جسد ۲۶ زن و دختر جوان در آب های مدیترانه کشف شد

محبوبه حسنی
محبوبه حسنی سه شنبه، ۱۶ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۴۲
جسد ۲۶ زن و دختر جوان در آب های مدیترانه کشف شد

مهاجرت غیرقانونی زنان و مردان از مرز کشورهای آفریقایی به‌ویژه لیبی، امروزه به یکی از معضلات و رفتارهای خطرناک در کشورهای اروپایی مخصوصا ایتالیا تبدیل شده است.

روز یکشنبه، جسد ۲۶ زن جوان مهاجر در دریای مدیترانه کشف شد. این موضوع باعث حیرت و ایجاد سوالات متعددی در بین مقالات کشور ایتالیا شد؛ نخست اینکه آیا تمامی زنان عمدا به قتل رسیده‌اند و چرا تمامی کشته شدگان زن بوده‌اند؟

«لورنا سیچوتی» (Lorena Ciccotti)، رئیس پلیس شهر «بندر جنوبی سالرنو» (Salerno) در ایتالیا، به شبکه‌ی «سی ان ان» گفت  که مسئولان این کشور، تحقیقات اولیه را در مورد علت مرگ زنان آغاز کرده است. آن‌ها در این تحقیقات بررسی می‌کنند که آیا این مهاجران مورد شکنجه یا آزار جنسی قرار گرفته‌اند یا خیر؟

مقامات ایتالیایی بر این باور هستند که ۲۶ زن کشته شده، اهل کشور نیجریه بوده و بین ۱۴ تا ۱۸ سال سن دارند. آن‌ها در طی تلاشی که برای سفر خطرناک از لیبی به اروپا داشته‌اند، در آخر هفته کشته شده‌‌اند.

لیبی بزرگ‌ترین کشور مهاجران آفریقایی است که ساکنان آن، در جست‌و‌جوی ایجاد زندگی جدید در اروپا هستند. این مسئله از زمان فروپاشی رژیم «معمر قذافی» (Moammar Gaddafi)، شکل جدی‌تری به خود گرفته و شمار مهاجرانی که از لیبی و از طریق دریای مدیترانه به اروپا سفر می‌کنند، افزایش یافته است.

متاسفانه آفریقایی‌های صحرای آفریقا، فرار و مهاجرت از این سرزمین را به‌دلیل فقر یا جنگ، بر قرار ترجیح می‌دهند و این امر به‌دلیل خلا قدرت لیبی در این منطقه، باعث ایجاد مزیتی مطلوب برای قاچاقچیان شده است تا از آب گل‌آلود ماهی گرفته و بدون محدودیت و به‌طور عمده، به قاچاق انسان بپردازند.

طبق گزارش ارائه شده توسط سازمان بین‌المللی مهاجرت، سفر از میان دریای مدیترانه بسیار خطرناک و کشنده است، حدود ۵۸ درصد از پناهندگانی که در سال جاری میلادی در مهاجرت برون‌مرزی به سرمی‌بردند، متاسفانه در دریای مدیترانه غرق و کشته شده‌اند. این در حالی است که تمایل بسیاری از مهاجرین برای رفتن و رسیدن به ایتالیا به‌دلیل نزدیکی آن به لیبی، بسیار زیاد بوده و این امر سبب شده است تا این کشور آفریقای شمالی، امروزه به مرکز قاچاق انسان تبدیل شود.

طبق گزارش آژانش «فرانس پرس» (France-Presse)، اجساد زنان کشته شده در دریای مدیترانه که به‌صورت خطوطی سیاه از کیسه‌های پلاستیکی سیاه رنگ، به نظر می‌رسید، در لنگرگاه سالرنو توسط یک کشتی متعلق به کشور اسپانیا کشف شده است.

خبرگزاری فرانسه اعلام کرده است که ۲۳ زن در نزدیکی یک قایق تفریحی لاستیکی کشف شده است؛ این در حالی است که مقامات براین باور هستند که آن‌ها در روز جمعه غرق شده‌اند.

یک مقام رسمی به نام «سالواتوره مالفی» (Salvatore Malfi)، این اکتشاف را یک فاجعه و نمایش حزن‌انگیز نامید و گفت:

مقامات امنیتی باید بررسی کنند آیا در این پرونده مظنونینی وجود دارند که بتوان روی آن‌ها تمرکز کرد یا تحقیقات قتل علیه افراد ناشناخته که همان قاتلین احتمالی هستند، ادامه خواهد یافت.

مالفی معتقد است به گفته‌ی «سیلویا پوگیولی» از npr احتمال پرت شدن زنان از قایق تفریحی به آب‌های مدیترانه وجود دارد و علت مرگ آن‌ها می‌تواند غرق شدن باشد.

طبق تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۲ منتشر شده است، گفته می‌شود که زنان بیشتر از مردان احتمال غرق شدنشان وجود دارد؛ چراکه آن‌ها نمی‌توانند به‌اندازه‌ی مردان شنا کنند؛ و نیز آن‌ها در سطوح پایین‌تر کشتی‌ها می‌نشینند. همچنین زنان ممکن است سعی کنند تا فرزندان خود را از غرق شدن نجات دهند. همین امر سبب می‌شود تا آن‌ها بیشتر از دیگران در معرض خطر مرگ قرار گیرند.

به گفته‌ی CNN، کشتی اسپانیایی روز یکشنبه اقدام به نجات ۹۰ زن و ۵۲ کودک خردسال از جمله یک نوزاد تازه متولد شده کرده است. در واقع این عملیات نجات، یکی از چهارعملیات نجاتی بوده است که جمعا جان حدود ۴۰۰ نفر را در طول آخر هفته نجات داده است.

طبق گفته‌ی سازمان بین‌المللی مهاجرت، تا یکم نوامبر سال جاری، حدود ۱۵۱ هزار مهاجر در سراسر مدیترانه به اروپا سفر کرده‌اند. تقریبا ۷۵ درصد از این مهاجران، که حدود ۱۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر هستند، به ایتالیا وارد شده و بقیه‌ی مهاجران به سواحل یونان، قبرس و اسپانیا رسیده‌اند. همچنین بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ نفر نیز در هنگامی که در تلاش به مهاجرت بودند، کشته شده‌اند.

از سال ۲۰۱۴ تاکنون، بیش از ۴۰۰ هزار پناهنده و مهاجر با عبور از دریای مدیترانه از لیبی به کشور ایتالیا نقل مکان کرده‌اند. این در حالی است که دولت ایتالیا به دلایلی از جمله مهاجرت بی‌وقفه و نیز بی‌پایان مردم آفریقا به خاک کشورش و همچنین افزایش احساسات ضد مهاجرینی که در بین مردم خود ایجاد شده است، تصمیم به محدود کردن ورود هزاران پناهنده‌ای که در هر ماه به سواحل کشورش وارد می‌شوند، گرفته است.

ازاین‌رو دولت متعهد شده است مبالغی را به‌عنوان حقوق ماهیانه به نیروی نظامی و امنیه لیبی که قصد دارند قاچاق انسان را به‌عنوان بخشی از یک قرارداد غیرمعمول در اختیار بگیرند و آن را ساماندهی کنند، بپردازد.

در این راستا، جاده‌ها و مسیرهای متناوب با افزایش جریان مهاجران مواجه شده و همین امر سبب شده است تا ترافیکی از کشور مراکش به کشور اسپانیا ایجاد شود و این ترافیک در حال افزایش است. اکثر مردم نیز در حال سفر بسیار خطرناک و چالش‌برانگیز از سوی دریای سیاه از سمت ترکیه به رومانی به سرمی‌برند.

مسیر از سمت جنوب صحرای آفریقا به لیبی نیز مخصوصا برای زنان بسیار خطرناک اعلام شده است. زنان ممکن است در این مسیر متحمل تجاوزات جنسی شوند و متاسفانه به «اچ آی وی»، مبتلا شوند. در این راستا یکی از کارمندان بشردوستانه‌ به پلیس گفته است، عاملان خشونت جنسی شامل نیروهای امنیتی، قاچاقچیان و مردان در قایق‌های نجات است.

متاسفانه طبق گزارشی که یونیسف در ماه فوریه اعلام کرده است، سطح خشونت جنسی و رفتارهای خشونت‌آمیز در طول مسیر مهاجرت از مدیترانه‌ی مرکزی، آن را به یکی از مهلک‌ترین و کشنده‌ترین مسیرهای مهاجرت در سراسر جهان تبدیل کرده است و خطری بسیار بزرگ برای زنان و کودکان مهاجر است. 

مالفی، مقام رسمی سالرنو، به خبرگزاری فرانسه اعلام کرده است که محققان در حال بررسی هستند تا ببینند که آیا زنان مورد حمله یا تجاوز قرار گرفته‌اند یا خیر.

وی به خبرنگاران ایتالیایی که پرسیده بودند، آیا زنان در قایق قاچاق جنسی حضور داشته‌اند، پاسخ داده است که زنان کشته شده در قایق‌هایی حضور داشته‌اند که مردان نیز در آن بوده‌اند. 

مطالب مرتبط:

منبع flipboard

دیدگاه