دیدنی های کازرون

مرتب سازی بر اساس :
clear

اولین نفری باشید که برای این مکان عکس آپلود می کنید

آثار ملی ایران میراث جهانی یونسکو

بازدید از این جاذبه رایگان است

جاهای دیدنی کازرون؛ از شهر باستانی بیشاپور تا غار شاپور

کازرون از شهرستان‌های غرب استان فارس است که وصف زیبایی‌هایش و طبیعت کم‌نظیرش غیرممکن است. دیدنی های کازرون به‌قدری زیاد هستند که در تمام فصول پاسخگوی مسافران و گردشگران مشتاق هستند. تماشای طبیعت بی‌بدیلش در فصل تابستان، آب‌تنی در چشمه‌سارها و رودخانه‌هایش در فصل تابستان، قدم زدن در باغ‌های مرکبات چشم‌نواز آن در پاییز و مدهوش شدن از بوی نرگس‌های زرد در فصل زمستان، همه جاذبه‌هایی هستند که گردشگران را شیفته خود می‌کنند. کازرون شهری پر جاذبه است که به‌دلیل داشتن خاک حاصلخیز، تنوع منابع طبیعی، آب‌های زیرزمینی فراوان و پوشش گوناگون گیاهی به نگین سبز استان فارس معروف شده است. در این مطلب شما را به تماشای جاهای دیدنی کازرون دعوت می‌کنیم.

شهر تاريخی بيشاپور

آثار و بناهای سنگی باقی مانده از شهر بیشاپور

منبع عکس: وب‌سایت tripadvisor (عکاس: ناشناس)

شهر تاریخی بیشاپور از بزرگترین شهرهای دوران ساسانی به شمار می‌رود که در زمان خود با شهرهای مهم جهان نظیر «بیزانس» و «انطاکیه» برابری می‌کرده است. بیشاپور در فاصله ۲۳ کیلومتری شمال‌غربی کازرون در نزدیکی رودخانه شاپور قرار گرفته است. این شهر به خاطر نزدیکی به سواحل جنوبی خلیج‌ فارس برای ساسانیان از اهمیت زیادی برخوردار بوده است. امروزه این شهر به‌دلیل حجاری‌ها، نقوش برجسته‌ای که از دوره ساسانیان به یادگار مانده و معبد آناهیتا، دارای اهمیت فراوان است و مورد توجه مردم قرار گرفته است.

  • آدرس: ۱۹ کیلومتری کازرون، کنار دره چوگان

دریاچه پریشان

قایقی مخروبه در منطقه‌ای بی‌آب

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: محمدرضا کشتکاران)

دریاچه پریشان بزرگترین و زیباترین دریاچه آب شیرین کشور است که در ۱۲ کیلومتری جنوب‌شرقی کازرون قرار گرفته است. آب دریاچه پریشان بیشتر از بارش‌های سالانه تامین می‌شود و بیشترین مساحت خود را در اردیبهشت ماه پیدا می‌کند. همچنین اگر در زمستان به دیدن این دریاچه بروید، می‌توانید از ۵۰۲ نوع پرنده با بیش از ۱۰۰ گونه دیدن کنید.

امامزاده حسین

ضریح امامزاده حسین

منبع عکس: ویکی پدیا (عکاس: Shaer v adib)

در شمال شهر تاریخی بیشاپور، در کنار روستای سید حسین در ۲۳ کیلومتری جاده کازرون به شیراز، یکی از مهم‌ترین امامزاده‌های شهر کازرون قرار گرفته است که «امامزاده حسین» نامیده می‌شود. امامزاده حسین از نواده‌های امام چهارم، «امام زین‌العابدین» است. این امامزاده به‌دلیل وجود چشمه «سراب اردشیر» و پوشش جنگلی درختان سرسبز و سر به فلک کشیده و باغ‌های مرکبات فراوان، میان گردشگران و اهالی کازرون بسیار محبوب است.  

  • آدرس: ۲۵ کیلومتری شمال شهر کازرون

روستای دوان

منطقه‌ای روستایی در کازرون

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: هادی کریمی)

روستای دوان در دو فرسخی شمال کازرون در ناحیه‌ای کوهستانی با آب و هوایی مطبوع و دلنشین قرار گرفته است. این روستا را به «ماسوله استان فارس» می‌شناسند، زیرا خانه‌های این روستا نیز مانند روستای ماسوله به‌صورت پلکانی ساخته شده، بطوری که‌ حیاط یک خانه، بام خانه زیرین است.

سرو کلانی

درخت سرو بلندی در منطقه‌ای خشک

منبع عکس: سایت mapio.net (عکاس: ناشناس)

عمر سرو کلانی را تا بیش از ۵۰۰ سال تخمین زده‌اند

در ۲۸ کیلومتری شمال‌شرقی کازرون روستایی به نام کلانی قرار گرفته است که به‌خاطر وجود سرو سر به فلک کشیده و کهنسالش معروف شده است. به جرئت می‌توان گفت که سرو روستای کلانی پس از سرو معروف «ابرکوه» در یزد، کهنسال‌ترین سرو شناخته شده در کشور است. اهالی این روستا عمر این سرو را بیش از ۵۰۰ سال تخمین می‌زنند.

غار شاپور

غار شاپور

منبع عکس: ویکی پدیا (عکاس: Turpault)

غار شاپور در انتهای «تنگ چوگان» در دل کوه و در ارتفاع نزدیک به ۸۰۰ متری از سطح زمین قرار گرفته و به واسطه قرارگیری مجسمه شاپور اول در دهانه آن به غار شاپور معروف شده است. این مجسمه یکی از شاهکارهای پیکرتراشی ایران باستان است که بعد از گذشت نزدیک به ۱۷۰۰ سال هنوز در جای خود باقی مانده و آسیبی جدی به آن وارد نشده است. مجسمه شاپور تنها مجسمه سنگی به‌جای مانده از دوران باستان است که نزدیک به ۶ متر ارتفاع دارد.

گردشگاه ميان كتل

سازه‌ای تاریخی در محیطی سرسبز

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: علیرضا چنانی)

گردشگاه میان کتل در جنوب‌غربی دشت ارژن در ناحیه‌ای قرار گرفته که به «زیستگاه گوزن ایرانی» مشهور است. برخورداری از طبیعتی کوهستانی، پوشش جنگلی متراکم و انبوه درختان بلوط و قابلیت‌های گردشگری در تمام فصول سال باعث محبوبیت این گردشگاه شده است. از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این گردشگاه می‌توان به کاروانسرایی اشاره کرد که از دوران صفویه به‌جای مانده است.

تنگ جیز

گودال ابی در دل صخره

منبع عکس: سایت wikiloc.com (عکاس: simaabbasi5187)

تنگ جیز در فاصله چهار کیلومتری شهر «خشت» و ۶۴ کیلومتری شهر کازرون قرار گرفته است. تنگ جیز به واسطه وجود یک چشمه بی‌نظیر و بسیار زیبا، آثار به‌جای مانده از دوران ساسانی و اسلامی چون قلعه دختر، جوی آبی از جنس ساروج و حوضچه‌های سنگی از اهمیت خاصی برخوردار بوده و میان گردشگران پرطرفدار است.

نقش برجسته پل آبگینه (تیمور میرزا)

نقش برجسته ای در دل صخره

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: محمدرضا ناصری)

«تیمور میرزا» از نوادگان فتحعلی شاه، حاکم منطقه کازرون در دوران قاجاریه است. نقش برجسته او در ۱۲ کیلومتری جنوب شرقی کازرون، در نزدیکی دریاچه زیبای پریشان قرار گرفته است. در این نقش برجسته «تیمور میرزا» بر یک صندلی تکیه داده و شیری را رام کرده است. در نقاط مختلف این نقش برجسته، اشعاری در وصف تیمور میرزا به خط زیبای نستعلیق نیز دیده می‌شود.

  • آدرس: شهرستان کازرون، بخش مرکزی، دهستان بلیان، روستای پل آبگینه

دشت برم (دشت شقایق)

دشتی مملو از شقایق

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: علی احمدی)

دشت برم یا دشت شقایق‌ها از جمله جاذبه‌های گردشگری شهر کازرون و جاهای دیدنی فارس است که در فاصله ۲۰ کیلومتری آن در مسیر جاده جدید کازرون به شیراز قرار گرفته است. این منطقه بهشتی زیبا و دیدنی است که از درختان بلوط و گل‌های شقایق برخوردار است. برای دیدنی این منطقه بهشتی بهتر است که در اواخر زمستان و در فصل بهار به آن سفر کنید.

چهارطاقی بالاده (آتشکده کازرون)

چهارطاقی بالاده بر فراز تپه (آتشکده کازرون)

منبع عکس: وب‌سایت tripadvisor (عکاس: ناشناس)

در فاصله ۵۰ کیلومتری کازرون در مجاورت جاده کازرون به فراشبند، تالاری مربع که هر وجه آن با طاقی بیضی شکل به بیرون راه دارد و برفراز آن گنبدی نهاده شده، قرار گرفته که «چهارطاقی بالاده» نامیده می‌شود. این بنا که به آتشکده کازرون نیز مشهور است یکی از چهار آتشکده بزرگی است که به دست «مهرنرسی» وزیر بزرگ «بهرام پنجم»، پادشاه ساسانی بنا شده است و تا به امروز همچنان پابرجا مانده است. در گذشته‌های دور از این بنا به‌عنوان مکانی برای نگهداری آتش مقدس استفاده می‌شده است.

نرگس زارهای کازرون

دشتی مملو از گلهای نرگس

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: Soroush Rostamad)

گل‌های نرگس و نرگس‌زارهای کازرون بی‌شک از زیباترین جاذبه‌های طبیعی و دیدنی این شهر هستند. سالانه هزاران کیلو گل نرگس از این شهر به کشورهای خارجی به‌ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود. برای دیدنی این گل‌های نرگس می‌توانید اواخر دی ماه تا اواسط بهمن ماه به کازرون بروید.

بقعه علامه دوانی

مقبره‌ای آجری در کنار کوهستان

منبع عکس: سایت didanist.com (عکاس: ناشناس)

علامه بنام، «جلال الدین دوانی» دانشمند و مفسر بزرگ قرآن‌کریم است که بقعه او در روستای تاریخی دوان در شمال‌غربی کازرون قرار گرفته است. ساختمان بقعه علامه دوانی دارای سابقه قدیمی‌تری است که با توجه به نقشه بنا که تحت‌تاثیر چهارطاقی‌های ساسانی ساخته شده است، گفته می‌شود که بنای مذکور احتمالا در دوران ساسانیان کاربرد دیگری داشته است.

  • آدرس: ۹ کیلومتری شمال کازرون

چشمه دادین

چشمه‌ای در وسط فضایی سرسبز

منبع عکس: ویکی پدیا (عکاس: Parsi99)

چشمه دادین از تعداد زیادی چشمه کوچک تبدیل شده است و یکی از نقاط گردشگری و دیدنی کازرون به شمار می‌رود. این چشمه در ۵۰ کیلومتری جنوب شهر کازرون در دهستان دادین واقع شده است.

آبشار حکیم باشی

آبشاری کم آب جاری در حوضچه ای آب

منبع عکس: سایت wikiloc.com (عکاس:‌ juibar.alireza 1)

آبشار حکیم باشی، آبشاری فصلی در روستایی با همین نام است که ارتفاع آن به ۲۵ متر می‌رسد. حرکت سیل‌آسا و شدت جریان آبشار موجب به وجود آمدن حوضچه‌های بسیار زیبا و نادری در پایین آبشار شده است، که بسیار دیدنی هستند.

  • آدرس: کازرون، بخش مرکزی شهرستان کوهچنار

تجربیات و نظرهای خود را درباره جاذبه‌های گردشگری کازرون با ما و سایر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین کشور در کازرون چه نام دارد؟

دریاچه پریشان

قدمت شهر تاریخی بیشاپور به چه زمانی می‌رسد؟

دوره ساسانی

نویسنده: شیدا خرمشاهی