دیدنی های طالقان

مرتب سازی بر اساس :
clear

اولین نفری باشید که برای این مکان عکس آپلود می کنید

آثار ملی ایران میراث جهانی یونسکو

بازدید از این جاذبه رایگان است

جاهای دیدنی طالقان؛ از روستاهای ییلاقی تا آبشارهای زیبا

طالقان، یکی از زیباترین شهرهای کشور و منطقه‌ای ییلاقی در بین کوه‌های البرز است که در ناحیه‌ای زیبا و مملو از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی قرار گرفته است. این شهرستان زیبای توریستی، در ایام مختلفی از سال، به‌ویژه فصل زیبای بهار و تابستان، گردشگران بسیاری را از سراسر ایران و جهان به میزبانی فرا می‌خواند. تنوع جاهای دیدنی طالقان اعم از چشمه‌های متعدد، آبشارهای خروشان، کوه‌های سربه فلک کشیده، یخچال‌های طبیعی و آثار مذهبی و تاریخی موجود در این شهرستان زیبا در کنار آب و هوای مطلوب از مهم‌ترین دلایل اهمیت آن در جذب گردشگران است. 

جالب است بدانید که حیات وحش طالقان را پستانداران و پرندگان وحشی همچون خرگوش، کفتار، گراز، خرس، عقاب، زاغچه، شغال، گرگ، کبک دری، قوش، دم جنبانک و... تشکیل داده است که در کوه‌ شاه‌البرز زندگی می‌کنند. همچنین این منطقه از ایران را پوشش گیاهی متنوعی همچون باغ‌‌های میوه مانند گردو، زیتون، زرشک کوهی، بادام کوهی، سیب، گیلاس، گلابی، درختان چنار، ریواس، تره‌کوهی، کاسنی، آویشن، گل‌های شقایق و... به‌دلیل قرارگیری در رشته‌کوه‌های البرز، حضور چشمه‌های فراوان، بهره‌مندی از خاکی حاصلخیز و رطوبت فراوان در برگرفته است. 

روستای میر

کوچه روستایی با درختان سرسبز

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: محمدرضا بهرامی)

در ۴۰ کیلومتری از شهر طالقان، روستایی زیبا، با طبیعتی ناب و بکر قرار دارد که به «روستای میر» شهرت یافته است. تعداد نفرات ساکن در این روستای زیبا و توریستی نزدیک به ۲۹۰ نفر است که آب مورد نیاز خود را از طریق رودخانه‌ی شاهرود که از بخش پایینی طالقان وارد این روستا شده، تامین می‌کنند. دیدنی های طبیعی بکر و دست‌نخورده در این روستا، از ویژگی‌های بارز و ارزشمند این منطقه از طالقان است.

کتیبه گردنه عسلک طالقان

در «روستای گراب» از توابع شهرستان طالقان، میراثی باقی‌مانده از دوران قاجار مشاهده می‌شود که به «سنگ‌نبشته گردنه عسلک» شهرت یافته است. این اثر تاریخی در سه کیلومتری جنوب غرب گردنه‌ عسلک و در دامنه ارتفاعات یخچال و میش‌چال قرار دارد. به نظر می‌رسد که شخصی به نام «ایوب میردفتر» در زمان سلطنت ناصرالدین شاه قاجار، حکم به ساخت نهری می‌دهد. اما چشمه و مکانی که قرار بوده آب آن بواسطه این نهر به آن محل منتقل شود، معلوم نیست. این در حالی است که تعدادی از قدیمی‌‌های گراب از منتقل کردن آب دو چشمه زیر کوه یخچال به کرج حکایت می‌کنند. امری که باعث بروز درگیری و حتی کشته شدن چند تن می‌شود. سرانجام ساخت نهر متوقف می‌شود. با توجه به سخنان ایشان، کاوش‌هایی در نزدیکی و اطراف سنگ‌نبشته انجام و نهایتا، نهر مذکور کشف شد. جالب است بدانید که روی بخشی از سنگ‌نبشته چنین نوشته شده است:

نصر من الله و فتح قریب. بعهد ناصرالدین شاه شاهان که با امیران تورانش بچنگ است. به حکم میرزا ایوب میر دفتر که از بهر رعیت به ز گنج است. رضی بیک کرده جای آب این نهر، هزار و دویست به هشتاد پنج است.

طبق نظر کارشناسان باوجود وضوح کلمات سنگ‌نبشته، مضامین آن به روشنی قابل درک نیست.

کوه های اطراف طالقان

قله کوه پوشیده از برف

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: محمدحسین اکبرنژاد)

یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین جاذبه‌های طبیعی شهرستان طالقان، کوه‌های این منطقه از ایران است که می‌توان به قله شاه‌ البرز با ارتفاعی بالغ بر ۴۲۰۰ متر اشاره کرد که در رفیع‌ترین قسمت از مرز مشترک الموت و طالقان قرار دارد. قله‌ سات، بام، زرینه‌ کوه، لشکرک، کلوان و کهار از دیگر قلل طالقان هستند که ارتفاع آن‌ها بین ۳۴۰۰ تا ۴۴۰۰ متر است.

آبشار و روستای اورازان

منطقه ای روستایی در پاییز

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: M.hassan M.ahmadi)

در ۱۲ کیلومتری شهرستان طالقان و در «روستای اورازان» که در قلب رشته‌کوه‌های البرز قرار گرفته است، پدیده‌ای زیبا، طبیعی و خروشان مشاهده می‌شود که به «آبشار اورازان» شناخته می‌شود.

جالب است بدانید که در بخش ورودی روستا، می‌توان تپه‌ای را مشاهده کرد که گفته می‌شود از قدمتی بالغ بر چهار هزار سال برخوردار است.از ویژگی‌های منحصربه‌فرد روستا حضور چشمه‌ای همیشه جوشان حتی در زمان خشک‌سالی است که اهالی به آن اعتقاد ویژه داشته و آن را محترم می‌دانند. روستای اورازان که به نام «روستای آب‌ریزان» نیز شهرت دارد، یکی از زیباترین و پرآب‌ترین مناطق شهرستان طالقان است که دارای باغ‌های گردو است.

ارژنگ قلعه

دو کوهنورد بر فراز قله

منبع عکس: سایت wikiloc.com (عکاس: حمید قنبری)

یکی از جاذبه‌های تاریخی در شهرستان طالقان، بنایی تاریخی و متعلق به دوران پس از اسلام است که در «روستای میناوند» این شهرستان قرار دارد. این اثر تاریخی که به «ارژنگ قلعه» شهرت دارد، در کوهی به همین نام که در جنوب روستای میناوند قرار دارد، ساخته شده است. به نظر می‌‌رسد که این قلعه تاریخی در اواسط قرن ششم و به همت «امیر کیا محمد بزرگ امید» احداث شده است. «ارژنگ قلعه» را با نام‌های دیگری همچون «دل جنگ» و «قلادوش» نیز می‌شناسند که به نظر می‌رسد در گذشته، یکی از قلعه‌های ارزشمند و مهم اسماعیلیان بوده است و امروزه تنها بخشی از آن باق مانده که احتمالا برای جلوگیری از حملات احتمالی دشمنان ساخته شده است. 

امامزاده هارون

دو کلبه روستایی کوچک در کنار تپه

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: the false world)

در نزدیکی «روستای جوستان» شهرستان طالقان، آرامگاهی متعلق به یکی از فرزندان امام موسی کاظم (ع) قرار دارد که به نام «امامزاده هارون» شناخته می‌شود. به نظر می‌رسد که در زمان حکومت صفویان، شاه عباس اول و شاه طهماسب اول دستور به مرمت بقعه داده و سنگ مرمری سفیدرنگ را که امروزه روی دیوار راهروی در ورودی مشاهده می‌شود، در زمان صفویان و بر مدفن این سادات بزرگوار قرار داده‌اند.

سد و دریاچه‌ طالقان

دریاچه ای در میان کوه‌ها

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: سجاد فروغی)

یکی از سازه‌های زیبا و ارزشمند در شهر طالقان، سد زیبای این شهرستان است که روی «رودخانه شاهرود» که از کوه‌های مازندران سرچشمه می‌گیرد، احداث شده است. دریاچه‌ای که در پشت سد قرار دارد، تاثیر بزرگ و مهمی در زیباسازی و به وجود آمدن منظره‌ای چشم‌نواز داشته و منظره‌ای طبیعی و در عین حال فوق‌العاده را به‌دلیل ذخیره‌ی آب ایجاد کرده است. همچنین می‌توان از دیگر اثرات ارزشمند این سد، ایجاد شرایط اقلیمی مناسب و طبیعتی بکر در منطقه دانست که به جذب گردشگر و توریست از سراسر ایران و جهان، کمک بسزایی کرده است. این بخش از طالقان مکان مناسبی برای ماهیگیری است و علاقه‌مندان به این تفریح می‌توانند ماهی‌هایی همچون زردپر، قزل‌آلای رنگین کمان و کپور را صید کنند.

آستان مقدس امامزاده قاضی میر سعید

امامزاده ای بر بلندای کوه

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: مهدی)

قدمت امامزاده قاضی میرسعید به سده‌های میانی پس از اسلام می‌رسد

آستان مقدس امامزاده قاضی میر سعید در روستایی به همین نام قرار گرفته و از امامزاده‌های محبوب شهر طالقان در ساوجبلاغ به شمار می‌رود. این امامزاده متعلق به سده‌های میانی و متاخر دوران پس از اسلام است و از آثار به ثبت رسیده در فهرست آثار ملی ایران محسوب می‌شود. هرساله مراسم ویژه عاشورا و تاسوعا در این امامزاده برگزار می‌شود که مورد توجه بیشتر اهالی این منطقه قرار می‌گیرد. و نکته  جالب این روستا هم نام بودن تمامی اهالی روستا که همه از سادات هستند است.

روستای ایستا

تصویر هوایی از منطقه ای روستایی

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: Afra Advertise)

روستای ایستا از مرموزترین روستاهای ایران است که همان طور که از نامش پیدا است مردمان آن در زمان توقف کرده‌اند. مردم این روستا از امکانات دنیای امروزی و تکنولوژی‌های آن از قبیل آب لوله‌کشی، گاز، برق، درمانگاه، ماشین آلات و وسایل ارتباطی استفاده‌ای نمی‌کنند. آن‌ها فاقد شناسنامه هستند و جزو آمار جمعیت ایران محسوب نمی‌شوند و هیچ‌گونه خدمات دولتی نیز دریافت نمی‌کنند.

آبشار شله بن

آبشاری بلند و کم‌آب

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: Shokravel Arash)

آبشارهای فصلی و دائمی طالقان بسیار پرطرفدار هستند و از جلوه‌های طبیعی آن محسوب می‌شوند. یکی از این آبشارها، آبشار شله‌بن است که مسیر رسیدن به آن نیز بسیار دیدنی و منحصربه‌فرد است. شله بن آبشاری فصلی است که در ماه‌های اردیبهشت و خرداد، پرآب‌ترین حالت خود را سپری می‌کند و بهترین زمان سفر به این منطقه نیز در فصل بهار است.

آبشار کرکبود

جریان آبشار از میان دو صخره

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس:‌ علیرضا اخلاقی)

آبشار کرکبود، آبشاری کوچک اما باشکوه در شهر طالقان است که به خاطر رنگ کبود کوه‌های اطرافش به این نام معروف شده است. این آبشار که در فاصله ۷۰۰ متری از روستایی به همین نام قرار دارد، به آبشار کر معروف است. صدای گوش‌نواز برخورد آب به صخره‌ها، کرکبود را به یکی از هیجان‌انگیزترین آبشارهای منطقه تبدیل می‌کند.

روستای دیزان

روستایی سرسبز در منطقه ای کوهستانی

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: Sam A)

روستای دیزان روستایی در طالقان است که در دامنه رشته کوه‌های البرز مرکزی قرار گرفته است. این روستای فوق‌العاده زیبا از دشت‌ها و مراتع سرسبزی برخوردار است و می‌‌گویند نام خود را به خاطر وجود قلعه‌های متعدد باقی مانده از دوران اسماعیلیان گرفته است. در ابتدا نام روستا «دژان» به معنی «دژها» بوده که بعدها به دیزه، دیزج و دیزان تغییر یافته است.  

خانه آیت الله طالقانی

خانه ای روستایی با حیاطی نسبتا بزرگ

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: محمد قائنی)

خانه آیت‌الله طالقانی، خانه‌ای خشتی و گلی در روستای گیلرد طالقان است که دارای معماری سنتی مربوط به دوران قاجاریه است. این روحانی شیعه یکی از افراد تاثیرگذار در جریان انقلاب سال ۱۳۵۷ ایران بود. قدمت خانه آیت‌الله طالقانی تا ۱۵۰ سال پیش تخمین زده می‌شود.

  • آدرس: شهرستان طالقان، روستای گلیرد

آبشار سوهان (چره)

آبشار سوهان طالقان

منبع عکس: سایت zeinali.ir (عکاس: ناشناس)

آبشار سوهان در ۲۵ کیلومتری شهر طالقان قرار گرفته است. این آبشار دارای ۱۲ متر ارتفاع است که از نهرهای دائمی و پرآبی بهره‌مند است که حتی در فصل پاییز نیز مناسب هستند. وجود درختان گردو، سیب، گوجه سبز، زردآلو، انگور، گلابی و درختان میوه دیگر، به زیبایی‌های این منطقه افزوده است.

پرسش‌های متداول

معروف‌ترین روستاهای ییلاقی طالقان چه نام دارند؟

روستای اورازان، روستای میر، روستای دیزان

آبشارهای طالقان کدامند؟

کرکبود، سوهان و شله‌بن

نویسندگان: شیدا خرمشاهی و محبوبه حسنی