خطری قلعه فلک‌ الافلاک را تهدید نمی‌کند

فاطمه رشیدی
فاطمه رشیدی سه شنبه، ۷ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۱۲
خطری قلعه فلک‌ الافلاک را تهدید نمی‌کند

مدیر کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان لرستان، اعلام کرد به مردم تعهد می‌دهیم که هیچ خطری قلعه فلک‌الافلاک را تهدید نمی‌کند.

به‌ گزارش روابط‌ عمومی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری لرستان، «غلامرضا سلیمانی» مدیر کل میراث‌ فرهنگی این استان، امروز سه‌شنبه ۷ آذر ۹۶ در خصوص اخباری که درباره تخریب قلعه فلک‌الافلاک منتشر می‌شود؛ تشریح کرد:

در چند روز اخیر شاهد انتشار خبری بی‌پایه و اساس در خصوص تخریب قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد هستیم که موجب نگرانی مردم شده و حتی برخی در فضاهای مجازی آن را به یک پویش در حفاظت از این بنای تاریخی تبدیل کرده‌اند.

البته باعث دلگرمی مسئولان میراث‌ فرهنگی استان است که مردم را هم در کنار خود برای حفاظت از همه بناهای تاریخی این دیار به‌ خصوص دژ شاپورخواست می‌بینند، اما واقعیت این است که این خبر صحت ندارد.

او افزود:

در خبری که مبنی بر تخریب قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد از سوی یکی از پایگاه‌های خبری استان برای نخستین‌ بار منتشر شد، ذکر نکاتی ضروری به‌نظر می‌رسد.

نکته نخست این که نگارنده خبر اشاره دارد که قلعه فلک‌الافلاک در حال فرو ریختن است.

عمق ترک‌‌ها بیشتر شده و نم و رطوبت این بنا را احاطه کرده است که در این خصوص به مردم استان اطمینان می‌دهیم چنین خبری صحت ندارد و هیچ خطری قلعه را تهدید نمی‌کند و این اثر ارزشمند همچنان استوار و محکم ایستاده و خواهد ماند.

مدیر کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری لرستان تصریح کرد:

نکته دوم این که قلعه فلک‌الافلاک، همچون دیگر بنای تاریخی این سرزمین کهن نیاز به مرمت و آزادسازی دارد که در این خصوص در سال‌های اخیر کارهای بسیار خوبی صورت گرفته و در حال انجام است.

او افزود:

ما در سال‌های اخیر بخشی از کار مرمت قلعه را انجام داده‌ایم و برای مرمت کامل آن نیازمند اعتبارات بیشتری هستیم که در این خصوص مذاکرات خوبی با سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری صورت گرفته و به‌ زودی با تأمین اعتبار، ادامه مرمت این بنای تاریخی را پیگیری خواهیم کرد.

سلیمانی ادامه داد:

همه مسئولان لرستان به‌ خصوص همکاران اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان نسبت به حفظ، مرمت و معرفی بناهای تاریخی این دیار با حساسیت و جدیت زیادی در حال فعالیت هستند .

حتی بلافاصله پس از زلزله اخیر کرمانشاه، از قلعه بازید شد و نسبت به عدم خسارت به این بنای تاریخی به مردم اطمینان دادند.

مدیر کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری لرستان بیان کرد:

با توجه به وجود کارشناسان مجرب در اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری این استان، جای سوال دارد که چطور شخصی نظر غیر کارشناسی خود را نسبت به فرو ریختن قلعه به یک خبر تبدیل می‌کند و آن را به سرعت منتشر می‌کند.

او ادامه داد:

در اجرای قانون سامان‌دهی قلعه فلک‌الافلاک با تلاش و مساعدت مسئولان استانی، در ادوار مختلف اقدامات مؤثری از جمله تملک ۴۲ باب مغازه تجاری، تملک املاک دانشگاه، زندان و ... صورت گرفته و در سال جاری توافقات بسیار سازنده و خوبی صورت گرفت.

به‌ نحوی که املاک لشکر ۸۴ پیاده لرستان تا پایان سال جاری و املاک در اختیار سپاه حضرت ابوالفضل‌ (ع) لرستان نیز طی یک پروسه دو ساله تخلیه و تحویل خواهد شد.

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه