حقایق جالب درباره شانگهای، چین

کسری مجیدی
کسری مجیدی سه شنبه، ۲۸ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۱۵
حقایق جالب درباره شانگهای، چین

شانگهای به‌عنوان مهم‌ترین بندر اقتصادی جهان، از اصلی‌ترین مقاصد گردشگری کشور چین نیز محسوب می‌شود. با حقایق جالبی درباره‌ی این شهر همراه باشید.

شانگهای شهری است در چین که مهم‌ترین بندر اقتصادی این کشور و جهان به شمار می‌رود. این شهر که در طی قرن معاصر شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه‌های گوناگون بوده است، امروزه به‌عنوان یکی از توسعه‌یافته‌ترین مناطق و اصلی‌ترین پایگاه اقتصادی در جهان مطرح است. مجموع موارد اشاره شده، شانگهای را به شهری جذاب تبدیل کرده است.

برای سفر به شانگهای چین با بهترین تور، تور چین را در کجارو جستجو کرده و مناسب‌ترین تور را از میان تورهای ده‌ها آژانس مسافرتی معتبر با پایین‌ترین قیمت به‌راحتی خریداری کنید.

تور ارزان چین

با این مقدمه به سراغ حقایق و نکات جالبی از این شهر می‌رویم.

شانگهای

۱. شانگهای به‌عنوان مهم‌ترین بندر چین، در نواحی شرقی و ساحلی این کشور واقع شده است. این منطقه علاوه بر قرارگیری در کنار آب‌های «هانگژو بی» (Hangzhou Bay)، از رودخانه‌های پرآبی‌نظیر «هانگپو» (Hangpou River) برخوردار است.

۲. بر اساس مستندات قدمت سکونت اولیه‌ی بشر در منطقه‌ی فعلی شانگهای به ۵ هزار سال پیش از میلاد بازمی‌گردد. این در حالی است که طبق مشاهدات پیشینه‌ی پیدایش اولین تمدن و شهر در این منطقه نیز به حدود قرن ۱۰ پیش از میلاد بر می‌گردد.

شانگهای

۳. شانگهای ابتدا تنها یک دهکده برای ماهیگیری به شمار می‌رفت. توسعه‌ها و پیشرفت‌های اساسی در شانگهای از قرن ۱۹ شروع شد. در اواسط این قرن بود که بریتانیا و کمپانی هند شرقی با تجارت‌های اقلامی نظیر چای و پشم از این بندر، موجب رونق روزافزون آن شدند.

۴. از اواسط قرن ۲۰، با توجه به راه‌اندازی کارخانه‌ها و تجارت‌خانه‌های متعدد، شانگهای به‌عنوان یکی از بنادر مهم بازرگانی مطرح شد.

۵. در زبان محلی، «شانگهای» از ترکیب دو واژه تشکیل شده است که درمجموع به معنی «بر فراز دریا» است که اشاره به موقعیت مکانی خود دارد.

شانگهای

۶. موقعیت جغرافیایی شانگهای، آب و هوای مرطوبی را برای این شهر در پی داشته است. با نزدیک به ۴ ماه شرایط جوی بارانی در طول سال، زمستان‌های نسبتا خنک و تابستان‌های گرم و مرطوب، برای این منطقه میانگین دمای ۷ درجه در روزهای سرد سال و میانگین دمای ۲۸ درجه در روزهای گرم سال، همراه با رطوبت ۸۰ درصدی اندازه‌گیری شده است.

۷. شانگهای با نزدیک به ۲۵ میلیون جمعیتی که در خود جای داده است، اولین شهر در کشور چین و همین طور در جهان از حیث جمعیت محسوب می‌شود.

۸. از میان شهروندان شانگهای ملیت‌هایی از کشورهای ژاپن، آمریکا و کره جنوبی، به‌ترتیب پرجمعیت‌ترین ساکنین غیر محلی این شهر را تشکیل می‌دهند.

شانگهای

۹. زبان متداول مردم این شهر «شانگهاینیز» (Shanghainese) است. این زبان به‌عنوان یکی از صدها شاخه‌ی زبان چینی مطرح است.

۱۰. بخش عمده‌ای از ساکنین شانگهای پیرو ادیان و آیین‌های محلی و مختص به این منطقه هستند. پس از این میزان نیز آیین بودایی بیشترین پیروان را به خود اختصاص می‌دهد.

۱۱. زبان انگلیسی نیز بسیار در این شهر مورد استفاده است. تدریس زبان انگلیسی از همان مدارس مقطع ابتدایی در شانگهای اجباری است.

۱۲. غذاهای شانگهای برعکس دیگر مناطق کشور چین، به‌دلیل استفاده‌ی بیشتر از شکر، شیرین‌تر هستند.

۱۳. به‌طور حتم شانگهای یکی از پایگاه‌های مهم اقتصادی و تجاری در چین و جهان به شمار می‌رود. این شهر سیزدهمین قطب اقتصادی جهان محسوب می‌شود و پرترددترین بندر جهان محسوب می‌شود.

بندر شانگهای

۱۴. متروی شانگهای در سال ۱۹۹۳ تاسیس شد. امروزه این سیستم حمل و نقل با بهره‌مندی از ۵۴۸ کیلومتر مسیر ریلی، طولانی‌ترین متروی جهان شناخته می‌شود.

۱۵. سیستم اتوبوسرانی شانگهای نیز مقام اول را در جهان به خود اختصاص داده است. در سطح شهر بیش از ۱۴۰۰ اتوبوس در رفت و آمد هستند که از این حیث بیشترین تعداد در جهان محسوب می‌شود.

۱۶. شانگهای از جمله مناطقی است که ساختمان‌ها و آسمان‌خراش‌های متعدد و مرتفعی را در خود جای داده است. این شهر از لحاظ تعداد ساختمان‌های بلندمرتبه نیز رتبه‌ی ۴ را در جهان به خود اختصاص می‌دهد.

برج شانگهای

۱۷. با ۶۳۲ متر ارتفاع، «برج شانگهای» (Shanghai Tower) دومین بنای مرتفع در جهان پس از «برج خلیفه» دبی به شمار می‌رود. از طرفی ساختمان مرکز تجارت جهانی شانگهای نیز با ۴۹۲ متر از جمله بناهای مرتفع در جهان محسوب می‌شود.

۱۸. شانگهای دومین منطقه‌ی گران در کشور چین پس از هنگ کنگ محسوب می‌شود.

۱۹. یکی از القابی که به شانگهای نسبت می‌دهند، «نیویورک آسیا» است. این لقب به‌دلیل ویژگی‌های مشابه این شهر قاره‌ی کهن با نیویورک است.

شانگهای

۲۰. برای آخرین مورد جالب است بدانید که میانگین سن امید به زندگی در شانگهای، ۸۲ سال است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه