بهترین مراکز خرید چابهار؛ از مجتمع تیس تا بازار بلوکان

زیبا وکیلی
زیبا وکیلی شنبه، ۱۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۰۶
بهترین مراکز خرید چابهار؛ از مجتمع تیس تا بازار بلوکان

شهر چابهار با دیدنی‌ها و مراکز خرید متعدد، یکی از مقاصد سفر در ایران است. گردشگران همه‌ساله در کنار بازدید از این جاذبه‌ها، در مراکز خرید چابهار به گشت‌وگذار و خرید می‌پردازند.

چابهار شهری مهم، استراتژیک، ساحلی و زیبا در جنوب شرقی ایران و استان سیستان و بلوچستان است. این شهر در شرق خلیج چابهار جای گرفته است و با جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی متعدد به‌عنوان یکی از مقاصد گردشگری کشور شناخته می‌شود. ساحل صخره‌ ای، گل‌فشان‌ها، تالاب لیپار، اسکله کنارک، جنگل‌ های حرا و بازارهای مدرن و محلی بخشی از دیدنی های چابهار هستند. 

منطقه آزاد چابهار یکی از مناطق آزاد ایران است که با هدف رشد اقتصادی کشور و منطقه در اوایل دهه ۱۳۷۰ بنیان گذاشته شد. این منطقه از طریق شبکه حمل و نقل زمینی و هوایی از شمال به کشورهای آسیای میانه و افغانستان، از شرق به پاکستان و از جنوب به اقیانوس هند و دریاهای آزاد متصل است. وجود چندین مجتمع تجاری و سالن ورزشی، جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی، تاریخی و تفریحی، مراکز رقامتی، رفاهی و درمانی و برگزاری جشنواره‌های متنوع در طول سال، چابهار و منطقه آزاد آن را به یکی از قطب‌های گردشگری کشور تبدیل کرده است. 

بازارگردی و خرید بخشی جدانشدنی از سفر گردشگران خطه چابهار هستند. این شهر به‌دلیل داشتن منطقه آزاد و ارتباط مرزی و آبی به کشورهای شرقی بازارهای متعدد و جذابی دارد. قیمت‌های مناسب و اجناس اصل و باکیفیت مراکز خرید چابهار را پررونق‌تر کرده است.

درسفر به چابهار از کجا خرید کنیم؟

مجتمع تجاری تیس

  • آدرس: منطقه آزاد چابهار، بلوار بازار، خیابان نشاط (مشاهده روی نقشه)
  • شماره تماس: ۰۵۴۳۵۳۱۲۶۳۹ - ۰۵۴۳۵۳۱۳۱۰۰
  • ساعت فعالیت: شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۹ تا ۱۳ و ۱۶ تا ۲۲:۳۰، جمعه از ساعت ۱۶ تا ۲۲:۳۰

مجتمع تجاری تیس یکی از معروف‌ترین مراکز خرید فعال در منطقه آزاد چابهار است. این مجتمع دو طبقه دارد؛ طبقه اول به واحدهای فروش لاستیک و باطری خودرو، عطر و ادکلن، لوازم آرایشی و بهداشتی، اسباب‌بازی، لوازم گرمایشی و سرمایشی، لوازم‌خانگی نو و دست دوم، کفش، کوله‌پشتی، پوشاک، بدلیجات، مبلمان، مواد غذایی، ترشیجات، ادویه‌های خانگی و محلی و سلاح و تجهیزات شکار و طبقه دوم به بازار چینی‌ها اختصاص داده شده است. امکان خرید جنس‌های اصل از برندهای معتبر از نکات قوت بازار تیس چابهار است. در این بازار لوازم استوک و ارزان نیز به فروش می‌رسد. 

بازار تیس چابهار؛ منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: معین صباغیان

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: معین صباغیان

مسجد (ضلع شمالی بازار تیس)، پارکینگ عمومی (ضلع شمال شرقی)، سرویس بهداشتی و نمازخانه از جمله خدمات و امکانات رفاهی مجتمع تجاری تیس هستند. فست‌فود، کافه، رستوران، دستگاه خودپرداز و شعب بانک‌های ملی و پاسارگاد در اطراف این بازار وجود دارند. 

محوطه اطراف بازار تیس؛ منبع عککس: گوگل مپ؛ عکاس: معین صباغیان

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: معین صباغیان

مرکز خرید فردوس

  •  آدرس: منطقه آزاد چابهار، بلوار بازار، خیابان نشاط (مشاهده روی نقشه)
  • شماره تماس: ۰۵۴۳۵۳۱۲۵۰۰
  • ساعت فعالیت: شنبه از ساعت ۸ تا ۱۳:۱۵ و یکشنبه تا جمعه از ساعت ۸ تا ۲۳:۳۰ 

مرکز خرید فردوس یکی از پررونق‌ترین مجتمع‌های تجاری منطقه آزاد چابهار محسوب می‌شود. صنوف مختلف در این مجتمع غرفه دارند و همین موضوع سبب استقبال گردشگران شده است. اجناس موجود در بازار فردوس غالبا از کشورهای هند، پاکستان و بنگلادش وارد می‌شوند. به اعتقاد برخی مشتریان اجناس تقلبی در این بازار کم نیست؛ اما با کمی دقت در خرید و شناخت جنس اصل می‌توان خریدی عالی با قیمتی مناسب را تجربه کرد.

مجتمع فردوس چابهار؛ منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: محمدرضا پایا

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: محمدرضا پایا

انواع پوشاک، کیف و کفش، چای، قهوه، شکلات و تنقلات خارجی، ابزار، ظروف کریستالی، لوازم خانه و آشپرخانه، پتو، پارچه، تجهیزات شکار، لوازم حجاب و سوغات چابهار همچون لباس‌های محلی سوزن‌دوزی و سکه‌دوزی شده و شیرینی‌های سنتی در بازار فردوس چابهار به فروش می‌رسند. هتل بین‌المللی فردوس چابهار یکی از مراکز اقامتی مهم منطقه است. پارکینگ، پله برقی، چندین کافه و سرویس بهداشتی امکانات و خدمات رفاهی مجتمع تجاری فردوس هستند. 

مجتمع تجاری صالحیار

  • آدرس: جاده کنارک، میدان امام خمینی، خروجی منطقه آزاد چابهار (مشاهده روی نقشه)
  • شماره تماس: ۰۵۴۳۵۳۱۲۷۲۷ - ۰۵۴۳۵۳۱۲۷۵۴
  • ساعت فعالیت: همه‌روزه از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۳:۳۰ و ۱۷:۳۰ تا ۲۳

مجتمع تجاری صالحیار از مراکز خرید نسبتا قدیمی چابهار است و در محدوده شمالی پارک بهار قرار دارد. در این مرکز خرید دو طبقه انواع کالاهای مورد نیاز گردشگران و شهروندان همچون پارچه، کیف و چمدان، پوشاک خانواده، کفش، سیسمونی نوزاد، اسباب‌بازی، لوازم آرایشگاهی، لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم برقی خانگی، عطر و ادکلن، صنابع دستی چابهار، پتو، چای و قهوه به فروش می‌رسند. 

منبع عکس‌ها: گوگل مپ؛ عکاس‌ها (از راست به چپ): محمد عباسی، Proshat Hosseini (عکس دو و سه)، حسین شیرزاد

به اعتقاد بسیاری از مشتریان قیمت پارچه و پتو در مجتمع صالحیار ارزان‌تر از دیگر مراکز خرید چابهار و شهرهای بزرگ است. عمده‌فروش‌ها در طبقه دوم بازار مستقر هستند. مجتمع صالحیار بورس پارچه و چای کیلویی در چابهار است. پارکینگ عمومی و مسجد پیامبر اعظم (ص) در جنوب مجتمع صالحیار واقع شده‌اند. 

مجتمع تجاری ابریشم

  • آدرس: منطقه آزاد چابهار، بلوار بازار (مشاهده روی نقشه)
  • شماره تماس: ۰۵۴۳۵۳۱۳۳۰۰
  • ساعت فعالیت:  همه‌روزه از ساعت ۹ تا ۲۳ 

مجتمع ابریشم یکی از مراکز خرید محبوب و معروف منطقه آزاد چابهار است. این مجتمع بیش از ۲۵۰ واحد تجاری فعال دارد که بیشتر آن‌ها به فروش اجناسی چون لوازم صوتی و تصویری، لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم‌خانگی، زیورآلات طلا، نقره و بدلیجات، پارچه، لباس، چای، قهوه و شکلات مشغول هستند.

مجتمع تجاری ابریشم چابهار؛ منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: محمود هاشم زاده

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: محمود هاشم زاده

فروشندگان بومی با برخورد محترمانه، تنوع و کیفیت خوب اجناس و قیمت‌های معقول نقاط قوت مرکز خرید ابریشم از نظر بازدیدکنندگان محسوب می‌شوند. کافی‌شاپی در طبقه همکف مجتمع وجود دارد. هایپر مارکت مرکز خرید ابریشم مکان مناسبی برای تهیه نیازهای روزانه و خوراکی‌های مصرفی گردشگران است. 

مرکز خرید الماس

  •  آدرس: منطقه آزاد چابهار، بلوار بازار (مشاهده روی نقشه)
  • شماره تماس: ۰۵۴۳۵۳۱۳۹۹۰ 
  • ساعت فعالیت: همه‌روزه از ساعت ۹ تا ۱۳ و ۱۶ تا ۲۳:۳۰

مرکز خرید الماس یکی از مراکز فروش پارچه، به‌ویژه پارچه‌های کارشده بلوچی و هندی است. در این بازار انواع پارچه به‌صورت عمده و خرده به فروش می‌رسند. مواد غذایی، انواع خوراکی‌ها و پوشاک دیگر کالاهای عرضه شده در مجتمع الماس چابهار هستند. سینمای پنج‌بعدی در شمال غرب ساختمان الماس واقع شده‌ است. چند رستوران و کافه در اطراف این مرکز خرید فعالیت دارند. 

منبع عکس‌ها: گوگل مپ؛ عکاس‌ها (ازراست به چپ): sobhan 5737؛ عقیل ساده (عکس دو و سه)، محمدرضا انصاری

مجتمع تجاری طلا چابهار

  • آدرس: منطقه آزاد چابهار، بلوار بازار (مشاهده روی نقشه)
  • شماره تماس: ۰۹۱۵۱۹۵۶۲۲۱
  • ساعت فعالیت: همه‌روزه از ساعت ۱۰ تا ۱۳ و ۱۷:۳۰ تا ۲۲:۳۰

اگر در سفر به چابهار قصد خرید طلا را دارید، حتما سری به مجتمع تجاری طلا واقع در منطقه آزاد چابهار بزنید. این مجتمع سه طبقه، یکی از مراکز ساخت و فروش زیورآلات طلا در منطقه است. در این بازار انواع جواهرات با ارزش افزوده پایین و بدون مالیات به فروش می‌رسند. طلاهای هندی و خاص به‌وفور در بازار به چشم می‌خورند. 

مجتمع تجاری طلا منطقه آزاد چابهار؛ منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: امیر شهنوازی

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: امیر شهنوازی

مجتمع تجاری صدف

  • آدرس: منطقه آزاد چابهار، بلوار بازار، خیابان نشاط (مشاهده روی نقشه)
  • شماره تماس: ۰۵۴۳۵۳۱۳۵۰۰
  • ساعت فعالیت: همه‌روزه از ساعت ۱۰ تا ۲۳

مجتمع تجاری صدف یکی از بزرگ‌ترین و به‌روزترین مراکز خرید در منطقه آزاد چابهار است که در سال ۱۳۹۵ شمسی و با مساحتی بالغ بر ۷۵ هزار متر مربع افتتاح شد. این مجتمع بیش از ۶۰۰ واحد تجاری و رفاهی دارد. دو طبقه پارکینگ سرپوشیده، فودکورت، چندین رستوران و کافی‌شاپ، اتاق نگهداری از کودک و پله برقی از امکانات رفاهی و خدماتی مرکز خرید صدف هستند. آکواریوم تونلی و شهربازی (سالن بیلیارد، فوتبال‌دستی، سالن بولینگ، گیم نت، بازی‌های رایانه‌ای، زمین بازی اسکیت و وسایل بازی مخصوص کودکان) بخش‌های تفریحی و جذاب این مرکز خرید محسوب می‌شوند.

مجتمع صدف منطقه آزاد چابهار؛ منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: Proshat Hosseini

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: Proshat Hosseini

لوازم‌خانگی، لوازم آرایشی و بهداشتی، لباس کودک و بزرگسال، کیف و کفش، لوازم ورزشی، ظروف آشپرخانه و پذیرایی، چای و شکلات اجناسی هستند که در واحدهای تجاری مجتمع صدف به فروش می‌رسند. اجناس برند با قیمت مناسب در این واحدها یافت می‌شوند. هایپرمارکتی نیز در این بازار فعال است. طبقات فوقانی مجتمع صدف چابهار به صنف موبایل و لوازم جانبی دیجیتال اختصاص دارند. 

مجتمع تجاری پردیس

  • آدرس: منطقه آزاد چابهار، خیابان کوهستان (مشاهده روی نقشه)
  • شماره تماس: ۰۵۴۳۵۳۱۳۹۳۱
  • ساعت فعالیت: شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۹:۳۰ تا ۲۲:۳۰ و جمعه از ساعت ۱۷ تا ۲۳

مجتمع تجاری پردیس، مرکزی برای خرید موبایل، لوازم جانبی دیجیتال، انواع لوازم‌خانگی و پوشاک در منطقه آزاد چابهار است. پارچه (به‌ویژه پارچه برای پوشاک آقایان)، لوازم آرایشی و بهداشتی، عطر و ادکلن و کیف و کفش نیز در تعداد محدودی از واحدهای تجاری مجتمع به فروش می‌رسند. پارکینگ عمومی، سرویس بهداشتی و پله‌برقی از امکانات رفاهی این مرکز خرید محسوب می‌شوند. چند رستوران و کافه در طبقه اول و محوطه اطراف مجتمع پردیس فعال هستند.  

مجتمع پردیس منطقه آزاد چابهار؛ منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: Proshat Hosseini

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: Proshat Hosseini

بازار سنتی بلوکان بلوچستان

  • آدرس: محله سیدآباد، بلوار امام خمینی (شرق به غرب)، امام خمینی ۱۶ (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت فعالیت: همه‌روزه از ساعت ۸ تا ۲۱

بازار سنتی بلوکان یا بازار بلوک چابهار شامل هفت پاساژ بزرگ و کوچک در محدوده یکی از خیابان‌های اصلی شهر (خیابان امام خمینی) است. در میان این پاساژها دست‌فروشان بساط می‌کنند و فضای سنتی بازار را قوت می‌بخشند. اغلب این دست‌فروش‌ها زنان مسن یا میانسال هستند و همین موضوع دلیل نام‌گذاری بلوکان (در زبان بلوچی به معنی مادربزرگ‌ها) است. جالب‌تر اینکه اغلب مشتریان این بازار نیز زنان هستند. اگر به گشت‌وگذار در بازارهای سنتی و تعامل با فروشندگان بومی علاقه دارید، حتما زمانی به بازدید از این بخش شهر اختصاص دهید.

بازار سنتی بلوکان؛ منیع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: Proshat Hosseini

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: Proshat Hosseini

همه‌روزه صدها نفر از بومیان شهر و گردشگران خرید‌های خود را در بازار بلوکان انجام می‌دهند. تقریبا هر محصول یا کالایی که مد نظر شما باشد در این بازار پیدا خواهید کرد. انواع پوشاک زنانه و مردانه، لباس‌های سنتی بلوچی، هندی و پاکستانی و پارچه‌های سوزن‌دوزی‌شده، کاموا، کفش و پوشاک، طلا و بدلیجات، اسباب‌بازی، لوازم‌خانگی، گیاهان دارویی، ادویه‌ها، ماهی، میوه‌های مختص چابهار، سبزی و صیفی‌جات تازه بخشی از کالاها و اقلامی هستند که در بازار بلوکان چابهار به فروش‌ می‌رسند. 

یکی از جذابیت‌های بازار سنتی بلوکان فروشندگان غذاهای خیابانی هستند که در طول این بازارگردی حتما عطر غذاهایشان نظر شما را جلب خواهد کرد؛ این فروشندگان انواع مختلف غذاهای سنتی استان سیستان و بلوچستان همچون پاکوره و سمبوسه را پیش چشمان شما طبخ و سرو می‌کنند.

منبع عکس‌ها: گوگل مپ؛ عکاس‌ها (از راست به چپ): سید حمزه آل داوود، بهنوش اخلاصی، ابراهیم اسدی، محسن شمیرانی

بازار ماهی فروشان چابهار

  • آدرس: محله سرخ ریگ، بلوار امام خمینی (شرق به غرب)، خیابان ظفر شمالی، بعد از بلوار دریا (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت فعالیت: همه‌روزه از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۹:۳۰

ماهی یکی از غذاهای محبوب و اصلی شهرهای ساحلی و یکی از سوغاتی‌های این خطه است. شهر ساحلی و بندری چابهار نیز مستثنا نیست و بازار اصلی و مرکزی ماهی‌فروشان آن در خیابان ظفر شمالی قرار دارد. در این بازار انواع آبزیان صید شده از دریا به‌صورت تازه و باکیفیت و با قیمتی مناسب عرضه می‌شوند. ماهی‌های خاص و متنوع دریای عمان و انواع میگو و خرچنگ در غرفه‌های بازار به چشم می‌خورند. برخی غرفه‌های بازار ماهی فروشان چابهار با دریافت مبلغی، ماهی شما را پاک می‌کنند. 

منبع عکس‌ها: گوگل مپ؛ عکاس‌ها (از راست به چپ): احمد کمالی (عکس یک و دو)، زهرا تقوی، Saeed Nazarieh (‫سعید نظریه)

دکه بازار چابهار 

  • آدرس: محله شیری‌ها، خیابان امام خمینی، خیابان خیام، خیام ۸ (مشاهده روی نقشه
  • ساعت فعالیت: شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۸ تا ۲۰

دکه بازار از ارزان‌ترین بازارهای چابهار است و با نام‌های بازار فجر یا بازار سنتی چابهار نیز شناخته می‌شود. در این بازار فرهنگ بلوچی بسیار غالب است؛ بازاری که خود از جاهای دیدنی چابهار محسوب می‌شود. رنگ، شادی و حس جریان زندگی در دکه‌ بازار بسیار محسوس است و در گوشه و کنار آن بانوان مشغول طراحی و زدن نقش حنا بر دستان مشتریان هستند.

بازار سنتی چابهار؛ منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: بهنوش اخلاصی

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: بهنوش اخلاصی

اگر به‌دنبال پارچه و لباس بلوچی و سوزن‌دوزی هستید حتما سری به دکه بازار چابهار بزنید. برخی دکه‌ها به فروش دیگر صنایع دستی چابهار همچون زری‌دوزی، حصیربافی و زیورآلات صدفی مشغول هستند. برنج، گیاهان دارویی، تنقلات پاکستانی، خوراکی‌های محلی و ادویه‌های ویژه، خانگی و هندی از دیگر محصولات خاص ارائه‌شده در این بازار بومی به شمار می‌روند. طبخ و فروش انواع غذاهای خوش‌عطر بلوچی یکی دیگر از ویژگی‌های دکه بازار چابهار است. 

بازار تاناکورا کنارک

  • آدرس: شهر کنارک، خیابان امام خمینی (غرب به شرق)، میدان شورا (لنج)، خیابان خاتم الانبیا (شمال به جنوب) (مشاهده روی نقشه)

لاته بازار، بازار محلی کنارک، بازار استوک یا گالی بازار تاناکورا یکی از مراکز خرید متفاوت و البته نسبتا شلوغ کنارک است. شهر ساحلی کنارک در غرب خلیج چابهار جای دارد و بازار لاته کنارک نزدیک به بلوار ساحلی واقع شده است. این بازار به‌عنوان مرکز معروف فروش کفش، کوله، لباس و عروسک دست‌دوم در چابهار شناخته می‌شود. بخشی از بازار تاناکورا سرپوشیده و بخشی روباز است. اغلب غرفه‌های فروش بازار موکت یا فرش شده‌اند و برای ورود به آن‌ها باید کفش خود را از پا درآورید.

بازار تاناکورا کنارک؛ منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: ارشد مکریسی

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: ارشد مکریسی

اگر خوب در میان اجناس ارائه‌شده در لاته بازار بگردید، کوله و کفش‌های برند خارجی (کفش‌های تخصصی کوهنوردی و طبیعت‌گردی) و البته دست‌دوم مورد نظر خود را پیدا خواهید کرد؛ قیمت این اجناس بسیار پایین است.

سه‌شنبه بازار کنارک

  • آدرس: شهر کنارک، بلوار ساحلی (شمال به جنوب)، بین بلوار شهید مهدوی و صیاد شرقی (مشاهده روی نقشه)

بازار روزهای کنارک یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر هستند. سه‌شنبه بازار مرکز خریدی جذاب، سنتی و باصفا است که در نزدیک بلوار ساحلی کنارک برپا می‌شود. در این بازار انواع میوه‌ها و سبزیجات خاص اقلیم سیستان، ادویه‌های تند هندی و جنوبی و صنایع دستی زیبا و رنگا‌رنگ منطقه توسط افراد بومی و خوش‌‌برخورد منطقه به فروش می‌رسند. برخی از بانوان شهر غذاهای محلی همچون انواع دمپختک‌ها را می‌پزند و به‌صورت پرسی به فروش می‌رسانند. خرید از این‌گونه بازارهای محلی به اقتصاد افراد بومی کمک خواهد کرد. 

سه شنبه بازار کنارک؛ منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: بهنوش اخلاصی

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: بهنوش اخلاصی

آیا تابه‌حال به شهر چابهار سفر کرده‌اید؛ یا از اهالی خون‌گرم، زحمت‌کش و باصفای چابهار هستید؟ اگر تجربه حضور در مراکز خرید سنتی و مدرن این بندر اقیانوسی را دارید، لطفا نظرات و تجربه‌های خود را با مخاطبان کجارو به اشتراک بگذارید.

منبع عکس کاور: گوگل مپ؛ عکاس: بهنوش اخلاصی (بازار سنتی بلوکان چابهار)

پرسش‌های متداول

بهترین مراکز خرید چابهار کدامند؟

بهترین مراکز خرید چابهار شامل مجتمع تجاری تیس، مرکز خرید فردوس، مجتمع تجاری صالحیار، مرکز خرید الماس، متجمع تجاری پردیس، بازار سنتی بلوکان، دکه بازار و... می‌شود.

ارزان‌ترین بازار چابهار کدام است؟

بازارهای سنتی همچون دکه بازار و بازار بلوکان ارزان‌ترین بازارهای چابهار به شمار می‌روند.

مرکز خرید لباس کیلویی در چابهار کجاست؟

مجتمع‌های صالحیار و الماس در منطقه آزاد چابهار از مراکز اصلی فروش پوشاک و پارچه به‌صورت عمده و کیلویی هستند.

بازار کفش استوک در چابهار کجاست؟

لاته بازار، بازار محلی کنارک، بازار استوک یا گالی بازار تاناکورا مرکز فروش کفش استوک در چابهار است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه