مراکز خرید و بازارهای سنتی قم

محبوبه حسنی
محبوبه حسنی سه شنبه، ۷ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۰
مراکز خرید و بازارهای سنتی قم

شهر مقدس قم که نامش پس از شهر مشهد به‌عنوان دومین مقصد گردشگری مذهبی کشور ثبت شده است، دارای مراکز خرید متعدد است.

قم شهری است کهن با قدمتی چند هزار ساله که از دیرباز تا به امروز به‌دلیل قرارگیری در شاه‌راه موصلاتی کشور، دارای اهمیت و ارزش بالایی برخوردار است. در واقع می‌توان قم را پس از شهر مشهد دومین مقصد گردشگری مذهبی در ایران در نظر گرفت که از گذشته‌هایی دور تا عصر حاضر، عالمان دینی و مذهبی بسیاری در آن تربیت شده‌اند.

البته در این شهرستان آثار تاریخی و دیدنی‌های طبیعی ارزشمند و قابل توجهی وجود دارد که گردشگران می‌توانند هنگام حضور در این سرزمین، از آن‌ها بازدید کنند. اگر عازم قم بودید و در برنامه‌ی سفر خود، خرید را نیز قرار داده‌اید، حتما به یکی از مراکز تجاری یا بازارهای سنتی زیر نیز مراجعه کنید.

بازار قدیمی قم

مرکز خرید قم

آدرس: مرکز شهر، خیابان طالقانی

بازار قدیمی قم، از شاهکارهای معماری ایران و متشکل از راسته، چهارسوق، سرا و تیمچه بزرگ است که در بافت قدیمی این شهرستان قرار دارد. در واقع این بازار قدیمی، بهره‌مند از بزرگ‌ترین سقف ضربی در سراسر کشور است و هرکدام از بخش‌های بازار، برخوردار از معماری ناب و مثال‌زدنی ایران است که اصول معماری سنتی ایرانی با توجه به کویری بودن این منطقه از کشور به‌خوبی در ساخت آن به‌کار برده شده است. هر بخش از بازار قدیمی قم در دوران مختلفی ساخته شده و به مرور بر وسعت آن افزوده شده است. به‌طور کلی بناهای این مکان گردشگری متعلق به دوران سلجوقیان، ایلخانیان، صفویان، قاجاریان و پهلوی است. جالب است بدانید که تیمچه بزرگ بازار قم، توسط سازمان میراث فرهنگی به ثبت ملی رسیده است.

مجتمع تجاری موسی‌ ابن جعفر (ع)

آدرس: خیابان آیت الله مرعشی (ارم سابق)، سه راه بازار، بین کوچه‌ی ۲ و ۴

مجتمع تجاری موسی‌بن جعفر (ع)، یکی از مراکز خرید قدیمی در شهرستان قم است که می‌توان آن را مرکزی جامع برای تهیه‌ی پوشاک، لوازم‌خانگی، پارچه و سایر ملزومات زندگی معرفی کرد. بسیاری از مردم در ایام سال بویژه در روزهای پایانی سال، برای خرید عید به این مرکز تجاری مراجعه می‌کنند.

مجتمع تجاری الغدیر

مرکز خرید قم

آدرس: مرکز شهر، خیابان آیت‌الله مرعشی نجفی، میدان امام خمینی (آستانه)

یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید در شهرستان قم، مجتمع تجاری الغدیر است که در پنج طبقه ساخته شده است. زیرزمین، همکف، نیم‌طبقه، طبقه‌ی اول و طبقه‌ی دوم، پارکینک طبقاتی با ظرفیت بیش از ۲ هزار خودرو، آسانسور، پله‌برقی، شهربازی سرپوشیده و فست‌فود از بخش‌های مختلف این مجتمع بزرگ تجاری است. همچنین بزرگ‌ترین بورس رایانه، گوشی همراه، دوربین‌های مداربسته، بورس‌های تجاری مانند بورس طلا، بورس مانتو، بورس پوشاک، بورس کیف و کفش نیز در این مجتمع تجاری دایر است.

بازارچه فردوسی

مرکز خرید قم

آدرس: بلوار پلیس، خیابان شهید محلاتی، ابتدای بازار آهنی (کوچه آهنی)

یکی از مدرن‌ترین مجمتع تجاری در شهر قم، بازارچه‌ی فردوسی است که در سه طبقه ساخته شده و از ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن، عرضه‌ی پوشاک با قیمتی مناسب در تمامی فصول سال است. در این مجتمع تجاری پوشاک، کیف، کفش، محصولات آرایشی و بهداشتی، تزئینی، سیسمونی و ... به مشتریان عرضه می‌شود.

مجتمع تجاری سیرنگ

مرکز خرید قم

آدرس: میدان آیت الله سعیدی

مجتمع تجاری سیرنگ، یکی از مراکز خرید مدرن و البته جدید در شهر قم است که در ۱۱ طبقه ساخته شده است. در این مجتمع تجاری ۲۴۰ واحد تجاری و ۱۵ واحد اداری دایر است. از بخش‌های موجود در مجتمع سیرنگ می‌توان به تالار پذیرایی، رستوران گردان، فست‌فود و شهربازی سرپوشیده در کنار سایر امکانات رفاهی و تفریحی همچون چندین دستگاه پله‌برقیري، چند دستگاه آسانسور، پارکینگ طبقاتی، کافی‌شاپ، سوپر مارکت، نمازخانه، لابی، اتاق ویژه‌ی استعمال دخانیات، سرویس بهداشتی، اشاره کرد. جالب است بدانید که این مجتمع در فضایی به مساحت ۲۲ هراز متر مربع ساخته شده است که هر یک از طبقات مجتمع نیز مختص یک صنف خاص است و فعلان در آن صنف در طبقه‌ی مخصوص خود، مشغول فعالیت هستند. در این ساختمان بزرگ تجاری لوازم‌خانگی، لوازم صوتی و تصویری، پوشاک، کفش، طلا و جواهرات، لوازم لوکس، وسایل تزئینی، رایانه، تلفن همراه و وسایل کادویی به مشتریان ارائه می‌شود.

مجتمع تجاری عصر جدید

مرکز خرید قم

آدرس: سالاریه، میدان میثم

یکی دیگر از ساختمان‌های تجاری در شهر قم، ساختمان تجاری عصر جدید است که در ۱۱ طبقه ساخته شده است. این ساختمان تجاری یکی از جدید‌ترین مراکز تجاری در قم است که در فضایی با مساحتی حدود ۹ هزار متر مربع احداث شده است. در این ساختمان نیز همانند بسیاری از مراکز تجاری واقع در قم، هر طبقه به صنف خاصی اختصاص دارد که می‌توان به پوشاک، کیف، کفش، لوازم آرایشی و بهداشتی، زیورآلات، طلا و جواهر، ساعت، لوازم‌خانگی، وسایل صوتی و تصویری، لوزم کادویی، لوکس فروشی و تزئینی اشاره کرد. همچنین در این مجتمع کافی‌شاپ، فست‌فود، شهر بازی، رستوران و سالن‌هایی مخصوص برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌ها وجود دارد. امکاناتی مدرن از جمله چندین دستگاه پله‌برقی، آسانسور داخلی، آسانسور نمارو، اینترنت پرسرعت وایرلس و ... نیز در این مجتمع تجاری برای رفاه حال مراجعه کنندگان، فراهم شده است.

بازار موبایل قم

مرکز خرید قم

آدرس: خیابان توحید، نرسیده به میدان توحید

بازار موبایل قم را می‌توان از کامل‌ترین مراکز فروش و خدمات تلفن همراه و سیم‌کارت در استان قم معرفی کرد. در این بازار می‌توان انواع گوشی‌های تلفن، لوازم جانبی، سیم‌کارت‌ها و هرآنچه مربوط به تلفن همراه است را به‌راحتی تهیه کرد.

مجتمع تجاری حجت

آدرس: چهارراه بازار، ابتدای خیابان ۱۹ دی

مجتمع تجاری حجت که به پاساژ حجت شهرت دارد، یکی از معروف‌ترین مراکز تجاری در شهرستان قم است که معمولا در بسیاری از روزهای سال، بویژه ایام آخر سال بسیار شلوغ است و مردم برای تهیه‌ی وسایل عید و لباس‌های مورد نیاز خود به این مجتمع تجاری مراجعه می‌کنند. پاساژ حجت بیشتر به فروش کفش‌ زنانه، مردانه و بچه‌گانه در مدل‌ها و طرح‌های مختلف شهرت یافته است. در واقع یکی از طبقات پاساژ متعلق به صنف کیف و کفش است که مراجعه‌کنندگان به‌راحتی می‌توانند کفش مورد نیاز خود را از این مرکز تجاری، تهیه کنند. در طبقات دیگر نیز می‌توان پوشاک و پارچه، بلور، لوازم‌خانگی و ... را تهیه کرد.

مجتمع تجاری الزهرا

مرکز خرید قم

آدرس: خیابان عمار یاسر

مجتمع تجاری الزهرا، از جمله ساختمان‌های تجاری در شهر قم است که به‌عنوان مرکز فروش گوشی‌های همراه، لوازم جانبی، خریدوفروش سیم‌کارت‌ و لوازم کامپیوتری و نیز تعمیرات این لوازم شناخته می‌شود. اگر قصد خرید هر یک از وسایل مورد نیاز گوشی همراه و لوازم جانبی آن را دارید، مجتمع تجاری الزهرا بهترین گزینه در این مورد است.

مجتمع تجاری گنجینه

مرکز خرید قم

آدرس: خیابان  شهدا (صفاییه)

مجتمع تجاری گنجینه از مراکز تجاری مشهور در قم است که بیشتر به‌عنوان بورس انواع لوازم رایانه، بازی‌های رایانه‌ای و لوازم جانبی و نیز لپ‌تاپ شناخته می‌شود. عرضه‌ی پوشاک، کیف و کفش نیز در این مجتمع تجاری صورت می‌گیرد.

مجتمع تجاری ملت

مرکز خرید قم

آدرس: خیابان آیت الله مرعشی (ارم سابق)، تقاطع خیابان انقلاب

مجتمع تجاری ملت، یکی از ساختمان‌های تجاری در استان قم است که می‌توان آن را بورس انواع طلا و جواهرات نامید. همچنین در این مجتمع تجاری سفارشات جهت ساخت طلا، نقره و زیورآلات نیز پذیرفته می‌شود.

مرکز خرید کوثر

آدرس: بلوار امین

مرکز خرید کوثر، به یقین یکی از محبوب‌ترین مراکز خرید در شهرستان قم است که در آن می‌توان تمامی مواد غذایی و خوراکی تازه از جمله سبزی، میوه، برنج، گوشت قرمز و سفید، تنقلات، پنیر، انواع ترشی و شور، پوشاک، لوازم ورزشی، تلفن همراه، لوازم‌التحریر، اسباب‌بازی، لوازم‌خانگی، ظروف و بسیاری دیگر آن هم با قیمتی کاملا مناسب تهیه کرد. این مرکز خرید در اکثر ساعات روز شلوغ و مملو از خریداران ساکن قم و حتی شهرهای نزدیک قم است.

فروشگاه جانبازان

آدرس: خیابان شهید فاطمی (دور شهر)، بین کوچه‌ی ۱۱ و ۱۳؛ خیابان فرهنگیان، خیابان اطلس؛ خیابان امام خمینی (ره)؛ نبش میدان کشاورز

فروشگاه‌های زنجیره‌ای جانبازان، یکی دیگر از مراکز خرید در شهرستان قم است که بواسطه‌ی ارائه‌ی مواد غذایی، لوازم‌خانگی، لباس، کیف و کشف و سایر وسایل با قیمتی مناسب، بسیار محبوب و مشهور است. این فروشگاه به‌دلیل استقبالی که از سوی مردم صورت گرفته است، در نقاط مختلفی از شهر، شعبه‌های مختلفی دایر کرده است.

فروشگاه رفاه

مرکز خرید قم

آدرس: میدان آیت‌الله سعیدی

فروشگاه رفاه، با ارائه‌ی مواد غذایی، پوشاک، لوازم‌خانگی، کیف و کفش، تلفن همراه و لوازم جانبی، در کنار دیگر لوازم مورد نیاز خانواده‌ها و ارائه‌ی قیمت‌های مناسب و قابل قبول، به یکی از مراکز خرید پرطرفدار و محبوب تبدیل شده است.

پاساژ قدس

مرکز خرید قم

آدرس: خیابان ارم

یکی از قدیمی‌ترین ساختمان‌های تجاری در شهر قم، پاساژ قدس است که به مرکز فرهنگی، علمی و هنری در این شهرستان، شناخته می‌شود. در این ساختمان می‌توان به تهیه‌ی انواع لوازم‌التحریر، کتب درسی نظام متوسطه، کتب درسی دانشگاهی، انواع سی‌دی‌های علمی، مذهبی، هنری، نرم‌افزار، گوشی همراه و ... پرداخت. همچنین خدمات درسی و دانشجویی مانند ترجمه، تهیه‌ی مقالات علمی و ... نیز در این مرکز قدیمی انجام می‌شود.

مجتمع ناشران

مرکز خرید قم

آدرس: خیابان معلم

مجتمع ناشران که یکی از جدیدترین ساختمان‌های تجاری در شهر قم است، مرکز تهیه‌ی کتب درسی، لوازم‌التحریر و رایانه است.

مجتمع تجاری صفاییه

آدرس: خیابان شهدا (صفاییه)

مجتمع تجاری صفاییه نیز یکی دیگر از ساختمان‌های تجاری در قم است که به عرضه‌ی پوشاک، کیف و کفش و زیورآلات می‌پردازد.

مجتمع تجاری پردیسان

آدرس: خیابان بهشت

مجتمع تجاری پردیسان را می‌توان بورس انواع پوشاک، کیف و کفش معرفی کرد. قطعا در این ساختمان تجاری، هر مراجعه کننده با هر نوع سلیقه‌ای خریدی مطلوب را تجربه خواهد کرد.

مجتمع تجاری میلاد نور

آدرس: خیابان باجک یک (۱۹ دی)

مجتمع تجاری میلاد نور نیز بورس پوشاک، کیف و کشف است. ‌

مرکز خرید نگین شهر

آدرس: میدان رسالت

مجتمع تجاری نگین شهر، مکانی مناسب برای تهیه‌ی انواع پوشاک است و به‌عنوان بورس پوشاک شناخته می‌شود.

مجتمع تجاری شهر (سیتی سنتر)

آدرس: بلوار محمد امین (ص)

مجتمع تجاری شهر یا سیتی سنتر، یکی از ساختمان‌های تجاری است که در چند سال اخیر احداث شده و به‌عنوان مرکز پوشاک، کیف و کشف و زیورآلات شهرت یافته است.

مجتمع تجاری صبا

آدرس: دور شهر

از دیگر ساختمان‌های تجاری لوکس در شهر قم، مجتمع تجاری صبا است که در چند طبقه ساخته شده است. در این مجتمع تجاری انواع پوشاک، زیورآلات زنانه، ساعت، کیف و کفش، بلور و لوازم لوکس تزئینی به مشتریان عرضه می‌شود.

مجتمع تجاری عمرانیه

آدرس: ابتدای بلوار پیامبر اعظم

مجتمع تجاری عمرانیه، از مشهورترین ساختمان‌های تجاری است که می‌توان آن را بورس لوازم‌خانگی در قم معرفی کرد.

مرکز خرید شهر ما

آدرس: پردیسان، خیابان ۲۲ بهمن

مرکز خرید شهر ما نیز از دیگر مراکز تجاری در شهرستان قم است که در آن می‌توان انواع مواد غذایی، لوازم‌التحریر، پوشاک، کیف و کشف، لوازم‌خانگی و ... را با قیمتی مناسب، تهیه کرد.

 مجتمع توریستی تفریحی مهتاب

مرکز خرید قم

آدرس: کلومتر ۲۰ اتوبان قم-تهران

مجتمع مهتاب، یکی از مراکز تفریحی و توریستی بین راهی در استان قم است که در بیست کیلومتری اتوبان قم به تهران  قرار دارد. این مجمتع مکانی برای استراحت، تفریح و خرید مسافرانی است که از شهر قم عبور می‌کنند. در این مجتمع رستوران، فست‌فود، غرفه‌های خرید سوغات، پوشاک، سوهان، کافی‌شاپ و پارکینگ برای استفاده‌ی مسافران دایر است. همچنین در نزدیکی این مجتمع پمپ بنزین قرار دارد که مسافران می‌توانند از آن استفاده کنند.

مجموعه گردشگری مهر و ماه

مرکز خرید قم

آدرس: ۶ کیلومتری اتوبان قم تهران، شهرک چاپ و نشر شهاب

مجتمع مهر و ماه یکی از زیباترین و وسیع‌ترین مراکز تفریحی و توریستی در استان قم است که در فضایی به زیربنای ۹ هزار متر مربع و در دو طبقه ساخته شده است. معماری این مجموعه گردشگری زیبا و تماشایی است و در این مکان رستوران، لابی، فست‌فود، فضاهای تجاری فروش برندهای معتبر و معروف، فضاهای بهداشتی، نمایشگاه، کافه، کتاب‌فروشی، نمازخانه، مکان استراحت و ... برای رفاه حال مسافران و گردشگران تعبیه شده و دایر است. در این مجموعه که در زمینی به مساحت ۴۰ هزار متر مربع قرار دارد، پمپ بنزین، ۴۰۰ واحد پارکینگ و واحدهای پشتیبانی وجود دارد.

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه