ممنوعیت ورود آفرودسوارها به کویر مرنجاب

سیامک احدی
سیامک احدی چهار شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۱۵
ممنوعیت ورود آفرودسوارها به کویر مرنجاب

ورود خودروهای آفرود و دو دیفرانسیل و تورهای بدون مجوز به مناطق گردشگری کویر مرنجاب ممنوع شد.

«جواد صدیقیان» رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان آران و بیدگل گفت:

حدود ۷۰۰ خودروی دو دیفرانسیل و آفرود در روزهای اخیر به کویر مرنجاب برای برگزاری همایش آفرودسواران رفته بودند که موجب اعتراض ما شد. آن‌ها به فرمانداری قم نامه‌ای نوشته بودند تا این همایش را برگزار کنند چون مبدا آن‌ها از شهرستان قم بوده است و فرمانداری قم نیز به فرمانداری آران و بیدگل نامه نوشته که همکاری لازم انجام شود. این نامه به ادارات مختلف از جمله محیط زیست و میراث فرهنگی و نیروی انتظامی و... رونوشت شد.

آفرود

صدیقیان افزود که از آنجایی که کویر مرنجاب گنجایش حضور این تعداد خودرو را نداشته است، موجب تخریب‌هایی شده‌اند؛ از جمله اینکه برخی از گونه‌های گیاهی را از بین برده‌اند، چون از جاده اصلی حرکت نکرده بودند و باعث شدند که اداره‌های منابع طبیعی و محیط زیست گله‌مندی خود را با دادستان شهرستان مطرح کنند. بر اساس نامه این دو اداره، دادستان و رئیس پلیس امنیت شهرستان دستور دادند تا با هماهنگی ما جلوی این ماشین‌های شاسی بلند آفرودسوار و موتورهای کراس و دو دیفرانسیل گرفته شود. اجرای آن نیز به پلیس امنیت عمومی شهرستان داده شده است.

آفرود

وی نسبت به حضور گردشگران واقعی در کویر اظهار امیدواری کرد و افزود:

ما رغبتی به حضور کسانی که به قصد تخریب محیط زیست یا خوش‌گذرانی وارد کویر می‌شوند، نداریم.

وی افزود:

مهلت زمانی برای ممنوعیت اعلام شده برای ورود تورهای بدون مجوز یا خودروهای آفرود اعلام نشده است.

همچنین در اداره میراث فرهنگی شهرستان آران و بیدگل نامه‌ای نوشته‌ایم که در آن آمده است:

بر اساس گزارش مطروحه از طرف اداره محیط‌زیست‌ و منابع طبیعی‌ شهرستان آران‌وبیدگل، اعتراض مرتع‌داران، ساربان‌ها، سرنشینان خودروهای سواری تورها و دفاتر خدمات گردشگری در خصوص پیشگیری از ادامه روند خسارات و تخریب‌های وارده به طبیعت زیبای منطقه نمونه گردشگری کویر مرنجاب به دستور کتبی دادستان محترم شهرستان آران و بیدگل ورود موتورهای سنگین و خودروهای دو دیفرانسیل و تورهای بدون اخذ مجوز رسمی به مناطق گردشگری کویر شهرستان آران و بیدگل (ابوزید آباد، سیازگه، یخاب، چاه عروس، مرنجاب) اکیداً ممنوع است.

مطالب مرتبط:

منبع مهرنیوز

دیدگاه