شهرهایی که تا سال ۲۱۰۰ زیر آب می‌روند

سیامک احدی
سیامک احدی چهار شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۶
شهرهایی که تا سال ۲۱۰۰ زیر آب می‌روند

تحقیقات نشان می‌دهند که با گرم شدن کره زمین برخی از شهرها تا سال ۲۱۰۰ به زیر آب می‌روند.

خبرنگاران گاردین با بررسی تحقیقات مختلف از زیر آب رفتن شهرهای مختلفی تا پایان سال ۲۱۰۰ هشدار داده‌اند.

تحلیل اطلاعات مربوط به تغییراقلیم نشان می‌دهد که اگر آخرین هشدار سازمان ملل مربوط به افزایش ۳ درجه‌ای دمای کره‌زمین به واقعیت تبدیل شود، ده‌ها میلیون نفر در خطر به زیر آب رفتن شهرشان مواجه می‌شوند.

در این سطح از تغییر اقلیم که سازمان ملل هشدار داد سواحل مشهور، مناطق تجاری، زمین‌های کشاورزی و ... تهدید می‌شوند، مگر اینکه ملل جلوی انتشار کربن را بگیرند.

مطالعه تحقیقات گروه مرکزی اقلیم توسط خبرنگاران گاردین نشان می‌دهد که افزایش ۳ درجه‌ای دمای زمین منجر به این می‌شود ارتفاع آب‌ها در برخی مناطق تا ۲ متر افزایش پیدا کند. شهرهایی مثل شانگهای، الکساندریا، ریو و اوساکا (اوزاکا) از این اتفاق بیشترین آسیب را می‌بینند. از سویی مانند یک سوم جنوبی آمریکا سیل میامی را هم در بر می‌گیرد.

همچنین در کنار اقدامات کمی برای کاهش انتشار کربن در ۶ منطقه ساحلی که پیش‌بینی می‌شود بیشترین تاثیر را از تغییر اقلیم ببینند، اقدامات محدودی در راستای سازگاری با افزایش ارتفاع دریاها انجام شده حتی در برخی مناطق هم هیچ اقدامی در این مناطق انجام نشده است.

بر اساس اطلاعات برنامه محیط‌زیست سازمان ملل، تکانه سرعت برای مقابله با تغییراقلیم اکنون بسیار کم است. در همین رابطه چند روز پیش گزارشی منتشر شد که نشان می‌داد کشورها یک سوم تعهدات خود در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر اجرا کرده‌اند. بخش‌های غیر دولتی مثل شهرها، شرکت‌ها می‌توانند بخشی از این مشکل را حل کنند و این باعث می‌شود تا دمای کره زمین تا پایان قرن بیش از ۳ درجه افزایش پیدا کند.

«اریک سولهایم» رئیس بخش محیط‌زیست سازمان ملل در این رابطه گفت:

ما هنوز در شرایطی نیستیم که اقدامات کافی برای نجات جان صدها میلیون نفر از یک آینده‌ پردردسر انجام شود.

در واقع یک افزایش ۳ درجه‌ای منجر به ایجاد خشکسالی‌های طولانی‌تر، طوفان‌های شدیدتر و افزایش ارتفاع دریاها در بسیاری از مناطق ساحلی می‌شود. بر اساس سرعت آب شدن یخ‌های قطبی، این اتفاق می‌تواند از ده‌ها سال تا بیش از یک قرن طول بکشد. البته کالین سامرهایز، محقق دانشگاه کمبریج، می‌گوید که با افزایش ۳ درجه‌ای یخ‌های قطبی با سرعتی بیش از میزان قابل انتظار آب می‌شوند و شاید تا پایان قرن میلادی ارتفاع آب‌ها بیش از ۲ متر افزایش پیدا کنند.

حداقل ۲۷۵ میلیون نفر ساکن مناطق ساحلی آسیب‌پذیر هستند، مناطقی که اکثرا شامل شهرهای آسیایی بزرگ مثل شانگهای، بانکوک و توکیو.

بانکوک

بر اساس پیش‌بینی‌ها اوزاکا دومین شهر بزرگ ژاپن با ادامه روند تغییراقلیم مناطق تفریحی و تجاری خود را از دست می‌دهد مگر این که جلوی انتشار گازهای گلخانه‌ای گرفته شود یا به شکلی جلوی سیل‌ها گرفته شود.

یکی از مسئولان شهرداری اوساکا در این رابطه گفت:

قبلا ما فقط با علل تغییراقلیم مبارزه می‌کردیم ولی الان که می‌دانیم تغییر اقلیم غیرقابل بازگشت است دنبال راه‌هایی هستیم که جلوی پیامد‌های آن را بگیریم.

میامی که حتی با افزایش دو درجه‌ای هم به شکل کامل زیرآب می‌رود وضعیت اضطراری در تالار شهر کاملا مشخص است، در ماه نوامبر قرار است در این شهر رای گیری برای تایید قراردادی به نام «میامی برای همیشه» امضا شود، بر اساس این قرارداد ۱۹۲ میلیون هزینه تطبیق این شهر با وضعیت افزایش ارتفاع آب دریاها می‌شود.

در بقیه مناطق پول کمتری برای سازگاری با تغییر اقلیم وجود دارد. در ریودوژانیرو افزایش ۳ درجه‌ای بسیار از سواحل، بسیاری از از مناطق ورزشگاهی المپیک پارسال و یک فرودگاه زیر آب می‌روند. ولی در این شهر پول کمی هزینه سازگاری با این اتفاقات می‌شود.

در سواحل الکساندریا مصر انتظار می‌رود که یک افزایش ارتفاع نیم متری منجر به جابه‌جایی ۸ میلیون نفر شود، ولی در این کشور هم مسئولان داخلی این مسئله را بسیار دور می‌یینند. «احمد حسن» عضو گروهی برای نجات الکساندریا در این رابطه گفت:

تا جایی که می‌دانم این مشکلی است که در اولویت‌های دولت نیست.

در بریتانیا هم منطقه لینکونشایر از آسیب‌پذیرترین مناطق است. «آلیسون» باپتیسته رئیس بخش برنامه و بودجه سازمان محیط‌زیست در این باره گفت:

ما آگاه هستیم که تغییراقلیم با سرعتی بیشتر از میزانی که فکر می‌کردیم رخ می‌دهد پس اکنون سعی می‌کنیم برای مراقبت از مردم خود را سازگار کنیم. ما نمی‌توانیم جلوی تغییراقلیم را بگیریم اما می‌توانیم میزان خط را کاهش دهیم.

مطالب مرتبط:

دیدگاه