حمل و نقل عمومی در خرم آباد

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی یکشنبه، ۱۷ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۰
حمل و نقل عمومی در خرم آباد

خرم‌آباد یکی از شهرهای غرب ایران و مرکز استان لرستان است که گردشگران زیادی با انواع وسایل نقلیه عمومی خود را برای دیدن آثار تاریخی و طبیعی به این شهر می‌رسانند.

وجود چشمه‌های فراوان و آثار تاریخی باعث پیدایش مجموعه‌ای از دیدنی‌های تاریخی و طبیعی در شهر خرم‌آباد شده است. شاید به همین دلیل باشد که این شهر از سوی دفتر منطقه‌ای سازمان ملل به عنوان نخستین شهر ایران نمونه گردشگری ایران انتخاب شد. در ادامه از حمل و نقل عمومی خرم آباد به شما خواهیم گفت.

حمل و نقل برون شهری

مسیرهای ارتباطی

حمل و نقل خرم آباد

فاصله خرم‌آباد تا تهران ۴۹۹ کیلومتر و تا اهواز ۳۷۵ کیلومتر است. خرم‌آباد بر سر شاهراه تهران-خوزستان قرار گرفته و دارای اهمیت ارتباطی و راهبردی است. جاده‌های شماره ۳۵ و ۳۷ که مناطق شمال و غرب ایران را به جنوب و استان خوزستان متصل می‌کنند، از خرم‌آباد می‌گذرند. مسیرهای دسترسی به خرم‌آباد عبارتند از:

  • خرم‌آباد - کرمانشاه: به سمت شمال غرب به طول ۱۹۲ کیلومتر از مسیر نورآباد
  • خرم‌آباد - اهواز: به سمت جنوب به طول ۳۳۰ کیلومتر از مسیر اندیمشک
  • خرم‌آباد - اصفهان: به سمت شرق و به طول ۳۷۰ کیلومتر از مسیر الیگودرز
  • خرم‌آباد - تهران: به سمت شمال شرق به طول ۴۹۹ کیلومتر از مسیر بروجرد

آزادراه خرم‌زال

حمل و نقل خرم آباد

آزادراه خرم‌زال که با نام آزادراه خرم‌آباد-پل زال نیز شناخته می‌شود و عملیات ساخت آن از سال ۱۳۸۴ آغاز شده بود، در حد فاصل دو شهر خرم‌آباد و اندیمشک به طول ۱۰۴ کیلومتر قرار گرفته ‌است. از جمله اهداف ساخت این آزادراه کاهش تصادفات، کاهش زمان سفر و همچنین صرفه‌جویی سالانه ۴۰۰ میلیارد ریال در مصرف سوخت، کاهش ۶۰ کیلومتری طول آزاد راه نسبت به مسیر قدیمی خرم‌آباد-پلدختر-اندیمشک، کاهش بار ترافیکی و افزایش سرعت مطمئن در این محور عنوان شده ‌است.

راه‌آهن

حمل و نقل خرم آباد

خرم‌آباد هم‌‌اکنون به راه‌آهن سراسری متصل نیست. پروژه اتصال این شهر به شبکه ریلی در سال ۱۳۹۰ با هدف احداث یک خط آهن از شهر دورود به شهر خرم‌آباد و اندیمشک آغاز شد. فاصله خرم‌آباد تا دورود از طریق مسیر ریلی ۱۱۴ کیلومتر و سرعت حرکت قطار در این مسیر ۱۰۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود. مراحل احداث این خط آهن به شش قطعه تقسیم شده که تا پایان نیمه نخست سال ۱۳۹۳ در حوزه شهرستان خرم‌آباد ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته ‌است. با احداث این خط آهن، شهر خرم‌آباد به شبکه راه‌آهن جنوب متصل می‌شود.

فرودگاه

حمل و نقل خرم آباد

فرودگاه خرم‌آباد در جنوب این شهر واقع شده ‌است. اولین هواپیما در سال ۱۳۰۴ در این فرودگاه به زمین نشست. پس از انقلاب ۱۳۵۷ هیچ‌گاه پروازهای منظمی در این فرودگاه صورت نگرفته و در برخی مواقع این فرودگاه به صورت کامل تعطیل شده ‌است. خطوط هوایی فعال در فرودگاه خرم‌آباد عبارتند از:

  • خط هوایی خرم‌آباد، فرودگاه مهرآباد
  • خط هوایی خرم‌آباد، فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد
  • خط هوایی خرم‌آباد، فرودگاه عسلویه

پایانه مسافربری

خرم‌آباد فاقد پایانه مسافربری برون استانی است و شرکت‌های مسافربری در بلوار شریعتی به صورت تعاونی و جداگانه به ارائه خدمات می‌پردازند و این امر باعث ایجاد ترافیک در ورودی شرق شهر خرم‌آباد به خصوص در بلوار شریعتی شده‌ است. پروژه ساخت ترمینال برون استانی در حال حاضر در دست اجرا است و انتظار می‌رود در ۲ یا ۳ سال آینده به طور کامل به بهره‌برداری برسد.

خودرو

حمل و نقل خرم آباد

خرم‌آباد در مسیر آزادراه شماره پنج ایران قرار گرفته است. این آزاد راه شمال ایران را به جنوب ایران متصل می‌کند. همچنین جاده‌های شماره ۳۵ و ۳۷ نیز از این شهر عبور می‌کنند. خرم‌آباد به عنوان مرکز استان لرستان در مسیر تهران به جنوب، کرمانشاه به مرکز ایران، همدان به جنوب و ایلام به مرکز ایران قرار دارد. راه‌های دسترسی به خرم‌آباد را می‌توان اینگونه دسته‌بندی کرد:

  • از سمت شمال به بروجرد، سپس به اراک یا همدان
  • از سمت شمال غرب به نورآباد، سپس به کرمانشاه
  • از سمت غرب به کوهدشت، سپس به ایلام
  • از سمت جنوب غرب به پلدختر، سپس به اندیمشک
  • از سمت جنوب غرب به اندیمشک (دسترسی از طریق آزادراه خرم‌زال)
  • از سمت شمال شرق به دورود، سپس به اصفهان
  • از سمت شرق و جنوب شرق دسترسی به جاده‌های محلی، سپس به استان چهارمحال و بختیاری و شمال استان خوزستان

اتوبوس

پایانه مسافربری برون شهری خرم‌آباد در حال ساخت است، بنابراین برای دسترسی به خدمات اتوبوسرانی باید به شرکت‌های تعاونی مسافربری در بلوار شریعتی مراجعه کنید. بلوار شریعتی در شرق شهر خرم‌آباد است و هنگامی که از سمت تهران به شهر وارد می‌شوید، پس از گذر از زیرگذر بسیج به این بلوار وارد خواهید شد. اگر از سمت اندیمشک به سوی خرم‌آباد حرکت کنید، پس از ورود به شهر و طی بلوار بهارستان و گذر از زیرگذر شقایق به این بلوار می‌رسید.

پایانه‌های مسافربری درون استانی در سطح خرم‌آباد به مقصد شهرها و شهرستان‌های استان لرستان و استان‌های همجوار سرویس اتوبوس، مینی‌بوس و سواری دارند.

  • ترمینال شرق، در محله کوروش (اسدآبادی) واقع است.
  • ترمینال جنوب، در بلوار بهارستان واقع است.
  • ترمینال شمال، در بلوار ولایت (دره‌گرم) واقع است.

هزینه جابه‌جایی و حمل و نقل

هزینه‌ی بلیت هواپیمای تهران-خرم‌آباد در ایام نوروز حدود ۱۲۷ هزار تومان، هزینه‌ی بلیت قطار معمولی از تهران به مقصد دورود حدود ۱۷ هزار تومان و هزینه‌ی بلیت اتوبوس وی‌آی‌پی از تهران به خرم‌آباد ۳۶ هزار تومان (امکان افزایش قیمت بلیت در ایام نوروز وجود دارد) است. کرایه‌های درون شهری در شهرهای استان لرستان نسبت به سایر نقاط استان بسیار ارزان‌قیمت است (هر مسیر تاکسی ۵۰۰ تومان).

علاوه بر این در بسیاری از مسیرها اتوبوس‌های خط واحد نیز وجود دارد که با استفاده از بلیت الکترونیکی و با قیمت پایین می‌توانید در مسیرها تردد کنید. یکی از مسیرهایی که ممکن است از آن عبور کنید، مسیر خرم‌آباد-بروجرد است که شامل دو نوع وسیله‌ی نقلیه‌ی مینی‌بوس (۳۰۰۰ تومان) و تاکسی (۷۰۰۰ تومان) می‌شود.

حمل و نقل درون شهری

تاکسی

حمل و نقل خرم آباد

نرخ کرایه تاکسی در خرم‌آباد نسبت به شهرهای بزرگ ایران مانند تهران، بسیار پایین است از این‌رو می‌توان تاکسی را یکی از بهترین گزینه‌ها برای گردش در شهر دانست. شهر خرم‌آباد در سال ۱۳۹۳ دارای ۲۳۲۰ تاکسی و ۱۷۵۰ تاکسی موقت بوده که از این تعداد ۵۰۰ تاکسی به دلیل فرسودگی نیاز به جایگزینی دارند.

ناوگان تاکسی‌رانی خرم‌آباد با میانگین عمر ۷ سال یک ناوگان جوان است. تا پایان سال ۱۳۹۲، ۱۶ خط تاکسی در شهر خرم‌آباد فعال بود که طبق اعلام سازمان تاکسی‌رانی خرم‌آباد این تعداد به ۴۰ خط افزایش خواهد یافت. از مشکلات تاکسی‌رانی در خرم‌آباد می‌توان به پایین بودن نرخ کرایه تاکسی، فعالیت مسافربرهای شخصی و نبود محدودیت ترافیکی اشاره کرد.

سیستم جامع تاکسیرانی خرم‌آباد، یک سیستم الکترونیکی یکپارچه و متمرکز است که با آن دریافت خدمات به‌صورت متمرکز و نظارت بر ناوگان تاکسی‌رانی به‌صورت مکانیزه میسر بوده و از طرفی دسترسی مردم به خدمات  مناسب را در کوتاه‌ترین زمان فراهم می‌کند.

مترو

خرم‌آباد فاقد مترو است.

اتوبوس

شرکت واحد اتوبوسرانی خرم‌آباد دارای ایستگاه‌های متعددی در سطح شهر است. برای گشت و گذار در خرم‌آباد، استفاده از اتوبوس‌های این شرکت می‌توان گزینه مناسبی باشد. این اتوبوس‌ها تنها در مسیرهای اصلی شهر تردد می‌کنند و برای دسترسی به آثار تاریخی و طبیعی شاید مجبور به کمی پیاده‌روی شوید.

خودرو

حمل و نقل خرم آباد

عکاس:امیر امیدنژاد

در سطح شهر خرم‌آباد طرح ترافیک اجرا نمی‌شود، بنابراین با استفاده از نقشه یا سامانه موقعیت‌یاب جهانی (GPS) و با کمک تابلوهای راهنما نصب‌شده در شهر، به بازدید آثار تاریخی و طبیعی بروید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه