی نوش جان کنید. در ادامه با چند کافه و رستوران مشهور مسکو آشنا می‌شویم.

Buono

شرکت Ginza Project مالک تعدادی از بهترین رستوران‌های مسکو است. ان شرکت اعلام کرد که قصد دارد رستوران جدیدی در طبقه‌ بیست و نهم هتل Radisson Royal افتتاح کند. خبری که باعث خوشحالی قشر مرفه مسکو شد. این شرکت، شهرت ویژه‌ای به خاطر رستوران‌های باکیفیت  دارد و رستوران Buono هم از این قائده مستثنی نیست. چشم‌انداز این رستوران، بسیار دیدنی و فوق‌العاده‌ است، فضای داخلی آن شیک و مجلل و غذاهای کلاسیک ایتالیایی آن تخت نظر سرآشپز مشهوری به نام ویلیام لامبرتی آماده می‌شود. سرآشپزی که در سراسر اروپا معروف است و منوی فوق‌العاده‌ای برای رستوران دارد. برای غذا خوردن در این رستوران باید آن را از قبل رزرو کنید به‌خصوص میزهای کنار پنجره، که چشم‌اندازهای فوق‌العاده‌ای دارند.

پیکولینو (PICCOLINO)

این رستوران دنج با فضایی گرم و آرام، غذای سنتی ایتالیایی سرو می‌کند و فضایی دوستدار خانواده دارد. فضای داخلی آن به‌نحوی طراحی شده که یک خانه‌ روستایی قدیمی را یادآوری می‌کند. اگر به‌جای رستوران مشهور به‌دنبال رستوران دنج با کیفیت غذای خوب می‌گردید، این رستوران، انتخاب خوبی است.

کافه پوشکین

مسکو

این رستوران یکی از مهم‌ترین مقصدهای مسافران مسکو است. کافه پوشکین به‌نحوی طراحی شده که حال و هوای خانه‌های قدیمی قرن نوزدهمی را زنده کند. این رستوران به خاطر کیفیت غذاها و سرویس‌دهی فوق‌العاده‌اش شهرت دارد. اگر می‌خواهید مثل طبقه‌ اشراف روسیه غذا بخورید، این رستوران را انتخاب کنید. از آنجایی که کافه پوشکین شهرت و محبوبیت فوق‌العاده‌ای دارد، حتما باید از قبل میز رزرو کنید.

CDL

این رستوران هم در بنایی قرن نوزدهمی و مجلل قرار دارد و یکی از بهترین رستوران‌های مسکو است. فضای داخلی آن به‌نحوی طراحی شده که یادآور دوران شکوه فرهنگی روسیه باشد. تمام اجزای این بنا، از پلکان گرفته تا تالار اصلی، به زیبایی و با جزییات خاص طراحی شده‌اند و شاهکار محسوب می‌شوند. منویی از غذاهای اصیل روسی توسط بهترین سرآشپز مسکو یعنی Alexander Popov به مهمانان عرضه می‌شود؛ غذاهای با کیفیت با بهترین مواد اولیه‌ ارگانیک. با وجود این کیفیت و مجلل بودن رستوران، تعجب ندارد که رئیس‌جمهوری سابق آمریکا یعنی رونالد ریگان و جرج بوش، این رستوران را برای شام خوردن انتخاب کرده‌اند. این رستوران در مرکز مسکو قرار دارد و اگر می‌خواهید در آن غذا بخورید حتما باید از قبل میز رزرو کنید.

گالری کافه

یکی از محبوب‌ترین رستوران‌های مسکو در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این رستوران میزبان نمایشگاه‌های هنر معاصر، کنسرت‌ها و اجراهای فوق‌العاده‌ نمایشی است. مجموعه‌ای از بهترین غذاهای بین‌المللی هم توسط سرآشپز معروف رستوران یعنی Sergey Markin عرضه می‌شود و تعجبی ندارد که چطور این رستوران توانسته به سرعت، مشهور و محبوب شود. فضای داخلی رستوران بسیار شیک و زیبا است و شب‌ها، زمانی که نورپردازی‌های زیبای آن نمایان می‌شود، بسیار رمانتیک و دیدنی است.

VARVARY

 در این رستوران می‌توانید ترکیبی از غذاهای سنتی و بین‌المللی را با تکنینک‌های مدرن امتحان کنید. فضای داخلی رستوران هم بسیار جذاب است و با رنگ قرمز و مشکی و نقره‌ای به زیبایی طراحی شده است. این رستوران در سال ۲۰۱۱ به‌عنوان یکی از ۵۰ رستوران برتر دنیا انتخاب شده است.

O2 LOUNGE

اگر دوست دارید در سفر به مسکو، غذای ژاپنی را امتحان کنید، این رستوران شیک ژاپنی را انتخاب کنید. در این رستوران، گروهی از بهترین سرآشپزان به رهبری نیکولا کورتوا، بهترین سوشی‌های ژاپنی را برای مهمانان آماده می‌کنند. این رستوران در طبقه‌ دوازدهم هتل Ritz-Carlton قرار دارد. از این رستوران می‌توانید چشم‌اندازی زیبا و ۳۶۰ درجه از میدان سرخ و کرملین مشاهده کنید.

نویسنده: حمیده کریمی

عکس‌های گالری از Unsplash، expedia.co.uk و ruroom.net؛ عکاسان:Viktor SOLOMONIK، Michael Parulava، Maria K، Serge Kutuzov، Felipe Simo، Astemir Almov، Seth Weisfeld، نامشخص

از کجا شروع کنیم

بهترین زمان سفر به مسکو؛ پایتخت افسانه‌ای روسیه

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map