همسان سازی سازه هواکش خط ۶ متروی تهران با المان های «موزه فرش»

فاطمه رشیدی
فاطمه رشیدی چهار شنبه، ۸ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۳۰
همسان سازی سازه هواکش خط ۶ متروی تهران با المان های «موزه فرش»

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران تأکید کرد که جانمایی هواکش خط شش مترو از نظر فنی امکان‌پذیر نبود. اما با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته این تهدید تبدیل به یک فرصت شد.

دانلود نقشه مترو تهران ۱۴۰۰ (همراه با لیست ایستگاه‌ها و آخرین تغییرات)

«رجبعلی خسروآبادی» مدیرکل میراث‌فرهنگی استان تهران امروز چهارشنبه ۸ آذر ۹۶ با اشاره به انتشار اخباری در خصوص انتقادها به نصب هواکش خط شش متروی تهران در مجاورت موزه فرش اعلام کرد:

بر اساس برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌های اتخاذشده از‌ سوی مسئولان متروی تهران یک هواکش در ضلع شمال غرب میدان در مجاورت موزه فرش نصب شده بود و از نظر فنی باید هواکش دوم در ضلع جنوب غرب نیز احداث می‌شد تا در عملکرد هواکش خللی ایجاد نشود.

بنابراین از نظر فنی اماکن جابه‌جایی و تعیین مکان جدید برای هواکش در مجاورت موزه فرش وجود نداشت.

او افزود:

بر اساس این مسائل فنی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان تهران با نصب هواکش در مجاورت موزه فرش ایران در لچکی حدفاصل خیابان کارگر و فاطمی موافقت کرد.

اما با اتخاذ تصمیماتی مقرر شد حجم و سازه این هواکش تهدیدی برای موزه به حساب نیاید و با المان‌های موزه فرش همسان‌سازی شود.

خسروآبادی اضافه کرد:

از آنجایی که از نظر فنی امکان جابه‌جایی این هواکش وجود نداشت، مقرر شد حجم و سازه این هواکش از المان‌های موزه الهام بگیرد و با توجه به اینکه شکل کلی این طرح دار قالی است؛ المان‌ها و طرح‌هایی از فرش در آن لحاظ شود.

او تصریح کرد:

این سازه با المان‌های نمای موزه فرش همسان‌سازی شده و دارای مزایایی از جمله «تابلوی معرفی موزه فرش ایران»، تابلویی برای اعلام برنامه‌های موزه فرش ایران است و چون با المان‌های موزه از نظر طراحی مناسب‌سازی شده است؛ موجب معرفی بیشتر معماری موزه و جذب گردشگر خواهد بود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران به سابقه همکاری و تعامل میراث‌فرهنگی و شهرداری برای حفاظت از آثار و ابنیه تاریخی در پایتخت اشاره کرد و افزود:

حدود یک سال‌ و‌ نیم پیش مسئولان مترو قصد داشتند یکی از درگاه‌ها و خروجی‌های مترو را در محوطه موزه نصب کنند که با مخالفت میراث‌فرهنگی و رایزنی با مدیران شهرداری جلوی این تصمیم گرفته شد و خروجی مترو به مکان دیگری منتقل شد.

او ادامه داد:

همچنین در نقشه احداث مترو در منطقه ۲۰ تهران بخشی از خط مترو از حریم برج طغرل و ابن‌بابویه عبور می‌کرد که بعد از مخالفت میراث‌فرهنگی مسئولان مترو نسبت به تغییر مسیر خط مترو اقدام کردند.

البته این تغییر خط ۱۰۰ میلیارد تومان به هزینه‌های احداث این خط اضافه می‌کرد. با‌ این‌ حال بر اساس تعامل و همکاری میراث‌فرهنگی و شهرداری مسیر این خط تغییر کرد.

او خاطرنشان کرد:

در موضوع نصب هواکش در مجاورت موزه فرش نیز بر اساس تعامل موجود بین میراث‌فرهنگی و شهرداری تلاش کردیم تا هواکش در این مکان نصب نشود.

اما با توجه به اینکه از نظر فنی امکان جابه‌جایی و تغییر محل نصب هواکش وجود نداشت؛ با نصب آن موافقت شد.

با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته این تهدید تبدیل به فرصت شده است و سازه هواکش مترو با الهام گرفتن از المان‌های موزه‌ای با معماری موزه فرش هم‌خوانی دارد و به یک تابلو برای معرفی موزه و اطلاع‌رسانی برنامه‌های آن تبدیل خواهد شد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه