ثبت مراسم «بی بی گردی» خراسان جنوبی در فهرست میراث ناملموس

فاطمه رشیدی
فاطمه رشیدی سه شنبه، ۳۰ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۲
ثبت مراسم «بی بی گردی» خراسان جنوبی در فهرست میراث ناملموس

 مراسم «بی‌بی‌گردی» بخش «نیمبلوک» شهرستان قاینات در تاریخ ۲۱ آبان ماه ۹۶ در فهرست میراث ناملموس کشور ثبت شد.

به‌ گزارش روابط‌ عمومی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان جنوبی؛ «سید احمد برآبادی» مسئول حوزه پژوهش اداره‌ کل روز دوشنبه ۲۹ آبان ۹۶ اعلام کرد:

«بی‌بی‌گردی» از جمله مراسم و آئین‌های نوروزی است که هر ساله در دوازدهم فروردین در بخش خضری «دشت بیاض» از شهرستان قاین و همچنین روستاهای «بسکاباد» و «کارشک» برای برآوردن حاجت و سلامتی برگزار می‌شود.

او افزود:

برگزارکننده اصلی این مراسم مسن‌ترین زن محل است و دیگر زنان و دختران محل هم در اجرای مراسم نقش دارند.

مسئول حوزه پژوهش اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی خراسان جنوبی تشریح کرد:

در روستای «کارشک» اغلب زنان و دختران از اول صبح در منازل مسکونی خویش نان محلی درست می‌کنند که به «پتیر بی بی گرد» معروف است.

در ساعت ۲ بعدازظهر هر کدام از زنان و دختران روستا به‌ وسیله یک تکه چوب ۲۰ سانتی‌متری و پنبه یا پشم، شمع «چراغ» درست کرده و برای برآوردن حاجات شمعی روشن می‌کنند.

مراسم بی بی گردی خراسان جنوبی

او ادامه داد:

معمولا هر خانواده اولین شمع را به نیت سلامتی و فرج آقا امام زمان (عج) درست می‌کند و دسته جمعی به درِ خانه بی‌بی می‌آیند.

بی‌بی از قبل یک خشت خام و قدیمی تهیه کرده و روی آن را مقداری گل می‌مالد و به ترتیب هر کدام از این شمع‌ها را با ذکر صلوات بر محمد و آل محمد و همچنین دعا برای تمامی افراد حاضر در جلسه در گل ها فرو می‌کنند.

سپس همه اهالی با در دست داشتن خشتی که حاوی فتیله‌ها است؛ با شادی و شعف به خارج از روستا رفته و در اطراف چاهی جمع شده و پس از سوختن شمع، خشت را داخل چاه انداخته و به نیت از بین رفتن سختی‌ها و بلایا برای همدیگر دعا می‌کنند. سپس شیرینی و «پتیر بی‌بی گرد» را به همدیگر تعارف می‌کنند.

برآبادی افزود:

اين مراسم از قديم‌الايام اجرا می‌شده است و قدمت آن به بیش از صد سال می‌رسد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه