تاثیر قانون سوم نیوتن در سفر

بخش تبلیغات
بخش تبلیغات یکشنبه، ۱۴ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۰۰
تاثیر قانون سوم نیوتن در سفر

با توجه به قانون سوم نیوتن «هر عمل را عکس العملی هست، برابر و در جهت مخالف.» این حکم پیشگامانه پدر فیزیک جهان، نه‌تنها پایه و اساسی بود برای علم مدرن، بلکه به‌طور غیر‌مستقیم معیار سنجشی برای میزان تاثیرگذاری مسافران و گردشگران به آن‌ها ارائه کرده است.

در هنگام سفر شما با فرهنگ‌ها، زبان‌ها و ارزش‌های مختلفی در تعامل هستید. همچنین منابع بسیاری را نیز همچون اتاق‌های هتل، تورهای گردشگری، غذا، نوشیدنی، پوشاک و... را برای سفر خود در نظر می‌گیرید. حال سوال اینجا است که اگر همه اینها عمل به شمار می‌روند، پس عکس‌العمل چیست؟ این همان موضوع مورد بحث در مقاله است. چگونه مطمئن شویم اعمال ما در طول سفر، نتایج قابل تحملی برای جوامع بومی و محیطی که می‌بینیم دارد؟

بیایید با محیط شروع کنیم

به‌عنوان مثال، جزیره کیش دارای زیباترین مناظر طبیعی و ساحل‌های زیبا و باغ‌های چشم‌نواز است. این شهر ساحلی به جهت داشتن مراکز خرید و مناطق گردشگری جذاب یکی از شهرهای توریستی پر اهمیت در ایران بوده و به همین منظور هتل‌های کیش، در بسیاری از زمان‌های سال مملو از مسافر است. شما نیز به‌عنوان یک گردشگر شهر کیش گزینه‌های بسیاری برای صرف هزینه دارید اما چه بهتر که پول خود را در راه‌هایی صرف کنید که آسیب کمتری به محیط زیست می‌زند؛ مثلا به‌جای اجاره اتومبیل‌های بزرگ و آلودگی‌زا، دوچرخه اجاره کنید یا اینکه به رستوران‌هایی بروید که از محصولات طبیعی تولید خود به‌جای محصولات صنعتی و بسته‌بندی شده برای طبخ غذا استفاده می‌کنند؛ یا اگر به شهرهای مرکزی ایران مانند کرمان سفر کرده و در یکی از هتل‌های کرمان اقامت دارید، به‌عنوان سوغات از صنایع دستی محلی‌ها و بومیان این شهر استفاده کنید یا شیرینی‌های خوشمزه پخت اهالی کرمان مانند کلمپه، نان برشتو، مسقطی و معجون پر خاصیت قوتو را خریداری کنید تا موجب رونق اقتصادی مردم شهر کرمان شود.

ارزش پول را بدانید

ارز پول را بدانید

هنگام سفر به کشوری دیگر با واحد پول متفاوت، ارزش پول خود را به‌طور کامل درک کنید. به نظر واضح می‌رسد اما گاهی مواقع یافتن ارزش واقعی یک محصول در کشوری دیگر کار دشواری است و اگر بیش از بهای آن هزینه کنید و پول بپردازید در دراز مدت این امر تاثیرات منفی در پایداری جامعه و مردم محلی آنجا خواهد گذاشت. چگونه؟ فرض کنید شما ساکن اصفهان هستید که یکی از قطب‌های گردشگری و پر از توریست ایران است و در همسایگی شما یکی از هتل‌های اصفهان واقع شده است که بیشتر مواقع پذیرای مسافر و توریست خارجی است. وقتی یک راننده تاکسی می‌داند که برای طی کردن یک مسیر یکسان از هتل تا مرکز شهر از مردم محلی ۲ هزار تومان دریافت می‌کند؛ اما یک توریست خارجی می‌تواند تا ۱۰ هزار تومان نیز بپردازد، در نتیجه بومی‌ها و محلی‌ها را کمتر سوار کرده و بیشتر در انتظار مسافران خارجی خواهد ماند. در دراز مدت این الگو فراتر از تاکسی رفته و بازارها و فروشگاه‌ها و مسکن و... را نیز در برمی‌گیرد و در نتیجه هزینه‌های زندگی برای مردم محلی آن شهر به‌تدریج افزایش یافته و تهدیدی برای بومی‌ها به شمار می‌رود.

بنابراین اگرچه ممکن است حس خوبی از پرداخت مبلغ بیشتر به راننده تاکسی شهر مقصد داشته باشید چراکه او مرد مهربانی بوده و در طول مسیر موسیقی موردعلاقه شما را نیز پخش کرده است؛ اما در نظر داشته باشید این عمل شما، یک تاثیر و عکس‌العمل منفی روی زندگی مردم محلی آن شهر خواهد گذاشت.

در نتیجه برای کسانی از ما که توانایی سفر به نقاط مختلف را داریم، ضروری است تا اطمینان حاصل کنیم هر خرید و اقدام ما در شهر مقصد تاثیری مثبت داشته و همسو با بهبود و رونق زندگی مردم بومی آن شهر خواهد بود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه