طرح آمایش، الگویی مناسب در مسیر توسعه گردشگری گیلان

فاطمه رشیدی
فاطمه رشیدی جمعه، ۱۰ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۵۱
طرح آمایش، الگویی مناسب در مسیر توسعه گردشگری گیلان

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان تأکید کرد که با وجود پتانسیل‌های بالای گردشگری در گیلان، «طرح آمایش» می‌تواند الگویی مناسب و جامع در مسیر توسعه باشد.

به‌ گزارش روابط‌ عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان، پیرو نشست‌های پیشین اجرای طرح آمایش استان و مصوبات آن، اولین کارگاه تخصصی شناخت و تحلیل وضع موجود گردشگری و فرهنگی با حضور استادان برجسته حوزه آمایش و کارشناسان صاحب‌نظر در این بخش روز پنجشنبه ۹ آذر ۹۶ برگزار شد.

«کیوان محمدی» رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان، آمايش سرزمين را يک امر علمی با رويکردی فضايی و منطقه‌ای در شناخت توانمندی‌های توسعه‌ محور قلمداد کرد؛ که قابليت‌های مکانی در آن لحاظ شده است.

او با بیان اینکه تعامل آمايش سرزمين و توسعه فضايی، هدفی همچون عدالت جغرافيايی را دنبال می‌کند که از طريق ايجاد رفاه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سياسی فراهم می‌شود؛ تصریح کرد:

در اين ميان گردشگری يکی از ابعاد چند بعدی توسعه فضايی يک منطقه خواهد بود.

آمايش سرزمين يکی از قابليت‌های فضايی مورد بررسی برای قابليت گردشگری هر منطقه است تا با شناسايی آن و در چارچوب پايداری، بستری برای توسعه فضايی فراهم آيد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان با بیان اینکه بر اساس ماده ۲۶ قانون برنامه ششم توسعه، باید تا پایان سال ۹۶ سند ملّی و استانی طرح آمایش سرزمین آماده شود افزود:

طرح آمایش سرزمینی با موضوع اجرا کاملاً متفاوت است و باید تمام مسائل مربوط به آینده در آن لحاظ شود.

او ادامه داد:

با وجود پتانسیل‌های بالای گردشگری در گیلان و برخورداری از زمینه‌های توسعه این صنعت در استان، امیدواریم در قالب طرح آمایش تصمیم مناسب و جامعی را اتخاذ کنیم تا راه توسعه گیلان برای خود و آیندگان روشن شود.

محمدی دو شهرستان «سیاهکل» و «املش» را اقلیمی ممتاز برای توسعه فزاینده در همه ابعاد خواند و با اشاره به مواهب طبیعی و تاریخی آن‌ها؛ بر لزوم تمرکز بیشتر بر روی این مناطق در تدوین طرح آمایش حوزه گردشگری تأکید کرد.

او با بررسی روند تحقیقاتی طرح آمایش گیلان، خواستار گسترش تعاملات و پیشنهادهای تمامی محققان، استادان و دانش‌پژوهان صاحب‌نظر در تهیه این طرح شد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه