ابتکار هلند در استفاده از زباله‌ های غیر بازیافتی

محبوبه حسنی
محبوبه حسنی جمعه، ۱۹ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۰۰
ابتکار هلند در استفاده از زباله‌ های غیر بازیافتی

زباله‌های غیربازیافتی، همچون تیغه‌های توربین‌های بادی و افزایش آن‌ها در عصر حاضر، از مشکلاتی است که توجه کشورها را به خود جلب ساخته است.

همانگونه که دنیا به سوی انرژی‌های تجدیدپذیر گام برمی‌دارد، صنعت انرژی باد نیز نام خود را به عنوان یک انرژی پاک، خالص و به طور کاملا واقعی سبز، ثبت کرده است. این صنعت همانند هر صنعت دیگری، توانسته است پیشرفت‌های قابل توجه، بزرگ و البته بهتری را در حوزه‌ی تکنولوژی کسب کند.

درواقع می‌توان اینگونه بیان کرد که مزارع بادی قدیمی، با کمک و بهره‌گیری از تجهیزات ارتقا یافته و توانسته است در عصر حاضر پیشرفت کرده و ترقی کند. در این هنگام مسئله‌ای مهم و البته بسیار حائز اهمیت مطرح می‌شود و آن هم مسئله‌ی بازیافتی است که صنعت باد در بین دیگر صنایع، دارای شهرت جهانی است.

زباله غیربازیافتی هلند

متاسفانه یکی از بزرگ‌ترین قسمت‌های توربین‌های بادی، تیغه‌های آن است که کاملا غیربازیافتی بوده و نمی‌توان آن را دوباره مورد استفاده قرار داد. جالب است بدانید که درواقع تیغه‌های توربین‌های بادی از کامپوزیت‌های شیشه‌ای یا کربن ساخته شده است. موادی که بسیار محکم بوده و وزن کمی دارد. همچنین از امتیاز ایرودینامیکی قابل توجهی نیز برخوردار است. ولی بزرگ‌ترین عیب آن‌ها غیرقابل بازیافت بودن است که خود باعث بروز مشکلات بزرگی از جمله ایجاد زباله‌های صنعتی شده است. از این رو انسان‌ها این تیغه‌ها را درست هنگامی که به پایان عمر مفید خود در توربین‌ها می‌رسند، به عنوان ضایعات در محل‌های دفن زباله رها کرده و این امر سبب شده است تا تجمع وحشتناکی از این تیغه‌های غیربازیافتی را شاهد باشیم.

زباله غیربازیافتی هلند

طبق تحقیقاتی که انجام شده است، محققان بر این باور هستند که در سال ۲۰۲۰، حدود ۵۰ هزار تن ضایعات تیغه تولید خواهد شد و این مقدار تا سال ۲۰۳۴ میلادی به بیش از ۲۰۰ هزار تن خواهد رسید.

فقط یک شرکت در جهان می‌تواند زباله‌های صنعتی را بازیافت کند

قطعا این مسئله بسیار ترسناک و مهم است. این در حالی است که تنها یک شرکت صنعتی در سراسر جهان وجود دارد که به بازیافت تیغه‌های توربین‌ها می‌پردازد. این شرکت صنعتی در یکی از شهرهای شمالی کشور آلمان به نام «ملبک» (Melbeck) قرار دارد.

زباله غیربازیافتی هلند

جالب است بدانید که این شرکت، تیغه‌های از کار افتاده را تکه تکه کرده و با سایر مواد زائد مخلوط می‌کند. سپس ترکیباتی را ایجاد می‌کند که یک شرکت تولیدکننده‌ی سیمان از آن به عنوان سوخت جایگزین، استفاده می‌کند. آمار ارائه شده از این شرکت حاکی بر آن است که هر ماه بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ تن از تیغه‌های توربین‌ها که به زباله تبدیل شده است، بازیافت شده و مورد استفاده بهینه قرار می‌گیرد.

زباله غیربازیافتی هلند

در این میان مسئولان هلند نیز تلاش‌های خلاقانه و نوآورانه‌ای در زمینه‌ی کاهش نگرانی‌های زباله‌های تولیدی کشور انجام داده‌اند؛ اقداماتی که بسیار جالب و البته تحسین‌برانگیز است.

هلند از زباله‌های غیربازیافتی، زمین بازی، صندلی عمومی و ایستگاه اتوبوس ساخته است

جالب است بدانید که در سال ۲۰۰۷ میلادی، شهرداری «روتردام» (Rotterdam)، یک زمین بازی را برای «Kinderparadijs Meidoorn» معرفی کرد. این زمین بازی از تیغه‌های چرخان ساخته شده است.

زباله غیربازیافتی هلند

چندین تیغه‌ی چرخان برای ساخت تونل‌ها، برج‌ها، پل‌ها، تپه‌ها، سطوح شیب‌دار یا پلکان‌ها و نیز سرسره‌ها به کار گرفته شده است. تیغه‌های بازیافتی به زمین وصل شده و با رنگ سفید و رنگ‌های درخشان، جلوه‌ای زیبا به آن بخشیده شده است.

زباله غیربازیافتی هلند

همچنین در شهر و در میدان «Willemsplein»، صندلی عمومی قرار دارد که در آن ۹ تیغه‌ی چرخان کاملا سالم و بدون عیب در جاها و گوشه‌های مختلف کار گذاشته شده است. درواقع با این کار، این میدان دارای صندلی‌های عمومی ارگونومیک شده است که هر کدام در یک مکان خاص قرار دارد و هر فردی می‌تواند یکی از آن‌ها را به طور کاملا دلخواه انتخاب کرده و روی آن بنشیند.

زباله غیربازیافتی هلند

همانند این صندلی‌های عمومی، در سال ۲۰۱۴ و در شهر «آلمیره» (Almere)، هلند نیز با استفاده از تیغه‌های توربین‌ها، یک ایستگاه اتوبوس با دوام و محکم ساخته شده است.

زباله غیربازیافتی هلند

براساس اظهارات «کنسرسیوم GenVind Innovation»، اگر تنها ۵ درصد از تولیدات سالانه‌ی مبلمان یا اثاثیه‌ی شهری هلند مانند زمین‌های بازی، صندلی‌های عمومی و ایستگاه‌های اتوبوس با استفاده از تیغه‌های چرخان توربین‌ها ساخته شود، این کشور می‌تواند ۴۰۰ زباله‌ی تولید شده‌ی سالانه‌ی خود را به طور کامل بازیافت کرده و از انباشته شدن آن‌ها جلوگیری کند.

مطالب مرتبط:

منبع amusingplanet

دیدگاه