۱۰ رستورانی که غذاها و نوشیدنی های مشهور در آن ها اختراع شد

محبوبه حسنی
محبوبه حسنی جمعه، ۲۶ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۰۰
۱۰ رستورانی که غذاها و نوشیدنی های مشهور در آن ها اختراع شد

رستوران‌ و هتل‌، از جمله مکان‌هایی است که نقش بسزایی در ابداع و تولید بسیاری از غذاها و نوشیدنی‌های معروف دارد. خوراکی‌هایی که امروزه در سراسر جهان محبوب بوده و طرفداران بی‌شماری دارد.

رستوران‌ها از جمله مکان‌هایی است که معمولا در آن‌ها سرآشپزها علاوه بر طبخ غذاها و تهیه‌ی نوشیدنی‌های محبوب مشتریان خود، دست به اختراع و در واقع ابداع غذا و نوشیدنی جدید و به‌قول معروف من درآوردی می‌زنند که گاها برخی از آن‌ها مورد توجه و پسند مردم قرار می‌گیرد.

امروزه نیز شمار این‌گونه رستوران‌ها به‌دلیل معرفی و ارائه‌ی مشهورترین خوراکی‌ها و نوشیدنی‌هایی که شهرتی جهانی را کسب کرده است، کم نیست. ما در این مقاله به شما تعدادی از این مکان‌ها را معرفی می‌کنیم.

۱. رستوران Le Beccherie؛ ترویزو (Treviso)

خوراک ابداعی: تیرامیسو (Tiramisu)

مشهورترین غذاهای ابتکاری

«تیم جیپسون» (Tim Jepson)، در کتابی به نام ۱۰ ظرف غذای مشهور ایتالیایی، در مورد تیرامیسو، این دسر خوشمزه به نام «بکش-من رو-بالا»، یاد کرده است. این دسر بسیار لذیذ متعلق به ایتالیا است و به‌صورت لایه‌لایه از بیسکوئیت، قهوه، پنیر ماسکارپونه، شکر، زرده‌ی تخم‌مرغ و کاکائو تهیه می‌شود. وی گفته است که چندین رستوران، شهر و حتی منطقه در ایتالیا مدعی هستند که این دسر لذیذ و پرطرفدار را آن‌ها ابداع کرده‌اند. اما این‌گونه که از شواهد امر پیدا است، این دسر لذیذ توسط رستورانی در شهر شمالی ترویزو (ترویسو) اختراع شده است. «Le Beccherie» نام این رستوران است که در سال ۲۰۱۴ بسته شد. ولی دوباره با ارائه‌ی دسر خوشمزه‌اش که متشکل از پنیر ماسکارپونه (mascarpone)، قهوه و بیسکوئیت اسفنجی است، از مشتریان خود پذیرایی می‌کند.

۲. رستوران والدورف آستوریا (Waldorf-Astoria)؛ نیویورک

خوراک ابداعی: سالاد والدورف

مشهورترین غذاهای ابتکاری

یکی از خوشمزه‌ترین و در عین حال محبوب‌ترین خوراک‌ها و پیش‌غذاهایی که در سراسر جهان سرو می‌شود، سالادی است لذیذکه از آن به نام «سالاد والدورف»، یاد می‌شود. این غذا که در رستوران والدورف آستوریا واقع در نیویورک ابداع شده، متشکل از کرفس، سیب، گردو، انگور و سس مایونز است. مبتکر این سالاد پرطرفدار شخصی است به نام «Oscar Tschirky»، که در سال‌های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۶ برای طراحی و ابداع آن وقت صرف کرده است. همچنین به نظر می‌رسد که نوعی خوراکی به نام «تخم‌مرغ بندیکت» (Eggs Benedict) نیز در والدورف اختراع و به مشتریان عرضه شده است. گویا در سال ۱۸۹۴ «لاموئل بندیکت» (Lamuel Benedict)، کارگزار بازنشسته‌ی وال‌استریت، از کارکنان درخواست کرده بود تا برای کمک به درمان وی، تخم‌مرغ آب‌پز، توت کره‌ای، بیکن ترد و سسی مرکب از زرده تخم‌مرغ و اب لیمو و سرکه را تهیه کنند. وی پس از تهیه‌ی غذا تحت‌تاثیر قرار گرفت و بلافاصله آن را برداشت.

۳. هتل رافلز (Raffles)؛ سنگاپور

خوراکی ابداعی: نوعی نوشیدنی سنگاپوری بنام «Singapore Sling»

مشهورترین غذاهای ابتکاری

این نوشیدنی خوشمزه و دوست‌داشتنی توسط یکی از متصدیان هتل رافلز سنگاپور، از قدیمی‌ ترین هتل های جهان، اختراع شد. این متصدی «نگیم تونگ بوون» (Ngiam Tong Boon)، نام داشت. وی این نوشیدنی را با استفاده از ترکیب موادی همچون عصاره‌ی گیلاس و آب برخی از ‌میوه‌ها، پیش از سال ۱۹۱۵ میلادی، تهیه کرد.

۴. هتل ساووی (Savoy)؛ لندن

خوراکی ابداعی: پیچ ملبا (Peach Melba) و املت آرنولد بنت (Omelette Arnold Bennett)

مشهورترین غذاهای ابتکاری

«پیچ ملبا»، دسری است فرانسوی و بسیار خوشمزه که در سال ۱۸۹۲ یا ۱۸۹۳ در هتل ساووی توسط سرآشپز فرانسوی این هتل «اوت اسکافیر» (Auguste Escoffier) که در لندن قرار دارد، اختراع شد. وی این دسر لذیذ را به افتخار خواننده‌ی استرالیایی به نام «نلی ملبا»، نام‌گذاری کرد. هلو، تمشک و بستنی وانیلی مواد اصلی تشکیل‌دهنده‌ی این دسر پرطرفدار و کلاسیک است. اسکافیر از طرفداران دوآتیشه‌ی نلی بود و در سال ۱۸۹۷ «ملبا تست» (Melba Toast) را نیز به افتخار این خواننده‌ی محبوب ابداع کرد. همچنین هتل ساووی، محل اختراع «املت آرنولد بنت» نیز بوده است که به نام این نویسنده نام‌گذاری شده است. این املت خوشمزه از سس گوجه‌فرنگی دودی، پنیر پارمسان و خامه یا سرشیر تهیه می‌شود. 

۵. هتل خلیج شارو (Sharrow Bay)؛ دریاچه دیستریک (Lake District)

خوراکی ابداعی: پودینگ تافی (toffee pudding)

مشهورترین غذاهای ابتکاری

«پودینگ تافی»، یکی دیگر از خوشمزه‌ها در دنیای دسرها آن هم از نوع دسرهای بخارپز است که توسط «فرانسیس کوولسون» (Francis Coulson)، در هتل خلیج شارو ابداع شده است. این دسر لذیذ در دهه‌ی هفتاد اختراع شد و مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن کیک اسفنجی است که با سس تافی پوشیده شده و با بستنی یا دسر کاستارد سرو می‌شود.

۶. هری (Harry's)؛ ونیز

خوارکی ابداعی: بلینی (Bellini)

مشهورترین غذاهای ابتکاری

«بلینی» نوعی نوشیدنی لذیذ و پرطرفدار است که در سالن هری در شهر ونیز واقع در کشور ایتالیا، توسط «جوزپه سیپریانی» (Giuseppe Cipriani)، زمانی که در سالن هری مشغول به کار بود، ابداع شده است. وی این نوشیدنی را به افتخار هنرمند قرن ۱۵ میلادی «جیووانی بلینی» (Giovanni Bellini)، به این نام نام‌گذاری کرد. هرچند این نوشیدنی همچنان در هری تولید و سرو می‌شود، ولی گران است و مشتریان باید برای خرید آن ۱۵ پوند (حدود ۷۵ هزار تومان) بپردازند.

۷. هتل سزار (Hotel Caesar's)؛ تیخوانا (Tijuana)

خوراکی ابداعی: سالاد سزار (Caesar Salad)

مشهورترین غذاهای ابتکاری

«سالاد سزار» یکی دیگر از خوراکی‌های خوشمزه و مشهور است که در هتل سزار و به دست «سزار کاردینی» (Caesar Cardini)، سرآشپز ایتالیایی که در مکزیک مشغول به کار بوده است، اختراع شد. این سالاد لذیذ برای نخستین بار در هتل سزار و در شهر مرزی تیخوانا (تیهوانا)، برای مشتریان سرو شد.

۸. هتل کارائیب هیلتون (Caribe Hilton)؛ سان خوان (San Juan)

خوراکی ابداعی: پینیا کولادا (Pina Colada)

مشهورترین غذاهای ابتکاری

«پینیا کولادا»، نوشیدنی ملی پورتوریکو (Puerto Rico)، است که به نظر می‌رسد سه نفر مدعی ابداع آن شده‌اند. دو نفر از این افراد در بار هتل کارائیب مشغول به کار بودند. یک نوشیدنی کلاسیک که متشکل از سه قسمت است. یک قسمت عصاره‌ی نیشکر، یک قسمت شیره‌ی نارگیل و قسمت سوم نیز آب‌میوه‌ی آناناس است.

۹. براون هتل (Brown Hotel)؛ شهر لوییویل (Louisville) در ایالت کنتاکی (Kentucky)

خوراکی ابداعی: هات براون (Hot Brown)

مشهورترین غذاهای ابتکاری

«هات براون»، غذایی لذیذ و متعلق به کشور ولز است. این سبک از غذای ولزی با استفاده از گوشت بوقلمون و بیکن تهیه شده و آن را با سس مورنی (Mornay) سرو می‌کنند. «فرد کِی اشمیت» (Fred K. Schmidt) درسال  ۱۹۲۶ زمانی که در هتل براون کار می‌کرد، این غذا را اختراع کرده است.

۱۰. هتل تاتین (Hotel Tatin)؛ فرانسه (France)

خوراکی ابداعی: تارت تاتین (Tarte Tatin)

مشهورترین غذاهای ابتکاری

«تارت تاتین»، در واقع حدود سال ۱۸۸۰ میلادی، بر اثر اشتباهی در هتل تاتین در لاموت بیورون (Lamotte-Beuvron) ساخته شد و بعدها به نام خواهران «استفانی و کارولین تاتین» (Stéphanie and Caroline) به ثبت رسید. گویا استفانی سعی داشت تارت سیب درست کند. اما سیب‌ها بیش از اندازه پخته می‌شود و او برای جبران اشتباه خود، تلاش می‌کند تا روی آن خمیر شیرینی‌پزی بریزد. در همین زمان بود که این شیرینی خوشمزه و محبوب خلق شد و به نام تارت تاتین، شهرت یافت.

 

مطالب مرتبط:

منبع telegraph

دیدگاه