حمل و نقل عمومی در شانگهای؛ چین

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی پنجشنبه، ۲۱ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۰
حمل و نقل عمومی در شانگهای؛ چین

شهر شانگهای یکی از قطب‌های اصلی گردشگری کشور چین محسوب می‌شود که به سهولت می‌توان با انواع وسایل نقلیه نظیر هواپیما، قطار، اتوبوس و غیره به آن سفر کرد.

شهر شانگهای با جمعیتی بیش از ۲۳ میلیون نفر به عنوان بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین کلان‌شهر چین به شمار می‌رود. اگر قصد دارید بیش از چند روز در شانگهای باشید، پیشنهاد می‌کنیم کارت «جیائو تونگ شانگهای» تهیه کنید.

شانگهای

با شارژ کردن این کارت می‌توانید از آن برای اتوبوس، مترو، مگلو و حتی تاکسی استفاده کنید؛ به این ترتیب دیگر نیازی به خرید بلیت در ایستگاه‌های مترو یا خرد کردن پول هنگام سوار شدن به اتوبوس و تاکسی نخواهد بود. این کارت‌ها در کلیه ایستگاه‌های مترو به فروش می‌رسند. در ادامه با ما همراه باشید تا با انواع وسایل حمل و نقل عمومی این شهر آشنا شوید.

هواپیما

حمل و نقل شانگهای

فرودگاه بین‌المللی پودنگ (Pudong) و هونگچیائو (Hongqiao)، دو فرودگاه شانگهای هستند. از هر دو فرودگاه می‌توان با اتوبوس‌های مستقیم به شهرهای اصلی نزدیک نظیر هانگزو، سوژو و نانجینگ سفر کرد. با این حال قطارهای سریع‌السیر جدید ارجحیت دارند، به خصوص از فرودگاه هونگچیائو که ایستگاه قطار در نزدیکی آن قرار دارد.

فرودگاه بین‌المللی پودنگ، در ۴۰ کیلومتری شرق شانگهای قرار دارد. دو ترمینال بسیار بزرگ این فرودگاه از طریق خدمات اتوبوس شاتل رایگان به هم مرتبط می‌شوند.

حمل و نقل شانگهای

فرودگاه قدیمی‌تر هونگچیائو مختص پروازهای داخلی است و تعداد محدودی پرواز بین‌المللی نیز در آن صورت می‌گیرد. به واسطه‌ی بازسازی کامل ساختمان، با سازه‌ای مدرن و شیک مواجه خواهید شد. این فرودگاه دو ترمینال دارد که ترمینال T۲جدید است و در کنار ایستگار قطار هونگچیائو قرار دارد. ترمینال قدیمی و کوچک T۱در دو کیلومتری شرق ترمینال جدید قرار دارد و در حال بازسازی است. قبل از حرکت به سمت فرودگاه حتما مطمئن شوید که پروازتان از کدام ترمینال است، زیرا علائم انگلیسی خیلی گیج‌کننده هستند و راننده تاکسی شاید نتواند به شما کمک کند.

این فرودگاه بخشی از قطب حمل و نقل هونگچیائو است که از فرودگاه، پایانه اتوبوس، ایستگاه قطار، ایستگاه مگلو، مترو و تاکسی برخوردار است. این مکان تو در توی بزرگ برای خارجی‌ها خیلی گیج‌کننده و پیچیده است، پس به محض این که به مشکلی برخورد کردید، سریعا از کارکنان سوال کنید.

حمل و نقل شانگهای

بلیت هواپیمایی داخلی را ترجیحا از آژانس‌های مسافرتی و یا به صورت آنلاین رزرو کنید، هر چند می‌توانید در روز پرواز نیز آن را از خود فرودگاه خریداری کنید. قیمت بلیت‌ها به طور کلی ارزان است که بر اساس فصل تغییر می‌کند. ایرلاین اسپرینگ با هزینه‌ای کم مسافران را به اکثر مقاصد گردشگری چین جابه‌جا می‌کند و معمولا هم برای افرادی که از طریق وب‌سایت آن‌ها، بلیت خود را رزرو می‌کنند، تخفیف زیادی ارائه می‌دهد. پیشنهاد می‌کنیم برای سفر ارزان‌تر، خطوط هوایی را که بیشترین حجم ترافیک دارند مانند شانگهای-پکن، شانگهای-گوانگجو و... انتخاب کنید و بقیه مسیر را با اتوبوس و قطار طی کنید. در صورتی که برای گرفتن بلیت هونگچیائو یا پودنگ با مشکل مواجه شدید، می‌توانید با قطار سریع‌السیر از شهر هانگزو در عرض ۲ ساعت به شانگهای بروید.

قطار

حمل و نقل شانگهای

تعداد ایستگاه‌های قطار در شانگهای خیلی کم است. غرفه‌های بلیت اتوماتیک بسیار مرسوم هستند و به عنوان آسان‌ترین روش خرید بلیت و کنترل برنامه‌ی قطار برای افرادی محسوب می‌شود که زبان چینی نمی‌دانند، زیرا این دستگاه‌ها به زبان انگلیسی نیز مجهز هستند. بلیتی که خریداری می‌کنید، باید حتما با نام اصلی و کد ملی باشد، اما متاسفانه این دستگاه‌ها فقط قادر به شناسایی کد ملی چینی هستند. البته می‌توانید بلیت خود را از آژانس‌های مسافرتی نیز رزرو کنید، با این حال پیشنهاد می‌کنیم بلیت برگشت خود را نیز همزمان تهیه کنید، زیرا ممکن است اگر در تاریخ دیگری اقدام به خرید بلیت کنید، همه آن‌ها فروخته شده باشند.

بلیت قطارهای سریع‌السیر را می‌توانید با پیشوند D یا G و قطارهای معمولی با پیشوند T یا  Z به صورت آنلاین خریداری کنید. اینجا نیز افرادی که فاقد کارت شناسایی چینی هستند، مجبور می‌شوند قبل از حرکت قطار، بلیت خود را از دفاتر فروش بلیت تهیه کنند و امکان خرید آنلاین منتفی می‌شود.

حمل و نقل شانگهای

خط سریع‌السیر جدیدی در سال ۲۰۱۱ به پکن راه‌اندازی شد که مسافت شانگهای-پکن را در عرض ۴ساعت و ۴۸ دقیقه طی می‌کند. یکسری قطار سریع‌السیر هم روزانه به مقصد پکن حرکت می‌کنند که زمان این سفر بیش از ۱۰ ساعت طول می‌کشد. قیمت بلیت‌ برای یک کوپه ۴ نفره، حدود ۷۳۰ یوان برای تخت خواب‌های پایین و ۶۵۵ یوان برای تخت‌های بالا است. کوپه‌های ۲ نفره نیز در برخی قطارها وجود دارد که قیمت آن برای تخت‌های پایین حدود ۱۴۷۰ یوان و برای تخت‌های بالا ۱۳۰۰ یوان است.

خط شانگهای-هنگ‌کنگ و بالعکس یک روز در میان فعالیت می‌کند. در صورتی که تنهایی سفر می‌کنید، قیمت بلیت برای واگن تخت خواب‌دار ۸۰۰ یوان خواهد بود، هر چند اگر برای چند نفر بلیت تهیه می‌کنید، تخفیف شامل حال‌تان می‌شود. برای سفر از هنگ‌کنگ به شانگهای به ویزای جدید نیاز دارید، چراکه از گمرک عبور می‌کنید و باید مجددا وارد سرزمین اصلی چین شوید؛ مگر آن که ویزای مولتیپل داشته باشید.

خط شانگهای-لهاسا (پایتخت تبت) و بالعکس هر روز در این مسیر تردد می‌کند و مدت زمان سفر در این راه ۵۰ ساعت است. قیمت بلیت‌ها بر اساس درجه‌بندی‌ آن‌ها حدود ۴۰۰، ۹۰۰ و ۱۳۰۰ یوان است. مسافرانی که شهروند چین نیستند، برای سفر به تبت باید مجوز داشته باشند.

خودرو

حمل و نقل شانگهای

در سال‌های اخیر بزرگراه‌های زیادی در شانگهای ساخته شده که تردد بین این شهر و سایر شهرها را آسان کرده است. به عنوان مثال از طریق پل خلیج هانگزو (طولانی‌ترین پل روی دریا) می‌توان در عرض ۵۰ دقیقه  از هانگزو به شانگهای رفت یا از نینگبو فقط با دو و نیم ساعت رانندگی به شانگهای رسید.

پیشنهاد می‌کنیم به هیچ عنوان رانندگی در شانگهای را امتحان نکنید، حتی اگر خیلی باتجربه هستید. چراکه با سیستم بسیار پیچیده‌ی جاده‌ها، ترافیک‌های متداول و عادات رانندگی‌ چینی‌ها آشنایی ندارید. علاوه بر این جای پارک خیلی محدود است و به سختی پیدا می‌شود. به هر طرف که سر بچرخانید، دوچرخه‌، اسکوتر و عابر پیاده را خواهید دید و همین رانندگی را دشوار می‌کند.

متروس

حمل و نقل شانگهای

شبکه‌ی مترو شانگهای با ۱۴ خط، پیشرفت قابل توجهی داشته است و اکثر این خطوط در زیرِ زمین فعالیت می‌کنند. سرعت بالا، قیمت پایین، تهویه هوا، علائم مشخص و اعلان ایستگاه‌ها به زبان چینی و انگلیسی از مزایای متروی شانگهای است. هر چند که در ساعات شلوغی باید انتظار ازدحام جمعیت را داشته باشید و مواظب کیف خود باشید تا دزدها به آن دستبرد نزنند. قیمت بلیت نیز بر اساس مسافت بین ۳ الی ۹ یوان محاسبه می‌شود.

برای عوض کردن خط باید مسافتی طولانی نظیر ۳۰۰ متر را پیاده‌روی کنید. به جز چند ایستگاه محدود، برای تعویض خط در سایر ایستگاه‌ها نیازی به خرید بلیت جدید نیست. حواس‌تان باشد که برخی ایستگاه‌ها، نام واحدی دارند، اما در دو خط متفاوت قرار گرفته‌اند و به دو مکان مجزا منتهی می‌شوند.

اتوبوس

حمل و نقل شانگهای

سیستم اتوبوسرانی در شانگهای، ارزان‌تر و بسیار گسترده‌تر از مترو است و برخی مسیرها حتی بعد از بسته شدن مترو نیز به فعالیت خود ادامه می‌دهند. با این حال سرعت کمتری دارند و اطلاعات مسیرها در همه ایستگاه‌ها به زبان چینی است. قیمت کرایه‌ها ثابت و معمولاً ۲ یوان بوده و اکثر آن‌ها به تهویه هوا مجهز هستند. مبلغ دقیق کرایه را از پیش آماده کنید و در ظرف کنار راننده قرار دهید.

تاکسی

حمل و نقل شانگهای

تاکسی به عنوان بهترین گزینه برای گردش در شهر محسوب می‌شود و کرایه‌ها نیز مقرون به صرفه و مناسب است. اکثر راننده‌ها فقط زبان چینی می‌دانند و در نتیجه حتما آدرس مقصد خود را به زبان چینی روی کاغذ یادداشت کنید تا به راننده نشان دهید. در صورتی که فراموش کردید، می‌توانید به شماره تلفنی که در پشت تاکسی نوشته شده زنگ بزنید تا شما را راهنمایی کنند، البته فقط به زبان انگلیسی پاسخ شما را خواهند داد و بعد مقصد شما را به زبان چینی به راننده اطلاع می‌دهند.

حمل و نقل شانگهای

راننده‌ها معمولا از تاکسی متر استفاده می‌کنند، اما اگر فراموش کردند به آن‌ها یادآوری کنید. در صورتی که احساس کردید راننده سر شما کلاه گذاشته یا رفتار مناسبی نداشته، می‌توانید از اطلاعات تاکسی که روی رسید کرایه درج شده است، استفاده کرده و از راننده شکایت کنید. چنانچه وسایل خود را در تاکسی جا گذاشته باشید نیز می‌توانید با کمک رسید کرایه، با راننده تماس بگیرید.

روی کارت شناسایی راننده یا داشبورد تاکسی، تعداد ستاره‌های هر راننده مشخص شده است که نشان‌دهنده سابقه کاری او در تاکسیرانی دارد. هر چه تعداد ستاره‌ها کمتر باشد، راننده جوان‌تر بوده و احتمال ناآشنایی با مسیرها بیشتر خواهد بود.

کشتی

حمل و نقل شانگهای

در جنوب جاده نانجینگ و در کنار رستوران KFC، یک اسکله کشتی قرار دارد که از آنجا می‌توانید به منطقه تجاری Lujiazui در پودونگ با کمترین هزینه یعنی ۲ یوان برای هر نفر بروید. این کشتی‌ها مجهز به تهویه مطبوع هستند و فقط تردد مسافران و امکان انتقال دوچرخه هم از نوع تاشو میسر است. این کشتی‌ها هر ۱۰ دقیقه حرکت کرده و در عرض ۵ دقیقه از روی رودخانه عبور می‌کنند. ایستگاه‌های کشتی با وسایل حمل و نقل عمومی فاصله دارد و برای همین باید کمی پیاده‌روی کنید.

دوچرخه

حمل و نقل شانگهای

استفاده از دوچرخه برای بومی‌ها به تدریج تحت‌الشعاع اسکوتر برقی قرار گرفته است، هر چند که همچنان وسیله‌ی حمل و نقل آسان برای گردشگران به شمار می‌رود. به ایستگاه مترو Baoshan بروید و با پرداخت حدود ۳۰۰ یوان، یک دوچرخه عالی بخرید. در بخش‌ مسکونی منطقه قدیمی شانگهای و خیابان Suzhou Creek نیز می‌توانید دوچرخه تهیه کنید.

در جریان باشید که استفاده از دوچرخه در بسیاری از جاده‌های اصلی، تونل‌ها و پل‌های بین پودونگ و پوکسی ممنوع است. وسایل نقلیه‌ی بزرگ همیشه حق تقدم دارند و چراغ قرمز به این معنا نیست که عبور از خیابان بدون خطر است. حتی دوچرخه‌هایی که قفل هستند، نیز دزدیده می‌شوند. در ضمن استفاده از کلاه ایمنی اختیاری است.

حمل و نقل شانگهای

دوچرخه‌های الکترونیکی و اسکوترها یک راه ارزان، سریع و عملی برای گشت و گذار در شهر هستند. دوچرخه‌های الکترونیکی نیازی به گواهینامه رانندگی ندارند و ارزان‌تر هستند، هر چند باطری آن‌ها فقط جوابگوی حدود ۵۰ کیلومتر است و سرعت پایینی دارند. در ضمن بسیار راحت دزدیده می‌شوند. قیمت این دوچرخه‌ها حدود ۱۵۰۰ الی ۲۵۰۰ یوان است. برخی از مغازه‌ها نیز نوع تبدیلی آن‌ها را به فروش می‌رسانند (اسکوترهای موتوری که به الکتریکی تبدیل می‌شوند) که قیمت بالاتر و سرعت بیشتری دارند.

برای موتورسیکلت‌های ۵۰cc باید ثبت نام کنید، اما نیازی به گواهینامه رانندگی ندارید. باید از خطوط دوچرخه‌سواری استفاده کنید. فضای پارک کردن زیاد است، اما در شب‌ها مواظب باشید تا موتور شما دزدیده نشود.

تراموا

حمل و نقل شانگهای

زمان آغاز به کار تراموا در شانگهای به سال ۱۹۰۸ برمی‌گردد که با سیستم الکتریکی چرخ‌های فولادی حرکت می‌کرد. اما از سال ۲۰۱۰ نوع جدیدی از تراموا در پارک فوق پیشرفته ژانجیانگ آغاز به کار کرد. قرار است تا سال ۲۰۱۷ نیز شبکه جدیدی از تراموا در منطقه سونجیانگ ساخته شود.

مطالب مرتبط:

منبع wikitravel

دیدگاه