بهترین زمان سفر به رم؛ پایتخت تاریخ جهان

نگین توکلی
نگین توکلی پنجشنبه، ۲۵ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۰۰
بهترین زمان سفر به رم؛ پایتخت تاریخ جهان

بهترين زمان سفر به رم، پايتخت تاريخ و معماري ايتاليا چه زماني از سال است؟ براي دانستن جزئيات آن با ما همراه شويد.

با دارا بودن بناها و ساختمان‌های تاریخی که شهری با نام شهر ابدی را پر کرده‌اند، جای هیچ تعجبی نیست که چرا از رم همیشه به‌عنوان یادگاری تاریخی در سراسر جهان و یکی از بزرگ‌ترین مراکز تمدن غرب، یاد می‌شود. از سواحل، کافه‌هایی با پیشنهادهای غذاهای سنتی ایتالیا تا موزه‌ها، بقایای شگفت‌انگیز ساختمان‌ها از دوران گذشته دور و کلوسئوم خارق‌العاده، شهر رم برای هر بازدیدکننده‌ای، جذابیت‌های خودش را دارد. رم همچنین شهری فوق‌العاده برای شروع مسافرت شما در ایتالیا یا یکی از سفرهای تفریحی با کروز در بنادر مدیترانه‌ای است.

رم

نمای داخلی کلوسئوم. عکس از نگین توکلی

بهترین زمان سفر به رم بر اساس آب و هوا و شلوغی جمعیت

رم، یکی از محبوب‌ترین شهرهای توریستی اروپا است و بازدیدکنندگان می‌توانند در هر روز و ماهی از سال به این شهر زیبا سفر کنند. اگرچه، مواقعی از سال هستند که آب و هوا برای پیاده‌روی در خیابان‌های سنگ‌فرش شده زیبای شهر، بسیار مناسب و دلپذیر است. در ادامه می‌توانید تفکیک آب و هوایی بر اساس فصول را مشاهده کنید:

زمستان

رم

سردترین زمان سال در ماه‌های دسامبر تا پایان فوریه (۱۰ آذر تا ۱۲ اسفند) است، که با دمایی در محدوده ۱۰--۱- درجه سانتی‌گراد روبه‌رو خواهید شد. با وجود این دما، می‌توان گفت بهترین زمان سفر به رم، همین زمان است؛ زیرا به‌طور واضحی، شهر اصلا شلوغ نیست و قیمت مکان‌های اقامتی تا حدود نصف فصل پیک، پایین می‌آید. اگر لباس‌های مناسب به‌همراه داشته باشید، این فصل، بهترین زمان برای شما است. در انتظار صف‌های معدودی برای جاذبه‌های گردشگری باشید.

بهار

رم

با آب و هوایی گرم‌تر در ماه آوریل تا می (۱۰ فروردین تا ۱۰ خرداد)، با دمایی حدود ۲۱ درجه سانتی‌گراد، هوا بسیار بهتر از ماه‌های زمستانی است. همچنین جمعیت توریستی افزایش می‌یابد، بنابراین انتظار بهترین قیمت هتل‌ها را نداشته باشید. اما نگران پیدا کردن اتاق نباشید، زیرا تعداد مکان‌های اقامتی در این شهر بزرگ بسیار زیاد است.

تابستان

رم

رم در ماه‌های تابستانی ژوئن تا اوت (۱۱ خرداد تا ۱۰ شهریور) بسیار گرم و مرطوب است. این ماه‌ها، فصل داغ رم هستند و برای رزرو هتل، حداقل باید از ۶ ماه قبل‌تر اقدام کنید. دما حدودا بالای ۲۷ درجه سانتی‌گراد است، پس مطمئن باشید که مطابق دما، چمدان خود را بسته‌اید.

پاییز

رم

جمعیت در این فصل کم و کمتر می‌شود و دما نیز شروع به افت کردن می‌کند. آب و هوا در این فصل مانند بهار بسیار مناسب است. شما با صف‌های کمتر برای جاذبه‌های گردشگری و احتمالا کاهش قیمت هتل‌ها، روبه‌رو خواهید شد.

بيشتر بخوانيد:

بهترین زمان سفر به رم بر اساس فستیوال‌ها و رویدادها

رم

هفته مقدس و یکشنبه عید پاک

هفته منتهی به تعطیلات عید پاک، میزبان جشن‌های قدیمی و حرکت دسته‌جمعی مردم است. چهار روز قبل از عید پاک، قابل‌توجه‌ترین حرکت دسته‌جمعی صورت می‌گیرد؛ پاپ از کلوسئوم و میدان رومی گذر می‌کند و به‌سمت تپه پالاتین می‌رود، جایی که یک رژه پر از نور، به این چشم‌انداز پایان می‌بخشد.

در خاطر داشته باشید این هفته بسیار شلوغ است؛ گروه‌هایی از کشورهای همسایه در این زمان به رم سفر می‌کنند. پس مطمئن شوید برنامه‌ریزی درستی برای سفر خودتان و محل اقامت‌تان را از قبل رزرو کرده باشید.

فستا دی نوئانتری، تراستوره (Festa di Noantri, Trastevere)

این فستیوال در ماه ژوئیه (مرداد) رخ می‌دهد. در طول این رویداد شما می‌توانید یکی از حاشیه‌های رنگارنگ رم را ببینید و تبدیل شدن آن به یک رستوران عظیم در محیط باز را مشاهده کنید. شما با میزهایی به صف شده در خیابان و موزیسین‌هایی که مهمان‌ها را سرگرم می‌کنند، روبه‌رو خواهید شد. از غذاهای سنتی خوشمزه لذت ببرید. ممکن است برای پیدا کردن میز خالی، کمی صبر نیاز داشته باشید، ولی مطمئن شوید به‌محض اینکه میزی پیدا کردید، آن را نگه دارید و بیشترین تلاش خود را برای پیدا کردن یک گارسون، به کار بگیرید، زیرا در این زمان، اینجا بسیار شلوغ است.

شب سفید رم

این رویداد معمولا در اوایل سپتامبر (از تاریخ و برنامه فستیوال، اطمینان حاصل کنید) رخ می‌دهد. این فستیوال یک شب و یک روز کامل به طول می‌انجامد و سفر شما را به‌یادماندنی و خاطره‌انگیز خواهد کرد.

ایتالیا: آب و هوا و اقلیم

رم

نمودار تغییرات ماهانه دما و ریزش باران در رم

در کل می‌توان گفت، اقلیم ایتالیا مدیترانه‌ای است. در شمال کشور، اثر اقلیم قاره‌ای را نیز می‌توان با تغییرات شدید دمایی، تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد، حس کرد. زمستان مخصوصا در کوهستان آلپ می‌تواند بسیار سرد و برفی باشد.

 ماه دما (سانتی‌گراد)  میزان بارش (سانتی‌متر)
ژانویه۱۱٫۱۷٫۱
فوریه۱۲٫۸۶٫۱
مارس۱۵۵٫۶
آوریل۱۸٫۹۵٫۱
می۲۳٫۳۴٫۶
ژوئن۲۷٫۸۳٫۸
ژوئیه۳۰٫۶۱٫۵
اوت۳۰۲
سپتامبر۲۶٫۱۶٫۴
اکتبر۲۱٫۷۹٫۹
نوامبر۱۶٫۱۱۵
دسامبر۱۲٫۸۹٫۴

میانگین ماهیانه دما و بارش در رم

از طرف دیگر، بقیه کشور، به‌خصوص در حاشیه ساحل، دمای نسبتا دلپذیری را تجربه می‌کند، اگرچه آب و هوای گرم می‌تواند در طول برخی هفته‌های تابستانی زمانی که باد گرم می‌وزد، غالب باشد. بهترین زمان برای سفر به ایتالیا بهار یا پاییز است، ولی سفر به جنوب کشور در زمستان به‌علت دمای مناسب، می‌تواند دلچسب باشد.

ماههفته اول (دما و بارش)هفته دومهفته سومهفته چهارم
ژانویه۱۰٫۷ سانتی‌گراد- ۶٫۵ سانتی‌متر۱۰٫۳ سانتی‌گراد- ۶ سانتی‌متر۹٫۸ سانتی‌گراد- ۵٫۴ سانتی‌متر۹٫۴ سانتی‌گراد- ۴٫۸ سانتی‌متر
فوریه۱۲٫۴ سانتی‌گراد- ۵٫۹ سانتی‌متر۱۲ سانتی‌گراد- ۵٫۶ سانتی‌متر۱۱٫۵ سانتی‌گراد- ۵٫۴ سانتی‌متر۱۱٫۱ سانتی‌گراد- ۵٫۱ سانتی‌متر
مارس۱۴٫۵ سانتی‌گراد- ۵٫۵ سانتی‌متر۱۳٫۹ سانتی‌گراد- ۵٫۴ سانتی‌متر۱۳٫۴ سانتی‌گراد- ۵٫۲ سانتی‌متر۱۲٫۸ سانتی‌گراد- ۵٫۱ سانتی‌متر
آوریل۱۷٫۹ سانتی‌گراد- ۵ سانتی‌متر۱۷ سانتی‌گراد- ۴٫۹ سانتی‌متر۱۶ سانتی‌گراد- ۴٫۷ سانتی‌متر۱۵ سانتی‌گراد- ۴٫۶ سانتی‌متر
می۲۲٫۲ سانتی‌گراد- ۴٫۵ سانتی‌متر۲۱٫۱ سانتی‌گراد- ۴٫۴ سانتی‌متر۲۰ سانتی‌گراد- ۴٫۲ سانتی‌متر۱۸٫۹ سانتی‌گراد- ۴٫۱ سانتی‌متر
ژوئن۲۶٫۷ سانتی‌گراد- ۳٫۶ سانتی‌متر۲۵٫۶ سانتی‌گراد- ۳٫۴ سانتی‌متر۲۴٫۴ سانتی‌گراد- ۳٫۲ سانتی‌متر۲۳٫۳ سانتی‌گراد- ۳ سانتی‌متر
ژوئیه۲۹٫۹ سانتی‌گراد- ۰٫۹ سانتی‌متر۲۹٬۳ سانتی‌گراد- ۰٫۴ سانتی‌متر۲۸٫۵ سانتی‌گراد- ۰٫۲ سانتی‌متر۲۷٫۸ سانتی‌گراد- ۰٫۸ سانتی‌متر
اوت۲۹٫۹ سانتی‌گراد- ۱٫۹ سانتی‌متر۲۹٫۷ سانتی‌گراد- ۱٫۸ سانتی‌متر۲۹٫۶ سانتی‌گراد- ۱٫۶ سانتی‌متر۲۹٫۴ سانتی‌گراد- ۱٫۵ سانتی‌متر
سپتامبر۲۵٫۱ سانتی‌گراد- ۵٫۳ سانتی‌متر۲۴٫۲ سانتی‌گراد- ۴٫۲ سانتی‌متر۲۳٫۲ سانتی‌گراد- ۳٫۱ سانتی‌متر۲۲٫۲ سانتی‌گراد- ۲ سانتی‌متر
اکتبر۲۰٫۶ سانتی‌گراد- ۹ سانتی‌متر۱۹٫۵ سانتی‌گراد- ۸٫۲ سانتی‌متر۱۸٫۴ سانتی‌گراد- ۷٫۳ سانتی‌متر۱۷٫۳ سانتی‌گراد- ۶٫۴ سانتی‌متر
نوامبر۱۴٫۷ سانتی‌گراد- ۱۳٫۷ سانتی‌متر۱۳٫۳ سانتی‌گراد- ۱۲٫۵ سانتی‌متر۱۱٫۹ سانتی‌گراد- ۱۱٫۲ سانتی‌متر۱۰٫۵ سانتی‌گراد- ۹٫۹ سانتی‌متر
دسامبر۱۲ سانتی‌گراد- ۸ سانتی‌متر۱۱٫۲ سانتی‌گراد- ۶٫۶ سانتی‌متر۱۰٫۳ سانتی‌گراد- ۵٫۲سانتی‌متر۹٫۵ سانتی‌گراد- ۳٫۸ سانتی‌متر

میانگین هفتگی دما و بارش در رم

در ایتالیا چه کنیم؟

نقشه کشور ایتالیا

نام بردن جاذبه‌های ایتالیا،به‌علت تعداد زیاد، مشکل است: خرابه‌های تاریخی، چشم‌اندازهای زیبا، آثار هنری، غذاهای سنتی خوش‌طعم، مردمانی مهربان و غیره. این‌ها تنها مثال‌هایی از چیزی هستند که قرار است در سفرتان تجربه کنید.

رم، پایتخت افسانه‌ای، گذری در تاریخ از طریق بناهای تاریخی رومی و اتریشی، معماری رنسانس و قرون وسطی را به شما پیشنهاد می‌دهد و همچنین دارای جنبه‌های پویا و مدرن است.

رم

فلورانس در اغوا کردن شما شکست نخواهد خورد. این شهر زیبا در طول تابستان، پر از توریست است. بازدید از این شهر در غیر از زمان فصل داغ، چه روی پل پونته وکیو بر فراز رود آرنو باشد، چه بازدید از گالری اوفیتزی یا حتی گردش در شهر، بسیار ایدئال است. خارج از شهر، شما می‌توانید چشم‌اندازهای آرامش‌بخش توسکانی یک منطقه فوق‌العاده زیبا، را کشف کنید.

فلورانس

ونیز به‌تنهایی تبدیل به یکی از نمادهای ایتالیا شده است. جذابیت آن به‌طور واضح، به کانال‌ها، خیابان‌های باریک بدون ماشین و مکان‌های زیبای آن برمی‌گردد. این شهر بی‌انتها، به جاذبه‌های متعدد چشم‌نوازش، می‌بالد؛ جاذبه‌هایی چون میدان سنت‌مارک، باسیلیکا، قصر داج، کلیسای سنت ماری و پل آهنی (قرن شانزدهم، بین قصر داج و زندان ایالتی که مسیر زندانیان به‌سمت اعدام یا شکنجه، بوده است) تنها تعدادی از مکان‌های مشهور هستند، ولی شما می‌توانید همچنین در خیابان‌های باریک گردش کنید. سفر آرامش‌بخش در گاندولا (قایق‌های معروف ونیز) را فراموش نکنید.

ونیز

یک ایستگاه جذاب دیگر در ایتالیا، ناپل است، واقع شده در خلیج کوچک، نه خیلی دور از ووزوویوس (آتشفشانی در جنوب ایتالیا با ۱۲۷۷ متر ارتفاع) و نزدیک پومپی (شهری باستانی در غرب ایتالیا).

ناپل

میلان با سالن‌های اپرا و فروشگاه‌هایش و زندگی شبانه، آسیسی با دژهایش و دیگر شهرهای دیدنی از مکان‌های توصیه شده برای سفر به شمار می‌آیند.

میلان

میلان

فرصت دیدن جزایر زیبای ایتالیا مانند سیسیل و ساردینیا را از دست ندهید.

سیسیل

سیسیل

در رم چه کنیم؟ مکان‌ها، هتل‌ها، رستوران‌ها و توصیه‌ها

رم، پایتخت ایتالیا، حدودا ۳ میلیون نفر جمعیت دارد. شهر آرمیده بر رود تیبر، با قدمتی معادل ۲۵ قرن و ردپاهای جالب، یکی از محبوب‌ترین شهرهای اروپایی است. مرکز رم، یکی از میراث‌های تاریخی ثبت شده در یونسکو است. شهر از اقلیم مدیترانه‌ای بهره‌مند است، یا زمستان‌های ملایم و تابستان‌هایی گرم و خشک. مشخصا نام بردن از تمام جاذبه‌های رم که ارزش بازدید را دارند، غیرممکن است.

رم با تعداد بی‌شماری از مکان‌های دیدنی از دوره‌های تاریخی مختلف، از روزگار باستان تا رنسانس، شامل کلوسئوم، طاق کنستانتین، کاپیتول، کاتاکامب، قصر فارنس، میدان ناوونا و فواره تروی است. بسیاری از موزه‌ها برای بازدید عموم باز است: موزه ملی، گالری بورگزه، موزه هنرهای انتزاعی و موزه‌های واتیکان. شهر دارای سه فرودگاه و چندین ایستگاه قطار است.

رم

فواره تروی. عکس از نگین توکلی

هزینه مکان‌های اقامتی در رم کمی گران است، ولی گزینه‌های جایگزین مناسبی برای هتل‌ها مانند انیستیتوهای مذهبی وجود دارند.

شما می‌توانید با قیمت مناسب غذا بخورید. پیتزا فروشی‌ها بهترین نرخ و کیفیت غذایی را دارند. برای گردش در شهر، اتوبوس، مترو و تراموا در دسترس است، ولی شما همچنین به کفش‌های خوب و راحتی برای پیاده‌روی احتیاج خواهید داشت، زیرا برخی محله‌ها، دارای حمل و نقل عمومی مناسبی نیستند.

نکات اساسی در ایتالیا

  • رفتن به ایتالیا از مسیرهای هوایی، قطار و جاده امکان‌پذیر است.
  • برای شهروندان اروپایی نیازی به ویزا نیست.
  • پول رایج در کشور، یورو است.
  • بودجه لازم برای سفر به ایتالیا کمی گران است، به‌طور مثال برای هر وعده غذا به‌صورت میانگین حداقل باید ۱۵۰ هزار تومان و برای یک اتاق دو تخته حدودا ۷۵۰ هزار تومان، پرداخت کنید.
  • مشکل به خصوصی برای سلامتی در ایتالیا وجود ندارد.
  • برای سفر در این کشور، می‌توانید از اتوبوس یا قطار، بسته به مقصدتان استفاده کنید. برای رفتن به سیسیل و ساردینیا می‌توانید با کشتی بروید. اجاره کردن اتومبیل راهی بسیار لذت‌بخش برای کشف کردن ایتالیا است. کشور دارای شبکه جاده‌ای مناسبی است.

بيشتر بخوانيد:

چه زمانی به رم برویم؟

ماهحداقل دمای میانگینحداکثر دمای میانگینحداقل دمای ثبت شدهحداکثر دمای ثبت شدهتعداد روزهای بارانی
ژانویه۶۱۲۵-۱۸۸
فوریه۶۱۴۶-۲۱۹
مارس۸۱۶۲-۲۲۸
آوریل۱۱۲۰۱۲۷۶
می۱۴۲۴۳۳۰۵
ژوئن۱۸۲۹۱۰۳۷۴
ژوئیه۲۱۳۱۱۲۳۵۱
اوت۲۱۳۱۱۲۴۱۲
سپتامبر۱۸۲۷۱۱۳۲۵
اکتبر۱۴۱۳۴۳۰۸
نوامبر۱۰۱۷۱-۲۲۱۱
دسامبر۷۱۴۳-۲۰۱۰

حداقل و حداکثر دما در رم

هزینه روزانه توریستی در رم

هزینه یک روز اقامت در رم حدودا ۲,۶۴۰,۰۰۰ تومان است. هزینه‌های تخمین زده شده برای یک نفر در یک روز شامل موارد زیر است:

۱. برانچ (وعده صبحانه که دیر خورده می‌شود و جای دو وعده ناهار و صبحانه است) در رستوران سه ستاره

۲. شام در رستوران سه ستاره

۳. یک شب اقامت در هتل سه ستاره

 این هزینه‌ها بسته به اینکه در ماه‌های داغ سال یا کمتر توریستی به رم سفر می‌کنید، تغییر می‌کند. تخمین هزینه بالا در ماه‌های داغ در رم انجام شده است تا برای برنامه‌ریزی در سفر، به‌عنوان منبع از آن استفاده کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه