بازپیرایی بناهای تاریخی تخریب‌ شده به‌ دست داعش

فاطمه رشیدی
فاطمه رشیدی جمعه، ۱۰ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۴۷
بازپیرایی بناهای تاریخی تخریب‌ شده به‌ دست داعش

مدیرکل امور پایگاه‌های میراث جهانی سازمان میراث فرهنگی تأکید کرد که برای بازپیرایی حتی الامکان آثار و بناهای باستانی و تاریخی تخریب شده به‌دست داعش، برنامه‌ریزی‌های دقیق مراجع بین‌المللی و کشورهای صاحب تجربه لازم است.

«فرهاد عزیزی» مدیرکل امور پایگاه‌های میراث جهانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری امروز جمعه ۱۰ آذر ۹۶ بیان کرد:

در مورد چرایی و انگیزه تخریب آثار باستانی به‌دست گروه تروریستی داعش می‌توان به انگیزه ایدئولوژیکی و انگیزه اقتصادی اشاره کرد.

بر اساس گزارش یونسکو، داعشی‌ها شهر «نمرود»، «الحضر» و «موزه موصل» را در عراق و نیز آثار باستانی سوریه در شهر‌هایی مثل «حلب»، «ادلب»، «درعا»، «حماه»، «تدمر» را به‌صورت کامل تخریب و غارت کردند.

وزارتخانه جهانگردی و آثار باستانی عراق نیز به استفاده از بولدوزر و ابزارآلات سنگین در تخریب آثار باستانی اشاره داشته است.

او افزود:

شهر باستانی «هترا» متعلق به دوره اشکانیان در شانزدهم اسفند ۱۳۹۳ (۷ مارس ۲۰۱۵) ویران شد. این اقدام، خشم باستان‌شناسان جهان را برانگیخت.

تخریب شهر باستانی «پالمیرا» و پیکره‌ها و آثار هنری موجود در آن مهم‌ترین ضربه‌ای بود که این گروه تروریستی به آثار منطقه وارد کرد.

عزیزی ادامه داد:

داعش در ۲۱ ماه می سال ۲۰۱۵ (۳۱ اردیبهشت ۹۴) شهر باستانی تدمر (پالمیرا) که روزگاری بخشی از خاک ایران باستان بود را تصرف کرد.

دو اثر مهم به نام‌های «معبد تاریخی بل» و «طاق نصرت» در این شهر باستانی وجود داشت، که به‌ترتیب در ماه اوت سال ۲۰۱۵ و اکتبر همان سال تخریب شدند.

او خاطرنشان کرد:

بر اساس گفته نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد؛ شهر (غازیان تپ) ترکیه، بازار خریدوفروش آثار تاریخی و باستانی بوده است و اعضای داعش سالانه ۲۰۰ میلیون دلار از بابت فروش آثار باستانی و تاریخی مسروقه کسب درآمد کرده‌اند.

مدیرکل امور پایگاه‌های میراث جهانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اضافه کرد:

آسیبی که آثار و عوامل پیرامونی این حوادث به وجود آورده است، بسیار غم‌بار و پیامد آن تا سالیان سال باقی خواهد ماند.

او بیان کرد:

آثار باستانی هویت ملی و فرهنگی هر کشور است. وقتی اثری از بین می‌رود و ساکنان پیرامون اثر نیز مجبور به کوچ یا کشته می‌شوند؛ در واقع هویت ملی دچار نابودی شده است.

عزیزی یادآور شد:

اگرچه بسیاری از آسیب‌ها و عوارض جغرافیایی، طبیعی و آمایشی مناطق تاریخی مورد تهاجم، قابلیت بازسازی و بازپیرایی را دارند؛ اما هرگز شکل نخستین خود را پیدا نخواهند کرد.

او در خصوص شکل‌گیری داعش بیان کرد:

استکبار جهانی از حدود چهار دهه پیش شیوه‌های استعماری خود را در چارچوب روش‌های نوین به‌کار گرفتند تا نیروهای مخربی همچون داعش و طالبان را به وجود آورند.

مدیر کل امور پایگاه‌های میراث جهانی سازمان میراث فرهنگی،‌صنایع‌دستی و گردشگری افزود:

بی‌تردید انگیزه اصلی از راه‌اندازی و سیاستگذاری استکبار در این مورد، تسخیر سرزمین‌های جدید و راهکار اجرایی آن از بین بردن اصلی‌ترین مؤلفه‌های فرهنگی، تاریخی و باستانی به‌دست استعمارگران است.

این چکیده چیزی است که پنج سال خاورمیانه درگیر آن بوده است.

او تصریح کرد:

پرسش این است که هزینه گزاف گردآوری چنین نیرویی و تجهیز آن‌ها با سلاح‌های مدرن و پیشرفته چگونه انجام شده است؟

پرسش مهم دیگر آن است که نیروی انسانی لازم برای تخریب شهرهای مهم و باستانی کشورهای عراق و سوریه چگونه انتخاب و گردآوری شدند؟

عزیزی تأکید کرد:

بر اساس تحلیل سیاستمداران در نشریات مهم بین‌المللی نتیجه می‌گیریم که کشورهای استعمارگر در منطقه خاورمیانه با درگیر کردن کشورهای عراق و سوریه و به‌ویژه درگیری داخلی در کشورها، اهداف اصلی خود یعنی تغییر جغرافیای خاورمیانه و ایجاد کشوری جدید با عنوان دولت اسلامی عراق و شام را دنبال می‌کردند.

او افزود:

استعمارگران با این هدف و با ایجاد جنگ افروزی در منطقه، گروه تروریستی داعش را ایجاد کردند.

این گروه با اشغال بخش‌های از عراق در سال ۲۰۱۴ و سپس سوریه، اعلام موجودیت کرده و شهرهای موصل و پس از آن سوریه را نیز مرکز خلافت خود اعلام کرده است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه