طوفان دمری در ویتنام ۲۷ کشته به جای گذاشت

محبوبه حسنی
محبوبه حسنی دوشنبه، ۱۵ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۴۴
طوفان دمری در ویتنام ۲۷ کشته به جای گذاشت

تاکنون طوفان سهمگین Damrey در ویتنام ۲۷ کشته برجای گذاشته و نزدیک به دو هزار نفر ناپدید شده‌اند.

مقامات امنیتی و منابع موثق خبری در ویتنام، اعلام کرده‌اند که طوفان سهمگین این کشور، نه‌تنها ده‌ها هزار خانه و بزرگراه را ویران کرده، بلکه ۲۷  کشته برجای گذاشته است و تاکنون دو هزار نفر نیز ناپدید شده‌اند.

این طوفان که از روز شنبه ویتنام را درنوردیده است، بدترین طوفانی است که طی چندین دهه‌ی اخیر، در منطقه‌ی ساحلی در جنوب این کشور رخ داده است؛ چرا که معمولا چنین طوفان‌هایی بیشتر در قسمت شمالی به وقوع پیوسته است.

بیش از ۴۰ هزار خانه آسیب جدی دیده‌ و باد و باران شدید با سرعت ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت در حال وزیدن است و به گفته‌ی دفتر مدیریت بحران ویتنام، تاکنون ۲۷ نفر فوت شده‌اند.

استان ساحلی «خان هوآ» (Khanh Hoa)، مرکز اصلی این طوفان بوده است که به گفته‌ی مقامات دولتی ۱۶ کشته و ۱۰ زخمی در این بخش گزارش شده است. بیش از ۳۰ هزار نفر از مردم ویتنام از جمله گردشگران خارجی، منطقه‌ی زندگی خود را ترک کرده‌اند.

تصاویر ثبت شده از این طوفان نشان می‌دهد که همچنان سیلاب‌های سنگینی جریان دارد که ارتفاع آن‌ها تا زانوی افراد می‌رسد. سقوط تعداد زیادی از تیرها و درختان باعث شده است تا مسیرهای دسترسی مسدود شود.

به گفته‌ی مقامات دولتی، تاکنون ۳۰۰ کشتی تخریب شده‌اند و تاکنون چنین ضایعه‌ی ویرانگری در «توی‌هوآ» (Tuy Hoa) بی‌سابقه بوده است. همچنین گزارش‌هایی از صدمات وارد شده تا شعاع ۵۰۰ کیلومتری شهر ساحلی «دانانگ» (Danang)، اعلام شده است که هفته‌ی آینده میزبان نشست «اَپِک» (APEC، سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا-اقیانوسیه) خواهد بود.

یکی از نمایندگان محلی اعلام کرده است که باد و باران شدید ناشی از این طوفان، روی برگزاری نشست اپک تاثیر منفی دارد که قرار است با حضور دونالد ترامپ و ژی جینگ‌پینگ، رییس جمهور چین برگزار شود. این اولین سفر ترامپ به عنوان رییس جمهور جدید آمریکا به منطقه‌ی جنوب‌شرقی آسیا است.

تران هوی گفته است:

مردم شهر با همکاری مقامات امنیتی مشغول جمع‌آوری آثار این طوفان و پاکسازی منطقه هستند تا برای برگزاری نشست اپک زیباتر به نظر برسد.

یکی از نمایندگان به نام «دین تای ژوآن هوآ» به VNExpress گفته است که در برخی بافت‌های قدیمی، آب در حال بالا آمدن است و این بخش از شهر به عنوان یکی از مناطق تاریخی دنیا از نظر معماری شناخته می‌شود. گفته می‌شود ارتفاع سیلاب در بعضی نواحی به ۱٫۵ متر می‌رسد.

این نماینده اشاره کرده است که گردشگران خارجی توسط قایق‌هایی به هتل‌های مستقر در مناطق مرتفع منتقل شده‌اند.

به گفته‌ی وزیر فرهنگ ویتنام، قرار بود برخی از رهبران حاضر در نشست اپک، هفته‌ی آینده از منطقه‌ی هوی‌آن بازدید کنند.

از ابتدای سال ۲۰۱۷ تاکنون هزار طوفان کشور ویتنام را درنوردیده که براساس گزارش‌های رسمی، حداقل ۲۴۰ کشته یا مفقود برجای گذاشته است.

ماه سپتامبر، ۸۰ نفر از مردم بعد از طوفان دوکسوری در استان‌های مرکزی جان باخته‌اند، هزاران خانه نیز نابود شد.

بانک جهانی اعلام کرده است طی دو دهه‌ی اخیر، بلایای طبیعی تاکنون جان بیش از ۱۳ هزار نفر را گرفته است و بیش از ۶٫۴ میلیارد دلار به املاک و دارایی‌های ویتنام خسارت وارد کرده است.

مطالب مرتبط:

منبع nation

دیدگاه