۲۵ جاذبه گردشگری اروپای شرقی که قبل از مرگ باید دید

سودا سلیمی
سودا سلیمی چهار شنبه، ۱۵ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۰۰
۲۵ جاذبه گردشگری اروپای شرقی که قبل از مرگ باید دید

اروپای شرقی جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد که ناشناخته باقی مانده‌اند. برای آشنایی با این مقاصد همراه ما باشید.

وقتی صحبت از مکان‌های دیدنی اروپا می‌شود، بیشتر مقاصد حول فرانسه، اسپانیا و ایتالیا می‌چرخند. اروپای شرقی، جاذبه‌های گردشگری زیاده داشته که ناشناخته بوده و به نسبت ارزان‌تر هستند. سفر به این کشورها مطمئنا تجربه‌ای متفاوت خواهد بود.

۱. استونی، تالین (Tallinn)

استونی

«آدرین بریج»، (Adrian Bridge)، کارشناس گردشگری در مورد استونی می‌گوید:

پایتخت استونی، محل ترکیب قرون‌وسطا با مدرنیته است.

او اضافه می‌کند:

تالین، چند تا از قدیمی‌ترین شهرهای اروپا را دارد، دیوارهای قدیمی شهر، خیابان‌های سنگ‌فرش، همه و همه یادآور قدمت ۸۵۰ ساله‌ی این منطقه است. این منطقه در دوره‌هایی تحت سلطه‌ی دانمارک، سوئد، آلمان و روسیه بوده است.

خیلی عجیب است که این منطقه تا ۲۵ سال پیش جزئی از شوروی سابق بوده است. آن روزهای تاریک و خاکستری خیلی وقت است که گذشته است. امروزه پایتخت استونی محل هتل‌ها، بوتیک‌ها، رستوران‌های سوشی و کافه‌های لوکس و رنگارنگ است. مردم استونی به‌شدت دوستدار زندگی دیجیتالی و مدرن هستند. جالب است که بدانید اسکایپ در تالین اختراع شده است.

۲. دلتای دانوب، رومانی

دلتای دانوب

دومین رود طویل اروپا، دانوب، در ساحل دریای سیاه جاری است. روح دانوب را در دلتای این رود به‌خوبی می‌توان مشاهده کرد. در این منطقه‌ی پرآب، پلیکان‌ها زیست می‌کنند.

۳. ریگا (Riga)، لتونی (Lativa)

ریگا

آدرین بریج می‌گوید:

پایتخت لتونی چندین حال‌وهوا دارد و این شهر از نظر معماری بی‌نظیر است. مردم این شهر به‌خوبی بلد هستند که چگونه خوش‌گذرانی کنند و ساعت‌ها مشغول مهمانی‌های خود در رستوران‌های کوچک و قدیمی که به ثبت یونسکو رسیده‌اند، هستند. ریگا، خانه‌ی اپرا و سالن کنسرت و کلیساهای زیبایی دارد.

برای فرار از زندگی شهری با طی مسافتی به‌اندازه‌ی ۳۰ کیلومتر با اتومبیل یا قطار می‌توان به ساحل سفید «ژورمالا»، (jurmala) رفت. در روزهای گرم تابستان در «برژنف»، (brezhnev) و «کروسچیف»، (khrushchev) دما بالای ۲۰ درجه سانتی‌گراد خواهد بود و به احتمال زیاد به کرم ضدآفتاب خود احتیاج خواهید داشت.

۴. پارک‌های ملی دورمیتور (Durmitor)، بیگرادسکا (Biogradska)، مونته‌نگرو

پارک‌ ملی دورمیتور

سواحل زیبای مونته‌نگرو بسیار معروف هستند. این پارک ملی بسیار بکر و تجلی حیات وحش در اروپا است، از چمن و رز‌های صخره‌ای گرفته  تا گل‌های بنفشه و شیپوری، چنین طبیعتی بهشت‌گونه و زیبایی را حتی در مناطق روستایی انگلیس هم دیگر نمی‌توان دید.

در بیگرادسکا، اکثر درختان، درختان راش هستند و زمین پوشیده شده از چوب و گیاهان دیگر است. دریاچه‌ی «پسیسا»، (Pesica) یکی دیگر از زیبایی‌های این پارک ملی است.

رودخانه‌ی تارا در  دورمیتور بسیار زیبا و مرموز است. جنگل اطراف رودخانه، مقداری ترسناک بوده و حال و هوایی شبیه به جنگل‌های فیلم هری پاتر دارد.

۵. دریاچه «بلد»، (Bled)، اسلوونی

اسلوونی

«استیون فللون»، (Steven Fallon)، کارشناس گردشگری در مورد این دریاچه می‌گوید:

گرمایش ملایم بهاری، آب این دریاچه‌ی زیبای آبی و کبالتی را تا ۲۶ درجه‌ی سانتی‌گراد گرم می‌کند و می‌توان در پاییز هم برای شنا به دریاچه رفت. در ساحل شمالی و غربی، مناطقی برای شنا تعبیه شده است.

چیزی که دریاچه را بسیار زیبا و منحصربه‌فرد می‌کند، جزیره‌ی کوچک به‌شکل قطره در وسط دریاچه است. در این جزیره، موزه و کلیسای کوچکی به سبک قرن چهاردهم میلادی قرار دارد. اگر آرزویی دارید، حتما به این کلیسا بروید و آرزوی شما برآورده خواهد شد.

۶. مسکو، روسیه

مسکو

یکی از گردشگران که قبلا به روسیه رفته، «مارک بنتس»، (Marc Bennets) می‌گوید:

امیدوارم همه شانس دیدن میدان سرخ، کاخ کرملین و آرامگاه لنین و همین طور ۲۴ ساعت یخبندان در مسکو را داشته باشند. این پایتخت زیبا رستوران‌ها و مراکز تجاری همراه با ۱۰ میلیون نفر جمعیت دارد.

او ادامه می‌دهد:

مسکو، مقصد مناسبی برای دوستداران تاریخ و فرهنگ نیز هست، از بوم‌های بزرگ نقاشی استادانی مانند «الیا رپین»، (Ilya Repin) گرفته تا گالری‌های نمادهای مذهبی تکرارنشدنی مانند گالری «ترتیاکوف»، (Tretyakov). عصرها می‌توانید لباس مجلسی بر تن کرده و به نمایش باله یا اپرا بروید. مسکو تعداد زیادی نویسنده‌ی معروف داشته و دارد.

۷. از موستار (Mostar) تا سارایوو (Sarajevo)، بوسنی و هرزگووین

بوسنی و هرزگووین

این دو مقصد گردشگری بی‌نظیر اروپا، به‌وسیله‌ی یک خط راه‌آهن به هم متصل شده‌اند. بلیط این سفر با قطار از بلیط داخل شهری متروی لندن هم ارزان‌تر است. در بیشتر مسیر این سفر سه ساعته با قطار، رود «ترکویز نراتوا»، (Turquoise Neratva) را می‌توان دید و زیباترین منظره زمانی قابل‌مشاهده است که رود  زیر پل «اوتامان»، (Ottaman) در موستار مانند ماری می‌خزد. این منظره با مناظر زیبای هلند و نروژ رقابت می‌کند.

۸. کوهستان تارتا (Tarta)، اسلوواکی و لهستان

کوهستان تارتا

این کوهستان مرتفع در مرز بین اسلوواکی و لهستان، بیش از ۱۰۰ دریاچه و آبشار طبیعی دارد و یکی از ذخیره‌گاه‌های بیوسفر به شمار می‌رود. تعدادی مسیر کوهنوردی برای ماجراجویی و کوهنوردی در کوهستان وجود دارد.

یکی از کوهنوردانی که به این منطقه سفر کرده، می‌گوید:

کوهستان تارتا منطقه‌ای بکر و جادویی است و حسی از تاریخ زنده به انسان تداعی می‌کند. هوا بسیار سالم و تمیز و مراتع کاملا سبز هستند. تعدادی خانه‌ی روستایی در دامنه‌ی کوه با سقف‌های شیروانی قرمز رنگ که در برابر برف سنگین مقاوم هستند، بر زیبایی منظره افزوده‌اند.

۹. سنت‌پترزبورگ، روسیه

سنت‌پیترزبورگ

مردم جهان اکثرا با زیبایی‌های سن پترزبورگ آشنایی دارند و در یک نظرسنجی عمومی، این شهر در سال گذشته، جز هشت شهر دیدنی جهان قرار گرفت. مارک بنت، کارشناس گردشگری در این مورد می‌گوید:

اگر به گذشته برگردیم، شب‌های سفید این شهر و وزش‌ بادهای زمستانی، الهام‌بخش بزرگانی مانند داستایوسکی و نیکولای گوگول بوده است.

او اضافه می‌کند:

بعد از ویرانی‌های سال ۱۷۰۳ میلادی در زمان پیتر کبیر، سن‌پترزبورگ به‌عنوان پنجره‌ی روسیه به سوی اروپا تلقی می‌شد. این شهر جنگ، انقلاب و رکود‌های اقتصادی بسیاری در طی ۳۵۰ سال به خود دید و مشکلات زیادی را به خود دید از دستور جنگ کشتی‌ها در انقلاب بولشویک تا محاصره‌ی شهر توسط نازی‌ها به‌مدت  ۹۰۰روز که دو میلیون کشته بر جای گذاشت. حتما به گالری میراث هنری سربزنید.

۱۰. ترنسفاگاراسان (Transfagarasan)، رومانی

رومانی

آدرین بریج می‌گوید:

اصلا تعجب نکردم که در تحقیقاتی که آقای «جرمی کلارکسون»، (Jeremy Clarckson) در مورد بهترین مکان برای سفر جاده‌ای انجام داده است، نتیجه جایی جز جاده‌ی ترانساگارارسان در رومانی نبوده است.

مهندس نابغه‌ی رومانیایی، «نیکولای چاوسسکو»، (Nicolae Ceausescu) این جاده را بسیار عجیب طراحی کرده، به‌نحوی که حس جهت‌یابی انسان کاملا از کار می‌افتد. این مسیر پیچ‌درپیچ  پر از تونل و پل است.

من در یک روز پاییزی برای سفر به این جاده رفتم، به نظرم می‌آمد که مسیر مرتبا تکرار می‌شود. این جاده بیش از هشتاد کیلومتر طول دارد.

۱۱. پراگ، جمهوری چک

پراگ

یکی از مقاصدی که بسیار محبوب بوده و یکی از شهر‌های بسیار رمانتیک جهان است، پایتخت جمهوری چک، پراگ است.

«ویل تیزارد»، (Will Tizard)، کارشناس گردشگری دراین‌باره می‌گوید:

فقط برای اینکه در قسمت «مالا سترانا»، (Mala Strana) قدم زده و از منظره‌ی زیبا لذت ببرید، حتما به پراگ سفر کنید.

معماری بی‌نظیر پراگ در طی جنگ جهانی دوم آسیب کمی دید و این فرصتی است که با دیدن این بناهای قدیمی سفری به گذشته داشته و با سبک زندگی بوهمی آشنا شویم.

شهر با یک قصر بزرگ شناخته می‌شود و همچنین یکی از قدیمی‌ترین تئاترهای جهان هم در پراگ واقع شده است. سعی کنید به تماشای نمایشی در تئاتر بروید یا در خیابان‌های قدیمی شهر قدم بزنید.

 ۱۲. بندر کوتور (Kotor)، مونته‌نگرو

بندر کوتور

در اطراف بندر، کوه‌های زیبا، آب آبی‌رنگ و بندر به‌شکل پروانه با حال و هوایی قرون‌وسطایی و قدیمی به چشم می‌خورد. این بندر مانند جواهر مونته‌نگرو است.

یکی از گردشگرانی که از این منطقه دیدن کرده می‌گوید:

شهر کوچک کوتور، خود شهری زیبا و قدیمی با خیابان‌های سنگ‌فرش، میدان‌ها، کلیسا‌ها و موزه‌ای کوچک، واقعا دیدنی است. شهر نزدیک کوتور، شهر «پراست»، (Perast)، محل یک نبرد و پیروزی تاریخی در مقابل «اوتومان‌ها»، (Ottomans) است. از این شهر می‌توان سفر کوتاهی به جزیره‌ای که به خانم صخره‌ها معروف است، داشت. این محل الهام‌بخش بوده و می‌توان حس سالم بودن محیط را به راستی در این جزیره تجربه کرد.

۱۳. کراکوف (Krakov)، لهستان

کراکوف

این محل طی یک نظرسنجی در سال گذشته، رتبه‌ی دوم گردشگاه زیبای اروپا را بعد از سنت‌پترزبورگ به خود اختصاص داد. برخلاف پایتخت لهستان، ورشو، این شهر بدون خرابی از جنگ جهانی دوم جان سالم به در برد. این شهر را شاید در کمتر از ۱۰ دقیقه بتوان گشت، ولی مطمئنا یک هفته‌ی کامل هم برای دل کندن از شهر کافی نیست. این شهر قدیمی به سبک قرن ۱۷ تا ۱۹ میلادی باقی مانده است. بزرگ‌ترین میدان اروپا به نام «رینک گوونه»، (Rynek Glowny) در مرکز این شهر واقع شده است. اگر به جنوب شهر رفته و از قصر سلطنتی دیدن کنید، خواهید توانست ارزشمندترین اثر هنری شهر یعنی تابلوی «خانمی با بز»، (»Lady with an Ermine) اثر لئوناردو داوینچی را ببینید.

بسیاری از گردشگران هم به دیدن کمپ «آشویز» (Auschwitz) که در دروان نازیسم در این منطقه ساخته شد، می‌روند. 

۱۴. دریاچه پلتوس (Plitvice)، کروواسی

کروواسی

کروواسی هشت پارک ملی دارد که پارک مربوط به دریاچه‌ی پلتوس، در فهرست یونسکو قدیمی‌ترین آن‌ها است. این پارک از سال ۱۹۴۹ میلادی در فهرست یونسکو قرار گرفت و صخره‌هایی به اشکال مختلف و تعدادی آبشار و دریاچه دارد. سالانه بیش از یک میلیون گردشگر از این پارک دیدن می‌کنند. در یک سفر یک‌روزه از پایتخت کشور، زاگراب به این پارک ملی بروید. زاگراب برای قهوه‌خانه‌ها و معماری زیبایش شهرت پیدا کرده است. 

۱۵. بوداپست، مجارستان

بوداپست

با توجه به هنر و معماری جدیدی که حاشیه‌ی دانوب را به صورتی خطی منحنی در بوداپست مشخص کرده، این شهر هم جز مقاصد رمانتیک محسوب می‌شود. کافه‌های قدیمی چاشنی تاریخ مدرن این شهر شده‌اند.

بوداپست شهری است که گردشگران در آن به‌راحتی راه خود را به کمک رودی که از قلب شهر گذشته پیدا می‌کنند. از پل عبور کرده و به غرب بروید، اینجا بودا است. تپه‌هایی طبیعی در روزهای گرم بهاری با قصری که منظره‌ی شهر از آن دیده می‌شود، در این محل قرار دارند. پشت این محل پست قرار دارد، یعنی قسمت شرقی شهر. این دو قسمت در سال ۱۸۷۳ با هم یکی شدند. در پست، بلوارهای زیبا و محله‌ی یهودی‌نشین را خواهید دید. 

۱۶. پارک ملی تریگلاو (Triglav)، اسلوونی

اسلوونی

آن سوی دریاچه‌ی «بلد» (Bled) و دورتر از پایتخت اسلوونی، لیوبلیانا واقع شده است که این بهشت مکانی مناسب برای کوهنوردی و قایق‌رانی است.  می‌توان به کوهنوردی در کوه تریگلاو که با ارتفاع ۲۸۶۴ متر، مرتفع‌ترین قله‌ی اسلوونی است، پرداخت.

اسلوونیایی‌ها نسبت به این قله بسیار تعصب دارند و تصویر این کوه را حتی می‌توان در پرچم اسلوونی هم دید.

۱۷. دوبروونیک (Dubrovnik)، کروواسی

کروواسی

«جین فوستر»، (Jane Foster)، کارشناس گردشگری می‌گوید:

تماشای آب زلال و آبی‌رنگ از محل شهر زیبای دوبروونیک به راستی که لذت‌بخش است. در این شهر می‌توان از کلیسا‌های زیبای قرون‌وسطایی دیدن کرد و یکی از جذبه‌های این شهر، نبود هیچ‌گونه اتومبیل در این شهر قدیمی و کوچک است. به این مقاصد گردشگری هتل‌های پنج ستاره‌ی لوکس، سواحل تمیز و رستوران‌های شیک و غذا‌های لذیذ دریایی را اضافه کنید.

این شهر برای کسانی که به‌دنبال محلی آرام و به دور از شلوغی هستند، مناسب بوده و حال و هوایی قدیمی داشته و بقایای دوره‌ی رومانی است.  قصر «دیوکلیسان»، (Diocletian)، امپراتور روم، امروزه تنها قسمت کوچکی از مرکز شهر است. در بین ستون‌ها، دیوارها و اتاق‌های زیرزمینی قصر، امروزه چندین کافه و رستوران دایر شده است. در آپارتمان‌های «اسلاوزانی»، (Slavezani)  اقامت کرده و برای صرف شام به رستوران «اوژه»، (Uje) که بسیار معروف است، بروید. 

۱۸. بلوویسکایا (Belovezhskaya)، بلاروس

بلاروس

این جنگل در جنوب غربی بلاروس و در مرز مشترک با لهستان واقع شده است.  این جنگل باقی‌مانده‌ی جنگلی قدیمی است که روزگارانی کل اروپای شمالی را پوشانده بود. این جنگل بهترین و سالم‌ترین میراث باقی‌مانده‌ی چوبی از تاریخ اروپا است و تنوع گسترده‌ای از موجودات و گیاهان دارد. بیش از ۲۰۰۰ نوع گیاه و بیش از ۲۰۰ گونه‌ی پرنده (شامل گونه‌ای کمیاب از عقاب و لک‌لک سیاه) در این جنگل شناسایی شده است. گونه‌هایی از پستانداران که خیلی وقت از مناطق دیگر کره‌ی زمین از بین رفته‌اند هم هنوز در این محل زیست می‌کنند، مانند اسب آبی، گربه‌ی وحشی و نوعی سنجاب و موش و گرگ. 

۱۹. ایستریا (Istria)، کروواسی

ایستریا

زیباترین منطقه‌ی شرق اروپا، ایستریا است. یکی از جاذبه‌های این محل که سبب شهرت آن شده، روغن زیتون عالی و ترافل‌های سیاه و سفید بی‌نظیر آن است.

تمام رستوران‌های این منطقه، نمک مورد نیاز خود را از تپه‌های شبه‌جزیره‌ای در همان نزدیکی تهیه می‌کنند.

اگر به خوب بودن غذا اهمیت می‌دهید، حتما به «پولا» (Pula) رفته و در رستوران‌های این منطقه غذا بخورید، احتمالا دلفین‌هایی را که در نزدیکی ساحل شنا می‌کنند، خواهید دید. 

۲۰. پلوودیو (Plovdiv)، بلغارستان

بلغارستان

یکی دیگر از شهر‌های جهان که می‌توان در آن بنا‌های تاریخی ویران شده را دید، پلوودیو است.

«روبرت نوردن» رئیس‌جمهوری سابق بلغارستان از همه تقاضا کرده است که از این منطقه دیدن کنند و خود را از دیدن زیبایی‌های تاریخی بلغارستان بی‌نصیب نگذارند. شهری قدیمی در بالای تپه و آبشار و سه تپه‌ی دیگر در پایین قرار دارند. بقایای تاریخی یونانی، رومانی و تراکیانی زیادی در این منطقه قرار دارد.

اروپا سکونتگاه تعدادی از مرتفع‌ترین کوهستان‌های جهان است. از این کوهستان‌ها، تپه‌ی «پلوودیو»، (Plovdiv) را هم می‌توان بین آلپ و قفقاز نام برد. این تپه در پارک ملی «ریلا»، (Rila) که بیش از ۲۰۰۰۰۰ هکتار کوه را در بر می‌گیرد، واقع شده است. صومعه‌ای که در تحت حمایت یونسکو قرار دارد نیز در این پارک ملی وجود دارد. 

۲۱. تپه صلیب‌ها، لیتوانی

تپه‌ی صلیب‌ها

تپه‌ی صلیب‌ها، زیارتگاه کاتولیکی است که در سال ۱۸۳۰ میلادی بنا شده است. این تپه بیش از ۱۰۰ هزار صلیب و چندین مجسمه‌ی مصلوب شده‌ی حضرت عیسی دارد. این محل توسط پاپ ژان پوئل دوم به‌عنوان خانه‌ی امید، آرامش و عشق شناخته شده است. ولی به هر حال مطمئنا کسی دوست نخواهد داشت، شبی را تنها در این محل بگذراند. 

۲۲.تونل عشق، اوکراین

تونل عشق، اوکراین

مسیر راه‌آهن به شهر «کلوان» (Klevan) که دورتادور با گیاهان سبز احاطه شده، به‌علت محبوبیت بین زوجین جوان، به‌عنوان تونل عشق شناخته می‌شود. در زمان‌هایی که قطار از آن عبور نمی‌کند می‌توان از این محل زیبا بازدید کرد. 

۲۳. پارک خاطرات، بوداپست، مجارستان

پارک خاطرات، بوداپست

این موزه‌ی شگفت‌انگیز که در هوای آزاد است، تعدادی مجسمه از شخصیت‌هایی که در زمان جنگ جهانی می‌زیستند، دارد. بعد از سرنگونی رژیم کمونیسم، بسیاری از این مجسمه‌ها که در نقاط مختلف شهر و در میادین بودند، برداشته شدند، ولی در نهایت به پارک خاطرات منتقل شدند.

این پارک کمک می‌کند تا خاطراتی را که برای بشریت درس عبرت بودند را به‌هیچ‌وجه فراموش نکنیم. 

۲۴. موزه روابط آسیب دیده، زاگراب، کروواسی

موزه‌ی روابط آسیب دیده، زاگراب

این موزه متعلق به اجسامی است که روزگارانی یادآور خاطرات رمانتیک بودند، ولی دیگر جز خاطرات هستند و جز غم از این رابطه‌ها چیزی باقی نمانده است. این موزه که عشق را به‌صورت کمدی به نمایش می‌گذارد، امروزه یکی از پربازدیدترین موزه‌های زاگراب است. 

۲۵. لانه روباه، (The Wolf’s Lair)، لهستان

لانه‌ی روباه

ساخت این بنا با عملیات «بارباروسسا»، (Barbarossa) هم‌زمان بود. در ژوئن سال ۱۹۴۴ میلادی در این عملیات بزرگ، تونل‌هایی زیرزمینی توسط زیردستان هیتلر در «پروشا»، (Prussia) که امروزه این منطقه لهستان است، انجام شد. در ۲۰ ژوئن سال ۱۹۴۴ بود که «کولونل کلاوس ون استاوفنبرگ»، (Claus von Stauffenberg) عملیاتی ناموفق برای دستیابی به «فوهر»، (Fuher) را ترتیب داد.

 

مطالب مرتبط:

منبع telegraph

دیدگاه