فرودگاه دنور به رستوران تبدیل شد

مینا رهبری
مینا رهبری چهار شنبه، ۸ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۱۳
فرودگاه دنور به رستوران تبدیل شد

برج مراقبت پرواز دنور ایالت کلرادوی آمریکا که مدت زمانی بود که متروکه و بدون استفاده مانده بود، در نوامبر ۲۰۱۷ به عنوان رستوران و مرکزی تجاری تفریحی بازگشایی شد.

برج مراقبت پرواز در دنور که زمانی هواپیماها را در آسمان هدایت می‌کرد، امروزه به رستوران تبدیل شده است. 

برجی که هنوز از فرودگاه بین‌المللی قدیمی Stapleton  باقی مانده است، به «ایترتینمت» (eatertainment ترکیبی از رستوران و سرگرمی که در برخی از رستوران‌های موضوعی ایجاد شده است)، ساختمان تجاری تفریحی کمپانی «Punch Bowl Social» تبدیل شده است. 

فرودگاه قدیمی دنور

در این بازسازی رستوران، بولینگ و کارائوکه به مجموعه اضافه شده که دارای نمایی خیره‌کننده از دنور است. 

رابرت تامپسون، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت Punch Bowl می‌گوید:

این یک فرصت هیجان‌انگیز برای برگرداندن این ساختمان به خانه‌مان، ایالت کلرادو بود و باعث شده است که خراب نیز نشود و تنها چیزی است که از آن فرودگاه قدیمی باقی مانده است. 

تغییر گذشته

از زمانی که فرودگاه Stapleton  در سال ۱۹۹۵ بسته شد، پیشنهادات متعددی برای راه‌اندازی برج و به‌روز کردن آن آن با تکنولوژی‌های قرن ۲۱ ارائه شد.

مقامات شهر نمی‌خواستند که این برج تخریب شود، به همین علت در نهایت از Punch Bowl Social درخواست کردند که کاری در این زمینه انجام دهد؛ Punch Bowl Social از چالش و شانس برگرداندن این برج به جامعه هیجان‌زده شد.

فرودگاه قدیمی دنور

Rebecca Stone، مدیر عامل در شرکت معماری OZ  که در این پروژه به از طرف Punch Bowl کار کرده است، می‌گوید:

طراحی و استفاده‌ی مجدد از یک برج فرودگاهی، فرصتی منحصر به فرد در طول زندگی برای بهبود ساختار سنتی شهری و تجدید حیات آن است که زمانی متروکه شده بود.

این شرکت همچنین یک بنای مخروبه‌ی قدیمی دیگر را در دنور احیا کرده است و در حال حاضر یکی از رینگ‌های بوکس این شهر با نام  San Diego را تعمیر می‌کند که در سال ۱۹۲۴ ساخته شده است.

Stone همچنین افزود:

تا زمانی که ما با Punch Bowl Social شریک شدیم، هیچ کس حتی یک ایده‌ی امکان‌پذیر ارائه نکرد؛ چیزی که واقعا با منابع معقول و موجود انجام‌پذیر باشد. اینجا همانجایی بود که OZ  بسیار خلاق و بسیار فنی ظاهر شد.

فرودگاه قدیمی دنور

توسعه‌دهندگان مشتاق بودند که اطمینان حاصل شود که ظاهر تاریخی آن دست‌نخورده باقی بماند، اما این کار هم مشکلات خاص خودش را داشت.

استون می‌گوید:

حفظ ارتفاع و طرح برج، احترامی بر اهمیت تاریخی آن است؛ اما ارتفاع و طرح آن گاهی محدودکننده بود؛ به همین دلیل ما به ایجاد ایده‌های خلاقانه‌تر و غیرمعمول برای استفاده از فضا نیاز داشتیم.

مصالح خارجی اصلی برج بازیافت شده و در دیوارهای داخلی مورد استفاده قرار گرفت؛ در حالی که بسیاری از عناصر طراحی‌شده در فضای ۲۳ هزار فوت مربعی، یادآور عصر طلایی دهه‌های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ میلادی است. 

دیوارهای پوشیده‌ای که نمای ۳۰ هزار فوتی را به نمایش می‌گذارند و میزهای غذاخوری که برای به نمایش گذاشتن یک تصویر انتزاعی از باند فرودگاه طراحی شده‌اند، از ویژگی‌های این رستوران محسوب می‌شوند. 

در نوامبر  ۲۰۱۷ برج تازه بازسازی شده‌ی Stapleton، با چهره‌ای جدید برای تجارت  و دادن زندگی جدید به نماد سابق دنور به روی عموم باز شد.

توسعه‌دهندگان امیداوار هستند که برج، شهر را در راس خلاقیت و احیا نگه دارد. 

استون می‌گوید:

برای معماران و توسعه‌دهندگان، فرصتی برای نوآوری و طراحی پروژه‌ای مانند برج قدیمی و متروکه که تنها سازه‌ی باقی مانده فرودگاه قدیمی Stapleton  بود، فرصتی هیجان‌انگیز است.

اما بزرگ‌ترین حس رضایت و خشنودی زمانی حاصل می‌شود که موقعیت دنور به عنوان پیشروی کشور در زمینه خلاقیت و  پروژه‌های موفق استفاده‌ی مجدد از بناهای قدیمی به شکلی جدید، حفظ شود.

مطالب مرتبط:

منبع edition.cnn

دیدگاه