تفتیش بیشتر، گردشگر کمتر: ۱۳ تأثیر ترامپ بر صنعت گردشگری جهان

رضا اردو
رضا اردو چهار شنبه، ۱۵ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۰۰
تفتیش بیشتر، گردشگر کمتر: ۱۳ تأثیر ترامپ بر صنعت گردشگری جهان

شاید هیاهوهای ترامپ را کسی جدی نگیرد، اما نمی‌توان تاثیر آن بر صنعت گردشگری جهانی را نادیده گرفت.

یک سال است که دنیا از شوک ریاست جمهوری دونالد ترامپ بیدار شده است. در ادامه می‌بینیم که سیاست‌های او چگونه بر صنعت گردشگری جهان تاثیر گذاشته است.

۱. جهان آمریکا را تحریم می‌کند

در آماری که Telegraph Travel در پی انتخابات پارسال گرفت، ۳۵ درصد خوانندگان گفتند اگر دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری شود، از ایالات متحده دوری می‌کنند.

به نظر می‌رسد بسیاری از آن‌ها به حرف‌شان پایبند بودند؛ در پنج ماه نخست سال، با آن که سفرهای بین‌المللی در جهان زیاد شد، اما مسافرانی که به ایالات متحده وارد شدند، نسبت به سال پیش ۵٫۳ درصد کاهش داشتند. مشخصا مسافرانی که از بریتانیا آمدند ۶٫۳ درصد کم شدند. به گزارش  Global Business Travel Association، این ارقام شاید خیلی زیاد نباشند، اما قابل‌توجه هستند؛ زیرا بحث ۱۴۰ میلیون پوند در هفته است.

۲. کاهش گردشگران به‌خصوص از خاورمیانه و مکزیک

به‌خاطر قانون منع ورود شهروندان از چند کشور بزرگ مسلمان، جای شگفتی نیست که پروازهای ورودی از خاورمیانه و آفریقا، به‌ترتیب ۲۶٫۲ و ۳۰٫۲ درصد، نسبت به سال گذشته افت شدید پیدا کند. ساکنان مکزیک هم دلیل خوبی برای تحریم آمریکا دارند؛ سفر آنان به ایالات متحده ۶٫۱ درصد کاهش یافته است.

قانون منع مسافرت مسلمانان

تعداد مسافران ورودی از خاورمیانه به یک سوم سال پیش رسیده

«رکود ترامپی» در شرق اروپا نیز تاثیر گذاشته است؛ پروازهای ورودی از آن منطقه ۱۱٫۹ درصد کاهش داشته است. آمریکای جنوبی ۱۳ درصد کاهش، آمریکای مرکزی ۱۰ درصد کاهش و کارائیب ۱۳٫۸ درصد کاهش داشته‌اند. تنها بازار آسیا است که در آن تغییری مشاهده نمی‌شود.

منطقهمسافران ورودی ۲۰۱۷ (ژانویه-مه)تغییرات درصدی سالانه
اروپای غربی۴,۹۳۵,۶۵۶- ۲,۱ ٪
اروپای شرقی۳۲۱,۱۹۶- ۱۱,۹ ٪
آسیا۴,۳۶۲,۵۶۴۰.۰ ٪
خاورمیانه۳۳۶,۳۵۱- ۳۰,۲ ٪
آفریقا۱۴۱,۹۱۵- ۲۶,۲ ٪
اقیانوسیه۵۸۴,۱۷۶- ۲,۴ ٪
آمریکای جنوبی۱,۸۱۳,۸۸۲- ۱۳ ٪
آمریکای مرکزی۳۷۴,۸۱۳- ۱۰ ٪
کارائیب۴۴۳,۳۱۲- ۱۳,۸ ٪

نگاهی به مناطقی که آمریکای ترامپ را تحریم کردند

۳. آن‌ها که می‌روند با بازرسی امنیتی بیشتری مواجه می‌شوند

قانون ممنوعیت آوردن لپ‌تاپ که در ماه ژوئن و ژوئیه بر پروازها تاثیر گذاشت، برداشته شده است، اما بازرسی‌های امنیتی برای مسافرانی که به فرودگاه‌های ایالات متحده می‌روند، زیاد شده است. وضع قوانین جدید در ماه پیش به این معنا است که مسافران باید انتظار داشته باشند که سؤال‌های بیشتری درباره‌ی سفرشان پرسیده شود، از دستگاه‌های الکترونیکی‌شان تصویربرداری شود و تلفن همراهشان را بدهند تا ثابت کنند برای اهداف تروریستی برنامه‌ریزی نشده است.

بازرسی فرودگاه آمریکا

صف‌ها بیشتر شده، همچنین بازرسی‌ها

۴. اما حداقل پول‌تان بالا خواهد رفت

طی انتخاب ترامپ، یک پوند معادل ۱٫۲ دلار بود، اما از آن به بعد ارزش دلار کاهش یافت و اکنون یک پوند با ۱٫۳ دلار معامله می‌شود و به نفع انگلیسی‌هایی شد که تعطیلات قبل از کریسمس را به نیویورک یا برای اسکی به کلرادو می‌روند.

۵. پارک‌های ملی ایالات متحده در معرض تهدید قرار دارند و بازدید از آن‌ها گران‌تر شده

طی طرح ترامپ در ۲۰۱۸، هزینه‌ی پاکسازی و نگهداری پارک ملی کاهش یافت. در نتیجه‌ی این طرح امکانات پارک‌ها محدود می‌شود و پارک‌ها ساعت‌های کمتری می‌توانند باز باشند. کارمندان کمتر به‌معنای آن است که نیروی کمتری از چشم‌اندازهای زیبای آمریکا محافظت خواهند کرد. ازاین‌رو بسیاری نگران آینده‌ی ۴۰۹ پارک، ۲۳ مسیر پیاده‌روی، رودخانه‌ها و مناظر نمادین هستند.

هزینه‌ی ورود به این مناطق هم گران‌تر شده است. بازدیدکنندگان ۱۷ پارک ملی معروف آمریکا (شامل گرند کنیون (Grand Canyon)، یوسمیتی (Yosemite) و یلو استون (Yellowstone)) تقریبا سه برابر آنچه در ماه مه پرداخت می‌کردند، باید بپردازند.

پارک ملی یلو استون

پارک ملی یلو استون

۶. بازدید از مجسمه آزادی افزایش یافته است

از زمانی که ترامپ رئیس‌جمهوری شده، بازدید از یکی از جاذبه‌های آمریکا افزایش یافته است: مجسمه‌ی آزادی. در ماه ژانویه، حدود ۱۷۰.۰۰۰ نفر از پارک باتری (Battery Park) در منهتن به جزیره‌ی آزادی گذر کرده‌اند که نسبت به سال پیش ۱۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد. ماه فوریه هم ۱۵ درصد رشد نسبت به سال قبل را نشان می‌داد.

کینگ بردلی (King Bradley)، فروشنده‌ای که در مغازه‌ی کادوفروشی کنار مجسمه کار می‌کند، به نیویورک تایمز می‌گوید:

بدون شک توجه مردم به بنا بیشتر شده است.

او از کارگر پناهنده‌ای یاد می‌کند که در هنگام دیدارش از مجسمه اشک می‌ریخت و می‌گفت:

غم‌انگیز است که مجسمه قرار است معنای آزادی را تداعی کند، اما در واقع آن را در اینجا نداریم.

۷. دیگر نمی‌توانید به کره شمالی بروید

تأثیری آنی جنگ لفظی ترامپ با کیم جنگ-اون پاک شدن کره شمالی از نقشه‌ی سفر بود. ترامپ در ماه ژوئن شهروندان آمریکایی را از رفتن به کره شمالی منع کرد. در ماه اوت نیز وزارت خارجه‌ی بریتانیا به همگان و به‌خصوص افراد با ملیت بریتانیایی توصیه کرد که به آن کشور نروند.

اینکه سفر به کره شمالی اخلاقی است یا خیر محل بحث است، اما اکنون داشتن بیمه‌ی مسافرتی کافی برای رفتن به آنجا غیرممکن است.

سفر به کره شمالی

۸. و کره جنوبی در رنج است

سازمان گردشگری کره پیش‌بینی کرده است که به‌خاطر تنش سیاسی در منطقه در سال ۲۰۱۷ حدود ۲۷ درصد از مسافرت‌ها به این کشور کاهش خواهد یافت.

۹. اما کانادا دارد از یک توسعه عظیم سود می‌برد

اگر افراد کمتری به ایالات متحده بروند، در عوض کجا خواهند رفت؟ مثلا برای شروع به همسایه‌ی آمریکا. طبق ارقام سازمان جهانی گردشگری، سفرهای ورودی به کانادا در سال ۲۰۱۷، ۶٫۷ درصد افزایش یافته است. حتی در جنوب آمریکا، یعنی در مکزیک، نیز افزایش ۹٫۹ درصدی مشاهده شده است.

دیگر کشورهایی که امسال شاهد افزایش گردشگر بودند شامل مغولستان، نیکاراگوئه، اروگوئه، ایسلند و ویتنام می‌شوند. البته این افزایش لزوما تحت‌تاثیر ترامپ نیست.

رنج آمریکا سود کانادا

رنج آمریکا، سود کانادا

۱۰. همچنین اسلوونی

زادگاه ملانی ترامپ (Melanija Knavs)، بانوی اول حال حاضر آمریکا، نیز افزایش ۱۵ درصدی در ورود گردشگر داشته است. برخی آن را متأثر از همسر دونالد ترامپ می‌دانند.

۱۱. کوبا ارزان‌تر و خلوت‌تر است

تا سال پیش کوبا به‌ندرت مجبور می‌شد از هتل‌هایش استفاده کند، اما بعد از عادی‌سازی روابط در زمان اوباما، محدودیت‌های سفر و تجارت با کوبا برداشته شد و تعداد گردشگرانش بیشتر شد. بعد از دهه‌ها کشتی‌های تفریحی آمریکایی در هاوانا لنگر انداختند و پروازها بین دو کشور برقرار شد.

همه این‌ها پیش از آمدن ترامپ بود. بعد از تغییر دولت، وضع تا حدی به زمان سابق برگشت و برگزارکنندگان تور مجبور شدند برای پر کردن جاهای خالی تخفیف‌های زیادی اعمال کنند.

کوبا

شاید بهترین زمان برای سفر به کوبا باشد

۱۲. هتل‌های خودش هم وضع خوبی ندارند

هتل جدید ترامپ در واشنگتن، در همان دو ماه اول ریاست جمهوری‌اش بیش از یک میلیون دلار ضرر کرد. کاهش بازدیدکنندگان منهتن نیز موجب شد تا یکی از رستوران‌هایش با نام کوی (Koi) در ماه آوریل تعطیل شود.

۱۳. مردم مدام برای سفر نامبیا را جست‌و‌جو می‌کردند

البته این یکی خیلی حقیقت ندارد. تنها ترامپ است که فکر می‌کند نامبیا کشور است. بقیه‌ی ما می‌دانیم که نامش نامیبیا (Namibia) است. حیات وحشی استثنایی دارد و مناظر ساحل و صحرایش واقعا خیره‌کننده است.

مطالب مرتبط:

منبع telegraph

دیدگاه