خانم‌ ها و سفرهای ماجراجویانه؛ مساله آشنای این روزها

احد کشاورز
احد کشاورز دوشنبه، ۱۸ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۳۰
خانم‌ ها و سفرهای ماجراجویانه؛ مساله آشنای این روزها

خانم‌ها و سفر‌هایی هیجان‌انگیز در سال‌هایی نه چندان دور به‌عنوان دو موضوع کاملا جدا از یکدیگر به نظر می‌رسیدند، اما آیا امروزه همچنین طرز تفکری در جهان وجود دارد؟

اولین روز‌های سال ۲۰۱۲ بود و آلیسون فلیس سرشار از حس سردرگمی و عدم اطمینان از آینده بود. او به دوستانش ایمیل زد و آن‌ها را از قصد و نیت خود آگاه کرد. او نوشت :

سال بعد همین موقع می‌خواهم بر بام آفریقا ایستاده باشم.

زمستان سال بعد او به‌همراه ۹ زن دیگر، خسته و در حالی که سرگیجه داشت، بر فراز قله کلیمانجارو ایستاده بود. او رو به دانیله تورنتون، یار کوهنوردی که مدتی بعد بهترین دوستش شد، کرد و گفت:

این چیزی است که تمام سفرها باید شبیه آن باشد

سال بعد، فلیس و تورنتون به کلیمانجارو برگشتند. اما این بار به‌همراه یک گروه ۲۹ نفری متشکل از ۱۱ کشور را در اولین سفر کمپانی تازه تاسیس‌شان یعنی WHOA Travel که در زمینه تور‌های ماجراجویانه برای زنان فعالیت می‌کرد، رهبری می ‌کردند. قبل از این فلیس که حالا ۳۱ ساله شده بود، مشاور آموزشی و تورنتون ۳۴ ساله مدیر خلاق یک آژانس تبلیغاتی بودند. اما چند ماه پس از سفرشان به کلیمانجارو، کارشان را ترک کردند و در اینترنت به جست‌و‌جوی پاسخ این پرسش گشتند که چگونه می‌توان یک LLC تشکیل داد و یک تجارت در زمینه مسافرت را شروع کردند. WHOA مخفف زنان مشتاق برای ماجراجویی یا زنان معتاد به کارهای عجیب و غریب است.

سفر خانم‌ها

شرکت آن‌ها یکی از نام‌های موجود در لیست کمپانی‌هایی است که منحصرا روی ماجراجویی‌های زنان فعالیت می‌کنند. 

این ایده به اواخر دهه سال  ۱۹۷۰ و زمانی بر می‌گردد که موج دوم مبارزات فمنیستی برنامه‌هایی همچون ماجراجویی‌های پراکنده، فستیوال‌های موسیقی فمنیستی در هوای آزاد و کنفرانس‌هایی کدر سراسر آمریکا اجرا می‌کردند. تا اواخر دهه ۹۰، کارفرماهای سطح بالا به این جنبش پیوسته بودند و مسافران مجلل را جذب می‌کردند. مسافرانی که اغلب بازنشستگان بیوه یا طلاق گرفته‌ای بودند که زمان و پول مسافرت را داشتند، اما نمی‌خواستند آن فرد تنها در گروهی متشکل از زوج‌ها باشند. اخیرا، همراه با بیشتر شدن تعداد زنانی که فمنیسم را کمتر یک جنبش سیاسی تعریف می‌کنند و بیشتر به‌عنوان یک انتخاب و سبک زندگی به آن نگاه می‌کنند که تمرکزش روی توانمندسازی شخصی و مراقبت از خود است، کمپانی‌های مسافرتی با محوریت خانم‌ها بار دیگر در حال گسترش و سازماندهی مجدد هستند.

سفر خانم ها

زمانی که سفرهای زنانه و بدون همراهی یک مرد، یک نوع جوک به حساب می‌آمد، ما در جامعه حضور داشتیم

این را جنیفر هادو می‌گوید که هفت سال قبل مسئولیت Wild Women Expeditions را بر عهده گرفت، یک کمپانی کانادایی که سال ۱۹۹۱ تاسیس شد. او در ادامه می‌گوید:

مردم متوجه نبودند که این سبک از سفر واقعا و به چه دلیل دارای اهمیت است.

حالا تامین‌کننده‌های کهنه‌کار مثل Haddow در حال تنوع بخشیدن به پیشنهاد‌هایشان هستند تا از این بازار در حال توسعه سود ببرند. کمپانی Wild Women، اسب‌سواری و دوچرخه‌سواری در مغولستان و پیاده‌روی و قایقرانی در تایلند را به فهرست اصلی خود که شامل سفرهای قایقرانی کایاک و کانو در بریتیش کلمبیا و انتاریو بود، اضافه کرده است. Adventure Women، کمپانی با ۳۵ سال سابقه فعالیت در ماساچوست، پس از آنکه سال گدشته مالکش را تغییر داد، علاوه بر لیست سفرهای معمول‌شان به مکان‌هایی چون ایرلند و نپال، پذیرایی از مشتریان جوان‌ترش را به شیوه «Adventurettes» انجام می‌دهد. برنامه‌ای شامل گشتٰ و‌ گذارهای سفارشی مانند آخرهفته‌های طولانی همراه با سواری، قایق‌سواری در رودخانه‌ها، وعده‌های غذایی مناسب و ماساژ در مونتانا تغییر داده است. مشتریان این برنامه‌ها بیشتر زنانی هستند که به یک میهمانی مجردی سنتی علاقه‌ای ندارند.

سفر خانم ها

بعضی کمپانی‌های فعال در زمینه سبک زندگی و خارج از صنعت مسافرت، سفرهای تماما زنانه را به‌عنوان راهی برای گسترش برندهای خود می‌بینند. برنامه Outessa متعلق به REI که اخیرا توسعه یافته است، زنان را به کوه‌های مختلف آمریکا می‌برد و آخر هفته‌هایی طولانی همراه با یوگا، پیاده‌روی و دورهمی  را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. این غول لوازم ورزشی همچنین مراکز کوله‌گردی و کمپینگ خود را برای استفاده در پرو‌ژه‌های REI Women's Adventures ارتقا داده است.برنامه‌های سفری سلامت محور آن، شامل کلاس‌های آشپزی فوق‌العاده در آندس (Andes) و کارگاه‌های یوگا در یلاپا (Yelapa) کشور مکزیک با برنامه‌هایی همچون تصفیه بدن، مراسم مدیتیشن، تشریفات ماه نو و محل‌های اقامت آماده برای اینستاگرام مانند خیمه مخروطی سرخپوستان و خانه‌های درختی همراه است. 

برای برخی موسسات تازه‌کار، رشد و تکامل شخصی به‌اندازه داشتن اوقات خوش و تفریحات اهمیت دارد. Damesly که سال قبل تاسیس شده است، روی  شبکه‌سازی حرفه‌ای و ایجاد مهارت، ترکیب فعالیت‌هایی همچون پیاده‌روی در کوه‌های آتشفشانی در ایسلند و درس‌های موج‌سواری در هاوایی با کارگاه‌هایی با موضوعاتی مانند ویرایش ویدئو تمرکز می‌کند. برنامه‌های درمانی Fit&Fly با تمرکز روی سلامت خانم‌ها با تمرین‌های روزانه و وعده‌های غذایی تقویتی و مغذی همراه است. Explorer Chick چندین پیشنهاد و گزینه را برای تازه‌کاران آماده کرده است تا خانم‌ها مهارت‌های بقا در طبیعت وحشی را ارتقا دهند و اصول سفر با کوله‌پشتی را یاد بگیرند.

سفر خانم ها

اما با وجود تمام توجهی که این برنامه‌ها به رفاه فردی زنان اختصاص می‌دهند، بسیاری همچنین روی مسئولیت‌های اجتماعی و ایجاد روابط با دوام در مکان‌هایی که از آن دیدن می‌کنند، تاکید دارند. هادو از Wild Women می‌گوید:

 شما نمی‌توانید فقط در فروش لوازم زنان خود را نشان دهید و باید در جامعه مشارکت داشته باشید و در مشکلات خانم‌ها هم همراه آن‌ها باشید. مشتریان به اعتبار و درستی شما واکنش‌ نشان می‌دهند.

 برای کمپانی او، این به معنی تلاش برای همکاری‌های انحصاری با خانم‌ها و حمایت از گروه‌های فعال در زمینه‌های عدالت اجتماعی، حتی در مکان‌هایی همچون نپال است که راهنمایان زن را به‌سختی می‌توان پیدا کرد. Adventure Women در سفرهای مراکش میهمانانی را به یک تعاونی پوشاک زنان خارج از شهر Fez می‌آورد تا با صنعت‌گران در مورد زندگی و کارشان صحبت کنند. پیش از سفر کلیمانجارو، WHOA میهمانان را در یک هتل غیرانتفاعی اسکان می‌دهد که بودجه یک مدرسه ابتدایی برای کودکان منطقه را تامین می‌کند؛ هزینه‌های مسافران همچنین کمک می‌کند تا  در هر صعود دو زن محلی به گروه ملحق شوند و هزینه‌های آن‌ها را فراهم می‌کند. کمپانی برنامه مشابهی را برای سفرهای ماچو پیچو (Machu Picchu) خود اجرا می‌کند.

سفر خانم ها

با وجود طیف گسترده‌ای از تجربیاتی که به‌وسیله این کمپانی‌ها ارائه می‌شود، همگی تمایل دارند تا فارغ از سن و تجربه مسافرانی را جذب کنند که به نقطه عطفی در زندگی‌شان رسیده باشند. اگر شما بتوانید قایق‌رانی آب‌های خروشان در یک رود واقع در پرو را با موفقیت انجام دهید یا به یک قله ۱۰ هزار فوتی صعود کنید، سفر در سراسر کشور یا طلاق، خیلی دور از دسترس به نظر نمی‌رسد که نتوانید با آن کنار بیایید و با موفقیت از آن گذر کنید. این برنامه‌ها چالش‌های فیزیکی و دردهای روحی را از بین می‌برد و بسیاری از زنان با وجود اینکه ممکن است با افرادی کاملا غریبه همراه شوند، اما ترجیح می‌دهند تا این مشکلات را با هم‌‌نوعان خود حل و فصل کنند.

سفر خانم ها

کلی لاک، ۴۲ ساله، پس از یک نبرد خسته‌کننده و فرساینده با سرطان تیروئید و سینه، سفر کلیمانجاروی خود را با WHOA رزرو کرد. در یک شب سرد و صاف در ماه مارس و در هشتمین سالروز روز جهانی زنان، لاک به‌همراه ۳۰ زن دیگر به قله صعود کردند. او می‌گوید:

 فکر نمی‌کنم توانایی انجام این کار را به‌همراه همسرم انجام داشتم. همراهی جمعی از زنان قدرتمند تنها راه برای رفتن من بود. این همراهی شما را خیلی قوی می‌کند.

سفر خانم ها

نوع و سبک رابطه خواهری که بین لاک و فلیس پس از سفر کلیمانجارو شکل گرفت، چیزی است که به نظر می‌رسد روزبه‌روز در بین خانم‌ها محبوبیت بیشتری پیدا خواهد کرد. فلیس می‌گوند:

ما به‌عنوان یک جنسیت، تقسیم‌بندی‌هایی را بین خودمان انجام داده‌ایم. ما دوست داریم در یک مهمانی شام خوب و مجلل با کفش‌های پاشنه بلند بیرون برویم، اما در عین حال می‌توانیم پوتین‌های کوهنوردی بپوشیم و یک هفته در کوه کمپ بزنیم. زنان امروز به این موضوع آگاه شده‌اند و می‌دانند که افراد دیگری هم مثل آن‌ها و با علایق مشابه وجود دارند. 

 

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه