مروری بر نمایشگاه «از خلیج فارس تا اقیانوس هند»

فاطمه رشیدی
فاطمه رشیدی چهار شنبه، ۸ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۲۶
مروری بر نمایشگاه «از خلیج فارس تا اقیانوس هند»

نمایشگاه «از خلیج فارس تا اقیانوس هند» شامل تصاویری از معبد هندوها در بندر عباس، کاروانسرای هندوها در کرمان و … در مرکز جهانی هند گشایش یافت.

«داریوش اکبر زاده» عضو هیئت علمی پژوهشکده زبان‌شناسی، متون و کتیبه‌های پژوهشگاه، در مراسم گشایش نمایشگاه عکس «از خلیج فارس تا اقیانوس هند» با اشاره به پیوندهای طولانی مدت و قدیمی دو ملت و دو دولت ایران و هند؛ این نمایشگاه را آغازی برای برگزاری نمایشگاه‌های مشابه در آینده نزدیک دانست.

او هم چنین بر اهمیت خلیج فارس و نقش ایرانیان در پاسداری از این ابراه و انتقال تجارت تا شرق دور تاکید کرد و افزود:

در این مسیر تجاری، نقش مهم اقیانوس هند بعنوان پلی در تجارت از گذشته تا امروز بسیار زیاد است.

اکبر زاده با اشاره به اهمیت تجارت میان ایران و هند و رفت‌و‌آمد تجار هندی به بندرهای جنوبی ایران تصریح کرد:

سکونت آنان در این شهرها با برپایی برخی بناهای خاص هندی در سواحل خلیج فارس همراه بوده است.

وی «معبد هندوها» را یادآور زندگی گروهی از هندوها در شهر بندرعباس و «کاروانسرای هندوها» در کرمان را نتیجه داد و ستد و تجارت میان دو کشور دانست و در ادامه به دیگر آثار هندی در سیستان و بلوچستان چون «گودواره هند» اشاره کرد.

«شیام ساران» دبیر وزارت خارجه هند در دولت قبلی آن کشور نیز در این مراسم با خوشامدگویی به حاضران، ضمن تحسین این نمایشگاه، به پیوندهای تاریخی و دیرین دو کشور اشاره و اظهار امیدواری کرد؛ تا این گونه رخدادهای فرهنگی میان دو کشور بیشتر برگزار شود.

نمایشگاه عکس «از خلیج فارس تا اقیانوس هند» به پیشنهاد داریوش اکبر زاده عضو هیئت علمی پژوهشکده زبان‌شناسی ، متون و کتیبه‌های پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، به مدت دو هفته در «مرکز جهانی هند» گشایش یافته است.

این نمایشگاه به میراث هند در سواحل خلیج فارس می‌پردازد و عکس آثاری چون معبد هندوها در بندرعباس، کاروانسرای هندوها در کرمان، گودواره سینگ در زاهدان و …از عکس‌های به نمایش در آمده در آن است.

در مراسم افتتاح این نمایشگاه شیام ساران دبیر وزارت خارجه هند در دولت قبلی آن کشور، رئیس شورای توسعه هند و دهگاهی رایزن جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند.

این نمایشگاه همچنین قرار است به همت رایزنی جمهوری اسلامی ایران در مرکز مطالعات ایران و هند در شهر بریلی برگزار شود.

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه