سفر اول و ۱۲ نکته که قبل از شروع باید بدانید

احد کشاورز
احد کشاورز یکشنبه، ۲۸ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۰۰
 سفر اول و ۱۲ نکته که قبل از شروع باید بدانید

اولین سفر همراه با احساس توصیف‌ناپذیری همراه است. حس‌هایی همچون هیجان، امید، لذت و ترس که می‌تواند برای شما خاطراتی فراموش‌نشدنی را رقم بزند. 

اولین سفر برای تمامی عاشقان سفر، خاطره‌ای فراموش‌نشدنی محسوب می‌شود. سفری که سرشار از احساسات همزمان و حتی گاه متضاد است. بی‌تجربه‌ بودن و احساساتی که شاید برای اولین بار آن‌ها را تجربه می‌کنید، همه و همه در عین خاطره‌ساز بودن می‌تواند برایتان مشکل‌ساز شود و شاید پس از چند سال و کسب تجربه به این موضوع فکر کنید که کاش نکات و تجربه‌های خود را پیش از آغاز اولین سفر هم می‌دانستید. 

در ادامه برخی نکات که باید پیش از شروع اولین سفر به آن‌ها توجه کنید، آورده شده است. 

| نکته اول | نکته دوم | نکته سوم | نکته چهارم | نکته پنجم | نکته ششم | نکته هفتم | نکته هشتم | نکته نهمنکته دهم | نکته یازدهم | نکته دوازدهم |

نکته اول

سفر ترس

ترس را از خود دور کنید

ترس عامل بازدارنده قدرتمندی است. پریدن به چاله‌ای که از انتهای آن آگاه نیستید، ترسناک است؛ اما شما نباید خیلی از این موضوع بترسید. شما اولین نفری نیستید که شروع به گشتن و سفر در دنیا کرده است. شما قاره‌های جدیدی کشف نمی‌کنید و به جست و جوی سرزمین‌های ناشناخته نمی‌روید. 

خارج از جایی که هستید، مسیر‌هایی کاملا شناخته شده وجود دارد که پر از افراد و سازمان‌هایی است که آماده‌ هستند تا به شما کمک کنند و را در طول سفرتان راهنمایی کنند. اگر هر ساله میلیون‌ها نفر در دنیا می‌توانند راه خود را در گشت و گذار در اطراف دنیا پیدا کنند، پس شما هم می‌توانید. نترسید و با شجاعت درونی‌تان، خود را برای ماجراجویی‌ها و لذت تجربه مکان‌ها و کار‌های جدید آماده کنید. 

نکته دوم 

کتاب راهنما

بر اساس کتاب‌های راهنمای خود زندگی نکنید

به صورت عمومی و در حالت کلی کتاب‌های راهنما بسیار مفید هستند و می‌توانند دیدی کلی را از مقصدتان به شما نشان دهند، اما هرگز نمی‌توانید در آن‌ها جدید‌ترین جاذبه‌ها مثل  رستوران‌ها یا جاذبه‌های بکر را پیدا کنید. برای پیدا کردن بهترین چیزها با مردم محلی ارتباط برقرار کنید تا متوجه شوید که چه چیزهایی در آن دوره زمانی بهترین جذابیت‌ها را در آنجا دارد یا شاید بتوانید آدرس و محل مکان‌هایی را بیابید که برایتان بسیار جذاب‌تر از جاذبه‌های اشاره‌شده در کتاب‌های راهنما باشد. از دیگر مسافران می‌توانید در مورد هتل‌ها، هاستل‌ها یا شاید محل‌های استراحتی که افراد محلی در اختیار مسافران قرار می‌دهند، آگاه شوید. 

مردم همیشه بهترین راهنمای شما برای پیدا کردن به روز‌ترین اطلاعات سفر هستند. مگر در حالتی که کتاب راهنمای شما دیجیتا باشد و در بازه‌های زمانی کوتاه به روز شود، اطلاعاتی قدیمی را در متن خود دارد. پس با امید به کتاب‌های راهنما برنامه خود را نچینید. 

نکته سوم 

آرامش سفر

با آرامش سفر کنید

شور و شوق سفر باعث می‌شود که بخواهید همه مکان‌های مورد علاقه‌تان را پشت سر هم ببینید. با زمان تعطیلات محدودی که ما داریم همیشه در تلاش هستیم تا همه چیز را با عجله انجام دهیم. ۲۰ شهر را در ۲۰ روز  یا ۱۰۰ کشور را در سفری به دور دنیا ببینیم. اما در این صورت و در نهایت چیزی که برایتان می‌ماند، تعدادی عکس، استرس و طوفانی از تجربه‌ها است؛ اما چیزی که از دست می‌دهید شاید باارزش‌ترین چیزی است که می‌توانید در سفر به‌دست بیاورید. دانش و آگاهی که از مکان‌هایی که به آن‌ها سفر کرده‌اید و لذت و تجربه دیدار با انسان‌هایی که در حین سفر با آن‌ها ملاقات می‌کنید را هرگز نمی‌توانید با این سرعت در سفر کردن کسب کنید. مثالی از این تجربه را با سفری عجله‌ای به استرالیا می‌توانید ببینید که در آن همه چیز می‌بینید، اما در حقیقت چیزی ندیده‌اید و در نهایت آرزو می‌کنید که کاش سفری آرام‌تر را انتخاب کرده بودید. 

در سفر‌ برای گذراندن یک روز آرام در یک پارک  یا نشستن در یک کافه و به تماشا نشستن مردم وقت کنار بگذارید. این زمان به شما این امکان را می‌دهد تا از فرهنگ و واقعیت مقصد خود آگاه شوید و از تجربه آن لذت ببرید.

نکته چهارم

ارتباط در سفر

از افرادی که می‌بینید، اطلاعات تماس بخواهید

در طول سفر خود با افراد زیادی آشنا خواهید شد و بعضی از آن‌ها تبدیل به دوستانی برای تمام طول عمر شما می‌شوند. اما برخی اوقات شما راه تماسی از آن‌ها نمی‌گیرید و برای تمامی طول عمرتان حسرت آن را می‌خورید. شبکه‌های اجتماعی و ایمیل باعث می‌شود که بتوانید با این افراد تا سال‌ها پس از سفر خود در تماس باشید. پس از آن‌ها اطلاعاتی برای تماس بگیرید و نگذراید تا به مرور و با گذشت زمان به خاطرات بپیوندند. 

نکته پنجم

وسایل سفر

شما به وسایل زیادی نیاز ندارید

برای سفر به کاستاریکا در سال ۲۰۰۳ شما کیفی پر از وسایل را به همراه داشتید، کفش‌های کوهنوردی، شلوار‌ها و تعداد زیادی از لباس‌ها را به همراه داشتید و لوازم بهداشتی همراه‌تان از لوازم موجود در یک داروخانه هم بیشتر بود. همه این‌ها درون کیف شما جای می‌گرفت و شما باید در تمامی طول سفر آن‌ها را حمل می‌کردید. 

اما نکته و درسی که وجود دارد، این است که شما به این میزان از وسایل نیاز ندارید. کیفی کوچک بخرید تا کمتر وسوسه شوید تا وسایل غیرضروری را با خود به همراه ببرید و آن‌ها را زیر نور آفتاب یا باران با خود حمل کنید. اگر واقعا به چیزی نیاز دارید، می‌توانید در حال رفتن آن را بردارید یا در حین سفر آن را تهیه کنید. به ما اعتماد کنید، شما به این حجم از وسایل نیاز پیدا نخواهید کرد. 

نکته ششم 

تلفن همراه

برای خودتان یک تلفن پیدا کنید

در حین سفرتان افراد زیادی را ملاقات می‌کنید که می‌خواهید دوباره آن‌ها را ببینید. هر چند که شبکه‌های اجتماعی برای با‌خبر بودن از یکدیگر مفید است، اما زمانی که افراد دائم در حال حرکت و سفر هستند برای برنامه‌ریزی قرار‌های ملاقات شاید نتوان به این شبکه‌ها اتکا کرد و خیلی گزینه مناسبی نباشند. 

تلفن‌ها و سیم‌کارت‌های ارزان قیمت در سراسر جهان در دسترس هستند. روی یکی از أن‌ها سرمایه‌گذاری کنید تا بتوانید در طول سفر خود با دوستان‌تان در ارتباط باشید. در این صورت نگران این موضوع نخواهید بود که دوستان‌تان معطل شما باشند یا آن‌ها با تغییر برنامه به شهر دیگری تغییر مسیر داده باشند. 

با کمی هزینه و تهیه تلفن‌های آنلاک‌شده، می‌توانید خیال‌تان را راحت‌تر کنید و بخشی از هزینه‌های مربوط یا پیغام‌ها را با استفاده از اینترنت‌های رایگان در دسترس و نرم‌افزار‌های پیغام رسان کاهش دهید. 

نکته هفتم 

سفر تنها

با جریان حرکت کنید

اگر روز به روز سفرتان را از پیش برنامه‌ریزی کرده باشید، دائم این استرس را به همراه‌تان خواهید داشت که از برنامه‌تان عقب نیفتید. با برنامه‌ریزی بیش از حد فشاری مضاعف را روی خود وارد می‌کنید که باعث می‌شود در سفر خود عجله کنید و در نتیجه دیگر جایی برای تجربه کردن، لذت بردن و شادی حاصل از اتفاقاتی که در طول سفر برایتان می‌افتد، نخواهد بود.

کمی انعطاف را در برنامه خود جای دهید و با جریان و آنچه در طول سفر اتفاق می‌افتد، حرکت کنید. یک یا دو فعالیت را برای روز خود برنامه‌ریزی کنید و اجازه دهید تا بقیه خود اتفاق بیفتد. تجربه‌ای کم استرس‌تر و لذت بخش‌تر در انتظارتان خواهد بود. شما از آنچه در طول سفر اتفاق می‌افتد، شگفت‌زده خواهید شد؛ از دعوت‌هایی که به یکباره پیش می‌آید یا مکان‌هایی که در طول سفر به شما معرفی می‌شود و شما را به شدت به خود جذب می‌کند.  

نکته هشتم

پول سفر

پولی بیشتر از نیاز خود به همراه داشته باشید 

سفر کردن آنقدر که فکر می‌کنید ،گران قیمت نیست. شما می‌توانید با روزی ۱۵ دلار آسیا و با روزی ۴۰ دلار اروپا را بگردید، اما همواره این امکان وجود دارد که اتفاقی پیش‌بینی نشده رخ دهد و شما به پول نیاز پیدا کنید. 

شرط احتیاط را رعایت کنید. مهم نیست که با چه بودجه‌ای و با چه میزان پول سفر می‌کنید. شما نمی‌توانید همه اتفاقات پیش‌بینی نشده و بلایایی که ممکن است برایتان اتفاق بیفتد را پیش‌بینی کنید. همیشه ممکن است رخدادی پیش بیاید و بخش زیادی از بودجه سفرتان را از بین ببرد. پس نکته مورد نظر این خواهد بود که بیش از چیزی که به آن نیاز دارید، پول به همراه خود ببرید، چرا که از این کارتان در آینده راضی و خوشحال خواهید بود. 

نکته نهم

ارتباط در سفر

خجالتی نباشید

حتی اگر درونگرا هستید یا همواره نگران این موضوع هستید که دیگران در مورد شما چه فکری می‌کنند، برای شروع مکالمه و صحبت با دیگران نیاز به اشتیاق و شجاعت خواهید داشت و همواره به این نکته توجه داشته باشید که همه ما تا حدودی به یکدیگر شباهت‌هایی داریم. اطراف‌تان پر است از مسافرانی که انفرادی سفر می‌کنند و به دنبال دوستانی جدید برای صحبت می‌گردند. 

کافی‌ است «سلام» کنید و بقیه اتفاقات خود به خود رخ خواهند داد. در هاستل‌ها از دیگران بخواهید تا به دورهمی‌ها یا بازی‌هایی که در حال انجام آن هستند، بپیوندید و با آن‌ها صحبت کنید. کسی به شما نه نخواهد گفت. اولین قدم را بردارید و هدفون‌هایتان را از گوش‌تان بیرون بیاورید و به آن‌ها سلام کنید. 

شما چیزی برای از دست دادن نخواهید داشت و این راهی است که شما می‌توانید از شر خجالتی بودن خود رها شوید، دوستان جدید پیدا کنید و در مکالمات خود و تعامل با دیگران بهتر و بهتر شوید. 

نکته دهم

ماجراجویی سفر

ماجراجو باشید 

حتی اگر از ارتفاع می‌ترسید یا اگر به ورزش علاقه‌ای ندارید و در حالی که ممکن است به خود آسیب بزنید، هرگز از پریدن از قایق در جزیره‌های گالاپاگوس در اکوادور پشیمان نخواهید شد. ممکن است از ترس جوری جیغ بزنید که هنجره‌تان آسیب ببیند، اما شما عاشق ژرف دره‌های کنیون خواهید شد. 

خود را به چالش بکشید و ریسک‌ها را بپذیرید. چیز‌های جدید را امتحان کنید، حتی اگر از بعضی از آن‌ها متنفر باشید؛ اما از انجام دادن هیچ کدام پشیمان نخواهید بود و بعد از انجام آن‌ها با اعتماد به نفس بیشتری از آن سفر به خانه بر می‌گردید. 

نکته یازدهم

رویای سفر

شما مجبور به انجام هیچ کاری نیستید

اگر از سفر کردن خسته شده‌اید، استراحت کنید. اگر در سفری بلند مدت هستید، چند روزی را در یکی از شهر‌ها استراحت کنید و پس از آن اگر دیدید که هنوز‌ هم خسته‌اید و از سفر کردن بدتان می‌آید، به خانه برگردید. هیچ خجالتی در این کار وجود ندارد. 

بهتر است که امتحان کنید و شکست بخورید تا این که اصلا امتحان نکنید. همیشه به یاد داشته باشید که اگر از سفر کردن لذت نمی‌برید، به خانه برگردید. شما به تصمیم‌هایتان زنجیر نشده‌اید و می‌توانید آن‌ها را عوض کنید.

نکته دوازدهم 

تجربه سفر عکس

شما تنها نیستید

هر جایی که سفر کنید، شبکه‌ای از مسافر‌ها را خواهید یافت که دوستان شما خواهند بود و نکات و نصیحت‌هایی را برایتان به همراه دارند که می‌تواند به شما کمک کند. آن‌ها راهنمای‌تان خواهند بود و شما را به سمت مسیر درست هدایت می‌کنند و مشوق شما می‌شوند. شما بیرون از محل زندگی خود تنها نخواهید بود و دوستان جدیدی پیدا خواهید کرد. حتی با این که شما به تنهایی سفر می‌کنید، اما هرگز تنها نخواهید بود. 

داشتن نگرانی و اضطراب به خاطر مسیرتان به سمت اتفاقات و مکان‌هایی نامشخص طبیعی است. این بخشی از ذات انسانی است که نگران باشد، اما در طول سفر شما با آن کنار خواهید آمد و به شخص بهتری تبدیل خواهید شد. نفسی عمیق بکشید، آرام باشید و از سفرتان لذت ببرید. 

مطالب مرتبط:

منبع nomadicmatt

دیدگاه