تپه بودا، هنری از تادائو آندو

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی سه شنبه، ۳۰ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۰۰
تپه بودا، هنری از تادائو آندو

تپه بودا در هوکایدو شامل مجسمه عظیم‌الجثه بودا است که ۱۵ سال قبل ساخته شد و بعد در سال ۲۰۱۵ بخش‌هایی به آن الحاق و شکل معماری کنونی را پیدا کرد.

تپه بودا در ابتدا فقط شامل مجسمه بودا بود ولی وقتی معماری عجیب و جالب تادائو آندو به آن اضافه شد بر جذابیت آن افزود. با ما همراه باشید تا با این اثر هنری خیره کننده بیشتر آشنا شوید.

تپه بودا

تپه بودا در واقع مجسمه غول پیکری از بودا است که در بالای تپه‌ای کوچک نزدیک به قبرستانی در جزیره‌ی هوکایدو ژاپن قرار دارد. این مجسمه ۱۵ سال قبل ساخته شد، ولی در دسامبر سال ۲۰۱۵ بود که اطراف آن حجاری شد تا این مجسمه عظیم را بیشتر نشان دهد.

تادائو آندو معمار بخش‌های اطراف این مجسمه عنوان کرده که هدف اصلی این پروژه، ساخت یک سالن نیایش بود تا جذابیت مجسمه بودا را دو چندان کند. این سایت در واقع تپه‌ای است که در زمین سرسبز ۱۸۰ هکتاری قبرستان قرار دارد. این مجسمه ۱۳/۵ متر ارتفاع و ۱۵۰۰ تن وزن دارد و از سنگ‌های مستحکم و عالی ساخته شده است.

تپه بودا

این معمار گفت:

تا این لحظه مجسمه بودا به تنهایی در این تپه قرار داشت و تاثیری متزلزل ایجاد می‌کرد. اما از من خواستند کاری کنم که این مجسمه تاثیری آرامش ‌بخش روی بازدیدکننده داشته باشد. ایده این بود که از سر به پایین بودا را با تپه‌ای از گیاهان اسطوخودوس بپوشانیم.

تپه بودا

تونلی ۴۰ متری در زیر تپه قرار دارد و سازه‌ای مدور مجسمه بودا را احاطه کرده است. هدف از این طراحی، خلق یک توالی فضایی پویا بود که با یک تونل طولانی آغاز می‌شد و حس انتظار دیدن بودا را افزایش می‌داد، این تونل از بیرون قابل مشاهده نیست. هنگامی که بازدیدکنندگان به سالن اصلی می‌رسند سر خود را بالا آورده و بودا را می‌بینند که دور سرش را هاله‌ای از آسمان فرا گرفته است.

تپه بودا

در تپه بودا ۱۵۰ هزار گیاه اسطوخودوس کاشته شده که در فصل بهار به رنگ سبز، در تابستان به رنگ بنفش و در زمستان به سفید ابریشمی تغییر رنگ می‌دهند. این پروژه را با توجه به وسعت مکان می‌توان یک معماری تلقی کرد. ذهن خلاقی لازم بوده تا بتواند این محیط را مجدداً طراحی کند به همین دلیل تجربه‌ای چالش‌ برانگیز و با ارزش برای معمار آن محسوب می‌شده است.

مطالب مرتبط:

منبع amusingplanet

دیدگاه