ایستگاه های بطری پرکن، اختراع مدرن فرودگاه ها

راضیه شاهوردی
راضیه شاهوردی چهار شنبه، ۱ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۵۸
ایستگاه های بطری پرکن، اختراع مدرن فرودگاه ها

ایستگاه‌های بطری‌پرکن، از امکانات جدید فرودگاه‌های آمریکا هستند که به مسافران اجازه می‌دهند بطری آب خود را پیش از پرواز پر کنند.

تا همین چند وقت پیش، گزینه‌های در اختیار مسافران تشنه، یک آبخوری با فشار آب کم و یک بطری آب ۵ دلاری از کافه‌ی نزدیک گیت پرواز بود.

اما حالا هر روز تعداد بیشتری از فرودگاه‌ها شروع به نصب ایستگاه‌های بطری‌پرکن در مجاورت سرویس‌های بهداشتی و آبخوری‌ها برای مسافران تشنه کرده‌اند. این ایستگاه‌های ساده بخشی از تلاش برای یافتن روش‌های پایدار مدیریت جمعیت (و بطری‌های خالی‌ای که پشت سر خود به جای می‌گذارند) و بهبود امکانات فرودگاه‌ها است. و بهترین نکته این است که این آب رایگان است.

این دستگاه‌ها تا به حال در فرودگاه‌های پورتلند، آتلانتا، شیکاگو، دنور، فیلادلفیا و سان‌فرانسیسکو نصب شده‌اند. در برخی از این مکان‌ها فیلترهایی برای تصفیه آب نیز وجود دارد.

این ایستگاه‌های بطری‌پرکن اتوماتیک و بدون نیاز کمک دست هستند و متناسب با سایز بطری معمولی ساخته شده‌اند. مسافران می‌توانند بطری آبشان را زیری شیری که سنسور اتوماتیک دارد قرار دهند. به محض پر شدن بطری، جریان آب خودبه‌خود قطع می‌شود. این موضوع، نیاز به هرگونه اهرم یا دکمه به باعث تجمع و انتقال میکروب و باکتری می‌شود را از بین برده است.

دکتر استیفن کلاسکو (Stephen Klasko) مدیر اجرایی دانشگاه تاماس جفرسون می‌گوید:

کابین ??????? به‌گونه‌ای ساخته شده تا در ارتفاع ۲٫۵۰۰ متری، فشاری مشابه سطح زمین داشته باشد. این موضوع باعث می‌شود که جذب اکسیژن دشوار باشد. نشستن هم بر گردش خون اثر می‌گذارد و موجب کاهش جریان اکسیژن می‌شود. هوایی که در کابین هواپیما در جریان است، بسیار خشک است. شما هوای مرطوب را بیرون می‌دهید و از هوای خشک تنفس می‌کنید.

او می‌گوید که روی گوشی‌اش هشدار تنظیم کرده تا هر یک ساعت یک لیوان آب بنوشد. هر روز در فرودگاه‌های بیشتری این دستگاه‌ها نصب می‌شوند تا هم از آلودگی محیط‌زیست جلوگیری شود و هم مسافران تشویق به نوشیدن آب شوند.

مطالب مرتبط:

منبع New York Times

دیدگاه