بی توجهی صنعت گردشگری به تغییرات آب و هوایی؛ مساله‌ای جدی

راضیه شاهوردی
راضیه شاهوردی جمعه، ۱۲ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۵۱
بی توجهی صنعت گردشگری به تغییرات آب و هوایی؛ مساله‌ای جدی

صنعت گردشگری نقش مهمی در ایجاد تغییرات آب و هوایی دارد، اما اکثر دست‌اندرکاران آن به این موضوع اعتنا نمی‌کنند.

با اینکه گردشگری نقش مهمی در تغییرات آب و هوایی دارد، اما دست‌اندرکاران آن توجهی به این موضوع ندارند.

به گزارش مقاله‌ای که به تازگی در نشریه‌ی گردشگری پایدار منتشر شده، تنها در ۲۱ درصد سیاست‌های گردشگری استرالیا به تغییرات آب و هوایی اشاره شده است.

چارلی مویل (Charlee Moyle)، یکی از نویسندگان مقاله که در دانشگاه صنعتی کوئینزلند کار می‌کند، در این‌باره می‌گوید:

ما متوجه شدیم که آن‌ها نقش گردشگری در تغییرات آب و هوایی را قبول ندارند. آن‌ها این موضوع را چیزی می‌دانند که باید به آن اشاره کنند، نه چیزی که در آن نقش دارند. بنابراین بیشتر نقش قربانی را بازی می‌کنند و به جای اصلاح، سعی می‌کنند خود را با شرایط جدید منطبق کنند.

مویل و همکارانش، ۴۷۷ سیاست گردشگری و سند برنامه‌ریزی دولتی را که در ۱۵ سال گذشته منتشر شده است، بررسی کردند. آن‌هایی که به تغییرات آب و هوایی اشاره کرده بودند، اکثرا با زبانی چاپلوسانه به آن پرداخته بودند.

مویل می‌گوید:

معمولا استراتژی‌ها با رویکردی کلی به تغییرات آب و هوایی می‌پردازند. بعضی از استراتژی‌ها در قالب جملاتی درباره‌ی تهدیدهای صنعت گردشگری، به تغییرات آب و هوایی اشاره می‌کنند. اما توضیح زیادی در این‌باره نمی‌دهند.

ایالت کوئینزلند تعداد زیادی استراتژی دقیق درباره‌ی تغییرات آب و هوایی دارد،‌ البته اکثر آن‌ها جملاتی ساده درباره‌ی این مسأله هستند. جالب است بدانید که نیو ساوت ولز، در سیاست‌های مربوط به گردشگری خود که در ۱۵ سال اخیر منتشر شده‌اند، هیچ اشاره‌ای به تغییرات آب و هوایی نکرده است.

دیواره بزرگ مرجانی

مویل و همکارانش قادر نبودند به این پرسش پاسخ دهند که چرا در این خط مشی‌ها، مسائل مربوط به تغییرات آب و هوایی حذف شده یا فاقد جزئیات هستند. اما این اعتقاد وجود دارد که احتمالاً سیاست بر اهمیت مسائل زیست‌محیطی تأثیر به‌سزایی دارد.

به گفته‌ی این مقاله، پس از روی کار آمدن حزب کارگر چپ میانه در استرالیا، افزایشی ناگهانی در میزان اشاره و صحبت راجع به تغییرات آب و هوایی در سیاست‌های گردشگری دیده شد.

مویل اضافه می‌کند:

با این که در این مورد کاری انجام نشد و تنها اشاره‌ای ساده بود، اما توانست آن را بین مردم جا بیندازد.

مویل در حال حاضر مشغول کار روی پژوهشی درباره‌ی برداشت‌های بین‌المللی از دیواره‌‌ی بزرگ مرجانی (Great Barrier Reef) و پدیده‌ی «تورهای آخرین بار» ( که در آن‌ها گردشگران به شگفتی‌های طبیعی سفر می‌کنند که احتمال می‌دهند به زودی نابود شوند) است.

این پدیده در کوتاه مدت فشار بسیار بیشتری به این مقصد آسیب‌پذیر وارد می‌کند.

مطالب مرتبط:

منبع Mashable

دیدگاه