آغاز پروژه مرمت و حفاظت اضطراری بناهای تاریخی آسیب‌ دیده کرمانشاه

فاطمه رشیدی
فاطمه رشیدی دوشنبه، ۲۹ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۰۰
آغاز پروژه مرمت و حفاظت اضطراری بناهای تاریخی آسیب‌ دیده کرمانشاه

 معاون میراث‌ فرهنگی کشور اعلام کرد تجهیز کارگاه و تشکیل گروه مرمت و حفاظت اولین اقدام ما است. سازمان میراث‌ فرهنگی با سرعت برای مرمت آثار تاریخی کرمانشاه اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

به گزارش میراث‌ آریا، «محمدحسن طالبیان» معاون میراث‌ فرهنگی کشور، روز یکشنبه ۲۸ آبان ۹۶ با همراهی «جلیل بالایی» مدیرکل میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، از آثار تاریخی شهرستان سرپل‌ ذهاب و قصر شیرین که در زلزله هفته گذشته آسیب دیده‌اند؛ بازدید کرد.

معاون میراث‌ فرهنگی از اثر تاریخی «طاق‌گرا» در ۱۵ کیلومتری شهرستان سرپل‌ ذهاب، «مسجد عبدالله ابن عمر» و «مقبره ابودجانه» در شهرستان دالاهو، «عمارت خسرو» و «چهارقاپی» قصرشیرین و «کتیبه آنوبانینی» در سرپل ذهاب بازدید کرد.

طالبیان در حاشیه بازدید از آثار تاریخی مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه در شهرستان سرپل ذهاب و قصرشیرین اعلام کرد:

برآوردها و مستندسازی که در استان و از سوی همکاران ما در اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی استان انجام شده است، تا حدود زیادی دقیق بوده و ما با هدف برنامه‌ریزی برای انجام فوری مرمت و حفاظت اضطراری به این منطقه سفر کرده‌ایم.

او تصریح کرد:

حفاظت و مرمت اضطراری بناهای آسیب‌دیده هرچه زودتر با تجهیز کارگاه‌ها و تشکیل تیم مرمت آغاز می‌شود. البته برنامه دقیق مرمت باید پس از تصویب در «شورای فنی سازمان میراث فرهنگی» شروع خواهد شد. اما تیم‌های مرمت اضطراری از روز دوشنبه، ۲۹ آبان وارد فاز اجرایی می‌شوند.

خوشبختانه استادکاران شاخصی در حوزه مرمت آثار تاریخی در استان وجود دارند و همچنین از افراد محلی هم می‌توان برای مرمت آثار تاریخی استفاده کرد که این امر منجر به اشتغال‌زایی هم می‌شود.

طالبیان با اشاره به ضرورت مرمت اضطراری و حفظ آثار تاریخی ادامه داد:

این آثار تاریخی به‌لحاظ هویتی برای منطقه بسیار مهم است، برخی از بناها مشکلاتی دارند که اگر به فوریت رسیدگی نشوند؛ ممکن است در پس‌لرزه‌ها وضعیت بدتری پیدا کنند.

وی افزود:

به‌طور کلی زلزله تخریب اساسی نداشته است و به‌غیر از دو مجموعه تاریخی، وضعیت سایر آثار بغرنج نیست و می‌توان با مرمت جزئی آثار تاریخی را به وضعیت قبل بازگرداند.

معاون میراث فرهنگی اشاره کرد:

بازدید ما از شهرستان دالاهو شروع شد، اثر تاریخی «طاق‌گرا» خوشبختانه آسیب ندیده و سالم است فقط سنگ‌هایی که از کوه‌ها ریخته، منجر به تخریب دیواره جاده منتهی به طاق‌گرا شده است.

این جاده نیازمند بازسازی است که با همکاری اداره راه استان باید نسبت به این کار اقدام شود.

او تصریح کرد:

بنای «زیج منیژه» در شهرستان سرپل‌ذهاب دیگر اثر تاریخی بود که از آن بازدید کردیم.

دیواره‌ها و طاق‌های ضلع جنوبی این اثر تاریخی در اثر زلزله آسیب دیده است و در کل می‌توان آسیب این اثر تاریخی را ۵ درصد عنوان کرد که امکان مرمت سریع این اثر وجود دارد.

طالبیان افزود:

«قلعه‌گبری» در سرپل‌ذهاب که یک دیواره آن ریخته و حدود۷ درصد تخریب اتفاق افتاده است. این اثر تاریخی هم با سرعت به دست استادکاران مرمت استان مرمت می‌شود.

معاون میراث فرهنگی تشریح کرد:

مجموعه «مقابر ابودجانه» و «مسجد عبدالله بن عمر» در ریجاب دو اثر تاریخی هستند که نسبت بقیه آثار آسیب بیشتری دیده‌اند.

«مسجد عبدالله بن عمر» یکی از بناهای متعلق به صدر اسلام یا میانه قرون اسلامی است و از نظر پلان و طراحی اهمیت ویژه‌ای دارد.

به گفته‌ی معاون میراث فرهنگی کشور، سنگ‌هایی که در اثر زلزله ریخته از کوه ریخته، منجر به تخریب بام و مناره مسجد شده است.

مناره  در دو سه نقطه نیازمند مرمت فوری است و دو ترک در پشت بام ایجاد شده است که باید با سرعت رسیدگی شود تا در پس‌لرزه‌ها آسیب جدی به بنا وارد نشود.

طالبیان اشاره کرد:

«مقابر ابودجانه» یکی از مجموعه‌های مهم تاریخی استان کرمانشاه است. ۱۰ میل در این اثر تاریخی وجود دارد که تخریب شده است.

همچنین مقبره اصلی آسیب دیده است. گنبد مقبره نیازمند کلاف‌بندی است و باید مرمت اضطراری انجام شود.

معاون میراث فرهنگی تصریح کرد:

این آثار تاریخی ثروت هویتی مردم منطقه است و باید مرمت شوند.

خوشبختانه «آتشکده چهارقاپی» از دیگر آثار تاریخی منطقه یک ترک کوچک دارد و در حدود ۵ درصد آسیب دیده است که با سرعت قابل مرمت است.

طالبیان افزود:

کاروانسرای قصرشیرین که یک کاروانسرای مهم است و در مسیر جاده ابریشم قرار دارد هم دچار تخریب شده است.

این اثر تاریخی که بسیاری از حجره‌های آن بازسازی شده است، باید با سرعت مرمت شود.

متأسفانه اداره اوقاف بارگذاری غیراصولی در این کاروان‌سرا داشته که مغایر با نگهداری بناهای ثبتی است.

او ادامه داد:

«کاخ خسرو» هم در این سفر مورد بازدید قرار گرفت که خوشبختانه فقط خشکه‌چینی‌های ازاره دیوارها آسیب دیده است و می‌توان گفت این اثر تاریخی ۲ یا ۳ درصد آسیب دیده است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه