مرمت قدیمی ترین عروسک های خیمه شب بازی در موزه کاشان

سیامک احدی
سیامک احدی چهار شنبه، ۸ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۲۴
مرمت قدیمی ترین عروسک های خیمه شب بازی در موزه کاشان

طرح مطالعه، حفاظت و مرمت تعدادی از عروسک‌های شاخص از مجموعه موزه عروسک و اسباب‌بازی کاشان که از قدیمی‌ترین آثار موزه و متعلق به دوره قاجار است آغاز شد.

«فاطمه علی‌میرزایی» کارشناس بخش بافته پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی- فرهنگی گفت:

در فرایند مطالعه، حفاظت و مرمت، عروسک‌ها از نظر سابقه تاریخی، مواد و روش‌های ساخت با کمک روش‌های آنالیز آزمایشگاهی و دستگاهی مورد بررسی قرار گرفته و در ادامه با انتخاب روش برخورد مناسب و در نظر گرفتن مبانی حفاظت خاص این گروه از آثار عملیات حفاظت و مرمت آن‌ها آغاز می‌شود.

عروسک کاشان

علی‌میرزایی افزود این طرح به‌دلیل جنسیت و کیفیت ارزشی متفاوت آثار، از جمله طرح‌های منحصربفردی است که در پژوهشکده حفاظت و مرمت انجام می‌گیرد.

«امیر سهرابی» مدیر موزه عروسک و اسباب‌بازی کاشان نیز در این رابطه گفت:

عروسک‌ها از سه مجموعه موزه که نیاز به رسیدگی و حفاظت اضطراری داشتند، انتخاب شده‌اند.

وی افزود:

یکی از سه مجموعه مورد اشاره در حال حاضر قدیمی‌ترین مجموعه عروسک‌های خیمه شب‌بازی در ایران مربوط به دوره قاجار به حساب می‌آید که به نظر می‌رسد از جنس مواد متداول ساخت عروسک در این دوره مانند خمیر مقوا نیستند.

او بیان کرد که ازاین‌رو اقدامات حفاظتی و مرمتی و مطالعات انجام شده توسط پژوهشکده حفاظت و مرمت با فراهم کردن شرایط پایدار با قابلیت نمایش مناسب برای این آثار، باب تازه‌ای در شناسایی فن ساخت و مواد به کار رفته در آن‌ها را خواهد گشود.

این طرح در بخش مطالعات پژوهشی با حمایت پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی- فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و در بخش اجرایی با پشتیبانی اداره کل موزه‌ها انجام می‌شود.

مطالب مرتبط:

منبع مهرنیوز

دیدگاه