حقایق جالب درباره ارومیه، شهری از جنس آب!

کسری مجیدی
کسری مجیدی سه شنبه، ۲۳ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۳۰
حقایق جالب درباره ارومیه، شهری از جنس آب!

ارومیه به‌عنوان یکی از کلان‌شهرهای ایران از جمله شهرهای مهم کشور محسوب می‌شود. با حقایق و نکات جالبی از این شهر همراه باشید.

ارومیه به‌عنوان مرکز استان آذربایجان غربی، از جمله کلان‌شهرهای مهم کشور به شمار می‌رود. از یک سو ویژگی‌های طبیعی شگفت‌انگیز و منحصربه‌فرد این منطقه و از سوی دیگر تاریخ و فرهنگ غنی آن، ارومیه را به شهر حائز اهمیتی در کشور تبدیل کرده است.

با این مقدمه به سراغ برخی از حقایق و نکات جالبی از این شهر می‌رویم.

ارومیه

۱. ارومیه یکی از کلان‌شهرهای ایران در شمال غرب کشور به‌عنوان مرکز شهرستان ارومیه و همچنین استان آذربایجان غربی مطرح است.

۲. بر اساس مستندات قدمت سکونت اولیه‌ی بشر در منطقه‌ی فعلی ارومیه، حدودا به ۴ هزار سال پیش باز می‌شود. از طرفی با توجه به دست‌نوشته‌های به‌دست آمده، این منطقه یکی از نخستین خواستگاه‌های تمدن در این نواحی بوده است.

۳. از شواهد و آثار باستانی منطقه؛ معلوم می‌شود که ارومیه در زمان دولت ماد نیز آباد و مسکون بوده است.

۴. طبق شایع‌ترین نظریه، نام «ارومیه» با توجه به معنی آن برای این منطقه انتخاب شده است. در زبان‌های آشوری «اور» به معنی «شهر» و «میه» یا «میاه» به معنی «آب» است. به جهت آن‌که ارومیه از مناطق آبی بسیاری بهره می‌برد، این نام برای آن انتخاب شده است.

ارومیه

۵. به‌دلیل علاقه‌ی پهلوی اول به این شهر، در آن زمان نام «رضاییه» برای ارومیه انتخاب شده بود. پیشرفت‌های عمده‌ی این شهر نیز از همان زمان آغاز شد.

۶. ارومیه از لحاظ موقعیت اقلیمی در جلگه‌ی گسترده و سرسبزی واقع شده است. همچنین دریاچه ارومیه در شرق و دریاچه مارمیشو در غرب این شهر قرار دارند.

۷. ارتفاعاتی نظیر «کوه سیر»، «کوه قیزقلعه»، «کوه ماه»، «کوه علی پنجه سی» و «کوه علی ایمان» ارومیه را احاطه کرده‌اند.

ارومیه

۸. ارومیه در طول سال از تابستان‌های مطبوع و نسبتا گرمی و همچنین زمستان‌های سردی برخوردار است. میانگین دمای این منطقه در روزهای گرم سال ۳۱ درجه و در روزهای سرد سال ۴- درجه اندازه‌گیری شده است.

۹. امروزه ارومیه جمعیتی نزدیک به ۷۰۰ هزار نفر را در خود جای داده است که از این حیث میان ۱۰ شهر پرجمعیت کشور قرار می‌گیرد.

۱۰. ارومیه از جمله شهرهایی است که قومیت‌های متعددی را به خود می‌بیند. علاوه بر ترک‌ها که غالب ساکنان این شهر را شامل می‌شوند، کردها، آشوری‌ها و ارمنی‌ها نیز به‌ترتیب شهروندان این شهر را تشکیل می‌دهند.

ارومیه

۱۱. زبان متداول مردم این شهر «ترکی آذربایجانی» است که با لهجه‌ای شبیه به مردم تبریز صحبت می‌شود.

۱۲. شهر ارومیه در گذشته به‌دلیل موقعیت مکانی و استراتژیک از ۸ دروازه در اطراف خود بهره می‌برد. از طرفی این منطقه از لحاظ بازرگانی نیز بسیار حائز اهمیت بود؛ به‌طوری که به‌عنوان یکی از دروازه‌های صادرات و واردات کالا به ایران محسوب می‌شد.

۱۳. در شرق شهر ارومیه، دریاچه ارومیه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این منطقه قرار دارد. این دریاچه با مساحتی در حدود ۵ هزار کیلومتر مربع بزرگ‌ترین دریاچه‌ی داخلی ایران و همچنین دومین دریاچه‌ی بزرگ آب شور در جهان پس از «دریاچه بحر المیت» (Dead Sea) محسوب می‌شود.

دریاچه ارومیه

۱۴. این دریاچه با ویژگی‌های منحصربه‌فردش، مانند میزان شوری ۳۵۰ گرم در هر لیتر، بسیار ارزشمند است. با این وجود با توجه به کم‌توجهی‌های صورت گرفته، دریاچه ارومیه در خطر خشکسالی کامل قرار دارد.

۱۵. ژرف‎ترین نقطه دریاچه ارومیه با ۱۳ متر عمق دارد و دریاچه ۱۰۲ جزیره دارد و در دهه گذشته صدها هزار هکتار از سطح آن کاهش یافته و به شوره‌زار خطرناکی بدل شده است. 

۱۶.براساس پیش‌بینی سازمان محیط‌زیست، این دریاچه 5 تا 6‌سال دیگر به‌کلی ناپدید خواهد شد و زندگی نزدیک به 6‌میلیون انسان در خطر جدی قرار خواهد گرفت. 

۱۷. گسل بزرگ ارومیه از میان دریاچه‌ی ارومیه می‌گذرد. طی فعل و انفعالات این گسل، دریاچه هم‌جهت با نشست گسل یعنی شمالی - جنوبی، فرو نشست.

۱۸. همان طور که اشاره شد به جهت جغرافیای منطقه، ارومیه از طبیعت و پدیده‌های طبیعی بسیار دیدنی، مانند آبشارها و مناطق سرسبز، برخوردار است. از طرفی با توجه به عقبه و پیشینه‌ی این شهر، جاذبه‌های تاریخی قدیمی، نظیر بناهای تاریخی و بازارهای کهن، در آن وجود دارد.

ارومیه

۱۹. امروزه علاوه بر کشاورزی، ارومیه میزبان بسیاری از کارخانه‌ها و دیگر فعالیت‌های اقتصادی است.

۲۰. از عمده‌ترین محصولات کشاورزی این منطقه می‌توان انگور و سیب را نام برد. بیش از ۷۰٪ تاکستان‌های کشور در ارومیه قرار دارد. همچنین محصولاتی نظیر گردو، تخمه‌ی آفتابگردان، زردآلو و گیلاس از دیگر تولیدات این منطقه به شمار می‌رود.

ارومیه

۲۱. مهم‌ترین صنایع دستی این منطقه که کماکان رونق دارند شامل صنایع چوبی، ریزه‌کاری و نازک‌کاری می‌شود.

۲۲. در خیابان‌های ارومیه به‌ازای هر ۱۰۰۰ نفر ۸۰ خودرو وجود دارد. این در حالی است که این میزان برای تهران ۶۲ خودرو برآورد شده است. به همین دلیل ارومیه پس از پایتخت، دومین شهر پرترافیک در کشور به شمار می‌رود.

ارومیه

۲۳. ارومیه به‌عنوان، پایتخت والیبال ایران است.

۲۴. برای آخرین مورد جالب است بدانید که برخی از مورخین، ارومیه را زادگاه زرتشت می‌دانند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه