غذاهای خوشمزه سوئدی را از دست ندهید

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی دوشنبه، ۲۲ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۳۰
غذاهای خوشمزه سوئدی را از دست ندهید

اگر قصد دارید به سوئد سفر کنید، حتما از انواع غذاهای محلی لذیذ آن نظیر کنل بوله، فیل میول، تست اِسکاگن و غیره نیز نوش جان کرده و اوقاتی به یادماندنی برای خود رقم بزنید.

محصولات سوئدی از موسیقی پاپ و خودرو گرفته تا فیلم‌های جنایی و مبلمان طرفداران زیادی در دنیا دارد. در سال‌های اخیر نیز رستوران‌های متعددی به سمت غذاهای سوئدی رفته و باعث شده‌اند غذاهای این کشور اسکاندیناوی نیز به لیست بهترین‌های سوئد اضافه شود. این غذاها غنی از پروتئین و چربی‌های امگا بوده و برای سلامتی مفید هستند. در اینجا قصد داریم شما را بهترین غذاهای سوئدی آشنا کنیم، پس با ما همراه باشید.

۱. کنل بوله

کنل بوله

اگر سوئد یک غذای ملی داشته باشد، بی‌شک کیک دارچینی یا «کنل بوله» (Kanelbulle) است. در سفر به این کشور نمی‌توان این رول‌های معطر و خوشمزه را از دست داد، به خصوص که در هر کافه، قنادی و اغذیه فروشی‌ پیدا می‌شود. خمیر نان شیرین شده را با دارچین، وانیل و زعفران طعم‌دار کرده و سرو می‌کنند که قطعا خوردن آن‌ها با یک فنجان قهوه بسیار دلپذیر خواهد بود. این ادویه‌ها از مواد متداول در قنادی‌های سوئدی است که گفته شده قدمت آن به زمان وایکینگ‌ها برمی‌گردد.

۲. فیل ‌میول

فیل ‌میول

سوئدی‌ها به عنوان دومین مصرف‌کننده بزرگ لبنیات در دنیا محسوب می‌شوند. تنوع محصولات لبنی در این کشور به حدی زیاد است که گاهی اوقات باعث گیجی و سردرگمی گردشگران می‌شود. یکی از انواع آن فیل میول (Filmjölk) است که تقریبا فاقد چربی بوده، کمی طعم ماست دارد و فقط از شیر ترش و اندکی باترمیلک تهیه می‌شود. این فراورده سرشار از باکتری‌های مفید است که وعده صبحانه را کامل کرده و چنانچه با کمی شکر شیرین شود یا حتی وقتی در نان و کیک به کار برود نیز بسیار مغذی خواهد بود.

۳. اوت میلک لاته

اوت میلک لاته

بسیاری از سوئدی‌ها شدیدا به سلامتی خود اهمیت می‌دهند و اگر از افراد بومی سوال کنید، حتما در مورد آخرین فعالیت‌های ورزشی‌شان خواهند گفت. با توجه به افزایش آلرژی‌های غذایی به لاکتوز و گلوتن و میزان بالای توجه مردم به سلامتی خود، رستوران‌های متعددی در این کشور وجود دارند که مواد خوراکی جایگزین سرو می‌کنند. پس می‌توانید قهوه‌ای را که با شیر جو (Oat milk latte) تهیه شده و طعم شیرین و آجیلی دارد در سوئد امتحان کنید.

۴. تست اِسکاگن

تست اِسکاگن

«تست اسکاگن» (Toast Skagen) نمونه خیلی شیک‌تر کوکتل میگو است که از میگو، سس مایونز، شوید، لیمو و کمی خاویار روی نانی ترد و سوخاری تهیه می‌شود. این غذا معمولا پای ثابت مهمانی‌ها و منوی رستوران‌ها است و در واقع ابداع سرآشپزی به نام «توره رِتمن» (Tore Wretman) بوده که مدیریت برخی از بهترین رستوران‌های استکهلم را بر عهده داشت. ظاهرا در سال۱۹۵۶ با بقایای غذای خدمه کشتی، این پیش غذای کلاسیک را تهیه کرد تا خدمه را به وجد آورد.

۵. شاه ماهی

شاه ماهی

شاه ماهی‌های (Herring) زیادی در دریای بالتیک و اقیانوس اطلس شمالی یافت می‌شود و سوئدی‌ها عاشق استفاده از آن‌ها در غذاها، ترشی‌ها و به صورت دودی هستند. ماهی‌های بزرگی که از ساحل غربی صید می‌شود معمولا در ترشی‌هایی با سس‌های مختلف به کار می‌رود، در حالیکه ماهی‌های دریای بالتیک را در آرد سوخاری غلتانده و سرخ‌ می‌کنند.

۶. گودیس

 گودیس

چنانچه سری به سوپر مارکت، مغازه‌ها و روزنامه فروشی‌ها بزنید، بخشی را خواهید دید که به «گودیس» (Godis) خوشمزه و لذیذ اختصاص دارد. شیرینی‌ها جزو لذت‌های پیر و جوان در سوئد بوده و روزهای تعطیل را به خوردن انواع شیرینی اختصاص می‌دهند. قدمت این قانون نانوشته به کمپین سلامتی دهه ۱۹۵۰ برمی‌گردد که برای کم کردن مصرف شیرینی در بین مردم بوده، چرا که ظاهرا یک خانواده ۴ نفره در طی هفته یک کیلو و دویست گرم شیرینی می‌خوردند. گودیس‌هایی که خیلی طرفدار دارد شامل بیلار (bilar)، شکلات‌های آغشته با کارامل و شیرین بیان نمکی می‌شود که پیشنهاد می‌کنیم آن را از دست ندهید.

۷. هوسمانس کوست

هوسمانس کوست

«هوسمانس کوست» (Husmanskost) به عنوان یک سبک آشپزی به شمار می‌رود که از روش پخت و پز روستایی استفاده کرده تا افراد را در طول یک روز کاری سیر نگه دارد. در حال حاضر هوسمانس کوست شامل انواع غذاهای معروف سوئدی نظیر کوفته‌ها، گراتن سیب زمینی با خامه و شاه ماهی کوچک و غیره می‌شود. هر سوئدی ادعا دارد که مادربزرگش بهترین کوفته یا گراتن را درست می‌کند، اما این غذای فوق‌العاده را می‌توانید به راحتی در منوی غذای رستوران‌های محلی نیز پیدا کنید.

۸. پرینسس تورتا

پرینسس تورتا

پرینسس تورتا (Prinsesstårta) کیک گنبدی سبز رنگ با روکش مارزیپان است که معمولا برای جشن‌هایی مانند فارغ‌التحصیلی، بازنشستگی و تولدها استفاده می‌شود. هر چند می‌توانید طعم این کیک خوشمزه را در اکثر قنادی‌های سوئدی امتحان کنید. این کیک را «جنی آکرشتروم» (Jenny Åkerström) در دهه ۱۹۲۰ ابداع کرد و به نظر می‌رسد که آنقدر مورد علاقه جوانان خاندان سلطنتی بود که به افتخار آن‌ها به این نام نامیده شد.

۹. لینگن بری

لینگن بری

«لینگن بری» (Lingonberry) شباهت اندکی با بلوبری قرمز دارد و به واسطه‌ی اسید بالای که دارد، برای مصارفی نظیر مربا یا کمپوت به کار می‌رود. سوئدی‌ها این میوه را در مرباهای خام یا «رورار» (rårörd) به شدت دوست دارند که صرفا با ترکیب لینگن بری و شکر تهیه شده و در شیشه مربا ریخته می‌شود. از این میوه حتی به عنوان چاشنی کوفته‌ها استفاده شده، به صورت سنتی در کنار پنکک‌های سیب‌ زمینی نیز سرو می‌گردد. در ضمن با پودینگ‌ها، دسرهایی همچون چیز کیک، بستنی‌ها و موس‌ها نیز بسیار لذیذ و خوشمزه است.

 

مطالب مرتبط:

منبع bbcgoodfood

دیدگاه